Używany Seat Leon I (1999-2006)

W zamian za osiągi można wybaczyć mu nawet kilka wpadek jakościowych. Ale uwaga! Mocne wersje często mają przeszłość powypadkową.

Podstawowe dane i wymiary

Silniki

  • benzynowe: 1.4-2.8 (75-224 KM),
  • diesle: 1.9 (68-150 KM)


Wersje nadwoziowe

  • hatchback 5d


Wymiary

  • rozstaw osi: 252 cm,
  • długość/szerokość/wysokość: 419/174/146 cm


Pojemność bagażnika

  • 340-1655 l


Dla przeciętnego obserwatora dynamicznie stylizowany Leon i konserwatywny, pudełkowaty VW Golf to zupełnie inne samochody. W rzeczywistości Leon jest Golfem w sportowym opakowaniu, który od swojego niemieckiego odpowiednika odróżnia się wyłącznie stylizacją. Wszystkie silniki, elementy zawieszenia i napędu pochodzą wprost z Volkswagena. W mocnych wersjach Leon daje dużo przyjemności z jazdy (i jest tańszy od porównywalnego Golfa GTI), ale takie auta często są powypadkowe. Bazowe wersje kompaktowego Seata są w gamie "złem koniecznym" - z silnikiem 1.4 czy 1.9 SDI Leon traci cały charakter.

Reklama

Wersje i wyposażenie

Leon miał tylko jedną wersję nadwozia - pięciodrzwiowego hatchbacka. Sedan na tej samej platformie nosił nazwę Toledo i zadebiutował rok wcześniej od Leona. Tylko w Leonie występował za to wybór opcji napędu: standardowo na przednie koła, a w wersjach 1.8 20VT, 2.8 VR6 i 1.9 TDI 150 KM - opcjonalnie dołączany napęd tylnej osi realizowany sprzęgłem Haldex (niedostępny w Toledo). Wybór silników i różnice pojemności były ogromne: od 80-konnego 1.4 do 204-konnego VR6 o pojemności 2,8 litra. Szczególną popularność Leon zyskał ze świetnym silnikiem 1.8 20VT (180-225 KM) i w mocnych wersjach wysokoprężnych 1.9 TDI (130-150 KM).

Podstawowa odmiana wyposażeniowa nazywała się Stella. W standardzie znalazły się dwie poduszki powietrzne i ABS, ale brakowało radia i klimatyzacji. Kolejny poziom wyposażenia nosił nazwę Signo (4 x szyby otwierane elektrycznie), a jeszcze wyżej - Sport z kubełkowymi siedzeniami i felgami z lekkich stopów. Najmocniejsze wersje nosiły następujące nazwy: Top Sport, FR i Cupra. Normą jest, że sprzedający w ogłoszeniach "zawyżają" standard wyposażenia danego egzemplarza i opisują Sport jako Top Sport, a Top Sport jako Cuprę.

Koszty

Dzięki pełnej kompatybilności z gamą Volkswagena, dostępność części do Leona jest doskonała. Wysokie koszty mogą wygenerować następujące konfiguracje: Leon z napędem 4x4 (ma z tyłu zawieszenie niezależne zamiast belki skrętnej), wersja VR6 (zdarzają się uszkodzenia uszczelki pod głowicą) i najmocniejsze wersje turbodoładowane, które często były traktowane bardzo "sportowo", a niekoniecznie zmieniano w nich olej na czas.

Polecamy, odradzamy

Silnik 1.9 TDI ma wprawdzie swoje wady (usterki wynikające z zużycia osprzętu, głośna praca), ale summa summarum jest najlepszym wyborem do Leona - zwłaszcza w wersji 130-konnej (150-konna będzie droższa w serwisowaniu). Jeśli ktoś nie trawi pracy diesla, powinien wybrać 1,8-litrową odmianę turbodoładowaną. A jeśli chce jeździć oszczędnie - idealnie sprawdzi się odmiana 1.6 z gazem. Ale wtedy lepiej kupić Octavię.

Seat Leon I (1999-2006) - podsumowanie

Trzeba pamiętać, że wiele Leonów to auta w zaawansowanym już wieku. Polecamy te z końcówki produkcji z dieslem 1.9 TDI , ale trzeba uważnie szukać śladów napraw powypadkowych.

☆☆

Funkcjonalność

Przeciętny bagażnik, niezbyt wysoki komfort jazdy (zawieszenie jest twarde), za mało miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Ocena tylko dostateczna.

Gama silników

Mało który samochód spoza gamy Volkswagena może pochwalić się taką obfitością wersji silnikowych w tej klasie. A i tak w ogłoszeniach większość to diesle 1.9.

Niezawodność

Lepiej niż mniejsza Ibiza, gorzej niż bliźniaczy Golf. Drażni słabe wykonanie nadwozia. Awarie silników są głównie związane z wysokimi przebiegami.

Koszty

Ceny części nie są wprawdzie najniższe na rynku, ale za to wybór zamienników różnej jakości - nie do pokonania. Najdroższy w eksploatacji Leon to wersja VR6 z napędem 4x4.

Seat Leon I: usterki

  • Awarie silnika 2.8 VR6 to najczęściej uszkodzone cewki zapłonowe i wypalona uszczelka pod głowicą.
  • Wady montażowe nadwozia: szyby boczne wypadają z prowadnic, urywa się wężyk doprowadzający płyn do tylnej wycieraczki.
  • Usterki silnika Diesla 1.9 TDI : zatarcie kierownicy łopatek w turbinie, uszkodzenia zaworu korekcji ciśnienia doładowania.
  • Przeciekanie wody przy tylnych drzwiach.

Najpopularniejsze jednostki napędowe

Dane techniczne: Seat Leon I (1999-2006) - najpopularniejsze silniki benzynowe

Silnik1.4 16V1.6 16V1.8 20V1.8 20VT1.8 CUPRA1.8 CUPRA2.8 VR6
Zasilanie/rozrządbenz./pbenz./pbenz./pt. benz./pt. benz./pt. benz./pbenz./ł
Pojemność skok.1390 cm31595 cm31781 cm31781 cm31781 cm31781 cm32791 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16R4/16R4/20R4/20R4/20R4/20VR6/24
Moc maks.75 KM105 KM125 KM180 KM210 KM225 KM204 KM
Maks. moment obr.128 Nm148 Nm170 Nm235 Nm270 Nm280 Nm270 Nm
Przysp. 0-100 km/h14,6 s10,9 s10,3 s7,7 s7,2 s6,9 s7,3 s
Prędkość maks.170 km/h192 km/h200 km/h229 km/h237 km/h242 km/h235 km/h
Średnie zuż. paliwa*6,76,98,48,88,88,910,9
*l/100 km

Benzynowy 1.8 20VT

Ta turbodoładowana jednostka benzynowa ma dużą trwałość i dobrze znosi podnoszenie mocy (tzw. chiptuning). Nie ma w niej wtrysku bezpośredniego - odpadają problemy z nagarem.

Benzynowy 2.8 VR6

Sześciocylindrowa jednostka z minimalnym rozchyleniem cylindrów, ale tylko jedną głowicą. Miewa problemy z cewkami zapłonowymi i uszczelką pod głowicą. Spalanie? Nawet 15 l/100 km.

Dane techniczne: Seat Leon I (1999-2006) - najpopularniejsze silniki wysokoprężne

Silnik1.9 SDI1.9 TDI1.9 TDI1.9 TDI1.9 TDI
Zasilanie/rozrząddiesel/pt. diesel/pt. diesel/pt. diesel/pt. diesel/p
Pojemność skok.1896 cm31896 cm31896 cm31896 cm31896 cm3
Układ cyl./zaworyR4/8R4/8R4/8R4/8R4/8
Moc maks.68 KM90 KM110 KM130 KM150 KM
Maks. moment obr.133 Nm210 Nm235 Nm310 Nm320 Nm
Przysp. 0-100 km/h17,5 s12,7 s10,7 s9,8 s8,9 s
Prędkość maks.160 km/h180 km/h193 km/h205 km/h215 km/h
Średnie zuż. paliwa*5,25,15,05,25,4
*l/100 km

Diesel 1.9 TDI 90-110 KM

Silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim i pompą rotacyjną. Głośny, bardzo oszczędny, dość niezawodny. Początkowo w wersji 90 KM nie było zmiennej geometrii łopatek turbiny.

Diesel 1.9 TDI 130-150 KM

Zamiast pompy wtryskowej zastosowano pompowtryskiwacze. Te silniki będą droższe w naprawach niż wersje z pompą, ale ich osiągi są nieporównanie lepsze. Podatne na tuning.

Seat Leon 1.4 TSI 122 Style - TEST

Seat: 60 lat produkcji samochodów - NA LUZIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy