Używane: Mazda MX-5 NB, Renault Megane II CC
Przedstawiamy dwie ciekawe propozycje kabrioletów – sportową Mazdę i funkcjonalne, komfortowe Renault.
Zakup kabrioletu z założenia nie jest najbardziej rozsądną decyzją, zwłaszcza w Polsce. Aby przekonać nabywców z krajów o mniej przyjaznym klimacie, producenci wprowadzili do gam samochody typu CC, które dzięki składanemu dachowi metalowemu mogą w ciągu pół minuty przekształcić się z kabrioleta w dwudrzwiowe coupe. Nie zaszkodziło to sprzedaży typowych roadsterów, takich jak Mazda MX-5. Ich nabywcy niewiele sobie robią z niesprzyjających warunków atmosferycznych, a japoński kabriolet cieszy się dużą popularnością wśród ofert z drugiej ręki i dobrze trzyma cenę. Sprawdzamy, czy warto poświęcić niezrównane walory jezdne i przyjemność z prowadzenia Mazdy na rzecz praktycznych zalet i niskich kosztów eksploatacji Renault.
Różne przeznaczenia
Do Mazdy, podobnie jak do roadsterów angielskich, na których jest wzorowana, trzeba się "dopasowywać". Nie da się tu zasiąść w fotelu - miejsca jest naprawdę mało, a jazda z zamkniętym dachem to przeżycie nieco klaustrofobiczne. Oczywiście fotele są tylko dwa i nie ma mowy o żadnej tylnej kanapie. Siedzi się bardzo nisko, co nie dla wszystkich jest komfortowe. Zwłaszcza wysokie osoby muszą natrudzić się z wysiadaniem.
To nie brezentowy dach powoduje, że użytkowanie Mazdy MX-5 przez okrągły rok jest utrudnione. Samochód ma niezwykle skuteczne ogrzewanie, a niezniszczony dach utrzymuje wystarczającą szczelność. Problemem jest tylko 13-centymetrowy prześwit, który powoduje, że w zimie trzeba bardzo uważać na pryzmy stwardniałego śniegu. Urwanie zderzaka podczas parkowania jest nadzwyczaj łatwe, może też dojść do uszkodzenia zawieszenia, które w MX-5 jest wielowahaczowe z przodu i z tyłu. W Megane pracuje natomiast tylna belka skrętna ze sprężynami i przednie kolumny McPhersona. W razie awarii, naprawa zawieszenia w Maździe będzie nawet dwukrotnie droższa niż w Megane. Amortyzator przedni do japońskiego roadstera kosztuje 380 zł, do Renault - 220 zł.
W przypadku Renault całoroczna eksploatacja nie nastręcza żadnych trudności. Gdy pogoda się pogorszy, wystarczy wcisnąć guzik i metalowy dach samoczynnie się zamknie. Od tej pory Megane staje się zwykłym coupe z bezramkowymi drzwiami. W teorii francuskie CC ma cztery miejsca, jednak rzeczywistość weryfikuje te dane. Faktycznie, awaryjnie można przewieźć z tyłu dwie dodatkowe osoby, ale będzie im tam bardzo ciasno. Ponadto, gdy zamknie się dach, nie będą miały zupełnie co zrobić z głowami.
Mały i hałaśliwy
Mazda ma mały, 145-litrowy bagażnik. Renault widziane z boku wyróżnia się wydłużoną tylną częścią nadwozia. To dlatego, że metalowy dach składany musi się gdzieś zmieścić. Przy zamkniętym dachu Megane dysponuje bagażnikiem o pojemności aż 490 litrów, po jego otwarciu bagażnik właściwie znika - zostaje tylko 190-litrowa niecka pod złożonymi elementami dachu, do której trudno się dostać.
Mazda przegrywa z Megane także pod kątem hałaśliwości. Różnica przy 100 km/h wynosi ok. 3,8-4,0 dB. To prawdziwa przepaść, bo odczuwalne wrażenie dwukrotnie większej glośności pojawia się już przy różnicy 3 dB.
Wybór w teorii
W przypadku Mazdy wybór silników jest minimalny: oszczędny 1.6 bez sportowego charakteru, albo znacznie bardziej "rasowy" 1.8. W Megane gama silników według katalogu fabrycznego była bardzo szeroka - od owianego złą sławą diesla 1.9 dCi do wyjątkowo udanej jednostki benzynowej 2.0 turbo o mocy 163 KM. W rzeczywistości wśród ofert dominują właśnie samochody z dieslem 1.9 dCi, który słynie z problemów z nietrwałą turbosprężarką.
Popularne są również Megane CC z silnikiem 1.6 16V - stosunkowo oszczędnym i zupełnie nie sportowym. Optymalna propozycja to diesel 2.0 dCi 150 KM, bo idealnie łączy niezawodność, małe zużycie paliwa i niezłe osiągi. To diesel skonstruowany wspólnie z Nissanem, wyposażony w łańcuch rozrządu. Takie samochody są oczywiście najdroższe, ale znajduje to pełne uzasadnienie.
Cenowe wahnięcia
Liczba ofert w obydwu przypadkach jest podobna, jednak ceny Mazdy MX-5 drugiej generacji są bardzo zróżnicowane. Można kupić dość sfatygowany egzemplarz nawet za 12-15 tys. zł lub idealny za 32 tys. zł (często z hardtopem w komplecie).
W przypadku Megane CC 25 tys. zł całkowicie wystarczy na solidny pojazd. Większość ofert ma cenę wywoławczą na poziomie 22-26 tys. zł, niezależnie od typu silnika. Nie można jednak przeoczyć faktu, że od kilku już lat ceny Mazdy MX-5 stoją na niemal niezmienionym poziomie (i nie zapowiada się, żeby miały spaść), natomiast Megane wyróżnia się dużą utratą wartości.
Podsumowanie
Szala zwycięstwa przechyla się nieznacznie na stronę Renault, ale każdy z rywali jest mocny w swoich kategoriach. Mazda zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy, prowadzi się jak gokart i właściwie nie zdarzają się w niej poważne awarie. Z drugiej strony - jest ciasna, hałaśliwa i rdzewieje, a mały prześwit utrudnia jej użytkowanie w zimie. Megane to auto znacznie wygodniejsze i lepiej wyposażone, które bez problemu można eksploatować przez okrągły rok. Martwi jego mała sztywność z otwartym dachem, duża ilość elektroniki, a także awaryjne silniki 1.9 dCi. To dwie różne recepty na cabrio, ale przyjemność z jazdy pod gołym niebem - ta sama.
Mazda MX-5 NB: historia modelu
1998: prezentacja II generacji MX-5 (oznaczenie NB).
2001: lifting, nowe reflektory, zderzaki i konsola środkowa (model opisywany).
2005: następca - model MX-5 NC.
Mazda MX-5 NB: wyposażenie
Popularnym wyposażeniem Mazdy MX-5 jest skórzana tapicerka i klimatyzacja manualna. W wersji limitowanej 10th Anniversary pojawia się drewniana kierownica i sześciobiegowa skrzynia manualna. Po 2001 r. wprowadzono białe tarcze zegarów.
Mazda MX-5 NB: typowe usterki i problemy
- Korozja nadwozia - najpoważniejszy problem. Rdzewieją w szczególności progi.
- Wycieki z wysprzęglika, pojawia się też szarpanie i zgrzytanie przy zmianie biegu.
- Niedziałające elektryczne podnośniki szyb.
- Pęknięcia poszycia dachu zdarzają się przy dużych mrozach.
- Usterki cewek zapłonowych są nie do uniknięcia.
Mazda MX-5 NB: warto poszukać
- Samochodów w konfiguracji: silnik 1.8, manualna skrzynia biegów, mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu.
- Aut polecanych przez forumowiczów mx-5.pl.
Mazda MX-5 NB: tego unikaj
- Samochodów z automatyczną skrzynią biegów.
- MX-5 z korozją widoczną już na zewnątrz. Pod spodem jest prawdopodobnie znacznie gorzej.
Mazda MX-5 NB: silnik
Obydwa silniki Mazdy MX-5 - benzynowe 1.6 i 1.8 - mają cztery cylindry i podwójny wałek rozrządu w głowicy napędzany paskiem zębatym. Na papierze ich osiągi są podobne, ale z tylko silnikiem 1.8 roadster Mazdy pokazuje sportowy "pazur". Ponadto wszystkie samochody z silnikiem 1.8 i skrzynią manualną mają szperę w tylnej osi.
Renault Megane CC: historia modelu
2002: prezentacja Megane II.
2003: odmiana CC dołącza do gamy.
2005: lifting nadwozia, nieznacznie zmieniony przód.
2008: koniec produkcji, następca to Megane III.
Renault Megane CC: wyposażenie
Odmiany CC są przeważnie lepiej wyposażone niż zwykłe hatchbacki czy sedany. Oprócz stopni wyposażenia (Authentique, Expression, Dynamique i Privilege), występowały jeszcze pakiety Pack, Comfort i Lux. Elektronicznych gadżetów jest zdecydowanie więcej niż w MX-5.
Renault Megane CC: typowe usterki i problemy
- Zgrzytające łożyska przednich kolumn McPhersona - mają za mało kulek.
- Usterkowy układ kontroli ciśnienia w oponach (opcjonalny) - po dłuższej podróży pokazujeabsurdalne wskazania.
- Problemy z silnikiem 1.9 dCi obejmują głównie niesprawne turbosprężarki i zatkane zawory recyrkulacji spalin.
- Usterki cewek zapłonowych.
Renault Megane CC: warto poszukać
- Wersji z końca produkcji z dieslem 2.0 dCi i manualną skrzynią biegów.
- Benzynowej odmiany 2.0 T.
- Wersji wyposażeniowej Lux Privilege (jest najbogatsza).
Renault Megane CC: tego unikaj
- Wersji 1.9 dCi, szczególnie z początku produkcji i dużym przebiegiem.
- Aut nawet po małych stłuczkach. Megane CC łatwo traci geometrię nadwozia.
Renault Megane CC: silniki
Teoretycznie diesel nie pasuje do kabrioletu, ale to opinia nieco już przestarzała. W ofercie rynku wtórnego Megane CC dominują jednostki wysokoprężne, najczęściej 1.9 dCi (niezbyt udana) lub rzadziej 2.0 dCi (bez zarzutu). Spośród silników benzynowych najlepszy jest 2.0 turbo, a najsłabszy - 1.6. Tylko diesel 2.0 dCi ma łańcuch rozrządu.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski
ZOBACZ TAKŻE: