Używany SsangYong Rexton (2001-2009)

Koreańskie terenówki z podzespołami Mercedesa można kupić nader tanio. Czy Rexton to dobra alternatywa dla Nissana Terrano czy Mitsubishi Pajero?

Nie awaryjność jest problemem właścicieli Ssangyongów, ale mała dostępność części zamiennych.
Nie awaryjność jest problemem właścicieli Ssangyongów, ale mała dostępność części zamiennych.Motor

Na rynkach dalekowschodnich, w szczególności w Korei czy krajach Półwyspu Malajskiego, marka Mercedes ma renomę nieporównywalną z żadną inną. Audi, BMW czy Lexus są tam bardzo mało popularne, a Mercedes stanowi szczyt aspiracji. Nic więc dziwnego, że marka SsangYong sprzymierzyła się z niemieckim producentem.

Pokrewieństwo Rextona z Mercedesem nie kończy się na silnikach. Samochód ten, podobnie jak Kia Sorento, spoczywa w całości na ramie Mercedesa klasy ML W163 z lat 1997-2005. Jednak Kia miała swoje własne silniki, a Rexton przejął z ML-a wszystkie jednostki napędowe, tj. 2 diesle (2.7 i 2.9) i 2 benzynowe (2.3 i 3.2).

Sztuczne drewno wygląda mało zachęcająco. Pod względem wykończenia od konkurentów japońskich lub europejskich Ssangyonga Rextona dzielą lata świetlne.Motor

W Polsce do sprzedaży Rexton trafił z 2-letnim poślizgiem w stosunku do reszty Europy. Samochody sprzed roku 2004 są zwykle sprowadzone z Niemiec. Ceny nowych aut były bardzo atrakcyjne i wynosiły od 145 do 214 tys. zł, podczas gdy porównywalny Mercedes klasy ML wymagał wydatku od 240 do 350 tys. zł. Jednak i spadek wartości Rextona robi piorunujące wrażenie: po 7 latach auto warte równo 200 tys. zł w momencie zakupu (wersja Lux 270 XDi) można kupić za 25 tys. zł, a więc w okresie 7 lat SsangYong stracił na wartości aż 88%.

Dla kupujących to bardzo dobra wiadomość. Nie ma drugiej terenówki oferującej tak dużo miejsca, dostępnej w wersji 7-osobowej i dysponującej na tyle dużym bagażnikiem.

Standardem wyposażenia była klimatyzacja automatyczna, 2 airbagi, ABS i ręcznie dołączany napęd na 4 koła. W wersjach 270 XDi i 320 napęd rozwiązano podobnie jak w Jeepie Grand Cherokee - w razie potrzeby przednia oś dołącza się automatycznie. Większość aut ma podgrzewane fotele i czujniki parkowania, a wersje Lux (rozpoznawalne po kolorowym prędkościomierzu) także skórzaną tapicerkę i układ ESP.

Usterki Rextona nie są poważne. W wersjach z manualną skrzynią biegów trwałością nie grzeszy sprzęgło. W samochodach z samoczynnie dołączanym napędem przednim może dochodzić do awarii układu załączania przedniego dyferencjału. W silnikach Diesla zatyka się zawór recyrkulacji spalin, a w wersjach z automatyczną skrzynią biegów psuje się płyta sterująca. Jest to skrzynia Mercedesa o oznaczeniu 722.6. Ale uwaga: to, że Rexton korzysta z mechaniki Mercedesa, nie oznacza że można stosować komputery diagnostyczne tej marki. Użytkownicy raportują, że bardzo niewiele warsztatów ma interfejs pozwalający na sprawne odczytanie błędów z instalacji OBD.

Odpowiadając na pytanie zadane na wstępie: Rexton z powodzeniem może być brany pod uwagę jako alternatywa dla terenówek japońskich.

Ma gorszy dostęp do części, ale lepsze ceny. Technicznie prezentuje podobny poziom, ale ma gorzej wykończone wnętrze.

SsangYong Rexton (2001-2009)

SsangYong Rexton (2001-2009)

Silnik ma mnóstwo momentu obrotowego. Bez problemu wytrzyma 300 tys. km.Motor
Skórzane fotele z elektryczną regulacją to atut wersji wyposażeniowej Lux. W standardzie było natomiast ich podgrzewanie.Motor
To się nazywa przestrzeń: bagażnik o pojemności aż 580-1930 litrów.Motor
Sztuczne drewno wygląda mało zachęcająco. Pod względem wykończenia od konkurentów japońskich lub europejskich Ssangyonga Rextona dzielą lata świetlne.Motor
Nie awaryjność jest problemem właścicieli Ssangyongów, ale mała dostępność części zamiennych.Motor
Przednia część nadwozia delikatnie nawiązuje do stylizacji Mercedesa ML.Motor

SsangYong: historia modelu2001: pierwsza generacja Rextona (model opisywany).2004: początek sprzedaży w Polsce.2006: zmodernizowana przednia część nadwozia i wnętrze.2010: nowa generacja Rextona (Rexton W), samochód nie trafia już do Europy.

SsangYong Rexton: typowe usterki i problemy

  • Usterki podciśnieniowego załączania napędu przednich kół w wersjach z napędem dołączanym automatycznie.
  • Stukanie z zespołu docisku i tarczy sprzęgła w wersjach ze skrzynią manualną.
  • Dymienie na czarno z diesla 270 XDi - zatkany zawór recyrkulacji spalin.
  • Duży moment obrotowy zniszczy tarczę sprzęgłową, jeśli często rusza się dynamicznie.
Model
2008
2007
2006
2005
2004
Benzynowy
45 000 zł
35 000 zł
30 000 zł
28 000 zł
26 000 zł
Diesel
50 000 zł
37 000 zł
32 000 zł
29 000 zł
28 000 zł
Wersja
230
320
270 XDi
290 TD
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2295 cm3
3199 cm3
2656 cm3
2874 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
V6/24
R5/20
R5/10
Moc maksymalna
150 KM
220 KM
165 KM
120 KM
Maks. moment obrotowy
214 Nm
312 Nm
340 Nm
256 Nm
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
170 km/h
188 km/h
177 km/h
157 km/h
Przysp. 0-100 km/h
15,4 s
9,9 s
13,2 s
16,4 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
11,7
15,1
8,6
9,3

Inne modele marki SsangYong

Kyron - o numer mniejszy niż Rexton

SsangYong KyronMotor
W najbogatszych wersjach montowano nawet dużą, dotykową nawigację.Motor

Kyron jest krótszy od Rextona o 6 cm, ale ma nawet większy bagażnik o pojemności aż 625 litrów. Największa różnica leży jednak w silnikach: większość Kyronów napędza dwulitrowy diesel z wtryskiem common rail, który stanowi autorską konstrukcję inżynierów Ssangyonga. Jest on wyposażony w osprzęt podobny jak Mercedes 2.2 CDI, tj. wtryskiwacze Delphi. Podobnie jak w Mercedesie, nie słyną one z trwałości, ponadto mają tendencję do zapiekania się w głowicy. Mogą się nawet urwać przy wyjmowaniu. Jest to najpoważniejsza usterka Kyrona, którą trzeba wkalkulować w koszt jego eksploatacji. Wyjęcie i regeneracja wtryskiwaczy kosztuje od 2500 zł wzwyż. Tylko kierowcy, którzy przesadzają z jazdą terenową, mogą doprowadzić do uszkodzeń mocowaniaprzedniego mostu.

Wiele osób narzeka na małą dostępność części zamiennych do tego modelu - od ręki można kupić tylko filtry, uszczelki czy klocki hamulcowe.

Wersja
200 XDi
270 XDi
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1998 cm3
2696 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/20
Moc maksymalna
141 KM
163 KM
Maks. moment obrotowy
310 Nm
345 Nm
Osiągi
 
 
Prędkość maksymalna
167 km/h
177 km/h
Przysp. 0-100 km/h
16,2 s
13,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,1
9,0

Korando II - klasyczny off-roader na rami

SsangYong Korando IIMotor

Typowo rekreacyjna, solidna terenówka z nadwoziem opartym na ramie i ręcznie dołączanym przednim napędem. Najczęściej występuje w połączeniu z pięciocylindrowym dieslem Mercedesa 290 TD - tym samym, który napędzał też popularniejszy model Musso. Odradzamy nieliczne egzemplarze z mniejszym dieslem 230 TD, który jest znacznie bardziej ospały i awaryjny, a wcale nie zużywa mniej paliwa. 4,3-metrowe nadwozie zmieści pięć osób i ma jeszcze 350-litrowy bagażnik. W terenie przeszkadza za duży zwis przedni.

SsangYong Korando II: dane techniczne290 TD: poj.: 2874 cm3, moc: 120 KM, moment obr.: 261 Nm, prędkość maks.: 156 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 16,9 s, średnie zużycie paliwa: 10,5 l/100 km.

Rodius - przedziwny i ogromny minivan

SsangYong RodiusMotor

Niektórzy nazywają go najbrzydszym minivanem na świecie. Ale estetyka to rzecz gustu, a Rodius ma istotne zalety praktyczne, których nie da się przecenić. Na długości aż 512 cm zmieściły się trzy rzędy siedzeń w konfiguracji 2-2-3 i jeszcze 875-litrowy bagażnik. Pod maską Rodiusa montowano silniki Mercedesa (diesel 270 XDi lub benzynowy 320), a napędzane są wszystkie koła. Środkowe fotele składają się w wygodne stoliki. Jedyne, czego tu brakuje, to drzwi przesuwne, przez co trudno zająć miejsce w 3. rzędzie. Ceny zaczynają się od 22 tys. zł.

SsangYong Rodius: dane techniczne270 XDi: poj.: 2696 cm3, moc: 163 KM, moment obr.: 345 Nm, prędkość maks.: 169 km/h, przysp. 0-100 km/h: 13,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,8 l/100 km.

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas