Używany Seat Leon I (1999-2006)
W zamian za osiągi można wybaczyć mu nawet kilka wpadek jakościowych. Ale uwaga! Mocne wersje często mają przeszłość powypadkową.
Silniki
- benzynowe: 1.4-2.8 (75-224 KM),
- diesle: 1.9 (68-150 KM)
Wersje nadwoziowe
- hatchback 5d
Wymiary
- rozstaw osi: 252 cm,
- długość/szerokość/wysokość: 419/174/146 cm
Pojemność bagażnika
- 340-1655 l
Dla przeciętnego obserwatora dynamicznie stylizowany Leon i konserwatywny, pudełkowaty VW Golf to zupełnie inne samochody. W rzeczywistości Leon jest Golfem w sportowym opakowaniu, który od swojego niemieckiego odpowiednika odróżnia się wyłącznie stylizacją. Wszystkie silniki, elementy zawieszenia i napędu pochodzą wprost z Volkswagena. W mocnych wersjach Leon daje dużo przyjemności z jazdy (i jest tańszy od porównywalnego Golfa GTI), ale takie auta często są powypadkowe. Bazowe wersje kompaktowego Seata są w gamie "złem koniecznym" - z silnikiem 1.4 czy 1.9 SDI Leon traci cały charakter.
Wersje i wyposażenie
Leon miał tylko jedną wersję nadwozia - pięciodrzwiowego hatchbacka. Sedan na tej samej platformie nosił nazwę Toledo i zadebiutował rok wcześniej od Leona. Tylko w Leonie występował za to wybór opcji napędu: standardowo na przednie koła, a w wersjach 1.8 20VT, 2.8 VR6 i 1.9 TDI 150 KM - opcjonalnie dołączany napęd tylnej osi realizowany sprzęgłem Haldex (niedostępny w Toledo). Wybór silników i różnice pojemności były ogromne: od 80-konnego 1.4 do 204-konnego VR6 o pojemności 2,8 litra. Szczególną popularność Leon zyskał ze świetnym silnikiem 1.8 20VT (180-225 KM) i w mocnych wersjach wysokoprężnych 1.9 TDI (130-150 KM).
Podstawowa odmiana wyposażeniowa nazywała się Stella. W standardzie znalazły się dwie poduszki powietrzne i ABS, ale brakowało radia i klimatyzacji. Kolejny poziom wyposażenia nosił nazwę Signo (4 x szyby otwierane elektrycznie), a jeszcze wyżej - Sport z kubełkowymi siedzeniami i felgami z lekkich stopów. Najmocniejsze wersje nosiły następujące nazwy: Top Sport, FR i Cupra. Normą jest, że sprzedający w ogłoszeniach "zawyżają" standard wyposażenia danego egzemplarza i opisują Sport jako Top Sport, a Top Sport jako Cuprę.
Koszty
Dzięki pełnej kompatybilności z gamą Volkswagena, dostępność części do Leona jest doskonała. Wysokie koszty mogą wygenerować następujące konfiguracje: Leon z napędem 4x4 (ma z tyłu zawieszenie niezależne zamiast belki skrętnej), wersja VR6 (zdarzają się uszkodzenia uszczelki pod głowicą) i najmocniejsze wersje turbodoładowane, które często były traktowane bardzo "sportowo", a niekoniecznie zmieniano w nich olej na czas.
Polecamy, odradzamy
Silnik 1.9 TDI ma wprawdzie swoje wady (usterki wynikające z zużycia osprzętu, głośna praca), ale summa summarum jest najlepszym wyborem do Leona - zwłaszcza w wersji 130-konnej (150-konna będzie droższa w serwisowaniu). Jeśli ktoś nie trawi pracy diesla, powinien wybrać 1,8-litrową odmianę turbodoładowaną. A jeśli chce jeździć oszczędnie - idealnie sprawdzi się odmiana 1.6 z gazem. Ale wtedy lepiej kupić Octavię.
Trzeba pamiętać, że wiele Leonów to auta w zaawansowanym już wieku. Polecamy te z końcówki produkcji z dieslem 1.9 TDI , ale trzeba uważnie szukać śladów napraw powypadkowych.
☆☆☆☆
Funkcjonalność →
Przeciętny bagażnik, niezbyt wysoki komfort jazdy (zawieszenie jest twarde), za mało miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Ocena tylko dostateczna.
Gama silników ↑
Mało który samochód spoza gamy Volkswagena może pochwalić się taką obfitością wersji silnikowych w tej klasie. A i tak w ogłoszeniach większość to diesle 1.9.
Niezawodność →
Lepiej niż mniejsza Ibiza, gorzej niż bliźniaczy Golf. Drażni słabe wykonanie nadwozia. Awarie silników są głównie związane z wysokimi przebiegami.
Koszty ↑
Ceny części nie są wprawdzie najniższe na rynku, ale za to wybór zamienników różnej jakości - nie do pokonania. Najdroższy w eksploatacji Leon to wersja VR6 z napędem 4x4.
Seat Leon I: usterki
- Awarie silnika 2.8 VR6 to najczęściej uszkodzone cewki zapłonowe i wypalona uszczelka pod głowicą.
- Wady montażowe nadwozia: szyby boczne wypadają z prowadnic, urywa się wężyk doprowadzający płyn do tylnej wycieraczki.
- Usterki silnika Diesla 1.9 TDI : zatarcie kierownicy łopatek w turbinie, uszkodzenia zaworu korekcji ciśnienia doładowania.
- Przeciekanie wody przy tylnych drzwiach.
Benzynowy 1.8 20VT
Ta turbodoładowana jednostka benzynowa ma dużą trwałość i dobrze znosi podnoszenie mocy (tzw. chiptuning). Nie ma w niej wtrysku bezpośredniego - odpadają problemy z nagarem.
Benzynowy 2.8 VR6
Sześciocylindrowa jednostka z minimalnym rozchyleniem cylindrów, ale tylko jedną głowicą. Miewa problemy z cewkami zapłonowymi i uszczelką pod głowicą. Spalanie? Nawet 15 l/100 km.
Diesel 1.9 TDI 90-110 KM
Silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim i pompą rotacyjną. Głośny, bardzo oszczędny, dość niezawodny. Początkowo w wersji 90 KM nie było zmiennej geometrii łopatek turbiny.
Diesel 1.9 TDI 130-150 KM
Zamiast pompy wtryskowej zastosowano pompowtryskiwacze. Te silniki będą droższe w naprawach niż wersje z pompą, ale ich osiągi są nieporównanie lepsze. Podatne na tuning.