Używane Renault Kangoo II (2008-)
Pierwsza generacja Renault Kangoo cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Do drugiej, nabywcy podchodzą z rezerwą.
Kombivan Renault jest większy i znacznie lepiej wykończony od poprzednika. Niestety okazuje się także bardziej awaryjny. To wynik większego zaawansowania konstrukcji.
Druga generacja Kangoo bazuje na drugiej generacji Scenika. W podstawowej wersji jest zatem aż o 18 cm dłuższa od poprzednika i o 16 cm szersza, co przekłada się pozytywnie na ilość miejsca wewnątrz. Na rynku dostępna jest jeszcze wersja skrócona Be Bop (bardzo mało popularna, ceny używanych od 33 tys. zł) oraz wydłużona (ceny od 26 tys. zł). Odmiany dostawcze mają w nazwie słowo Express.
W 2009 roku producent przeprowadził pierwszy lifting modelu, ale dotyczył on wyłącznie droższych wersji wyposażenia: Expression i Privilege. Cechą szczególną są lusterka w kolorze nadwozia oraz tylny zderzak z modelu Be Bop (tylko dla Privilege). W 2011 roku auto przeszło kolejny lifting - tym razem objął wszystkie wersje (nowe kolory tapicerek, detale stylizacyjne).
Zaletą Kangoo II jest dobra jakość wykończenia. Nareszcie cała kabina jest tapicerowana, a jakość pasowania poszczególnych elementów - wysoka. Podczas jazdy nic nie skrzypi. A jeśli już, to zazwyczaj jest to bardziej poważny problem: najczęściej słychać zużywający się wentylator kabiny lub zacierający się mechanizm wybierania biegów, który daje o sobie znać szczególnie zimą.
Typowe usterki modelu to awarie panelu sterowania klimatyzacją i "choinka na desce rozdzielczej", czyli znane z innych modeli Renault kaprysy elektroniki pokładowej, które na szczęście nie unieruchamiają auta.
Zawieszenie
Podwozie Kangoo II jest trwalsze od tego zastosowanego w poprzedniej generacji modelu. Bez porównania wyżej należy także ocenić komfort jazdy. Zarówno bez obciążenia, jak i z obciążeniem autem podróżuje się tak jak klasyczną, kompaktową "osobówką".
Renault Kangoo II (2008-)
Renault Kangoo II (2008-)
Z przodu producent zdecydował się na klasyczny układ McPherson (rozwiązania analogiczne jak w Lagunie II i Sceniku II). Z tyłu zamiast belki zintegrowanej z drążkami skrętnymi jest już tradycyjna belka skrętka, w której jedynym elementem podlegającym zużyciu są jej gumowe tuleje. Trwałości poszczególnych elementów należy wystawić pozytywną ocenę. Dodatkowy plus należy się za niskie ceny części zamiennych. Minusem jest dla odmiany niska trwałość układu hamulcowego. Tarcze i klocki przednie wytrzymują maksymalnie 20-30 tys. km. W autach konkurencji tarcze wytrzymują nawet dwukrotnie więcej.
Silniki
Gama silnikowa opiera się w zasadzie na jednej jednostce wysokoprężnej 1.5 dCi, która występuje w kilku wersjach mocy - od 68 do 109 KM.
Silnik 1.5 dCi jest bardzo popularny na naszym rynku, co przekłada się na bardzo dobre zaopatrzenie w części zamienne. Niestety - są one bardzo potrzebne. Piętą achillesową modelu są awarie układu wtryskowego oraz szybkie zużycie układu korbowodowego (zacierają się panewki). Wielu użytkowników podkreśla, że do ok. 100 tys. km silnik ten spisuje się wręcz idealnie, później bywa bardzo kapryśny. Wszyscy zgodnie podkreślają bardzo niskie zużycie paliwa. Niektórzy narzekają natomiast na głośność w kabinie po przekroczeniu 100 km/h (szkoda, że w podstawowych wersjach jest tylko 5 biegów).
Uzupełnieniem gamy są jednostki benzynowe o pojemności 1598 cm3 (90-107 KM) oraz silnik elektryczny (44 kW, czyli 60 KM). Pierwsza jest bardzo rzadkim gościem na rynku wtórnym (ceny Kangoo z tym silnikiem nie różnią się od wersji wysokoprężnych). Druga to prawdziwy biały kruk - na naszym rynku praktycznie nie występuje.
PodsumowanieNowoczesne, przestronne nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, ale podzespoły mechaniczne zużywają się zbyt szybko. Na szczęście koszty napraw i części zamiennych są na umiarkowanym poziomie. Jakość oferty rynkowej jest przeciętna. Używany Kangoo II musi jak na razie uznać wyższość rywali spod znaków Citroena, Fiata, Peugeota i Volkswagena.
Renault Kangoo II: wersje nadwozia
Express
Pojemność bagażnika: 660-2600 l*Ładowność: 525 kg*Wymiar (dł./szer./wys.): 421/183/184 cm*dane dla wersji osobowej
Maxi/Grand
Pojemność bagażnika: 660-2870 l*Ładowność: 650 kg*Wymiar (dł./szer./wys.): 460/183/184 cm*dane dla wersji osobowej
Be Bop
Pojemność bagażnika: 230-1700 lŁadowność: 475 kgWymiar (dł./szer./wys.): 387/183/184 cm
Renault Kangoo II:historia modelu1997: Kangoo I.2003: lifting (Kangoo I faza II).2008: Kangoo II. Dostępne wersje: Minivan, Be Bop, Express, Express Compact, Express Maxi.2011: lifting (Kangoo II faza II). Gamę uzupełniła wersja elektryczna Kangoo Express Z.E.2012: Następca będzie produkowany wspólnie z Mercedesem.
Renault Kangoo II: typowe usterki i problemy
- Szybkie zużycie układu wtryskowego w wersjach 1.5 dCi. Problemy mogą pojawić się już po 100 tys. km.
- Szybkie zużycie układu korbowodowego w wersjach 1.5 dCi. Panewki obracają się nawet po ok. 150 tys. km.
- Drobne awarie elektroniki pokładowej błędne wskazania na desce rozdzielczej (np. anomalie wskazań poziomu paliwa).
- Awarie sterowania klimatyzacji.
Wersja | 1.6 | 1.6 | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1461 cm3 | 1461 cm3 | 1461 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/8 | R4/8 | R4/8 |
Moc maksymalna | 88 KM | 105 KM | 68 KM | 86 KM | 105 KM |
Maks. moment obrotowy | 128 Nm | 148 Nm | 185 Nm | 200 Nm | 240 Nm |
Osiągi | |||||
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 170 km/h | 146 km/h | 160 km/h | 169 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 15,8 s | 13,0 s | 19,6 s | 16,0 s | 13,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,1 | 8,5 | 5,2 | 6,0 | 5,7 |
Jacek Ambrozik