Hyundai i30 1.4 MPI Classic Plus - test

Zanim zaprezentowano i30, Hyundai po prostu nie istniał w klasie kompaktowej. Po debiucie pierwszej generacji stał się w niej poważnym graczem. Czy druga odsłona to kolejny krok naprzód?

Z pomysłem, ale bez szaleństw – Hyundai i30 łączy ładny wygląd z wysoką funkcjonalnością.
Z pomysłem, ale bez szaleństw – Hyundai i30 łączy ładny wygląd z wysoką funkcjonalnością.Auto Moto

Doświadczenie Hyundaia w konstruowaniu kompaktów jest raczej umiarkowane. Przez długie lata w ofercie firmy w ogóle nie było auta, które odpowiadałoby europejskiej definicji pojazdu tego typu. Produkowany od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku Pony był nieco mniejszy od rywali, jego następca, debiutujący w roku 1994 Accent, w ogóle stał się bliższy autu miejskiemu. Z kolei produkowana w tym okresie Elantra jak na segment C była za duża.

Zresztą nie chodzi tylko o wymiary - problem był poważniejszy. Zaczynając od stylizacji, przez wykończenie wnętrza, na właściwościach jezdnych kończąc, samochody te od klasowych rywali dzieliła głęboka przepaść. Nie usprawiedliwiała tego nawet niższa cena. Argumentów na rzecz zakupu Pony, Accenta czy Elantry zwyczajnie brakowało.

Hyundai i30 I (2007-2012)Hyundai

Tym większą sensacją okazała się premiera pierwszej generacji modelu i30 w roku 2007. Jak nieraz w takich przypadkach, poprzedziły ją zapewnienia o tym, że auto zaprojektowano w Europie specjalnie z myślą o gustach i potrzebach Europejczyków. Dowcip polegał na tym, że po raz pierwszy okazało się to prawdą. Powstał porządny, niebrzydki i funkcjonalny samochód oferowany za rozsądne pieniądze, a z czasem objęty budzącą zaufanie, pięcioletnią gwarancją. Rozpoczął się nowy rozdział w dziejach firmy. W ciągu tych sześciu lat od debiutu i30, gama Hyundaia zmieniła się nie do poznania.

Nowa sytuacja

Premiera drugiej generacji i30 wprowadziła nową sytuację - Hyundai po raz pierwszy zastępuje auto z rodziny "i" nowym modelem. Tym razem zaskoczyć czymś pozytywnym będzie jednak trudniej. Obowiązuje już inny poziom odniesienia. Pierwsze wrażenie jest pozytywne. Zmieniona stylizacja sprawiła, że samochód stał się bardziej wyrazisty. Hyundai szybko wypracował własny styl, który pozwala na łatwe rozpoznanie marki.

Pod względem rozmiarów nadwozia i30 mieści się w środku segmentu aut kompaktowych. 430 cm długości i 265 cm rozstawu osi w zupełności wystarczyło, aby wygospodarować przestronne wnętrze. Odczuwalne jest to zwłaszcza na tylnej kanapie. Nawet gdy z przodu siedzą pasażerowie o wzroście ok. 190 cm, z tyłu nie ma ciasnoty. Zwłaszcza w okolicy nóg, co jest o tyle ważne, że tylną stronę oparć foteli wykonano z twardego plastiku - niezbyt wygodnego w razie kontaktu z kolanami. Plastik ma jednak zalety. Łatwo go wyczyścić - np. po tym, jak powstaną na nim ślady butów małych dzieci przewożonych w fotelikach.

Obszerna cześć pasażerska nie wpłynęła negatywnie na pojemność bagażnika. Znowu - 378 l to solidna średnia w tej klasie. Utrzymanie porządku przy przewożeniu mniejszych przedmiotów ułatwiają haczyki na bocznych ściankach (rewelacja - z zawieszonych toreb nie wypadają zakupy... aż dziwne, że nie jest to obowiązkowe wyposażenie każdego auta) czy uchwyty do mocowania bagażu. Siatki zabezpieczające są wyposażeniem standardowym od wersji Classic Plus wzwyż.

Bez komplikacji

Kierowca bardziej od dużej ilości miejsca (co we współczesnym kompakcie przyjmuje się jako oczywistość) doceni szeroki zakres regulacji fotela i kierownicy (a to regułą ciągle nie jest). Niezależnie od postury czy upodobań można łatwo dzięki temu znaleźć wygodną pozycję. Sam fotel jest duży i miękki. Nie podtrzymuje wystarczająco kierowcy w zakrętach, ale na dalszych trasach nie powoduje bólu pleców.

