Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline - test
Volkswagen z dieslem nie kojarzy się z niską ceną? Golf 1.6 TDI przeczy tej opinii.
![Stonowana linia Golfa przypadnie do gustu nielubiącym wyróżniać się na ulicy.](https://i.iplsc.com/0002F4YAMTDAD26P-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4YJU2OACXPQ-C322-F4.webp)
Choć w Grupie VW to Skoda produkuje najkorzystniej wycenione auta, nie znaczy to, że jej modele zawsze są najtańsze. A przynajmniej nie każdej wersji. Także wśród Volkswagenów zdarzają się bowiem auta w rozsądnych cenach - czasem nawet rozsądniejszych niż ich czeskie odpowiedniki.
Dobrym przykładem jest VW Golf - w większości odmian jest on droższy od Skody Octavii (średnio o ok. 1500 zł), ale są i takie, w których to Skoda kosztuje więcej. Konkretnie - te z 1,6-litrowym dieslem. Testowane auto to Golf 1.6 TDI Highline za 84 150 zł - o 100 zł droższy od swojego czeskiego odpowiednika, ale już w o jeden poziom niższych wersjach wyposażeniowych to Skoda jest o 560 zł droższa. Zresztą także Ford Focus czy Opel Astra w porównywalnych odmianach kosztują więcej niż Golf.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline (czytaj test)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZO4GXE6OXP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZND3A8CYVG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZMUMKWXXWP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZLK7B16Q80-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZKU1O9BRXD-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZI5V2KS7NP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZHFG1RQG1T-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZG9PU3XFDL-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZFT0JOS1RQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZELQ0PLWPU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZDSCAFA4PB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZCJSB71LXV-C125-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZBFWD15KED-C125-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4ZA6AVMFDJM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4Z9YRXD0014-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F4Z85TSH1QKO-C322-F4.webp)
Stosunkowo niska cena nie jest jednak największą zaletą testowanego Golfa. Jest nią 105-konny turbodiesel. Jednostka ta pozwala autu osiągnąć 100 km/h w niecałe 11 s, co jest zupełnie wystarczającym wynikiem dla kogoś, kto nie czuje potrzeby ścigania się z innymi kierowcami. Zresztą na co dzień Golf wydaje się szybszy - to zasługa niezłej elastyczności i sporego zapasu momentu obrotowego przy niskich obrotach.
Taka charakterystyka silnika ma jeszcze jeden efekt - kompakt Volkswagena jest jednym z najoszczędniejszych aut w klasie. Podczas spokojnej jazdy poza miastem na każde 100 km zużywa zaledwie 4,3 l ON, w mieście - 6,4 l/100 km. Co prawda do rekordzisty segmentu jeszcze trochę brakuje (Renault Megane 1.6 dCi w trasie wystarcza 3,9 l/100 km), ale już taki rezultat Golfa sprawia, że właściciel może tankować go średnio co 930 km. A podczas dalszych wyjazdów, gdy będzie podróżował głównie poza miastem, przejedzie na jednym zbiorniku paliwa nawet o 200 km więcej.
Wadą Golfa 1.6 TDI jest skrzynia, której brakuje szóstego przełożenia. Co prawda brak ten ujawnia się dopiero przy autostradowych prędkościach, ale efektem jest naprawdę spory hałas i zwiększone zużycie paliwa.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline (czytaj test)
![](https://i.iplsc.com/0002F517BE4CDSYI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F513LCWMF8TI-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F512BXS7LC00-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F510G8R9WUKB-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F50ZEPG5B60E-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F50YY17X5V3P-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F50XTP280CPH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0002F50W1DSTTOYS-C125-F4.webp)
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: plusy
- bardzo oszczędny silnik,
- niezłe osiągi,
- przestronna kabina,
- rewelacyjna jakość wykończenia wnętrza,
- świetna ergonomia.
Volkswagen Golf 1.6 TDI 105 Highline: minusy
- brak szóstego przełożenia w skrzyni biegów, co powoduje hałas przy wyższych prędkościach,
- dość nudny design nadwozia.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 105 KM/3000 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500 |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Napęd | przedni |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 380/1270 l |
Opony | 205/55 R16 |
Długość/szerokość/wysokość | 426/179/145 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 4,6/3,3/3,8 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 6,4/4,3 |
Cena | 84 150 zł |
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński