Używane Suzuki Jimny (1998-)
Zwinniejsze od niego są chyba tylko motocykle i quady. Jednak mimo zalet Jimny’ego, by go polubić, trzeba mu sporo wybaczyć.
Jest bardzo zwrotny, a spore lusterka i wysoka pozycja za kierownicą ułatwiają jazdę po mieście. Nie można tylko zapominać, że Jimny to najprawdziwsze auto terenowe.
Nadwozie oparto na solidnej ramie nośnej, z przodu i z tyłu zastosowano sztywne mosty na sprężynach śrubowych. O komforcie jazdy na miejskich dziurach lepiej zapomnieć, ponadto samochód prowadzi się mało precyzyjnie. Zawieszenie okazuje się trwałe, jak przystało na auto terenowe. Nie dotyczy to jedynie przednich wahaczy - nie są one dość solidne. Jimny jest wyposażony w układ napędowy zwany Drive Action. Pozwala on na dołączenie przedniego napędu w czasie jazdy za pomocą pneumatycznie uruchamianych blokad przednich piast. W aucie nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, więc z napędem na cztery koła można jeździć jedynie po drogach nieutwardzonych.
Typowymi bolączkami modelu są zbyt szybko zużywające się łożyska kół przednich i rdzewiejący tłumik końcowy. Kosztowniejsze mogą być jednak problemy z synchronizatorami w skrzyni biegów, warto przed zakupem sprawdzić, czy biegi zmienia się łatwo przy wyższych obrotach. Sporo egzemplarzy ma automatyczne skrzynie biegów, podnoszą one znacząco spalanie, ale są niezawodne. Nietrwałe są tarcze i klocki hamulcowe.
Najpopularniejsze są benzynowe silniki 1.3/80-85 KM. Jednostki te są trwałe, zapewniają akceptowalną dynamikę, zużywają 8-9 l/100. Egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi 1.5/64-86 KM produkcji Renault, spalają średnio 6,5-7,5 l/100 km. Ich większy moment obrotowy ułatwia jazdę, ale są bardzo mało odporne na paliwo złej jakości i mogą zaskoczyć sporymi kosztami napraw.
Suzuki Jimny (1998-)
Używane Suzuki Jimny (1998-) - czytaj artykuł
Suzuki Jimny: historia modelu1998: Prezentacja modelu, samochód ma docelowo zastąpić model Samurai. Dostępne nadwozia 3-drzwiowe ze sztywnym dachem i cabrio.1999: Początek sprzedaży auta w Polsce.2004: Odświeżenie nadwozia i wnętrza. Wprowadzenie silnika Diesla. Zakończenie produkcji Samuraia.2012: facelifting modelu.
Suzuki Jimny: typowe usterki i problemy
- Szybko zużywające się łożyska przednich kół.
- Korozja układu wydechowego i podłogi auta.
- Przedwczesne zużycie synchronizatorów w skrzyni biegów.
- Uszkodzenia wtryskiwaczy w silnikach Diesla 1.5.
Wersje | 1.3 16V | 1.3 16V | 1.5 DDiS |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1298 cm3 | 1 328 cm3 | 1461 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/8 |
Moc maksymalna | 80 KM | 85 KM | 64 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 110 Nm | 110 Nm | 160 Nm |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | 140 km/h | 140 km/h | 145 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,7 s | 14,7 s | 17,0 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,2 | 7,8 | 6,5 |
Suzuki Jimny - podsumowane
Jimny to osobliwe połączenie. Jeśli ktoś potrzebuje auta terenowego, ale niekoniecznie dużego, będzie z niego zadowolony. Przy tym ceny są raczej atrakcyjne, a w eksploatacji auto okazuje się niedrogie. Dokuczyć mogą tylko drobne usterki.
Tekst: Rafał Andrzejewski, zdjęcia: Robert Magdziak