Deska rozdzielcza wygląda nowocześnie. Jest w niej coś z popularnej wieży stereo - trochę błyszczącego plastiku i jaskrawe, niebieskie podświetlenie.

Deska rozdzielcza wygląda ładnie i jest banalnie prosta w obsłudze, choć dbałość o detale wykończenia mogłaby być większa. Plus za dużą liczbę schowków, minus za trudny dostęp do hamulca ręcznego.Auto Moto

Często mówi się, że obsługa auta jest intuicyjna, ale w i30 to czysta prawda. Znalezienie właściwej stacji radiowej i jej zaprogramowanie pod właściwym numerem, połączenie się z urządzeniami przez USB lub Bluetooth, ustawienie klimatyzacji czy przestawienie komputera są dziecinnie proste. Za to pod względem jakości wykonania ciągle jest jeszcze miejsce na poprawę. Wrażenie, już "na wejściu" psują plastikowe kierownica i gałka biegów. Dziwi, że skórzane pokrycie nie jest standardem. Tworzy to wrażenie "taniości". Do tego ręka co rusz trafia na jakiś twardy element (choćby podłokietnik) czy ostrą krawędź (np. daszków przeciwsłonecznych). Nie ma dramatu, ale w segmencie, w którym jest tak silna konkurencja, o przewadze decydują niuanse.

Solidna baza

Testowane auto napędzał podstawowy silnik benzynowy. Ma pojemność 1,4 litra i rozwija moc 100 KM. Nie ma turbodoładowania ani bezpośredniego wtrysku. Bez fajerwerków, po prostu solidna baza - od podstawowego silnika nie wypada wymagać wiele więcej.

Osiągi są przeciętne, zwłaszcza przy wyprzedzaniu przydałoby się więcej mocy. Trzeba sobie pomagać, redukując biegi. Dobrze, że mechanizm działa bardzo precyzyjnie. Przy wysokich obrotach buczenie silnika może na dłuższą metę przeszkadzać, jednak przy spokojniejszej jeździe jego praca jest dobrze wyciszona. Bardziej słychać już szum toczących się kół.

Hyundai i30 1.4 MPI Classic Plus

Hyundai i30 1.4 MPI Classic Plus (czytaj test)

Przednie fotele: duży zakres regulacji oraz słabe trzymanie boczne.Auto Moto
Z tyłu – dużo miejsca. Świetne warunki nawet na dłuższe podróże.Auto Moto
xyzAuto Moto
Dojazdówka w tej wersji seryjna.Auto Moto
...minus za trudny dostęp do hamulca ręcznego.Auto Moto
Ręczna, sześciobiegowa skrzynia to standard, nawet w wersji z podstawowym silnikiem benzynowym.Auto Moto
Przycisk zmiany siły wspomagania kierownicy znalazł się... na kierownicy. W testowanej wersji to standard.Auto Moto
Ręczna, sześciobiegowa skrzynia to standard, nawet w wersji z podstawowym silnikiem benzynowym.Auto Moto
Gniazdo USB jest pod ręką. Pokładowy system audio łączy się z dodatkowym nośnikiem bez problemu.Auto Moto
Deska rozdzielcza wygląda ładnie i jest banalnie prosta w obsłudze, choć dbałość o detale wykończenia mogłaby być większa. Plus za dużą liczbę schowków...Auto Moto
Z pomysłem, ale bez szaleństw – Hyundai i30 łączy ładny wygląd z wysoką funkcjonalnością.Auto Moto
Hyundai i30 1.4 MPI Classic PlusAuto Moto

Umiarkowane osiągi rekompensowane są niewielkim zużyciem paliwa. W trasie można liczyć na wynik niewiele przekraczający 6,5 l/100 km, w mieście - ok. 8,5 l/100 km. A może nawet trochę mniej.

Inną mocną stroną i30 jest wysoki komfort jazdy. Miękko zestrojone zawieszenie dobrze sprawuje się na dziurawych drogach, nie reaguje też na koleiny. Słabiej wypada układ kierowniczy. Elektryczne wspomaganie bardzo utrudnia wyczucie zachowania przednich kół. Odbiera to sporo przyjemności z jazdy. Możliwość trzystopniowej regulacji siły wspomagania (funkcja "Flex Steer") niestety nie ma żadnego wpływu na precyzję kierowania.

Wart swojej ceny

Bazowa cena i30 to 51,9 tys. zł. Ale to prawdziwy "golas", bez radia i klimatyzacji. Testowana odmiana Classic Plus kosztuje 60 400 zł i wyposażona jest już w niezbędne dodatki, choć optymalnym wyborem jest kolejna wersja - Comfort, kosztująca 64 400 zł - ze skórzaną kierownicą i dwustrefową klimatyzacją automatyczną. Dobra cena, zważywszy na to, co się za nią dostaje.

Podsumowanie

Bardzo porządny samochód. Nie przełomowy, nie wyznacza nowych standardów, ale właśnie porządny - estetyczny, wygodny i przestronny, pozbawiony przy tym większych wad. Można jeszcze popracować nad jakością wykończenia, ale to da się poprawić przy okazji zwykłego liftingu. Baza jest w tym przypadku solidna.

Silnik
benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, wolnossący, wtrysk wielopunktowy, 4 zawory na cylinder
średnica cyl./skok tł.
74,0/74,99 mm
pojemność
1396 cm3
stopień sprężania
10,5:1
moc maksymalna
74 kW/100 KM przy 5500/min
maksymalny
moment obrotowy
137 Nm przy 4200/min
Przeniesienie napędu
skrzynia biegów
6-bieg.,manualna
napęd
przedni
przełożenia
biegi do przodu
I 3,769; II 2,045; III 1,370; IV 1,036; V 0,893; VI 0,774
b. wst./p. główne
3,700/4,400
Układ jezdny
przód
kolumny McPhersona, amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe, stabilizator
tył
belka skrętna, amortyzatory, sprężyny śrubowe, stabilizator
układ kierowniczy
przekładnia zębatkowa z elektrycznym wspomaganiem
Układ hamulcowy/koła
przód
tarcze wentylowane (280 mm)
tył
tarcze (262 mm)
systemy wspomagania
elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD),
wspomaganie nagłego hamowania (BAS),
stabilizacja toru jazdy (ESP),
kontrola trakcji,
aktywne światła stop (ESS),
asystent podjazdu (HAC)
Opony testowe przód
195/65 R15
opony testowe
tył
195/65 R15
marka i model
Hankook Kinergy eco
felgi przód
6 x 15 cali
felgi tył
6 x 15 cali
średnica zawracania
10,6 m
Masy
masa własna
1185 kg
dopuszczalna
masa całkowita
1820 kg
ładowność
635 kg
rozkład masy przód/tył
b.d.
masa przyczepy
z hamulcem
1200 kg
bez hamulca
600 kg
obciążenie haka hol.
b.d.
obciążenie dachu
b.d.
Masa własna w normie, niespełna 1,2 tony to wynik niewychodzący ponad przeciętną w klasie kompakt. i30 wyróżnia się jednak dość wysoką ładownością, dzięki czemu można bez obaw wykorzystać obszerne wnętrze i pojemny bagażnik.
Hyundai i30 1.4 MPI Classic Plus: wykres mocy/momentu obr.Auto Moto
Hyundai i30 1.4 MPI Classic Plus: prędkości na biegachAuto Moto
Hyundai i30 1.4 MPI Classic Plus: najważniejsze wymiaryAuto Moto
0-100 km/h
11,2 (13,2*) s
0-120 km/h
15,9 s
0-140 km/h
23,1 s
60-100 km/h (IV bieg)
11,9 s
80-120 km/h (VI bieg)
21,6 s
prędkość maksymalna
182 km/h*
Uwagę zwraca dobry czas rozpędzania od 0 do 100 km/h, znacznie lepszy od danych fabrycznych. Jednak próby przyspieszenia na IV i V biegu nie wypadły za dobrze. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika wyraźnie odczuwalny jest brak mocy.
*dane fabryczne
Pomiary nie robią rewelacyjnego wrażenia, ale subiektywnie hałas w kabinie nie przeszkadza. Najbardziej słychać szum pochodzący od toczących się kół.Auto Moto
Układ hamulcowy po rozgrzaniu nie wykazuje spadku skuteczności. Stosunkowo długa droga hamowania może wynikać z niskiej temperatury podczas pomiarów.Auto Moto
Jak zwykle – testowe zużycie jest wyższe od podawanego przez producenta, ale taki wynik można jeszcze zaakceptować.Auto Moto
rodzaj paliwa
benzyna 95
poj. zbiornika paliwa
53 l
zasięg wg spalania test.
707 km
emisja dwutlenku węgla
139 g/km
norma emisji spalin
Euro 5
Hyundai i30 1.4 MPI Base
51 900 zł
Hyundai i30 1.4 MPI Classic Plus
60 400 zł
Bazowa cena i30 wydaje się bardzo atrakcyjna, jednak w rzeczywistości otrzyma się za nią niezwykle ubogo wyposażone auto. Testowana wersja Classic Plus jest sporo droższa, ale na pokładzie są już podstawowe dodatki. Na tle konkurencji 60 400 zł to rozsądna kwota.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

ZOBACZ TAKŻE:

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas