Używany Mercedes CL C140 (1992-1998)

To gigantyczne coupe było w swoim czasie najdroższym modelem Mercedesa. W równej mierze pokochały je gwiazdy filmu i sportu, co gangsterzy.

Mercedes CL C140 (1992-1998)
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor

Marka z gwiazdą od dziesiątek lat ma w ofercie superluksusowe coupe dla tych, którzy nie boją się pokazywać publicznie swojej zamożności. Sukcesem był poprzedzający C140 model W126 SEC (przez 1. rok produkcji również C140 nosił tę nazwę), na przedstawioną generację zdecydowało się przez 6 lat 26 tys. klientów. Całkiem sporo jak na samochód tak niszowy, drogi i mało praktyczny.

Przytłaczająca: to określenie dobrze pasuje do deski rozdzielczej CL-a. Jakość niewiarygodnie wysoka.Motor

Depresja gangstera

Zarówno do C140, jak i do jego 4-drzwiowego odpowiednika (klasy S W140) przylgnęła łatka ulubionego samochodu przestępców. Tyle że jest ona już od paru lat nieaktualna, a gangsterzy wolą wielkie SUV-y. C140 przeszło do kategorii youngtimerów, co pociąga za sobą oczywiście powolny wzrost cen. Jednak to, że dość zdrowo wyglądający egzemplarz można mieć już za 20 tys. zł, nie powinno zmylić potencjalnych nabywców. Stopień skomplikowania tego samochodu jest zaskoczeniem nawet dziś, a wielotysięczne rachunki za części i gangstera potrafiły wpędzić w depresję. W palecie silników nie przewidziano żadnych "słabowitych" jednostek 6-cylindrowych, o dieslach nie wspominając.

Do wyboru były dwie V-ósemki i monstrualna, 6-litrowa V-12, którą można określić już jako "sztukę dla sztuki" - optymalny wybór pod względem osiągów i niezawodności to wariant 5-litrowy. O zużyciu paliwa wspomnieć wypada jedynie z obowiązku: raczej nie spada poniżej 15 l/100 km. Polecamy samochody wyprodukowane po 1995 r. z 5-biegową skrzynią automatyczną w standardzie (wcześniej seryjnie stosowano automat 4-biegowy). Odradzamy natomiast model 420: jeździ gorzej niż 500, pali tyle samo.

Gruba przesada

Serię W140/C140 Mercedes budował tak, aby zapewnić tym autom miano najlepszych samochodów świata. Stąd niebywałe rozwiązania konstrukcyjne: zdublowane systemy, podwójne szyby, pneumatyczne domykanie drzwi i bagażnika czy opcjonalny od 1995 r. układ ESP. Stosowano też lampy ksenonowe, boczne poduszki powietrzne i czujniki parkowania - wszystko to były całkowite nowości w połowie lat 90.

Nie ma co spodziewać się sportowego prowadzenia po tym ponad 2-tonowym monstrum. Za to pokonywanie długich tras to czysta przyjemność. Z samochodu wręcz nie chce się wysiadać. Niestety, trzeba - głównie na tankowanie.

Mercedes CL C140 (1992-1998)

Używany Mercedes CL C140 (1992-1998) - czytaj więcej

Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor

Proza życia

Mechanicznie ten samochód jest wzorem trwałości. Silniki wytrzymają wieczność. Niekoniecznie skrzynie biegów - zwłaszcza pięciobiegowe, które były określane jako "pozbawione konieczności wymiany oleju". To nieprawda: olej wymienia się w nich co 60 tys. km

Problematyczna potrafi być instalacja elektryczna: we wczesnych egzemplarzach eroduje wiązka przewodów przy silniku. To typowe dla Mercedesów. Przypadłość zwalczono przy okazji liftingu (rok modelowy 1996). Najdelikatniejszym elementem silnika jest przepustnica, w której psuje się elektryczny silnik krokowy.

Hamulce i zawieszenie tradycyjne są dostępne w rozsądnych cenach, ale nie dotyczy to tylnych amortyzatorów samopoziomujących (ok. 3000 zł za sztukę). Polecamy samochody bez tego systemu, odradzamy natomiast próby jego samodzielnego demontażu.

Najwięcej awarii dotyczy jednak wyposażenia "luksusowego". Jest ono sterowane pompą podciśnieniową pod tylną kanapą. Pompa ta obsługuje prawie wszystkie elementy komfortu: domykanie drzwi, opuszczanie zagłówków itp. Szwankującą pompę można doraźnie reanimować, wyjmując na chwilę jej bezpiecznik. Jednak to zarazem gwarancja, że kłopot zaraz powróci. A wymiana będzie kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Mercedes CL C140 (1992-1998)

Używany Mercedes CL C140 (1992-1998) - czytaj więcej

Mercedes CL C215Mercedes
Mercedes CL W126Mercedes
Długi przód w stosunku do przedziału pasażerskiego podoba się klientom w USA. Sylwetka jest jednak typowo niemiecka.Motor
Mercedes CL C140 (1992-1998)Motor
Brak słupków środkowych wymusza stosowanie podajników do pasów.Motor
Tylko jedno ognisko korozji to powód do zadowolenia.Motor
Bezramkowe drzwi dają doskonały dostęp na przednie fotele. To samochód typu 2+2 – wsiadanie do tyłu nie jest zbyt komfortowe. Skóra po 20 latach wciąż nie jest przetarta.Motor
Zagłówki przeszkadzają w cofaniu? Można je elektrycznie złożyć.Motor
Model CL był jednym z pierwszych samochodów z układem stabilizacji ESP. Dwustopniowe podgrzewanie foteli dziś jest normą, wtedy było luksusem.Motor
Przytłaczająca: to określenie dobrze pasuje do deski rozdzielczej CL-a. Jakość niewiarygodnie wysoka.Motor

Mercedes CL C140 (1992-1998) - podsumowanie

Status pojazdu kolekcjonerskiego w przypadku CL (C140) nie ulega żadnej wątpliwości. Ważne jest jednak, żeby nie dać się zwieść niskim cenom wielu egzemplarzy - naprawy tego samochodu są bardzo drogie, a apetyt na paliwo - niezaspokojony. W zamian CL oferuje niezwykły komfort jazdy.

Mercedes CL C140: historia modelu1992: model W140 zastępuje starszą generację W126.1993: zmiana nazwy z SEC na "S-Klasse Coupe".1996: lifting, 5-biegowy "automat" w serii, nowa nazwa - CL.1999: nowy model to CL C215.

Mercedes CL C140: typowe usterki i problemy

  • Usterki podciśnieniowej pompy sterującej wyposażeniem.
  • Korozja nadwozia. Uwaga na dolną część progów.
  • Uszkodzenia silników opuszczania szyb - podwójne szyby są wyjątkowo ciężkie.
  • Erozja przewodów - w samochodach sprzed 1996 r.
  • Wylane amortyzatory tylne.
Wersja
420
500
600
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
4196 cm3
4973 cm3
5987 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
V8/32
V12/48
Moc maksymalna
279 KM
320 KM
394 KM
Maksymalny moment obrotowy
400 Nm
470 Nm
570 Nm
Osiągi
 
 
 
Prędkość maksymalna
250 km/h
250 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,3 s
7,2 s
6,6 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
11,5
12,2
14,2

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas