Używany Citroen Xsara Picasso (1999-2010)
Wizualnie ten model nie porywa, ale dzięki atrakcyjnej relacji ceny do oferowanej wartości cieszył się i wciąż cieszy sporym zainteresowaniem. Jest praktyczny, oszczędny i tani.
Silniki
- benzynowe: 1.6-2.0 (90-136 KM),
- diesle: 1.6-2.0 (90-110 KM)
Wersje nadwoziowe
- minivan
Wymiary
- rozstaw osi: 276 cm,
- długość/szerokość/wysokość: 428/175/164 cm
Pojemność bagażnika
- 550-1969 l
W stosunku do przebojowego modelu Renault Scenic, Xsara Picasso zadebiutowała z trzyletnim opóźnieniem. Ale mimo kontrowersyjnej stylizacji, model zjednał sobie szerokie grono zwolenników. Wystarczy tylko powiedzieć, że produkowano go aż 11 lat.
Wersje i wyposażenie
Auto jest oferowane w tylko jednej wersji nadwozia (następca modelu C4 Picasso występuje także w odmianie przedłużonej). Samochód był modernizowany raz, w 2004 roku. Otrzymał nowe zderzaki, zmienioną atrapę chłodnicy i nowy zestaw tapicerek.
Najlepszą wersją w gamie jest Exclusive, oferowana od 2001 roku. Godną polecenia może być także odmiana SX Pack z czterema poduszkami powietrznymi, układem ABS, elektrycznie sterowanymi szybami przednimi, komputerem pokładowym i klimatyzacją. W niektórych egzemplarzach zamiast tylnego środkowego fotela jest zabudowana turystyczna lodówka. Wszystkie Xsary Picasso miały natomiast seryjnie praktyczny kosz na zakupy mocowany przy prawej wewnętrznej ścianie bagażnika.
Koszty
Prostota konstrukcji przekłada się na niewielką awaryjność. Problemy z elektroniką ograniczają się do awarii wyświetlaczy na desce rozdzielczej i blokowania się radioodtwarzacza. Typową usterką, która dotyka większość modeli jest natomiast zacieranie się lewarka zmiany biegów. Wymiana całego zestawu z linkami to koszt ok. 1000 zł. Nabywcy starszych egzemplarzy muszą się także przygotować na regenerację belki tylnego zawieszenia. Wzorem wszystkich starszych modeli francuskich belka ma wbudowane drążki skrętne i po 100-150 tys. km wymaga wymiany ich ułożyskowania (koszt ok. 1200 z). Xsara Picasso to model, który nie sprawia większych problemów serwisowych, można go naprawiać z powodzeniem we wszystkich serwisach. Nie występują także żadne problemy z zaopatrzeniem w tanie części zamienne.
Polecamy, odradzamy
W gamie tego modelu nie ma żadnej czarnej owcy - wszystkie wersje silnikowe można śmiało polecić. Warto wspomnieć o tym, że wersja benzynowa z silnikiem o pojemności dwóch litrów była oferowana wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów, co ogranicza nieco grono potencjalnych nabywców. Silniki benzynowe nieźle tolerują przeróbki na LPG, a diesle, to najlepsza francuska szkoła. Oczywiście należy pamiętać, że jeśli w grę wchodzi zakup starszego egzemplarza z dużym przebiegiem, rutynowa wymiana sprzęgła, turbosprężarki, czy elementów układu wtryskowego może poważnie nadszarpnąć domowym budżetem. To jednak typowe dla wszystkich współczesnych konstrukcji - żaden z rywali nie gwarantuje większej trwałości.
Jeśli ktoś szuka funkcjonalnego auta rodzinnego i nie musi nim imponować sąsiadom - będzie zadowolony. To jedna z lepszych propozycji w kategorii relacja ceny do wartości.
☆☆☆☆
Funkcjonalność ↑
Brak rewolucyjnych rozwiązań, ale sporo miejsca we wnętrzu, duży bagażnik i pięć wygodnych foteli. Tylne można składać lub odchylać.
Gama silników ↑
Paleta silników jest niezbyt duża, ale typowy nabywca tego modelu nie oczekuje niczego więcej. Wadą jest obligatoryjna konfiguracja wersji 2.0 16V z automatem.
Niezawodność →
W rankingach auto wypada przeciętnie, ale nie trzeba się nimi sugerować. Zadbana Xsara będzie spisywać się lepiej niż np. zużyty VW Touran w tej samej cenie.
Koszty ↑
Xsara Picasso jest tania w zakupie i tania w eksploatacji. Naprawimy ją w każdym warsztacie, a części dokupimy w każdym sklepie motoryzacyjnym.
Citroen Xsara Picasso: usterki
- Awarie dwumasowego koła pasowego: dotyczy do wersji wysokoprężnych i objawia się głośnym hałasem spod maski. Wymiana kosztuje ok. 700 zł.
- Awarie centralnego wyświetlacza: ujawniają się niezależnie od przebiegu. Czasem wystarczy go wysuszyć, czasem trzeba wymienić.
- Odpadają niektóre elementy tapicerki: często jest zniszczona przez dzieci.
Benzynowe 1.6 8V, 1.6 16V
Silniki 1.6 niezależnie od wersji mocy to absolutne minimum. Większość użytkowników wyciska z nich ostatnie soki, więc palą tyle co optymalna wersja benzynowa 1.8.
Benzynowy 2.0
Na pierwszy rzut oka - świetna wersja silnikowa do LPG. Jest sprawdzona, trwała i dobrze zaopatrzona w części. Niestety okazuje się, że konfigurowano ją wyłącznie z automatyczną skrzynią.
Diesel 1.6 HDI
Silniki pojawiły się w gamie po liftingu. Są bardzo oszczędne, pracują kulturalnie. Przed zakupem warto sprawdzić czy auto ma filtr cząstek stałych, a jeśli tak, to w jakim on jest stanie.
Diesel 2.0 HDI
Najlepszy silnik do tego modelu. Niezależnie od wersji mocy okazuje się trwały, oszczędny i wystarczająco dynamiczny. Jest świetnie zaopatrzony w części zamienne.