Używany Seat Leon I (1999-2006)

W zamian za osiągi można wybaczyć mu nawet kilka wpadek jakościowych. Ale uwaga! Mocne wersje często mają przeszłość powypadkową.

Kompaktowy Seat świetnie wygląda na dużych felgach, ale powyżej 17 cali traci się cały komfort jazdy.
Kompaktowy Seat świetnie wygląda na dużych felgach, ale powyżej 17 cali traci się cały komfort jazdy.Motor

Podstawowe dane i wymiary

Silniki

  • benzynowe: 1.4-2.8 (75-224 KM),
  • diesle: 1.9 (68-150 KM)

Wersje nadwoziowe

  • hatchback 5d

Wymiary

  • rozstaw osi: 252 cm,
  • długość/szerokość/wysokość: 419/174/146 cm

Pojemność bagażnika

  • 340-1655 l

Dla przeciętnego obserwatora dynamicznie stylizowany Leon i konserwatywny, pudełkowaty VW Golf to zupełnie inne samochody. W rzeczywistości Leon jest Golfem w sportowym opakowaniu, który od swojego niemieckiego odpowiednika odróżnia się wyłącznie stylizacją. Wszystkie silniki, elementy zawieszenia i napędu pochodzą wprost z Volkswagena. W mocnych wersjach Leon daje dużo przyjemności z jazdy (i jest tańszy od porównywalnego Golfa GTI), ale takie auta często są powypadkowe. Bazowe wersje kompaktowego Seata są w gamie "złem koniecznym" - z silnikiem 1.4 czy 1.9 SDI Leon traci cały charakter.

Wnętrze wiele traci, gdy zacząć przyglądać się jego detalom. Widać wtedy, jak fatalnie wyglądają plastiki po większym przebiegu.Motor

Wersje i wyposażenie

Leon miał tylko jedną wersję nadwozia - pięciodrzwiowego hatchbacka. Sedan na tej samej platformie nosił nazwę Toledo i zadebiutował rok wcześniej od Leona. Tylko w Leonie występował za to wybór opcji napędu: standardowo na przednie koła, a w wersjach 1.8 20VT, 2.8 VR6 i 1.9 TDI 150 KM - opcjonalnie dołączany napęd tylnej osi realizowany sprzęgłem Haldex (niedostępny w Toledo). Wybór silników i różnice pojemności były ogromne: od 80-konnego 1.4 do 204-konnego VR6 o pojemności 2,8 litra. Szczególną popularność Leon zyskał ze świetnym silnikiem 1.8 20VT (180-225 KM) i w mocnych wersjach wysokoprężnych 1.9 TDI (130-150 KM).

Podstawowa odmiana wyposażeniowa nazywała się Stella. W standardzie znalazły się dwie poduszki powietrzne i ABS, ale brakowało radia i klimatyzacji. Kolejny poziom wyposażenia nosił nazwę Signo (4 x szyby otwierane elektrycznie), a jeszcze wyżej - Sport z kubełkowymi siedzeniami i felgami z lekkich stopów. Najmocniejsze wersje nosiły następujące nazwy: Top Sport, FR i Cupra. Normą jest, że sprzedający w ogłoszeniach "zawyżają" standard wyposażenia danego egzemplarza i opisują Sport jako Top Sport, a Top Sport jako Cuprę.

Seat Leon I (1999-2006)

Używany Seat Leon I (1999-2006) - więcej informacji

Najbogatsza wersja: Climatronic, radio z CD, podgrzewanie foteli.Motor
Mocno ścięty tył Leona ogranicza przestrzeń na głowy pasażerów.Motor
Kompaktowy Seat świetnie wygląda na dużych felgach, ale powyżej 17 cali traci się cały komfort jazdy.Motor
Fotele bazowej odmiany. W sportowych były dużo lepiej profilowane.Motor
Leon nie miał być mistrzem pojemności. Od tego jest Octavia.Motor
Wnętrze wiele traci, gdy zacząć przyglądać się jego detalom. Widać wtedy, jak fatalnie wyglądają plastiki po większym przebiegu.Motor

Koszty

Dzięki pełnej kompatybilności z gamą Volkswagena, dostępność części do Leona jest doskonała. Wysokie koszty mogą wygenerować następujące konfiguracje: Leon z napędem 4x4 (ma z tyłu zawieszenie niezależne zamiast belki skrętnej), wersja VR6 (zdarzają się uszkodzenia uszczelki pod głowicą) i najmocniejsze wersje turbodoładowane, które często były traktowane bardzo "sportowo", a niekoniecznie zmieniano w nich olej na czas.

Polecamy, odradzamy

Silnik 1.9 TDI ma wprawdzie swoje wady (usterki wynikające z zużycia osprzętu, głośna praca), ale summa summarum jest najlepszym wyborem do Leona - zwłaszcza w wersji 130-konnej (150-konna będzie droższa w serwisowaniu). Jeśli ktoś nie trawi pracy diesla, powinien wybrać 1,8-litrową odmianę turbodoładowaną. A jeśli chce jeździć oszczędnie - idealnie sprawdzi się odmiana 1.6 z gazem. Ale wtedy lepiej kupić Octavię.

Seat Leon I (1999-2006) - podsumowanie

Trzeba pamiętać, że wiele Leonów to auta w zaawansowanym już wieku. Polecamy te z końcówki produkcji z dieslem 1.9 TDI , ale trzeba uważnie szukać śladów napraw powypadkowych.

☆☆

Funkcjonalność

Przeciętny bagażnik, niezbyt wysoki komfort jazdy (zawieszenie jest twarde), za mało miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Ocena tylko dostateczna.

Gama silników

Mało który samochód spoza gamy Volkswagena może pochwalić się taką obfitością wersji silnikowych w tej klasie. A i tak w ogłoszeniach większość to diesle 1.9.

Niezawodność

Lepiej niż mniejsza Ibiza, gorzej niż bliźniaczy Golf. Drażni słabe wykonanie nadwozia. Awarie silników są głównie związane z wysokimi przebiegami.

Koszty

Ceny części nie są wprawdzie najniższe na rynku, ale za to wybór zamienników różnej jakości - nie do pokonania. Najdroższy w eksploatacji Leon to wersja VR6 z napędem 4x4.

Seat Leon I: usterki

  • Awarie silnika 2.8 VR6 to najczęściej uszkodzone cewki zapłonowe i wypalona uszczelka pod głowicą.
  • Wady montażowe nadwozia: szyby boczne wypadają z prowadnic, urywa się wężyk doprowadzający płyn do tylnej wycieraczki.
  • Usterki silnika Diesla 1.9 TDI : zatarcie kierownicy łopatek w turbinie, uszkodzenia zaworu korekcji ciśnienia doładowania.
  • Przeciekanie wody przy tylnych drzwiach.

Najpopularniejsze jednostki napędowe

Silnik
1.4 16V
1.6 16V
1.8 20V
1.8 20VT
1.8 CUPRA
1.8 CUPRA
2.8 VR6
Zasilanie/rozrząd
benz./p
benz./p
benz./p
t. benz./p
t. benz./p
t. benz./p
benz./ł
Pojemność skok.
1390 cm3
1595 cm3
1781 cm3
1781 cm3
1781 cm3
1781 cm3
2791 cm3
Układ cyl./zawory
R4/16
R4/16
R4/20
R4/20
R4/20
R4/20
VR6/24
Moc maks.
75 KM
105 KM
125 KM
180 KM
210 KM
225 KM
204 KM
Maks. moment obr.
128 Nm
148 Nm
170 Nm
235 Nm
270 Nm
280 Nm
270 Nm
Przysp. 0-100 km/h
14,6 s
10,9 s
10,3 s
7,7 s
7,2 s
6,9 s
7,3 s
Prędkość maks.
170 km/h
192 km/h
200 km/h
229 km/h
237 km/h
242 km/h
235 km/h
Średnie zuż. paliwa*
6,7
6,9
8,4
8,8
8,8
8,9
10,9
*l/100 km

Benzynowy 1.8 20VT

Ta turbodoładowana jednostka benzynowa ma dużą trwałość i dobrze znosi podnoszenie mocy (tzw. chiptuning). Nie ma w niej wtrysku bezpośredniego - odpadają problemy z nagarem.

Benzynowy 2.8 VR6

Sześciocylindrowa jednostka z minimalnym rozchyleniem cylindrów, ale tylko jedną głowicą. Miewa problemy z cewkami zapłonowymi i uszczelką pod głowicą. Spalanie? Nawet 15 l/100 km.

Silnik
1.9 SDI
1.9 TDI
1.9 TDI
1.9 TDI
1.9 TDI
Zasilanie/rozrząd
diesel/p
t. diesel/p
t. diesel/p
t. diesel/p
t. diesel/p
Pojemność skok.
1896 cm3
1896 cm3
1896 cm3
1896 cm3
1896 cm3
Układ cyl./zawory
R4/8
R4/8
R4/8
R4/8
R4/8
Moc maks.
68 KM
90 KM
110 KM
130 KM
150 KM
Maks. moment obr.
133 Nm
210 Nm
235 Nm
310 Nm
320 Nm
Przysp. 0-100 km/h
17,5 s
12,7 s
10,7 s
9,8 s
8,9 s
Prędkość maks.
160 km/h
180 km/h
193 km/h
205 km/h
215 km/h
Średnie zuż. paliwa*
5,2
5,1
5,0
5,2
5,4
*l/100 km

Diesel 1.9 TDI 90-110 KM

Silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim i pompą rotacyjną. Głośny, bardzo oszczędny, dość niezawodny. Początkowo w wersji 90 KM nie było zmiennej geometrii łopatek turbiny.

Diesel 1.9 TDI 130-150 KM

Zamiast pompy wtryskowej zastosowano pompowtryskiwacze. Te silniki będą droższe w naprawach niż wersje z pompą, ale ich osiągi są nieporównanie lepsze. Podatne na tuning.

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas