Używany Nissan Murano (2003-2008)
Murano: pionier crossoverów, który łączy cechy limuzyny, SUV-a i kombi. Można go kupić tanio, ale wymaga starannego serwisowania bez oszczędności.
Markę Nissan można bez cienia wątpliwości wskazać jako pioniera samochodów typu crossover - łączących cechy różnych klas w jednym aucie. Na długo przed popularnym Qashqaiem pojawił się model Murano - krzyżówka dużego SUV-a z autem sportowym i luksusowym kombi. Do USA trafił już w roku 2003, a Europejczycy mogli kupić go rok później. Brak silnika Diesla w pierwszej generacji nie zachęcał europejskich klientów, a większość dostępnych z drugiej ręki Murano przyjechała do Polski z USA i ma za sobą drobną (lub poważną) kolizję.
Duży Nissan nie pozostawiał wyboru w kwestii silnika i skrzyni biegów: dostępna była tylko jedna jednostka 3.5 V6 (VQ35DE), znana także z modelu Altima, Maxima i ze sportowego 350Z. Na potrzeby napędu Murano obniżono jej moc do 234 KM i połączono z bezstopniową skrzynią biegów CVT.
Podwyższone kombi
Podwoziowo Murano korzysta z platformy modelu Altima/Maxima, ma silnik umieszczony poprzecznie i samonośne nadwozie, ale znacznie większy prześwit. Dodajmy, że w podstawowej wersji na rynku amerykańskim napędzane były tylko koła przednie. Takie samochody lepiej z góry odrzucić.
Wytrzymała konstrukcja silnika pozwala zainteresować się montażem instalacji gazowej, co zresztą wielu właścicieli zrobiło. W dużej wnęce na koło zapasowe mieści się nawet 70-litrowy zbiornik. Oczywiście dopuszczalna jest tylko instalacja sekwencyjna, i to najlepiej z dodatkowym systemem smarowania zaworów. Jeśli wybierzemy instalację z dolnej półki, nigdy nie pozbędziemy się problemu falujących obrotów, kontrolka awarii silnika będzie świecić się bez ustanku, a w skrajnym przypadku
zniszczymy dwa kosztowne katalizatory.
Spalanie LPG będzie o ok. 4 l/100 km wyższe niż spalanie benzyny.
Skomplikowany serwis
Choć Murano należy do samochodów niezawodnych, wymaga jednak skomplikowanej opieki serwisowej, a egzemplarze z początku produkcji były trapione przez kilka poważnych usterek. Należą do nich wycieki oleju ze skrzyni rozdzielczej w modelach z lat 2003-2004, wywołane przez złe ustawienia rozdziału napędu w komputerze. Jeśli je zlekceważymy, dojdzie do zniszczenia skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej. Innym problemem był wadliwy alternator, który został objęty akcją serwisową w USA.
Uwaga także na olej do skrzyni: modele z rynku europejskiego i amerykańskiego różnią się konstrukcją skrzyni biegów CVT, podobnie jak ilością i typem używanego oleju. Do aut amerykańskich zaleca się tylko oryginalny olej Nissana NS-2 wymieniany co 30 tys. mil.
Chociaż większość egzemplarzy Murano wyposażono w napęd na cztery koła, autem tym nie wolno zapuszczać się nigdzie dalej niż prowadzi droga gruntowa. Napęd na tylne koła dołącza się automatycznie, ale w ekstremalnej sytuacji kierowca może go zablokować ręcznie. Zalecamy korzystanie z tej funkcji z najwyższą ostrożnością. Do zjeżdżania z drogi skutecznie zniechęca bardzo nisko poprowadzony wydech.
Europejskie lepsze
Murano oferowane w Europie należało do bogato wyposażonych. Oczywistością była klimatyzacja automatyczna, skórzana tapicerka i system nagłośnienia Bose. Samochody z USA wyposażono gorzej. Często nie mają skóry, a prymitywne radio odbiera tylko nieparzyste zakresy fal. Prawdziwy problem dotyczy jednak oświetlenia. Egzemplarze amerykańskie mają standardowe lampy halogenowe z żarówkami HB5. Są one niedopuszczalne w Europie. Można wymienić je na ksenony z modelu europejskiego, ale już założenie spryskiwaczy i samopoziomowania to ogromny problem. Z tyłu kierunkowskazy świecą na czerwono.
Podsumowanie
Murano jest ciekawą alternatywą dla osób szukających luksusowego auta, które poradzi sobie z polskimi drogami. Polecamy poszukanie zadbanego egzemplarza z rynku europejskiego.
Nissan Murano: historia modelu
2003: prezentacja Murano.
2004: auto trafia do Europy.
2008: nowy model.
Nissan Murano: typowe usterki i problemy
- Wycieki oleju ze skrzyni rozdzielczej mogą być groźne.
- Uszkodzenia skrzyni biegów wynikające ze stosowania złego oleju przekładniowego.
- Uszkodzenia alternatora w autach z lat 2003-2005.
- Niedziałająca regulacja fotela kierowcy.
Nissan Murano: warto poszukać
- Samochodów z rynku europejskiego. Nie ma problemów z oświetleniem.
- Aut bez instalacji LPG. Lepiej samemu zlecić jej założenie, niż poprawiać po kimś.
Nissan Murano: tego unikaj
- Samochodów z USA zarejestrowanych w Polsce bez przerobionego oświetlenia. Problemy na przeglądzie murowane.
- Aut bez napędu 4x4.
Tymon Grabowski