Używane Suzuki SX4 (2006-)
SX4 to bez wątpienia jeden z najlepszych samochodów Suzuki ostatnich lat. Nieźle radzi sobie w lekkim terenie, jest przy tym praktyczny i niezbyt drogi.
Gdyby wszyscy kierowcy podczas wyboru samochodu kierowali się głównie rozsądkiem a nie uczuciami, sprzedaż SX4 byłaby zapewne znacznie większa.
W polskich warunkach ten samochód sprawdza się idealnie. Nie jest ani za duży, ani za mały, w lecie można cieszyć się z jego ekonomii eksploatacji, a zimą skorzystać z zalet opcjonalnego napędu na cztery koła. Plusami Suzuki są też niewygórowane ceny egzemplarzy używanych i szerokie zaplecze tanich części zamiennych.
Włoski i japoński
SX4 zadebiutował w 2006 roku jako owoc współpracy Suzuki i Fiata. Większość egzemplarzy na polskim rynku pochodzi z zakładów produkcyjnych zlokalizowanych na Węgrzech. Trzeba jednak zaznaczyć, że samochód jest także produkowany w Japonii i w Indiach.
Dwa lata po premierze auto doczekało się wersji sedan. Nie cieszy się ona zbytnią popularnością. Pod koniec 2009 roku samochód przeszedł niewielki lifting w ramach którego otrzymał nowy zestaw wskaźników i nowe zderzaki. Odświeżono także paletę silników oraz specyfikację wyposażenia.
Podstawowe wersje SX4 mają napęd przedni. Lepsze - na cztery koła. Za rozdział momentu odpowiada elektrycznie sterowane międzyosiowe sprzęgło, które nie jest może szczytem techniki, ale w codziennej eksploatacji doskonale się sprawdza. Co więcej - jest także zabezpieczone przed uszkodzeniem. W razie drastycznego przeciążenia w grząskim terenie, napęd na tylne koła odłącza się.
Zawieszenie
Podwozie Suzuki SX4 ma prostą konstrukcję, dzięki czemu jest trwałe i tanie w naprawach. Z przodu producent zastosował klasyczny układ McPherson, a z tyłu - niezależnie od rodzaju napędu - belkę skrętną. Odmiany AWD mają jedynie o 15 mm większy prześwit.
Zdecydowana większość użytkowników narzeka jedynie na szybkie zużycie łączników stabilizatora. Skutecznym rozwiązaniem jest zakup wzmocnionych zamienników - w internecie kosztują niespełna 40 zł za sztukę (potrzebne są dwa).
Trudniej natomiast wyeliminować skrzypienie gum drążka stabilizatora (słyszalne na nierównościach). Niektórzy z powodzeniem eksperymentują i dobierają gumy od innych modeli o mniejszej średnicy. Zawieszenie tylne spisuje się dla odmiany doskonale.
Silniki
Gama silników Suzuki SX4 jest skromna, ale przemyślana i w związku z tym wystarczająca. Podstawową propozycją w gamie jest jednostka benzynowa Suzuki 1.6 16V o mocy 107 KM (po liftingu 120 KM). To wyjątkowo trwały silnik z łańcuchem rozrządu. Przy oszczędnej jeździe zużywa w mieście 8,5 l benzyny na 100 km (wersja poliftingowa nawet minimalnie mniej).
W niektórych egzemplarzach podczas gwarancji producent wymieniał katalizator i oprogramowanie sterujące silnikiem. Zdecydowana większość użytkowników nie odnotowała jednak żadnej awarii tej jednostki. Jedyną czynnością obsługową przewidzianą przez Suzuki jest wymiana oleju (co 15 tys. km) oraz regulacja luzu zaworowego (co 30 tys. km).
Alternatywą dla benzynowego 1.6 16V jest turbodiesel z paskiem rozrządu 1.9 DDiS zapożyczony z Fiata (1.9 JTD). To również udany silnik. Jest oszczędny, a jednocześnie bardzo dynamiczny. Szkoda, że konstruktorom nie udało się lepiej wytłumić jego pracy. Po liftingu zastąpiono go jeszcze mocniejszą jednostką - 2.0 DDiS (2.0 JTDm).
Uzupełnieniem gamy jest wprowadzony w 2009 roku mniejszy turbodiesel 1.6 DDiS (czyli fiatowski 1.6 JTDm), z tym że występuje wyłącznie w konfiguracji z napędem na przednie koła. Pozostałe silniki (1.5 16V, 2.0 16V) stanowią margines oferty.
Ceny
Najtańsze SX4 kosztują na rynku wtórnym ok. 25 tys. zł. Na zakup ładnego egzemplarza z wiarygodną historią serwisową trzeba przygotować ok. 30 tys. zł. W 2006 roku ceny tego auta w salonie rozpoczynały się od ok. 50 tys. zł, a z napędem na cztery koła i metalizowanym lakierem - ok. 60 tys. zł.
Suzuki SX4 (2006-)
Używane Suzuki SX4 (2006-) - czytaj artykuł
Podsumowanie
Jak co roku o tej porze wiele osób myśli o zakupie auta terenowego, które uniezależni ich od pracy drogowców. Niestety - prawdziwe terenówki są drogie zarówno w zakupie, jak też w eksploatacji. SX4 to bardzo atrakcyjna, ekonomiczna alternatywa. Swoje zainteresowanie warto jednak ograniczyć do wersji z napędem na cztery koła
Suzuki SX4: historia modelu2006: prezentacja modelu.2008: do gamy dołącza sedan.2009: pod koniec roku producent przeprowadził lifting modelu. Pojawiły się nowe zderzaki i nowy zestaw wskaźników.
Suzuki SX4: typowe usterki i problemy
- W niektórych egzemplarzach benzynowych dość szybko zużywa się katalizator: niektórzy użytkownicy musieli wymieniać go już po 30-40 tys. km.
- Głośna praca przedniego zawieszenia: stukają łączniki stabilizatora, skrzypią gumy podtrzymujące drążek.
- Niska żywotność przekładni kierowniczej: w większości starszych egzemplarzy używanych zaczyna już stukać.
Suzuki SX4: sytuacja rynkowaNa rynku wtórnym Suzuki SX4 jest samochodem ponad dwukrotnie bardziej popularnym niż bliźniaczy Fiat Sedici. Ceny w rubryce 1.6 dotyczą wersji z napędem przednim. Odmiany AWD (4x4) są ok 3-4 tys. zł droższe.
Model | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 |
1.6 | 52 000 | 45 000 | 35 000 | 31 000 | 27 000 | 25 000 |
1.9 DDiS | 62 000 | 50 000 | 40 000 | 35 000 | 31 000 | 27 000 |
Wersja | 1.6 | 1.6 | 1.6 DDiS | 1.9 DDiS | 2.0 DDiS |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1586 cm3 | 1586 cm3 | 1560 cm3 | 1910 cm3 | 1956 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/8 | R4/16 |
Moc maksymalna | 107 KM | 120 KM | 90 KM | 120 KM | 135 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 145 Nm | 156 Nm | 215 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 185 km/h | 175 km/h | 190 km/h | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s | 10,7 s | 12,5 s | 10,5 s | 10,1 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 6,8 | 6,2 | 4,5 | 5,3 | 5,9 |
Jacek Ambrozik