Hyundai Elantra 1.6 Comfort - test

Kompaktowy Hyundai zadebiutował na rynku ponad 2 lata temu i jest oferowany tylko z jednym silnikiem, ale nadal stanowi konkurencyjną ofertę. Nie tylko ze względu na atrakcyjną stylizację.

Na samochodzie widnieje oznaczenie GLS, podczas gdy żadna wersja wyposażenia tak się nie nazywa.
Na samochodzie widnieje oznaczenie GLS, podczas gdy żadna wersja wyposażenia tak się nie nazywa.Motor
Bardzo nowoczesny wygląd tablicy przyrządów kontrastuje ze stereotypem sedana – auta dla emeryta. Trochę przesadzono z liczbą niebieskich wyświetlaczy: są aż trzy.Motor

Od lat Elantra to kompakt Hyundaia popularny przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Nowa Elantra także została zaprojektowana z myślą o rynku koreańskim i amerykańskim, a w Europie trafiła do oferty tylko w niektórych krajach. Tych, w których klienci podobno lubią sedany. W Polsce nowa Elantra rywalizuje z takimi modelami jak Toyota Corolla, Renault Fluence, czy Chevrolet Cruze.

Znana receptura

Hyundai postawił na maksymalne skrócenie maski i jak największy rozstaw osi, aby wygospodarować możliwie najprzestronniejszą kabinę. Przez to samochód wygląda wprawdzie trochę nieproporcjonalnie, ale rozstaw osi liczy aż 270 cm - tyle samo jak w konkurencyjnym Renault Fluence, od którego jest jednak krótszy o 9 cm. Zwłaszcza z przodu czujemy się tu jak w aucie o klasę wyższym.

Jedyny zarzut to przeciętna ilość miejsca na głowę dla pasażerów z tyłu, ale to wynika z praw aerodynamiki, wymagających projektowania płynnie opadających dachów i coraz mniejszych szyb. Przez tylne szybki w Elantrze nie widać zbyt wiele, widoczność do tyłu jest słaba, a tę do przodu ogranicza gruby słupek, zasłaniający kierowcy fragment widoku w lewo.

Na pierwszy rzut oka tablica przyrządów Elantry robi bardzo dobre wrażenie. Na plus zapisujemy wygodną regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach, znakomicie umiejscowione wejście AUX i USB pod klapką na konsoli środkowej i miękko, ale precyzyjnie chodzący lewarek biegów.

Jednak po kilku kilometrach ujawniają się wady: aż trzy duże niebieskie wyświetlacze rozpraszają uwagę kierowcy po zmroku, a radio nie ma RDS-u. Mnóstwo przycisków na konsoli środkowej utrudnia obsługę klimatyzacji.

Szkoda, że nie pomyślano o klamce zewnętrznej do otwierania bagażnika - można otworzyć go tylko dźwignią z miejsca kierowcy albo mikroskopijnym przyciskiem na pilocie.

Hyundai Elantra 1.6 Comfort

Hyundai Elantra 1.6 Comfort (czytaj test)

Umieszczenie wejścia AUX i USB pod klapką w konsoli środkowej to znakomity pomysł.Motor
Obsługa klimatyzacji niepotrzebnie rozprasza kierowcę – jest tu za dużo małych przycisków.Motor
Bagażnik mieści 485 l. Brakuje klamki zewnętrznej...Motor
Bardzo nowoczesny wygląd tablicy przyrządów kontrastuje ze stereotypem sedana – auta dla emeryta. Trochę przesadzono z liczbą niebieskich wyświetlaczy: są aż trzy.Motor
Z tyłu: obszerna przestrzeń na nogi, niewielka nad głowami.Motor
Z przodu bardzo dużo miejsca, tyle co w autach o klasę wyższych.Motor
...otwiera się go uchwytem przy siedzeniu kierowcy.Motor
Na samochodzie widnieje oznaczenie GLS, podczas gdy żadna wersja wyposażenia tak się nie nazywa.Motor
Hyundai Elantra 1.6 ComfortMotor

Tylko benzynowy

Nie przewidziano żadnego wyboru silników: Elantrę napędza jednostka 1.6 o mocy 132 KM, łączona z 6-biegową skrzynią manualną. Brak wtrysku bezpośredniego sprawia, że rozsądną alternatywą wydaje się tu montaż instalacji LPG.

Ale i bez LPG jazda Elantrą nie powoduje spustoszenia w portfelu: podawane przez producenta miejskie spalanie na poziomie 8,5 l/100 km jest możliwe do uzyskania. Zwracamy na to uwagę, bo zwykle dane fabryczne są skandalicznie zaniżone.

Cena Elantry jest niezbyt atrakcyjna. Testowana przez nas "środkowa" wersja Comfort kosztuje 69 100 zł - to drożej od takich rywali jak Chevrolet Cruze czy Renault Fluence. Szkoda też, że wersje wyposażeniowe tak niewiele różnią się od siebie - w najbogatszej Style znajdziemy np. czujniki parkowania czy elektrycznie przesuwany fotel kierowcy, ale o nawigacji, kamerze cofania czy systemie bezkluczykowym nie ma niestety mowy.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1591 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
132 KM/6300
Maks. moment obrotowy
158 Nm/4850
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Długość/szerokość/wysokość
453/177/144 cm
Rozstaw osi
270 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1161/609 kg
Pojemność bagażnika
485 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Opony
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,5/5,2/6,4
Emisja dwutlenku węgla
148 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,1 s
Elastyczność 60-100 km/h
10,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
18,9 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,6 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,5/6,3
Cena wersji podstawowej*
62 100 zł
Cena
69 100 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas