Używane Mercedesy - co się w nich psuje?

Motor
Elektronika w Mercedesach da się zwykle dość łatwo naprawić. Na uwagę zasługuje to, że jeden moduł jest często wspólny dla kilku klas, a nawet pasuje od nowszych aut do starszych
Michał Krzemiński, CMDauto

Problem z układem hamulcowym Sensotronic Brake Control (SBC)

Klasa E: problem SBC dotyczy aut z lat 2002-2006.
Klasa E: problem SBC dotyczy aut z lat 2002-2006.Mercedes
CLS: technicznie jest kopią klasy E, więc i problemy ma te same.
CLS: technicznie jest kopią klasy E, więc i problemy ma te same.Motor
SL: Sensotronic Brake Control stosowano tu aż do 2011 roku.
SL: Sensotronic Brake Control stosowano tu aż do 2011 roku.Motor
Pompa hamulcowa blokuje się po osiągnięciu zaprogramowanej liczby wciśnięć.
Pompa hamulcowa blokuje się po osiągnięciu zaprogramowanej liczby wciśnięć.Motor

Uszkodzone sprężarki systemu Airmatic

Klasa S: seryjna pneumatyka w każdym egzemplarzu.
Klasa S: seryjna pneumatyka w każdym egzemplarzu.Motor
Klasa R: Airmatic to popularne wyposażenie tego modelu.
Klasa R: Airmatic to popularne wyposażenie tego modelu.Motor
Sprężarkę Airmatic produkuje firma WABCO.
Sprężarkę Airmatic produkuje firma WABCO.Motor

Awarie rozrządu w 1.8 Kompressor i 3.5 V6 (M271, M272)

ML: wytarte koła wyrównoważające w wersji V6 (kod M272).
ML: wytarte koła wyrównoważające w wersji V6 (kod M272).Motor
Klasa C: nastawnik wałka rozrządu cieknie w wersji 180 K.
Klasa C: nastawnik wałka rozrządu cieknie w wersji 180 K.Mercedes
Ta mała część potrafi wyrządzić spore szkody w silniku: to właśnie nastawnik wałka.
Ta mała część potrafi wyrządzić spore szkody w silniku: to właśnie nastawnik wałka.Motor

Spalony moduł sterowania silnikiem (typ CR1.1) w wersji 220 CDI

Klasa E W210: jeden z pierwszych samochodów, w których pojawił się silnik z wtryskiem common rail – to właśnie 220 CDI.
Klasa E W210: jeden z pierwszych samochodów, w których pojawił się silnik z wtryskiem common rail – to właśnie 220 CDI.Motor
Klasa C W202: miała silnik CDI jako pierwsza w gamie, było to w 1997 roku.
Klasa C W202: miała silnik CDI jako pierwsza w gamie, było to w 1997 roku.Mercedes
Vito: z początku miało archaicznego diesla 2.3, od końca lat 90. nowoczesnego CDI.
Vito: z początku miało archaicznego diesla 2.3, od końca lat 90. nowoczesnego CDI.Mercedes
Moduł sterowania silnikiem (typ CR1.1) w wersji 220 CDI
Moduł sterowania silnikiem (typ CR1.1) w wersji 220 CDIMotor
Na powiększeniu widać miejsce, gdzie fizycznie pojawiły się płomienie.
Na powiększeniu widać miejsce, gdzie fizycznie pojawiły się płomienie.Motor

Nieszczelne amortyzatory z miechami powietrznymi

Klasa R: ciężkie auto, to i amortyzatory ciężko pracują. Opadnięcie jednego koła świadczy o nieszczelnym amortyzatorze. Klasa S: ten sam problem.
Klasa R: ciężkie auto, to i amortyzatory ciężko pracują. Opadnięcie jednego koła świadczy o nieszczelnym amortyzatorze. Klasa S: ten sam problem.Motor
Amortyzatory z miechami powietrznymi
Amortyzatory z miechami powietrznymiMotor

