Używany Ford Kuga I (2008-2012)
Kuga to pierwszy kompaktowy SUV Forda. Jeśli ktoś chce jeździć autem tej klasy i ceni sobie dobre właściwości jezdne, powinien wziąć go pod uwagę.
Ford bardzo długo zwlekał z wprowadzeniem na rynek samochodu tej klasy. Kuga zadebiutowała dopiero w 2008 roku i trzeba przyznać, że w Polsce nie odniosła spektakularnego sukcesu. Auto było jednym z najgorzej sprzedających się samochodów w swoim segmencie. Przyczyn takiej sytuacji należy upatrywać głównie w wysokiej cenie - najtańsze egzemplarze kosztowały ponad 100 tys. zł.
Podwyższony, ale ciasny
Na rynku dominują diesle. Montowane w nich filtry cząstek stałych nie zdają egzaminu w mieście
Jak przystało na ten segment, Kuga jest samochodem dosyć ciasnym. Zdecydowanie bliżej jej do Focusa niż do Mondeo. Użytkownicy narzekają głównie na ograniczoną ilość miejsca na nogi z tyłu oraz niezbyt duży bagażnik. Każdy chwali natomiast zwrotność i dobrą widoczność z miejsca kierowcy. Kugą nieźle jeździ się zarówno w dalsze trasy (ma wygodne fotele) jak też w mieście. Podstawowe wersje mają napęd wyłącznie na oś przednią. Droższe, bardziej popularne - na wszystkie cztery koła. Stosowany w nich układ Haldex trzeciej generacji działa naprawdę bezawaryjnie, ale trzeba pamiętać, że w wersjach 4WD szybciej zużywa się dwumasowe koło zamachowe, a jeśli ktoś dużo jeździ w terenie - także sprzęgło. Ciekawostką stosowaną w niektórych Kugach jest możliwość wyboru wydajności układu wspomagania kierownicy. Dostępne są trzy tryby - komfortowy, normalny i sportowy.
Cztery opcje
Do napędu Kugi pierwszej generacji stosowane były dwa silniki - pięciocylindrowy, benzynowy 2.5 Turbo (znany doskonale z Volvo) oraz dwulitrowy diesel w trzech wersjach mocy - 136 KM (początkowo), oraz 140 i 163 KM (od 2010 r.).
Wersja benzynowa to oczywiście propozycja dla bardzo wąskiej grupy nabywców. Jest trwała, ale paliwożerna i droga w naprawach. Na dodatek nie przepada za LPG. Sportowe jeżdżenie wysoko zawieszoną Kugą, która w mieście zużywa choćby 14 l/100 km, nie jest chyba zbyt rozsądne. Znacznie bardziej do charakteru samochodu pasują diesle - są skonstruowane wspólnie z Peugeotem. Pracują cicho, zużywają przeciętnie od 5,5 do 8 l oleju napędowego na 100 km. Do jazdy na co dzień okazują się w zupełności wystarczające.
Zdecydowana większość egzemplarzy jest wyposażona w ręczną skrzynię biegów. Silnik 2.5 Turbo konfigurowany był często także z 5-stopniowym automatem. Po 2010 roku w ofercie pojawiła się przekładnia dwusprzęgłowa PowerShift.
Ford Kuga I (2008-2012)
Używany Ford Kuga I (2008-2012) - więcej informacji
Psują się drobiazgi
Kuga jest samochodem trwałym. Jedyna poważna usterka dotyczy diesli - chodzi o filtr cząstek stałych. W warunkach eksploatacji miejskiej, podczas jazdy na krótkich dystansach dość szybko zapycha się i ma problemy z dopalaniem swojej zawartości. W wybranych egzemplarzach już po 50 tys. km nadawał się do wymiany. Niektórzy kierowcy tuż po zakończeniu gwarancji zlecili jego usunięcie. Nic dziwnego - koszt nowego w ASO to ok. 8 tys. zł, a cena demontażu - 4 razy mniej.
Jako trwałe należy ocenić zawieszenie. Z przodu zastosowano układ McPhesrona, z tyłu konstrukcję wielowahaczową.
Wyposażenie, ceny
Podstawowe pakiety wyposażenia Kugi to: Trend, Titanium, Titanium S oraz Individual. Już podstawowy obejmuje klimatyzację ręczną, układy kontroli trakcji ESP, ABS z EBD oraz elektroniczny system zapobiegający dachowaniu. Jednym z najczęściej wybieranych elementów wyposażenia dodatkowego była elektrycznie podgrzewana przednia szyba. Pakiet Individual obejmuje nawet ospojlerowanie.
Ceny używanych egzemplarzy rozpoczynają się od ok. 45 tys. zł. Na auto w ładnym stanie trzeba wydać ok. 50-55 tys. zł. Zdecydowana większość nabywców używanych Fordów Kuga prowadzi własną działalność gospodarczą i poszukuje aut z pełną fakturą VAT. Oszczędności podatkowe są dla nich znacznie ważniejsze niż wersja wyposażenia, napędu czy nawet... cena.
Ford Kuga I (2008-2012) - podsumowanie
Kiedy Kuga I była sprzedawana w salonach, klientów odstraszała jej relatywnie wysoka cena. Na rynku wtórnym nie jest samochodem tanim, ale i tak zdecydowanie bardziej przystępnym. Ze względu na dobre właściwości jezdne, oszczędne silniki wysokoprężne i niewielką awaryjność można ją z czystym sumieniem polecić.
Ford Kuga I: historia modelu2006: koncept Iosis X - protoplasta Kugi.2008: prezentacja modelu Ford Kuga. Samochód był oferowany w jednej wersji nadwoziowej.2010: lifting (nowe światła).2013: nowa generacja Kugi.
Ford Kuga I: typowe usterki i problemy
- Problemy z filtrem cząstek stałych: użytkownicy sygnalizują je już po przebiegu 50 tys. km. W wielu egzemplarzach usunięto ten element.
- Szybkie zużycie skóry, którą obszyta jest kierownica: dzięki temu wydaje się, że samochód ma większy przebieg niż w rzeczywistości. W niektórych Kugach kierownice wymieniano na gwarancji.
- Trzeszczenie tapicerki: także tę wadę eliminowano okresie gwarancyjnym.
- Szumy powietrza podczas szybkiej, autostradowej jazdy: szumi chromowana listwa na masce.
Wersja | 2.5 TURBO | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|
Silnik | benz. turbo | t.diesel | t.diesel |
Pojemność skokowa | 2521 cm3 | 1997 cm3 | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R5/20 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 200 KM/6000 | 140 KM/3750 | 163 KM/3750 |
Maksymalny moment obrotowy | 320 Nm/1600 | 320 Nm/1750 | 340 Nm/2000 |
Osiągi (dane producenta) | |||
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 186 km/h | 195 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,2 s | 10,2 s | 9,6 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km* | 9,9 | 5,9 | 6,8 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum