Używany Ford Kuga I (2008-2012)

Kuga to pierwszy kompaktowy SUV Forda. Jeśli ktoś chce jeździć autem tej klasy i ceni sobie dobre właściwości jezdne, powinien wziąć go pod uwagę.

Charakterystyczne garby na masce są seryjne. Na zdjęciu diesel z początkowego okresu produkcji za 53 tys. zł.
Charakterystyczne garby na masce są seryjne. Na zdjęciu diesel z początkowego okresu produkcji za 53 tys. zł.Motor

Ford bardzo długo zwlekał z wprowadzeniem na rynek samochodu tej klasy. Kuga zadebiutowała dopiero w 2008 roku i trzeba przyznać, że w Polsce nie odniosła spektakularnego sukcesu. Auto było jednym z najgorzej sprzedających się samochodów w swoim segmencie. Przyczyn takiej sytuacji należy upatrywać głównie w wysokiej cenie - najtańsze egzemplarze kosztowały ponad 100 tys. zł.

Podwyższony, ale ciasny

Na rynku dominują diesle. Montowane w nich filtry cząstek stałych nie zdają egzaminu w mieście
Użytkownicy chwalą jakość materiałów i bogate wyposażenie, ale narzekają na niską precyzję montażu. Podczas jazdy, szczególnie zimą skrzypią deska rozdzielcza i tapicerka na słupkach.Motor

Jak przystało na ten segment, Kuga jest samochodem dosyć ciasnym. Zdecydowanie bliżej jej do Focusa niż do Mondeo. Użytkownicy narzekają głównie na ograniczoną ilość miejsca na nogi z tyłu oraz niezbyt duży bagażnik. Każdy chwali natomiast zwrotność i dobrą widoczność z miejsca kierowcy. Kugą nieźle jeździ się zarówno w dalsze trasy (ma wygodne fotele) jak też w mieście. Podstawowe wersje mają napęd wyłącznie na oś przednią. Droższe, bardziej popularne - na wszystkie cztery koła. Stosowany w nich układ Haldex trzeciej generacji działa naprawdę bezawaryjnie, ale trzeba pamiętać, że w wersjach 4WD szybciej zużywa się dwumasowe koło zamachowe, a jeśli ktoś dużo jeździ w terenie - także sprzęgło. Ciekawostką stosowaną w niektórych Kugach jest możliwość wyboru wydajności układu wspomagania kierownicy. Dostępne są trzy tryby - komfortowy, normalny i sportowy.

Cztery opcje

Do napędu Kugi pierwszej generacji stosowane były dwa silniki - pięciocylindrowy, benzynowy 2.5 Turbo (znany doskonale z Volvo) oraz dwulitrowy diesel w trzech wersjach mocy - 136 KM (początkowo), oraz 140 i 163 KM (od 2010 r.).

Wersja benzynowa to oczywiście propozycja dla bardzo wąskiej grupy nabywców. Jest trwała, ale paliwożerna i droga w naprawach. Na dodatek nie przepada za LPG. Sportowe jeżdżenie wysoko zawieszoną Kugą, która w mieście zużywa choćby 14 l/100 km, nie jest chyba zbyt rozsądne. Znacznie bardziej do charakteru samochodu pasują diesle - są skonstruowane wspólnie z Peugeotem. Pracują cicho, zużywają przeciętnie od 5,5 do 8 l oleju napędowego na 100 km. Do jazdy na co dzień okazują się w zupełności wystarczające.

Zdecydowana większość egzemplarzy jest wyposażona w ręczną skrzynię biegów. Silnik 2.5 Turbo konfigurowany był często także z 5-stopniowym automatem. Po 2010 roku w ofercie pojawiła się przekładnia dwusprzęgłowa PowerShift.

Ford Kuga I (2008-2012)

Używany Ford Kuga I (2008-2012) - więcej informacji

Ford Kuga był oferowany z napędem na przód lub na cztery koła (Haldex III).Motor
Druga generacja Kugi powstała jako samochód globalny, jest dostępna także w USA.Motor
Praktyczne udogodnienie – można otworzyć całą klapę lub tylko uchylić samą tylną szybę.Motor
Charakterystyczne garby na masce są seryjne. Na zdjęciu diesel z początkowego okresu produkcji za 53 tys. zł.Motor
Otwieranie maski z zewnątrz to złe rozwiązanie. Zamek pod odchylanym logo brudzi się.Motor
Jak większość konkurentów w tej klasie – Kuga nie imponuje pojemnością bagażnika (410-1405 l).Motor
Na rynku wtórnym królują diesle. Szkoda, że mają problemy z filtrami cząstek stałych.Motor
Nie męczą na dalszych trasach. Ford Kuga okazuje się autem wygodnym.Motor
Prawie każda Kuga ma dżojstik do obsługi radia za kierownicą.Motor
Przycisk rozrusznika znajduje się na desce rozdzielczej.Motor
Użytkownicy chwalą jakość materiałów i bogate wyposażenie, ale narzekają na niską precyzję montażu. Podczas jazdy, szczególnie zimą skrzypią deska rozdzielcza i tapicerka na słupkach.Motor

Psują się drobiazgi

Kuga jest samochodem trwałym. Jedyna poważna usterka dotyczy diesli - chodzi o filtr cząstek stałych. W warunkach eksploatacji miejskiej, podczas jazdy na krótkich dystansach dość szybko zapycha się i ma problemy z dopalaniem swojej zawartości. W wybranych egzemplarzach już po 50 tys. km nadawał się do wymiany. Niektórzy kierowcy tuż po zakończeniu gwarancji zlecili jego usunięcie. Nic dziwnego - koszt nowego w ASO to ok. 8 tys. zł, a cena demontażu - 4 razy mniej.

Jako trwałe należy ocenić zawieszenie. Z przodu zastosowano układ McPhesrona, z tyłu konstrukcję wielowahaczową.

Wyposażenie, ceny

Podstawowe pakiety wyposażenia Kugi to: Trend, Titanium, Titanium S oraz Individual. Już podstawowy obejmuje klimatyzację ręczną, układy kontroli trakcji ESP, ABS z EBD oraz elektroniczny system zapobiegający dachowaniu. Jednym z najczęściej wybieranych elementów wyposażenia dodatkowego była elektrycznie podgrzewana przednia szyba. Pakiet Individual obejmuje nawet ospojlerowanie.

Ceny używanych egzemplarzy rozpoczynają się od ok. 45 tys. zł. Na auto w ładnym stanie trzeba wydać ok. 50-55 tys. zł. Zdecydowana większość nabywców używanych Fordów Kuga prowadzi własną działalność gospodarczą i poszukuje aut z pełną fakturą VAT. Oszczędności podatkowe są dla nich znacznie ważniejsze niż wersja wyposażenia, napędu czy nawet... cena.

Ford Kuga I (2008-2012) - podsumowanie

Kiedy Kuga I była sprzedawana w salonach, klientów odstraszała jej relatywnie wysoka cena. Na rynku wtórnym nie jest samochodem tanim, ale i tak zdecydowanie bardziej przystępnym. Ze względu na dobre właściwości jezdne, oszczędne silniki wysokoprężne i niewielką awaryjność można ją z czystym sumieniem polecić.

Ford Kuga I: historia modelu2006: koncept Iosis X - protoplasta Kugi.2008: prezentacja modelu Ford Kuga. Samochód był oferowany w jednej wersji nadwoziowej.2010: lifting (nowe światła).2013: nowa generacja Kugi.

Ford Kuga I: typowe usterki i problemy

  • Problemy z filtrem cząstek stałych: użytkownicy sygnalizują je już po przebiegu 50 tys. km. W wielu egzemplarzach usunięto ten element.
  • Szybkie zużycie skóry, którą obszyta jest kierownica: dzięki temu wydaje się, że samochód ma większy przebieg niż w rzeczywistości. W niektórych Kugach kierownice wymieniano na gwarancji.
  • Trzeszczenie tapicerki: także tę wadę eliminowano okresie gwarancyjnym.
  • Szumy powietrza podczas szybkiej, autostradowej jazdy: szumi chromowana listwa na masce.
Wersja
2.5 TURBO
2.0 TDCi
2.0 TDCi
Silnik
benz. turbo
t.diesel
t.diesel
Pojemność skokowa
2521 cm3
1997 cm3
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R5/20
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
200 KM/6000
140 KM/3750
163 KM/3750
Maksymalny moment obrotowy
320 Nm/1600
320 Nm/1750
340 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
186 km/h
195 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,2 s
10,2 s
9,6 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
9,9
5,9
6,8

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas