Używany Hyundai Elantra (2000-2006)
Do nazwy dodano „E” i tak z Lantry powstała Elantra – najbardziej chyba niedoceniony w Europie Hyundai. Niemal wszyscy użytkownicy zgodnie go chwalą!
Nie każdemu to auto musi się podobać. Ani z zewnątrz, ani wewnątrz. Na szczęście nie wszyscy stawiają estetykę ponad funkcjonalność - dla nich samochód to tylko maszyna do przemieszczania się. Tym kierowcom zdecydowanie można polecić Elantrę.
Nadwozie i wnętrze
Najczęściej spotykana Elantra ma pięciodrzwiowe nadwozie typu liftback. Znacznie mniej popularny jest sedan, a z oferty całkowicie zniknęło kombi dostępne w poprzednim modelu. Wykończenie stoi na zadowalającym poziomie, chociaż projekt wnętrza przypomina raczej późne lata osiemdziesiąte niż XXI wiek. Siedzi się dość nisko, kierownicę umieszczono prawie poziomo, więc wysokie osoby będą musiały odsunąć się całkowicie do tyłu. Widoczność podczas cofania zasługuje na krytykę, zarówno w sedanie jak i w liftbacku.
Silnik i podwozie
Katalog firmowy podaje, że w Elantrze występowały silniki benzynowe 1.6, 1.8 i 2.0, ale w rzeczywistości nie spotyka się wersji 1.8. Silnik 1.6 dysponuje mocą 107 KM i spala ok. 9 l/100 km. Wersje dwulitrowe mają 141 KM i czasem występują z automatyczną przekładnią. Godny polecenia jest oszczędny diesel 2.0 CRDi 113 KM. Wszystkie silniki wyposażono w rozrząd napędzany paskiem, który wymienia się co 60 tys. km według danych katalogowych. Nie należy jednak kupować najtańszego zestawu rozrządu - nawet markowy SKF kosztuje niecałe 700 zł, a zapewnia "spokój ducha". Stosunkowo twarde zawieszenie uchodzi za trwałe. Okresowa wymiana gumek stabilizatora to standard, sworznie wahacza też są wymienne i kosztują niewiele ponad 60 zł za szt. (warto znać kod fabryczny nadwozia - XD). Czasem zdarzają się problemy z układem kierowniczym - auto ma tendencję do ściągania na prawo, mimo dobrego stanu zawieszenia.
Na zakupy
Oferta rynkowa Elantry z drugiej ręki nie jest bogata, chociaż auto w innych krajach Europy zdobyło większą popularność niż w Polsce. Dominują więc auta sprowadzone z Zachodu. Elantra prezentuje rewelacyjny stosunek ceny do jakości. Za dziesięcioletnie auto zapłacimy zaledwie nieco ponad 9 tys. zł, a za bezawaryjność użytkownicy wystawiają niezwykle wysokie oceny. Problemów nie sprawiają nawet silniki doposażone w instalację LPG, pod warunkiem że jest ona sekwencyjna.
Hyundai Elantra: historia modelu
1992: debiut na rynku amerykańskim (w Europie jako Hyundai Lantra).
1996: druga generacja modelu, do oferty dołącza kombi.
2000: trzecia generacja, w Europie nazwana już Elantra, w ofercie tylko liftback i sedan.
2006: w ostatnim roku produkcji do oferty dołącza silnik 1.6 CRDi o mocy 115 KM.
2007: nowy model dostępny tylko na rynku amerykańskim i koreańskim.
Hyundai Elantra: typowe usterki
- Awarie centralnego zamka oraz immobilisera (wiążą się z unieruchomieniem auta).
- Skrzynia biegów haczy na biegu pierwszym i wstecznym.
- Zawodzi elektryczny siłownik wysuwania anteny radiowej.
- Zgrzyta pedał sprzęgła (ale tylko za sprawą łożyska pedału).
- Korodują połączenia elektryczne w drzwiach, co powoduje problemy z podnośnikiem szyb bądź głośnikami.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała