Clio najlepiej sprzedającym się autem w Europie. "Wielki” powrót Tesli
Renault Clio zostało po raz kolejny najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie i drugi miesiąc z rzędu pokonuje królującą dotychczas Dacię Sandero. Przewaga była jednak niewielka.

W skrócie
- Renault Clio znów zostało najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, pokonując Dacię Sandero drugi miesiąc z rzędu.
- Grupa Renault ma aż trzy modele w pierwszej dziesiątce sprzedaży na kontynencie, osiągając ponad 33 proc. udziału w rynku.
- Tesla boryka się ze spadkiem sprzedaży Modelu Y, mimo że ten zyskał kilka pozycji w rankingu.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Dacia Sandero była najlepiej sprzedającym się samochodem na Starym Kontynencie w 2024 r. i liderem miesięcznych rankingów od stycznia do marca bieżącego roku. W maju model ten odnotował wzrost sprzedaży o 5,8 proc., który jednak nie wystarczył, aby odebrać zwycięstwo Renault Clio, którego sprzedaż wzrosła o 13 proc. (21 426 egzemplarzy). Pozycja lidera została utrzymana z przewagą 470 aut.
Łącznie w pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku sprzedano 108 510 egzemplarzy Sandero oraz 96 068 Renault Clio. Najniższy stopień na podium należy do Peugeota 208 (91 686 szt.), a pierwszą piątkę uzupełnia Volkswagen Golf (87 200 szt.) oraz Volkswagen Tiguan (87 056 egzemplarzy).
Grupa Renault rozdaje karty w maju. Na drugiej pozycji Volkswagen
Wielkim wygranym maja została Grupa Renault będąca właścicielem zarówno marki Renault, jak i Dacia. Trzy modele tych marek znalazły się w pierwszej dziesiątce - Duster uplasował się na 9. miejscu, osiągając sprzedaż na poziomie 13 998 egzemplarzy (+8,1 proc.). Łącznie trio modeli Grupy Renault (Clio, Sandero oraz Duster) odpowiadało za 57 380 sprzedanych aut w TOP 10, co według danych firmy Dataforce przekłada się na 33,5 proc. udziału w rynku Unii Europejskiej, EFTA oraz Wielkiej Brytanii.
Na drugim miejscu znalazła się Grupa Volkswagen z udziałem na poziomie 30 proc. w pierwszej dziesiątce modeli. Trzy najlepiej sprzedające się samochody - T-Roc, Golf i Tiguan - sprzedały się łącznie w liczbie 51 349 egzemplarzy.
Biorąc pod uwagę pierwsze pięć miesięcy 2025 r., niezagrożonym liderem w Europie pozostaje Volkswagen, który sprzedał 615 646 samochodów i odnotował wzrost popytu na poziomie 7,8 proc. Na drugim miejscu plasuje się Toyota (366 562 szt., spadek o 7,6 proc. rok do roku), a podium uzupełnia Skoda (334 437 szt.; +7,2 proc.).
Sprzedaż w maju 2025 | Sprzedaż w maju 2024 | Różnica | % | |
1. Renault Clio | 21 426 | 18 993 | 2 433 | 12.8 |
2. Dacia Sandero | 20 956 | 19 805 | 1 151 | 5.8 |
3. VW T-Roc | 18 732 | 20 613 | -1 881 | -9.1 |
4. Peugeot 208 | 16 578 | 15 667 | 911 | 5.8 |
5. VW Golf | 16 360 | 19 770 | -3 410 | -17,2 |
6. VW Tiguan | 16 257 | 16 180 | 77 | 0.5 |
7. Toyota Yaris Cross | 15 715 | 14 535 | 1 180 | 8.1 |
8. Peugeot 2008 | 15 478 | 16 195 | -717 | -4,4 |
9. Dacia Duster | 14 998 | 13 877 | 1 121 | 8.1 |
10. Toyota Yaris | 14 817 | 14876 | -59 | -0.4 |
Te modele zyskują na popularności w Europie
Największy wzrost sprzedaży na poziomie 21 proc. odnotował MG ZS, które sprzedał się w maju w liczbie 11 580 egzemplarzy. Pozwoliło to awansować w rankingu z 26. na 16. miejsce w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Z kolei BMW X1 awansowało z 27. na 19. pozycję, osiągając wzrost sprzedaży o 19 proc. (11 166 sztuk).
Sporo powodów do zadowolenia ma również czeski producent samochodów osobowych. Nowy SUV, czyli Elroq, dołożył 9 254 sprzedanych egzemplarzy do miesięcznego wyniku marki i stał się drugim najlepiej sprzedającym się modelem, przegrywając tylko z Octavią (13 314 egzemplarzy).

"Wielki" powrót Tesli na europejskim rynku
Tesla w ostatnich miesiącach przechodzi poważny kryzys, w czym zdecydowanie nie pomógł polityczny angaż Elona Muska. Model Y, który był najchętniej kupowanym samochodem w Europie w 2023 r. i zajął 4. miejsce w całorocznym zestawieniu poprzedniego roku, obecnie notuje wyraźny spadek popularności na wszystkich rynkach.
Po spektakularnych sukcesach nie ma już śladu - w maju sprzedaż tego elektrycznego modelu spadła o 7,5 proc., do poziomu 10 389 egzemplarzy. Pozwoliło to Modelowi Y awansować na 23. miejsce, co i tak stanowi znaczną poprawę względem kwietnia, gdy plasował się dopiero na 84. pozycji.