Używane Suzuki Jimny (1998-)

Zwinniejsze od niego są chyba tylko motocykle i quady. Jednak mimo zalet Jimny’ego, by go polubić, trzeba mu sporo wybaczyć.

Motor

Jest bardzo zwrotny, a spore lusterka i wysoka pozycja za kierownicą ułatwiają jazdę po mieście. Nie można tylko zapominać, że Jimny to najprawdziwsze auto terenowe.

Wykończenie tablicy przyrządów jest jedynie poprawne, a wygląd niedzisiejszy. Kierownicy brak jakiejkolwiek regulacji.Motor

Nadwozie oparto na solidnej ramie nośnej, z przodu i z tyłu zastosowano sztywne mosty na sprężynach śrubowych. O komforcie jazdy na miejskich dziurach lepiej zapomnieć, ponadto samochód prowadzi się mało precyzyjnie. Zawieszenie okazuje się trwałe, jak przystało na auto terenowe. Nie dotyczy to jedynie przednich wahaczy - nie są one dość solidne. Jimny jest wyposażony w układ napędowy zwany Drive Action. Pozwala on na dołączenie przedniego napędu w czasie jazdy za pomocą pneumatycznie uruchamianych blokad przednich piast. W aucie nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, więc z napędem na cztery koła można jeździć jedynie po drogach nieutwardzonych.

Typowymi bolączkami modelu są zbyt szybko zużywające się łożyska kół przednich i rdzewiejący tłumik końcowy. Kosztowniejsze mogą być jednak problemy z synchronizatorami w skrzyni biegów, warto przed zakupem sprawdzić, czy biegi zmienia się łatwo przy wyższych obrotach. Sporo egzemplarzy ma automatyczne skrzynie biegów, podnoszą one znacząco spalanie, ale są niezawodne. Nietrwałe są tarcze i klocki hamulcowe.

Najpopularniejsze są benzynowe silniki 1.3/80-85 KM. Jednostki te są trwałe, zapewniają akceptowalną dynamikę, zużywają 8-9 l/100. Egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi 1.5/64-86 KM produkcji Renault, spalają średnio 6,5-7,5 l/100 km. Ich większy moment obrotowy ułatwia jazdę, ale są bardzo mało odporne na paliwo złej jakości i mogą zaskoczyć sporymi kosztami napraw.

Suzuki Jimny (1998-)

Używane Suzuki Jimny (1998-) - czytaj artykuł

Używane Suzuki Jimny (1998-)Motor
Bagażnik ma jedynie 113 l pojemności, na szczęście tylne fotele można składać.Motor
Wykończenie tablicy przyrządów jest jedynie poprawne, a wygląd niedzisiejszy. Kierownicy brak jakiejkolwiek regulacji.Motor
Przednie fotele mają za mały zakres regulacji. Jest tu naprawdę ciasno.Motor
Używane Suzuki Jimny (1998-)Motor

Suzuki Jimny: historia modelu1998: Prezentacja modelu, samochód ma docelowo zastąpić model Samurai. Dostępne nadwozia 3-drzwiowe ze sztywnym dachem i cabrio.1999: Początek sprzedaży auta w Polsce.2004: Odświeżenie nadwozia i wnętrza. Wprowadzenie silnika Diesla. Zakończenie produkcji Samuraia.2012: facelifting modelu.

Suzuki Jimny: typowe usterki i problemy

  • Szybko zużywające się łożyska przednich kół.
  • Korozja układu wydechowego i podłogi auta.
  • Przedwczesne zużycie synchronizatorów w skrzyni biegów.
  • Uszkodzenia wtryskiwaczy w silnikach Diesla 1.5.
Wersje
1.3 16V
1.3 16V
1.5 DDiS
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1298 cm3
1 328 cm3
1461 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/8
Moc maksymalna
80 KM
85 KM
64 KM
Maksymalny moment obrotowy
110 Nm
110 Nm
160 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
140 km/h
140 km/h
145 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,7 s
14,7 s
17,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,2
7,8
6,5

Suzuki Jimny - podsumowane

Jimny to osobliwe połączenie. Jeśli ktoś potrzebuje auta terenowego, ale niekoniecznie dużego, będzie z niego zadowolony. Przy tym ceny są raczej atrakcyjne, a w eksploatacji auto okazuje się niedrogie. Dokuczyć mogą tylko drobne usterki.

Tekst: Rafał Andrzejewski, zdjęcia: Robert Magdziak

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas