Wyciek oleju, białe spaliny. Uszczelka pod głowicą do wymiany? Nie lekceważ tych objawów
Ta uszczelka znajduje się pomiędzy blokiem silnika a głowicą, mówimy o niej podgłowicowa. Szczelnie zamyka komorę spalania, tak aby nie wydostawały się z niej spaliny. Zapewnia szczelność w miejscu łączenia kanałów układów chłodzenia i smarowania, które znajdują się one w bloku i w głowicy silnika.
Uszczelka pod głowicą silnika pracuje w trudnych warunkach. Działają na nią wysokie i zmienne: temperatury, ciśnienia i siły ściskające.
Uszczelka podgłowicowa musi być plastyczna, aby wyrównać nierówności powstające podczas obróbki mechanicznej oraz odkształcenia, które powstają podczas dokręcania głowicy.
Konieczna jest również odporność na korozyjne oddziaływanie spalin i płynu chłodzącego.
Teoretycznie trwałość uszczelki pod głowicą powinna być równa trwałości silnika. Jej uszkodzenia są następstwem:
- trudnych warunków pracy,
- błędów w obsłudze serwisowej pojazdu
- przegrzania silnika.
Przegrzanie silnika może być spowodowane niesprawnościami układu chłodzenia:
- uszkodzeniem termostatu, pompy płynu chłodzącego lub wentylatora chłodnicy;
- za małą ilością płynu chłodzącego, jego niewłaściwym rodzajem lub nieprawidłową zawartością w nim wody (w przypadku koncentratów nią rozcieńczanych);
- nieszczelności.
Szkodliwie na uszczelkę podgłowicową wpływa też tzw. spalanie stukowe.
O tym, że nasz silnik może mieć problem z uszczelką pod głowicą, mogą świadczyć następujące rzeczy:
- mrugająca lub świecąca pomarańczowa kontrolka w kształcie silnika (kontrolka MIL / check engine). Co ważne, nie poinformuje ona nigdy o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą silnika, ale np. o wypadaniach zapłonu lub innych usterkach, które są następstwem uszkodzenia uszczelki podgłowicowej;
- wyciek oleju na zewnątrz bloku silnika, w okolicy jego połączenia z głowicą;
- obecność oleju w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego;
- przedmuchy spalin do układu chłodzenia;
- obecność płynu chłodzącego w oleju silnikowym (pod pokrywą zaworów będzie biało - szara piana);
- utrata płynu chłodzącego;
- spaliny o silnym, białym zabarwieniu, szczególnie po rozruchu silnika;
- nierówny bieg jałowy silnika;
- gorsze osiągi samochodu;
- szybki wzrost temperatury silnika, po jego uruchomieniu, aż do czerwonego zakresu lub osiąganie tego zakresu w trakcie jazdy (to poważny sygnał ostrzegawczy o niesprawności silnika).
W przypadku przegrzania silnika, kierowca powinien: zatrzymać się; pozostawić silnik pracujący na biegu jałowym; włączyć dodatkowo ogrzewanie kabiny i wentylator nagrzewnicy, na najwyższe obroty; poczekać aż wskazówka temperatury "opuści" czerwony zakres i wówczas wyłączyć silnik. Kontynuowanie jazdy może grozić poważnym uszkodzeniem silnika, np. skrzywieniem głowicy.
Wymiana uszczelki pod głowicą wymaga częściowego demontażu silnika a następnie montażu. Wiąże się to na przykład z koniecznością ustawienia rozrządu, a do tego może być potrzebny przyrząd i wiedza.
Zawsze powinna być wykonana kontrola płaskości głowicy, a w przypadku wątpliwości, również bloku cylindrów.
Niektórzy producenci samochodów zabraniają obróbki powierzchni styku głowicy z uszczelką. A co, jeśli nie jest ona płaska? Można to zrobić wbrew zakazowi, ale to wymaga szerszego zakresu prac. I etap końcowy - dokręcanie głowicy. Trzeba znać kolejność i sposób dokręcania śrub.
W nowszych samochodach jest wymagana określona procedura napełniania układu chłodzenia a następnie jego odpowietrzania, nawet z użyciem testera diagnostycznego.
Czas i cena wymiany uszczelki podgłowicowej? Zależy od nakładu pracy. Serwis, który wymienia uszczelkę, odsyła głowicę do specjalistycznej firmy celem sprawdzenia płaskości, a jeśli trzeba, to również kontroli szczelności oraz naprawy.
I jeszcze cena części. Zależy ona od marki, modelu samochodu i producenta części.
***