To nie usterka, to plaga: rdza w starszych modelach

W tym przypadku diagnostyka okazuje się zbyteczna. Sprawa jest prosta: jeśli rdzę widać już z zewnątrz, sytuacja wymaga natychmiastowej interwencji blacharza. Szczególną ostrożność powinni zachować nabywcy modelu W210, ponieważ tu rdzewieje podłoga pod tylnymi siedzeniami. W modelu Vito, w klasie S W220 i C W203 rdzewieją głównie drzwi i klapy (zdjęcie obok pochodzi z Vito). Uwaga: wśród aut klasy C zdarzają się egzemplarze ocynkowane, ich rdza nie dotyczy. W211 nie rdzewieje wcale.
W tym przypadku diagnostyka okazuje się zbyteczna. Sprawa jest prosta: jeśli rdzę widać już z zewnątrz, sytuacja wymaga natychmiastowej interwencji blacharza. Szczególną ostrożność powinni zachować nabywcy modelu W210, ponieważ tu rdzewieje podłoga pod tylnymi siedzeniami. W modelu Vito, w klasie S W220 i C W203 rdzewieją głównie drzwi i klapy (zdjęcie obok pochodzi z Vito). Uwaga: wśród aut klasy C zdarzają się egzemplarze ocynkowane, ich rdza nie dotyczy. W211 nie rdzewieje wcale.Motor
  • klasa E (W210)
  • klasa C (W203)
  • klasa S (W220)
  • klasa A (W169) i B (W245)
  • Vito (W638)

Jak diagnozować usterki? Komputer Star Diagnosis

Można do diagnozowania usterek wykorzystywać zwykłego laptopa, ale najlepszym urządzeniem do tego celu jest oryginalny tester Mercedesa Star Diagnosis. Nie tylko pozwala on na sczytanie błędów w poszczególnych modułach, ale można z jego użyciem np. sprawdzić procent zużycia pompy SBC albo pozostałą żywotność pilota zamka centralnego (również ma wbudowany licznik cykli użycia). Star Diagnosis w trybie Developer pozwala również na wyłączanie i włączanie różnych funkcji. Uwaga: nie wolno próbować tego samemu, SD potrafi np. zdetonować poduszkę powietrzną!
Można do diagnozowania usterek wykorzystywać zwykłego laptopa, ale najlepszym urządzeniem do tego celu jest oryginalny tester Mercedesa Star Diagnosis. Nie tylko pozwala on na sczytanie błędów w poszczególnych modułach, ale można z jego użyciem np. sprawdzić procent zużycia pompy SBC albo pozostałą żywotność pilota zamka centralnego (również ma wbudowany licznik cykli użycia). Star Diagnosis w trybie Developer pozwala również na wyłączanie i włączanie różnych funkcji. Uwaga: nie wolno próbować tego samemu, SD potrafi np. zdetonować poduszkę powietrzną!Motor

Te usterki dotyczą prawie wszystkich modeli na rynku wtórnym

Konwenter skrzyni 722.6: jego usterka jest niemal pewna. Nie dotyczy to tylko modeli klasy A, B i Vaneo.
Konwenter skrzyni 722.6: jego usterka jest niemal pewna. Nie dotyczy to tylko modeli klasy A, B i Vaneo.Motor
  • klasa C (W203)
  • CLS (W219)
  • klasa E (W210, W211)
  • klasa S (W220)
  • CL (W215)
  • ML (W163)
Elektrozawór ogrzewania zastąpił doskonale znane „grzybki” z modelu W124 czy 190.
Elektrozawór ogrzewania zastąpił doskonale znane „grzybki” z modelu W124 czy 190.Motor
  • klasa E (W211)
  • CLS (W219)
  • klasa S (W220)
  • CL (W215)
  • ML (W164)
  • GL (X164)
SAM to skrót od Signal Acquisition Module (ang. moduł odbioru sygnału). Steruje on „elektryką”.
SAM to skrót od Signal Acquisition Module (ang. moduł odbioru sygnału). Steruje on „elektryką”.Motor
  • klasa C (W203)
  • klasa E (W211, W212)
  • klasa S (W220)
Jakość obudów kluczyków jest wyjątkowo niska. Najczęściej pękają tam, gdzie się je wciska, ponadto w wersjach z chromowanymi wykończeniami odpadają z nich elementy ozdobne. Można zastąpić plastikowy element trwalszą, gumową obudową.
Jakość obudów kluczyków jest wyjątkowo niska. Najczęściej pękają tam, gdzie się je wciska, ponadto w wersjach z chromowanymi wykończeniami odpadają z nich elementy ozdobne. Można zastąpić plastikowy element trwalszą, gumową obudową.Motor
  • samochody po 1995 r.
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?