Używany Peugeot 308 (2007-)

308 skutecznie zatarł złe wrażenie, jakie pozostawił po sobie 307. Nie wyróżnia się wprawdzie w żadnej kategorii, ale ma przystępną cenę i można na nim polegać.

Polecamy drugą z kolei (po Presence) wersję Trendy. Ma seryjną klimatyzację, światła przeciwmgielne i odtwarzacz MP3. Jeszcze lepszym wyborem jest kompletnie wyposażona odmiana Premium (fot.).
Polecamy drugą z kolei (po Presence) wersję Trendy. Ma seryjną klimatyzację, światła przeciwmgielne i odtwarzacz MP3. Jeszcze lepszym wyborem jest kompletnie wyposażona odmiana Premium (fot.).Motor

Peugeot 308 to jeden z najbardziej niedocenianych modeli klasy kompaktowej na rynku wtórnym. Jeśli ktoś ma ograniczony budżet i szuka zadbanego auta, które wciąż wygląda nowocześnie, powinien poważnie zastanowić się nad francuską propozycją.

Wybór jest prosty

Polecamy dobrze utrzymane, wysokoprężne egzemplarze z lat 2008-2009 za ok. 30 tys. zł. Jeśli ktoś potrzebuje auta rodzinnego, powinien sięgnąć po kombi. Ma niezbyt przekonującą stylizację, ale wielki bagażnik: od 520 do 1735 l.

Tradycyjny dla francuskich aut wysoki spadek wartości pozwala kupić 308 w idealnym stanie za ok. 30 tys. zł

Wszystkie sprzedawane w Polsce kombi mają oznaczenie SW (niezależnie od tego, czy mają szklany dach i oddzielne fotele zamiast tylnej kanapy, czy nie). Dawniej w przypadku modelu 307 oznaczenie SW było zarezerwowane wyłącznie dla wersji bogatszej. Opcjonalnie 308 SW możne mieć w bagażniku dodatkowe dwa miejsca siedzące (tylko dla dzieci).

Modele CC oraz RCZ w dobrym stanie trafiają się na naszym rynku rzadko. Dominują egzemplarze powypadkowe.

Silniki benzynowe z BMW

Jakość materiałów i precyzja montażu – bez zarzutu. Przed zakupem trzeba niestety sprawdzać działanie wszystkich elementów wyposażenia. Bardzo często psują się np. włączniki wycieraczek.Motor

Gamę silnikową 308 otwierają bardzo nowoczesne jednostki benzynowe 1.4 VTi oraz 1.6 VTi opracowane razem z BMW. Brzmi to zachęcająco, ale w praktyce nie są one najlepszym wyborem - w początkowym okresie produkcji trapiły je problemy z łańcuchowym napędem rozrządu oraz z dawkowaniem paliwa - dość często dochodziło do "zalania" świec.

Jeśli ktoś bierze pod uwagę zakup wersji benzynowej - powinien ograniczyć się do pozbawionych chorób wieku dziecięcego aut młodszych, najlepiej tych wyprodukowanych po 2010 r. Ciekawą propozycją jest oszczędny, a jednocześnie dynamiczny silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem 1.6 THP. W jego przypadku można jednak zapomnieć o ewentualnym montażu instalacji gazowej.

Postaw na diesla

Osoby, które liczą się z wydatkami, zamiast myśleć o LPG, powinny zainwestować w jedną z wersji wysokoprężnych. W czasach psujących się kół dwumasowych, szwankujących turbosprężarek i awaryjnych, drogich wtryskiwaczy taka propozycja może zaskakiwać, ale w tym wypadku warto zaryzykować. Zwłaszcza że kupujący ma realne szanse na to, żeby wejść w posiadanie auta relatywnie młodego, z udokumentowaną historią serwisową.

Peugeot 308 (2007-)

Używany Peugeot 308 (2007-) - więcej informacji

Poprzednik: Peugeot 307 był produkowany w latach 2001-2008.Motor
Tradycyjny dla francuskich aut wysoki spadek wartości pozwala kupić 308 w idealnym stanie za ok. 30 tys. zł.Motor
W dieslach 1.6 HDi w starszych, 16-zaworowych wersjach dochodzi często do zużycia łańcucha łączącego dwa wałki rozrządu.Motor
Hatchback ma przeciętny bagażnik (348/1201 l). Kombi jest dla odmiany rekordzistą (520/1735 l).Motor
Jakość materiałów i precyzja montażu – bez zarzutu. Przed zakupem trzeba niestety sprawdzać działanie wszystkich elementów wyposażenia. Bardzo często psują się np. włączniki wycieraczek.Motor
Polecamy drugą z kolei (po Presence) wersję Trendy. Ma seryjną klimatyzację, światła przeciwmgielne i odtwarzacz MP3. Jeszcze lepszym wyborem jest kompletnie wyposażona odmiana Premium (fot.).Motor
Na zdjęciu Peugeot 308 po liftingu. Następca tego modelu pojawi się jeszcze w tym roku.Motor
...wygodne fotele.Motor
Niepodważalne atuty modelu to przestronne wnętrze (z przodu i z tyłu) i...Motor

