Wyciek oleju, białe spaliny. Uszczelka pod głowicą do wymiany? Nie lekceważ tych objawów

Ta uszczelka znajduje się pomiędzy blokiem silnika a głowicą, mówimy o niej podgłowicowa. Szczelnie zamyka komorę spalania, tak aby nie wydostawały się z niej spaliny. Zapewnia szczelność w miejscu łączenia kanałów układów chłodzenia i smarowania, które znajdują się one w bloku i w głowicy silnika.

Uszczelka pod głowicą silnika pracuje w trudnych warunkach. Działają na nią wysokie i zmienne: temperatury, ciśnienia i siły ściskające. 

Uszczelka podgłowicowa musi być plastyczna, aby wyrównać nierówności powstające podczas obróbki mechanicznej oraz odkształcenia, które powstają podczas dokręcania głowicy. 

Konieczna jest również odporność na korozyjne oddziaływanie spalin i płynu chłodzącego.

Dlaczego uszczelka pod głowicę ulega awarii?

Teoretycznie trwałość uszczelki pod głowicą powinna być równa trwałości silnika. Jej uszkodzenia są następstwem: 

Reklama
  • trudnych warunków pracy, 
  • błędów w obsłudze serwisowej pojazdu 
  • przegrzania silnika.

Przegrzanie silnika może być spowodowane niesprawnościami układu chłodzenia:

  • uszkodzeniem termostatu, pompy płynu chłodzącego lub wentylatora chłodnicy;
  • za małą ilością płynu chłodzącego, jego niewłaściwym rodzajem lub nieprawidłową zawartością w nim wody (w przypadku koncentratów nią rozcieńczanych);
  • nieszczelności.

Szkodliwie na uszczelkę podgłowicową wpływa też tzw. spalanie stukowe.

Jakie są objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika?

O tym, że nasz silnik może mieć problem z uszczelką pod głowicą, mogą świadczyć następujące rzeczy: 

  • mrugająca lub świecąca pomarańczowa kontrolka w kształcie silnika (kontrolka MIL / check engine). Co ważne, nie poinformuje ona nigdy o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą silnika, ale np. o wypadaniach zapłonu lub innych usterkach, które są następstwem uszkodzenia uszczelki podgłowicowej;
  • wyciek oleju na zewnątrz bloku silnika, w okolicy jego połączenia z głowicą;
  • obecność oleju w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego;
  • przedmuchy spalin do układu chłodzenia;
  • obecność płynu chłodzącego w oleju silnikowym (pod pokrywą zaworów będzie biało - szara piana);
  • utrata płynu chłodzącego;
  • spaliny o silnym, białym zabarwieniu, szczególnie po rozruchu silnika;
  • nierówny bieg jałowy silnika;
  • gorsze osiągi samochodu;
  • szybki wzrost temperatury silnika, po jego uruchomieniu, aż do czerwonego zakresu lub osiąganie tego zakresu w trakcie jazdy (to poważny sygnał ostrzegawczy o niesprawności silnika).

W przypadku przegrzania silnika, kierowca powinien: zatrzymać się; pozostawić silnik pracujący na biegu jałowym;  włączyć dodatkowo ogrzewanie kabiny i wentylator nagrzewnicy, na najwyższe obroty; poczekać aż wskazówka temperatury "opuści" czerwony zakres i wówczas wyłączyć silnik. Kontynuowanie jazdy może grozić poważnym uszkodzeniem silnika, np. skrzywieniem głowicy.

Wymiana uszczelki pod głowicą cylindrów. Czas naprawy i cena

Wymiana uszczelki pod głowicą wymaga częściowego demontażu silnika a następnie montażu. Wiąże się to na przykład z koniecznością ustawienia rozrządu, a do tego może być potrzebny przyrząd i wiedza.

Zawsze powinna być wykonana kontrola płaskości głowicy, a w przypadku wątpliwości, również bloku cylindrów. 

Niektórzy producenci samochodów zabraniają obróbki powierzchni styku głowicy z uszczelką. A co, jeśli nie jest ona płaska? Można to zrobić wbrew zakazowi, ale to wymaga szerszego zakresu prac. I etap końcowy - dokręcanie głowicy. Trzeba znać kolejność i sposób dokręcania śrub.

W nowszych samochodach jest wymagana określona procedura napełniania układu chłodzenia a następnie jego odpowietrzania, nawet z użyciem testera diagnostycznego.

Czas i cena wymiany uszczelki podgłowicowej? Zależy od nakładu pracy. Serwis, który wymienia uszczelkę, odsyła głowicę do specjalistycznej firmy celem sprawdzenia płaskości, a jeśli trzeba, to również kontroli szczelności oraz naprawy. 

I jeszcze cena części. Zależy ona od marki, modelu samochodu i producenta części.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: uszczelka pod głowicą
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy