Używany Volkswagen Polo III (1994-2001)
Solidnie wykonane nadwozie, gama oszczędnych silników oraz szerokie zaplecze tanich części zamiennych – oto główne atuty Volkswagena Polo III generacji.
Trzecia generacja Volkswagena Polo została zaprezentowana w roku 1994 i w przeciwieństwie do przyciasnych poprzedników może pełnić rolę samochodu rodzinnego. Samochód mieści dwie dorosłe osoby i - swobodnie - dwójkę dzieci. Szkoda, że do dyspozycji pozostaje jedynie 245-litrowy bagażnik. Znacznie lepsza jest pod tym względem produkowana od roku 1995 wersja sedan (Polo Classic, bagażnik 455l), oraz wprowadzone w roku 1997 kombi (Polo Variant, bagażnik 390/1250 l).
Polo III dość dobrze sprzedawało się w polskich salonach. Niestety - w większości przypadków były to auta skromnie wyposażone, w charakterystycznym jasnozielonym kolorze z podstawowym, z wyjątkowo wątłym 45-konnym silnikiem pod maską.
Lifting dla wybranych
W roku 1999 VW Polo przeszedł istotną modernizację. Z przodu otrzymał nowe reflektory, większą atrapę chłodnicy z bardziej wyeksponowanym logo. Pojawiła się także nowa tylna klapa i przeprojektowane światła. Nudną deskę rozdzielczą zastąpiła zupełnie nowa, zerkająca na kierowcę okrągłymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza, podświetlanymi na niebieski kolor.
Niestety lifting stylizacyjny w pełnym zakresie dotyczył wyłącznie hatchbacka. Sedan oraz kombi otrzymały nowe deski rozdzielcze, ale z zewnątrz pozostały w praktycznie niezmienionej formie. Cała gama Polo otrzymała natomiast zmodernizowaną paletę silników.
Dziur się nie lęka
Zawieszenie Polo świetnie spisuje się na naszych drogach, a jego serwisowanie należy do najtańszych na rynku. Z przodu mamy prosty układ McPherson. Z tyłu ponadprzeciętnie żywotną belkę skrętną. Poważnym wydatkiem będzie jedynie wymiana amortyzatorów (średnio po ok. 200 zł za sztukę zarówno z przodu jak i z tyłu).
Volkswagen Polo III (1994-2001)
Używany Volkswagen Polo III (1994-2001) - czytaj więcej
Oszczędne benzynówki
Najbardziej popularną wersją silnikową jest czterocylindrowa benzynówka 1.05 o mocy 45 KM lub jej nowsza wersja 1.0/50 KM. To wyjątkowo trwałe silniki, które świetnie sprawdzają się w mieście. Niestety - poza jego granicami okazują się wręcz niebezpiecznie wolne. Bardziej wszechstronna jest wersja 1.3 8V lub nowsza, również ośmiozaworowa 1.4. Obie wyróżniają się trwałością konstrukcji, nie wymagają kosztownych napraw i nieźle spisują się z instalacją LPG. Z tego samego względu godna polecenia jest także jednostka 1.6 o mocach od 75-101 KM.
Z rezerwą należy podchodzić do młodszych modeli szesnastozaworowych. Z jednej strony gwarantują dobre osiągi przy zachowaniu rozsądnego poziomu zużycia paliwa. Z drugiej, trapią użytkowników licznymi usterkami, z których najbardziej znaną było zacieranie się silników 1.4 16V spowodowane zamarzaniem układu smarowania w okresie szczególnie niskich temperatur.
Klekot diesli
W roku 1995 w gamie pojawił się znany z Golfa, niezniszczalny, wolnossący diesel 1.9 o mocy 64 KM. Przy obecnych cenach paliw jego atutem jest już wyłącznie trwałość, bo pod względem zużycia paliwa staje na równi z bazową benzynówką. Bardziej atrakcyjne są wyjątkowo ekonomiczne wersje 1.7 SDI oraz 1.9 SDI (polecamy szczególnie ostatnią z wymienionych).
Ozdobą gamy poliftingowej są dwa silniki: dynamiczny i oszczędny 1.9 TDI (polecamy) oraz bardzo ekonomiczny, ale niezbyt cichy, trzycylindrowy wyposażony w drogie pompowtryskiwacze 1.4 TDI.
Volkswagen Polo III (1994-2001) - podsumowanie
Pod względem osiągów i poziomu wyposażenia Volkswagen Polo III odstaje zwykle od włoskiej, czy francuskiej konkurencji, dostępnej za porównywalną cenę. Wszelkie braki nadrabia jednak jakością wykonania nadwozia oraz trwałością bazowych silników. Jeśli ktoś szuka solidnego samochodu i nie oczekuje specjalnych wrażeń z jazdy, z pewnością nie zawiedzie się na III generacji VW Polo.
Volkswagen Polo III (1994-2001) - lifting modelu (1999)
Volkswagen Polo III: historia modelu1994: prezentacja modelu w wersji 3d oraz 5d.1995: sedan (Classic), nowy silnik Diesla - 1.9 SDI.1997: kombi (Variant).1999: lifting modelu.2001: premiera Polo IV.
Volkswagen Polo III: typowe usterki i problemyW przypadku polo większość problemów wynika z wieku samochodu i typowego, eksploatacyjnego zużycia. Wśród najbardziej popularnych usterek możemy wymienić m.in:
- Awarie instalacji elektrycznej.
- Usterki pompy paliwa w silnikach 1.0.
- Głośne łożyska kół tylnych.
- Zużycie przepływomierzy w TDI.
Volkswagen Polo III: warto poszukać
- Bazowych, "litrowych" modeli. Są wolne, ale mało palą.
- Diesli 1.9 SDI - są głośne, ale bardzo oszczędne i trwałe.
Volkswagen Polo III: tego unikaj
- Wersji 1.4 16V - jest szybka, ale droga w naprawach.
- wersji 1.3/55 KM - ma słabe osiągi, dużo pali.
Wersja | 1.0 | 1.3 | 1.4 | 1.4 16V | 1.6 |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1043/999 cm3 | 1296 cm3 | 1390 cm3 | 1390 cm3 | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/8 | R4/8 | R4/16 | R4/8 |
Moc maksymalna | 45-50 KM | 55 KM | 60 KM | 75-101KM | 75 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 76-86 Nm | 100 Nm | 116 Nm | 126-128 Nm | 135-145 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 145-151 km/h | 156 km/h | 160 km/h | 172-188 km/h | 172-188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 21,4-18,1 s | 16,3 s | 14,9 s | 12,3-10,5 s | 12,2-10,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,0 | 6,5 | 6,8 | 6,6 | 7,6 |
Wersja | 1.4 TDI PD | 1.7 SDi | 1.9 SDi | 1.9 TDI |
Silnik | turbodiesel | diesel | diesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1422 cm3 | 1716 cm3 | 1896 cm3 | 1896 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/6 | R4/8 | R4/8 | R4/8 |
Moc maksymalna | 75 KM | 60 KM | 64-68 KM | 90-110 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 195 Nm | 115 Nm | 124-133 Nm | 210-235 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 157 km/h | 160 km/h | 180-193 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 17,3 s | 15,5-17 s | 10,7-12,6 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 5,1 | 5,5 | 5,5 | 5,6 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski