Używany Nissan Murano (2003-2008)

Murano: pionier crossoverów, który łączy cechy limuzyny, SUV-a i kombi. Można go kupić tanio, ale wymaga starannego serwisowania bez oszczędności.

Nissan Murano pojawił się na długo przed popularnym Qashqaiem.
Nissan Murano pojawił się na długo przed popularnym Qashqaiem.Motor

Markę Nissan można bez cienia wątpliwości wskazać jako pioniera samochodów typu crossover - łączących cechy różnych klas w jednym aucie. Na długo przed popularnym Qashqaiem pojawił się model Murano - krzyżówka dużego SUV-a z autem sportowym i luksusowym kombi. Do USA trafił już w roku 2003, a Europejczycy mogli kupić go rok później. Brak silnika Diesla w pierwszej generacji nie zachęcał europejskich klientów, a większość dostępnych z drugiej ręki Murano przyjechała do Polski z USA i ma za sobą drobną (lub poważną) kolizję.

Duży Nissan nie pozostawiał wyboru w kwestii silnika i skrzyni biegów: dostępna była tylko jedna jednostka 3.5 V6 (VQ35DE), znana także z modelu Altima, Maxima i ze sportowego 350Z. Na potrzeby napędu Murano obniżono jej moc do 234 KM i połączono z bezstopniową skrzynią biegów CVT.

Podwyższone kombi

Atrakcyjna tablica przyrządów ma zestaw wskaźników podobny do tego stosowanego w sportowym modelu 350Z. Radioodtwarzacz i system głośników Bose znajdziemy w autach z Europy.Motor

Podwoziowo Murano korzysta z platformy modelu Altima/Maxima, ma silnik umieszczony poprzecznie i samonośne nadwozie, ale znacznie większy prześwit. Dodajmy, że w podstawowej wersji na rynku amerykańskim napędzane były tylko koła przednie. Takie samochody lepiej z góry odrzucić.

Wytrzymała konstrukcja silnika pozwala zainteresować się montażem instalacji gazowej, co zresztą wielu właścicieli zrobiło. W dużej wnęce na koło zapasowe mieści się nawet 70-litrowy zbiornik. Oczywiście dopuszczalna jest tylko instalacja sekwencyjna, i to najlepiej z dodatkowym systemem smarowania zaworów. Jeśli wybierzemy instalację z dolnej półki, nigdy nie pozbędziemy się problemu falujących obrotów, kontrolka awarii silnika będzie świecić się bez ustanku, a w skrajnym przypadkuzniszczymy dwa kosztowne katalizatory.Spalanie LPG będzie o ok. 4 l/100 km wyższe niż spalanie benzyny.

Skomplikowany serwis

Choć Murano należy do samochodów niezawodnych, wymaga jednak skomplikowanej opieki serwisowej, a egzemplarze z początku produkcji były trapione przez kilka poważnych usterek. Należą do nich wycieki oleju ze skrzyni rozdzielczej w modelach z lat 2003-2004, wywołane przez złe ustawienia rozdziału napędu w komputerze. Jeśli je zlekceważymy, dojdzie do zniszczenia skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej. Innym problemem był wadliwy alternator, który został objęty akcją serwisową w USA.

Nissan Murano (2003-2008)

Nissan Murano (2003-2008)

Silnik 3.5 V6 jest świetny. Spalanie to minimum 11 l/100 km.Motor
W ekstremalnej sytuacji napęd 4x4 można zablokować przyciskiem.Motor
Bezstopniowy automat CVT był jedyną skrzynią dostępną w Murano.Motor
Atrakcyjna tablica przyrządów ma zestaw wskaźników podobny do tego stosowanego w sportowym modelu 350Z. Radioodtwarzacz i system głośników Bose znajdziemy w autach z Europy.Motor
Wszystkie auta mają roletę bagażnika, ale pojemność: 475 litrów nie zachwyca. Maksymalnie: 2100 litrów.Motor
W Europie skóra była standardem. W USA fotele były zwykle welurowe.Motor
Nissan Murano pojawił się na długo przed popularnym Qashqaiem.Motor
Z boku od razu widać, że zbyt niskie zamocowanie wydechu ogranicza możliwości terenowe Murano. Uwaga na jazdę w koleinach!Motor
Używany Nissan Murano (2003-2008)Motor
Następca: Murano Z51.Nissan

Uwaga także na olej do skrzyni: modele z rynku europejskiego i amerykańskiego różnią się konstrukcją skrzyni biegów CVT, podobnie jak ilością i typem używanego oleju. Do aut amerykańskich zaleca się tylko oryginalny olej Nissana NS-2 wymieniany co 30 tys. mil.

Chociaż większość egzemplarzy Murano wyposażono w napęd na cztery koła, autem tym nie wolno zapuszczać się nigdzie dalej niż prowadzi droga gruntowa. Napęd na tylne koła dołącza się automatycznie, ale w ekstremalnej sytuacji kierowca może go zablokować ręcznie. Zalecamy korzystanie z tej funkcji z najwyższą ostrożnością. Do zjeżdżania z drogi skutecznie zniechęca bardzo nisko poprowadzony wydech.

Europejskie lepsze

Murano oferowane w Europie należało do bogato wyposażonych. Oczywistością była klimatyzacja automatyczna, skórzana tapicerka i system nagłośnienia Bose. Samochody z USA wyposażono gorzej. Często nie mają skóry, a prymitywne radio odbiera tylko nieparzyste zakresy fal. Prawdziwy problem dotyczy jednak oświetlenia. Egzemplarze amerykańskie mają standardowe lampy halogenowe z żarówkami HB5. Są one niedopuszczalne w Europie. Można wymienić je na ksenony z modelu europejskiego, ale już założenie spryskiwaczy i samopoziomowania to ogromny problem. Z tyłu kierunkowskazy świecą na czerwono.

Podsumowanie

Murano jest ciekawą alternatywą dla osób szukających luksusowego auta, które poradzi sobie z polskimi drogami. Polecamy poszukanie zadbanego egzemplarza z rynku europejskiego.

Nissan Murano: historia modelu2003: prezentacja Murano.2004: auto trafia do Europy.2008: nowy model.

Nissan Murano: typowe usterki i problemy

  • Wycieki oleju ze skrzyni rozdzielczej mogą być groźne.
  • Uszkodzenia skrzyni biegów wynikające ze stosowania złego oleju przekładniowego.
  • Uszkodzenia alternatora w autach z lat 2003-2005.
  • Niedziałająca regulacja fotela kierowcy.

Nissan Murano: warto poszukać

  • Samochodów z rynku europejskiego. Nie ma problemów z oświetleniem.
  • Aut bez instalacji LPG. Lepiej samemu zlecić jej założenie, niż poprawiać po kimś.

Nissan Murano: tego unikaj

  • Samochodów z USA zarejestrowanych w Polsce bez przerobionego oświetlenia. Problemy na przeglądzie murowane.
  • Aut bez napędu 4x4.
Wersja
3.5 V6
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
3498 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Moc maksymalna
234 KM
Maksymalny moment obrotowy
318 Nm
Osiągi
 
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
12,3

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas