Używany SsangYong Rexton (2001-2009)
Koreańskie terenówki z podzespołami Mercedesa można kupić nader tanio. Czy Rexton to dobra alternatywa dla Nissana Terrano czy Mitsubishi Pajero?
Na rynkach dalekowschodnich, w szczególności w Korei czy krajach Półwyspu Malajskiego, marka Mercedes ma renomę nieporównywalną z żadną inną. Audi, BMW czy Lexus są tam bardzo mało popularne, a Mercedes stanowi szczyt aspiracji. Nic więc dziwnego, że marka SsangYong sprzymierzyła się z niemieckim producentem.
Pokrewieństwo Rextona z Mercedesem nie kończy się na silnikach. Samochód ten, podobnie jak Kia Sorento, spoczywa w całości na ramie Mercedesa klasy ML W163 z lat 1997-2005. Jednak Kia miała swoje własne silniki, a Rexton przejął z ML-a wszystkie jednostki napędowe, tj. 2 diesle (2.7 i 2.9) i 2 benzynowe (2.3 i 3.2).
W Polsce do sprzedaży Rexton trafił z 2-letnim poślizgiem w stosunku do reszty Europy. Samochody sprzed roku 2004 są zwykle sprowadzone z Niemiec. Ceny nowych aut były bardzo atrakcyjne i wynosiły od 145 do 214 tys. zł, podczas gdy porównywalny Mercedes klasy ML wymagał wydatku od 240 do 350 tys. zł. Jednak i spadek wartości Rextona robi piorunujące wrażenie: po 7 latach auto warte równo 200 tys. zł w momencie zakupu (wersja Lux 270 XDi) można kupić za 25 tys. zł, a więc w okresie 7 lat SsangYong stracił na wartości aż 88%.
Dla kupujących to bardzo dobra wiadomość. Nie ma drugiej terenówki oferującej tak dużo miejsca, dostępnej w wersji 7-osobowej i dysponującej na tyle dużym bagażnikiem.
Standardem wyposażenia była klimatyzacja automatyczna, 2 airbagi, ABS i ręcznie dołączany napęd na 4 koła. W wersjach 270 XDi i 320 napęd rozwiązano podobnie jak w Jeepie Grand Cherokee - w razie potrzeby przednia oś dołącza się automatycznie. Większość aut ma podgrzewane fotele i czujniki parkowania, a wersje Lux (rozpoznawalne po kolorowym prędkościomierzu) także skórzaną tapicerkę i układ ESP.
Usterki Rextona nie są poważne. W wersjach z manualną skrzynią biegów trwałością nie grzeszy sprzęgło. W samochodach z samoczynnie dołączanym napędem przednim może dochodzić do awarii układu załączania przedniego dyferencjału. W silnikach Diesla zatyka się zawór recyrkulacji spalin, a w wersjach z automatyczną skrzynią biegów psuje się płyta sterująca. Jest to skrzynia Mercedesa o oznaczeniu 722.6. Ale uwaga: to, że Rexton korzysta z mechaniki Mercedesa, nie oznacza że można stosować komputery diagnostyczne tej marki. Użytkownicy raportują, że bardzo niewiele warsztatów ma interfejs pozwalający na sprawne odczytanie błędów z instalacji OBD.
Odpowiadając na pytanie zadane na wstępie: Rexton z powodzeniem może być brany pod uwagę jako alternatywa dla terenówek japońskich.
Ma gorszy dostęp do części, ale lepsze ceny. Technicznie prezentuje podobny poziom, ale ma gorzej wykończone wnętrze.
SsangYong Rexton (2001-2009)
SsangYong Rexton (2001-2009)
SsangYong: historia modelu2001: pierwsza generacja Rextona (model opisywany).2004: początek sprzedaży w Polsce.2006: zmodernizowana przednia część nadwozia i wnętrze.2010: nowa generacja Rextona (Rexton W), samochód nie trafia już do Europy.
SsangYong Rexton: typowe usterki i problemy
- Usterki podciśnieniowego załączania napędu przednich kół w wersjach z napędem dołączanym automatycznie.
- Stukanie z zespołu docisku i tarczy sprzęgła w wersjach ze skrzynią manualną.
- Dymienie na czarno z diesla 270 XDi - zatkany zawór recyrkulacji spalin.
- Duży moment obrotowy zniszczy tarczę sprzęgłową, jeśli często rusza się dynamicznie.
Model | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 |
Benzynowy | 45 000 zł | 35 000 zł | 30 000 zł | 28 000 zł | 26 000 zł |
Diesel | 50 000 zł | 37 000 zł | 32 000 zł | 29 000 zł | 28 000 zł |
Wersja | 230 | 320 | 270 XDi | 290 TD |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2295 cm3 | 3199 cm3 | 2656 cm3 | 2874 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | V6/24 | R5/20 | R5/10 |
Moc maksymalna | 150 KM | 220 KM | 165 KM | 120 KM |
Maks. moment obrotowy | 214 Nm | 312 Nm | 340 Nm | 256 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 188 km/h | 177 km/h | 157 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 15,4 s | 9,9 s | 13,2 s | 16,4 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 11,7 | 15,1 | 8,6 | 9,3 |
Inne modele marki SsangYong
Kyron - o numer mniejszy niż Rexton
Kyron jest krótszy od Rextona o 6 cm, ale ma nawet większy bagażnik o pojemności aż 625 litrów. Największa różnica leży jednak w silnikach: większość Kyronów napędza dwulitrowy diesel z wtryskiem common rail, który stanowi autorską konstrukcję inżynierów Ssangyonga. Jest on wyposażony w osprzęt podobny jak Mercedes 2.2 CDI, tj. wtryskiwacze Delphi. Podobnie jak w Mercedesie, nie słyną one z trwałości, ponadto mają tendencję do zapiekania się w głowicy. Mogą się nawet urwać przy wyjmowaniu. Jest to najpoważniejsza usterka Kyrona, którą trzeba wkalkulować w koszt jego eksploatacji. Wyjęcie i regeneracja wtryskiwaczy kosztuje od 2500 zł wzwyż. Tylko kierowcy, którzy przesadzają z jazdą terenową, mogą doprowadzić do uszkodzeń mocowaniaprzedniego mostu.
Wiele osób narzeka na małą dostępność części zamiennych do tego modelu - od ręki można kupić tylko filtry, uszczelki czy klocki hamulcowe.
Wersja | 200 XDi | 270 XDi |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 2696 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/20 |
Moc maksymalna | 141 KM | 163 KM |
Maks. moment obrotowy | 310 Nm | 345 Nm |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna | 167 km/h | 177 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 16,2 s | 13,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,1 | 9,0 |
Korando II - klasyczny off-roader na rami
Typowo rekreacyjna, solidna terenówka z nadwoziem opartym na ramie i ręcznie dołączanym przednim napędem. Najczęściej występuje w połączeniu z pięciocylindrowym dieslem Mercedesa 290 TD - tym samym, który napędzał też popularniejszy model Musso. Odradzamy nieliczne egzemplarze z mniejszym dieslem 230 TD, który jest znacznie bardziej ospały i awaryjny, a wcale nie zużywa mniej paliwa. 4,3-metrowe nadwozie zmieści pięć osób i ma jeszcze 350-litrowy bagażnik. W terenie przeszkadza za duży zwis przedni.
SsangYong Korando II: dane techniczne290 TD: poj.: 2874 cm3, moc: 120 KM, moment obr.: 261 Nm, prędkość maks.: 156 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 16,9 s, średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100 km.
Rodius - przedziwny i ogromny minivan
Niektórzy nazywają go najbrzydszym minivanem na świecie. Ale estetyka to rzecz gustu, a Rodius ma istotne zalety praktyczne, których nie da się przecenić. Na długości aż 512 cm zmieściły się trzy rzędy siedzeń w konfiguracji 2-2-3 i jeszcze 875-litrowy bagażnik. Pod maską Rodiusa montowano silniki Mercedesa (diesel 270 XDi lub benzynowy 320), a napędzane są wszystkie koła. Środkowe fotele składają się w wygodne stoliki. Jedyne, czego tu brakuje, to drzwi przesuwne, przez co trudno zająć miejsce w 3. rzędzie. Ceny zaczynają się od 22 tys. zł.
SsangYong Rodius: dane techniczne270 XDi: poj.: 2696 cm3, moc: 163 KM, moment obr.: 345 Nm, prędkość maks.: 169 km/h, przysp. 0-100 km/h: 13,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,8 l/100 km.
Tymon Grabowski