Wymiana płynu chłodniczego. Co ile to robić i jaki jest koszt?
Sprawdzanie płynów w samochodzie to również kontrola tego, ile płynu chłodniczego znajduje się w zbiorniczku. Każda ciecz w pojeździe odgrywa ważną rolę, niezależnie od tego, czy jest to olej silnikowy, czy płyn do spryskiwaczy. Do grupy szczególnie istotnych należy czynnik chłodzący, dbający o kilka parametrów funkcjonowania auta. Wymiana płynu chłodniczego to jedna z kluczowych czynności związanych z dbaniem o odpowiedni stan techniczny poszczególnych elementów.
Płyn chłodniczy jest szczególnie istotny w samochodzie, ponieważ minimalizuje zużycie elementów silnika i wpływa na jego wydajność. Chroni również chłodnicę oraz zapobiega korozji poszczególnych metalowych elementów.
Jego skład wygląda następująco:
- 50% wody zdemineralizowanej,
- 49% alkoholu polihydroksylowego
- 1% antykorozyjnych środków chemicznych.
Ta mieszanka obowiązuje w Europie i ma zapewnić bezpieczeństwo podzespołów i odpowiednią temperaturę pracy silnika. Kontrola stanu oraz wymiana płynu chłodniczego, są kluczowe dla uzyskania pozytywnych efektów działania.
Producenci oferują szereg różnych płynów chłodniczych, które można mieszać z innymi. Należy jednak pamiętać o tym, że najbardziej efektywne, szczególnie w kwestii antykorozyjności, będzie stosowanie jednego typu czynnika. Wybór jest dosyć szeroki — wystarczy zobaczyć, ile wariantów płynu chłodniczego jest dostępnych w internecie.
Dzieli się on na kilka technologii wykonania, które często związane są z kosztem zakupu. W tym przypadku warto się jednak zastanowić nad wyborem rozwiązań, które nie są najtańszymi propozycjami.
- OAT — ten płyn chłodniczy charakteryzuje go bezpieczne działanie na aluminium. Kwasy organiczne gwarantują działanie zabezpieczające przed korozją, a trwałość płynu wynosi nawet 5 lat. Niestety nie będzie się on nadawał do starszych pojazdów, ponieważ negatywnie oddziałuje na mosiądz i miedź, z których mogą składać się niektóre elementy takich samochodów;
- IAT — te płyny chłodnicze są przystępne cenowo i nie mają przeciwwskazań do stosowania nawet w zabytkowych autach. Do czynienia mamy tu z solami nieorganicznymi, będącymi środkiem antykorozyjnym. Rekomenduje się wymianę płynu raz na rok lub 2 lata;
- HOAT — te płyny chłodnicze są połączeniem powyższych rodzajów i zawierają zarówno kwasy organiczne, jak i krzemiany. Sprawdzają się w kontakcie z aluminium i żeliwem. Są bezpieczne w przypadku użytkowania ich do ochrony układów chłodzenia starszych pojazdów. Można je wymieniać nawet raz na 5 lat.
Zamarznięcie płynu chłodniczego to katastrofa. Dzięki odpowiednim urządzeniom, takim jak areometr lub elektroniczny tester, można sprawdzić, w jakiej temperaturze zamarznie ta ciecz. Jeżeli wybrany został odpowiedni rodzaj płynu, to najprawdopodobniej przez wiele lat utrzyma się jego odpowiednia kondycja.
Dlaczego zatem ważna jest wymiana chłodziwa? O tym, ile płynu chłodniczego dobrej jakości mamy w układzie, decyduje nie tylko temperatura jego zamarzania. Wpływ niskiej temperatury może być fatalny w skutkach. W przypadku zablokowania pompy płynu chłodzącego zasilanej przez pasek rozrządu zamarznięta ciecz spowoduje zniszczenie silnika podczas próby jego uruchomienia. Mimo to, podczas podejmowania decyzji o wymianie trzeba również liczyć się z kilkoma innymi czynnikami — z biegiem czasu działanie dodatków zabezpieczających układ przed korozją i kamieniem kotłowym może stać się nieefektowne.
W zależności od posiadanego rodzaju płynu chłodniczego nadejdzie moment, kiedy będziemy musieli dokonać jego wymiany. Możemy to zlecić profesjonalistom lub wykonać samodzielnie.
Druga opcja będzie tańsza, lecz wymaga odpowiednich umiejętności. Nie liczy się tutaj to, ile płynu chłodniczego mamy w zbiorniku, ponieważ całość zostanie zutylizowana. Po sprawdzeniu stanu technicznego chłodnicy lokalizujemy korek spustowy i wlew.
Zimna chłodnica zalana zostaje preparatem do płukania układu. Następnie na 15-20 minut włączamy silnik z grzałką nagrzewnicy ustawioną na maksimum grzania. Po wyłączeniu silnika czekamy, aż płyn ostygnie, po czym go spuszczamy.
Układ należy przepłukać wodą. Następnie zakręcamy korek i zalewamy chłodnicę nowym płynem. Na końcu odpowietrzamy układ i kontrolujemy poziom płynu.
Jeżeli nie mamy czasu lub boimy się tego, jak pójdzie nam samodzielna wymiana płynu chłodniczego, możemy zlecić to zadanie profesjonalistom. Nie jest to dla nich duże wyzwanie, zatem koszt, który poniesiemy, również nie będzie wysoki. W zależności od miasta lub regionu sama robocizna to wydatek 50-100 zł. Do tego należy doliczyć cenę płynu. Ta może wahać się między 5-20 zł za 1 litr.
***