W sposób szczególny polecamy silnik 1.6 HDi. Jest bardzo popularny, dopracowany i świetnie zaopatrzony w części zamienne. W 308 występują cztery podstawowe odmiany tej jednostki. Starsze - produkowane do 2010 r. - mają 16-zaworowe głowice i moc 90 lub 110 KM. Słabsza wersja sprzedawana w polskiej sieci sprzedaży nigdy nie miała filtra cząstek stałych. Mocniejsza - występowała z filtrem lub bez. W 2010 roku producent zdecydował się na uproszczenie konstrukcji silnika 1.6 HDi i zastosował w nim tańszą głowicę 8-zaworową, zwiększając jednocześnie moc o 2 KM. Od tego czasu filtr FAP jest już montowany obligatoryjnie. W filtr wyposażona jest także zdecydowana większość wersji 2.0 HDi (ten silnik idealnie pasuje do kombi). Trzeba jednak zaznaczyć, że przed zakupem auta można dość precyzyjnie ocenić stan filtra w serwisie. Konieczność jego wymiany (zwykle co 180 tys. km) nie oznacza jeszcze finansowej katastrofy. Regenerowane filtry z gwarancją można kupić w internecie za ok. 600 zł, a zestaw do uzupełnienia płynu Eolys, niezbędnego do właściwego dopalania cząstek, to wydatek ok. 400 zł.

Zawieszenie

Podwozie Peugeota 308 ma prostą konstrukcję i jest dość tanie w naprawach. Z przodu zastosowano sprawdzony układ McPherson. Sworznie i silentbloki można tanio wymieniać. Z tyłu, tak jak w poprzedniku, producent postawił na belkę skrętną - jest bardzo żywotna. Kosztowne są natomiast tylne tarcze hamulcowe, ponieważ zintegrowano je z łożyskami. Jedna sztuka kosztuje ok. 320 zł.

Peugeot 308 (2007-) - podsumowanie

Peugeot 308 to kolejny francuski samochód, który nie odniósł może spektakularnego sukcesu na rynku, ale skutecznie walczy ze stereotypem o niskiej jakości samochodów "na F". Obiegowa opinia i wynikający z niej wysoki spadek wartości sprzyja kupującym i jeśli ktośma ograniczony budżet - może z tej sytuacji skorzystać.

Inne wersje nadwozia

Peugeot 308 SW

SW debiutowało w 2008 r. Ceny od: 26 000 zł.Motor

Peugeot 308 CC

CC dołączyło do gamy w 2009 r. Ceny od: 36 000 zł.Motor

Peugeot RCZ

Daleki krewny 308. Pojawił się tuż po CC. Jest produkowany w Austrii. Ceny: od 45 000 zł.Motor

Peugeot 308: historia modelu2007: prezentacja Peugeota 308 w wersji hatchback.2008: do gamy dołącza funkcjonalne kombi SW.2009: debiut sportowej odmiany RCZ oraz modelu CC (Coupe Cabrio z automatycznie otwieranym twardym dachem).2011: lifting modelu. Cechą charakterystyczną tej wersji są światła do jazdy dziennej wykonane w technice LED umieszczone obok halogenów oraz nowa atrapa chłodnicy z chromowaną obwódką. Auto otrzymało system start/stop.

Peugeot 308: typowe usterki i problemy

  • Głośna praca tylnego zawieszenia. To typowe w tym modelu.
  • Szybko przepalają się żarówki. Problem dotyczy reflektorów przednich.
  • Silniki VTi powstały we współpracy z BMW. Szkoda, że początkowo awarii ulegał łańcuchowy napęd rozrządu. Wymiana kosztuje ok. 1000 zł. Zużycie można wykryć przed zakupem auta.
Wersja
1.4 VTi
1.6 VTi
1.6 THP
1.6 HDi
2.0 HDi
Silnik
benz.
benz.
t. benz.
t. diesel
t. diesel
Pojemność skokowa
1397 cm3
1598 cm3
1598 cm3
1560 cm3
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
95 KM
120 KM
150 KM
90 KM
136 KM
Maksymalny moment obrotowy
136 Nm
160 Nm
240 Nm
215 Nm
320 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
182 km/h
197 km/h
213 km/h
180 km/h
205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,7 s
10,8 s
9,0 s
12,6 s
10,1 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
6,5
6,7
7,0
4,5
5,3

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas