Używane BMW serii 5 F10: którą wersję kupić, a których unikać?

Niemiecki model to jeden z trzech najważniejszych w wyższej klasie średniej – konkurent Audi A6 i Mercedesa Klasy E, po rewolucyjnej stylistycznie serii 5 E60, był bardziej wygładzony i wyposażony w elementy dotąd niestosowane.

BMW 5 F10 było wyznacznikiem w swojej klasie w kwestii pewności prowadzenia, ale komfort jazdy też zapewniało wysoki
BMW 5 F10 było wyznacznikiem w swojej klasie w kwestii pewności prowadzenia, ale komfort jazdy też zapewniało wysokimateriały prasowe

"Piątka" F10 to obecnie popularny model na rynku aut używanych, na największym portalu z ogłoszeniami ofert sprzedaży tej generacji serii 5 jest najwięcej ze wszystkich odmian modelu. Przy czym absolutną większość stanowią wersje wysokoprężne.

BMW serii 5 F10 zadebiutowało w 2009 roku, a jej produkcja rozpoczęła się na początku 2010 r., mniej więcej sześć miesięcy później pokazano wersję kombi (Touring). W 2009 roku rozpoczęto też sprzedaż serii 5 GT (Gran Turismo), ale ta odmiana "piątki" bazowała już na serii 7. Face lifting serii 5 odbył się w 2013 roku i polegał na odświeżeniu przodu (obniżeniu wlotów powietrza, nowy "grill"), a także wzbogaceniu wyposażenia.

System multimedialny iDrive to jeden z najwygodniejszych w obsłudzemateriały prasowe

Używane BMW 5 F10 - długość, szerokość, wysokość oraz pojemność bagażnika

BMW serii 5 mogło pochwalić się większą przestrzenią w kabinie niż poprzednik, ale nigdy nie było to auto komfortowe dla pięciu osób ze względu na wysoko poprowadzony tunel środkowy. Cztery osoby mogły podróżować "piątką" w całkiem przyzwoitych warunkach. Kierowcy narzekali jednak na podstawowe fotele, którym brakowało trzymania bocznego i dobrego podparcia lędźwi. Nie wszystkim też pasuje pozycja pedałów, które są skierowane nieco do prawej.

Bagażnik o pojemności 520 l w sedanie nie ma niestety regularnych kształtów, sporym ułatwieniem w wersji Touring może okazać się za to otwierana szyba, która zapewnia dostęp do 560-litrowego bagażnika. Uwaga, bagażnik wersji hybrydowej mieści tylko 375 litrów.

Dł./szer./wys.
4899/1860/1464 mm (4910/1860/1464 mm - kombi)
Rozstaw osi
2968 mm
Pojemność bagażnika
520 l (560-1670 l – kombi)
Z tyłu dwójce pasażerów będzie wygodnie, trójce – niekonieczniemateriały prasowe

Używane BMW serii 5 F10 - jeśli silnik benzynowy, to tylko R6

Radzimy trzymać się z dala od wysilonych, dwulitrowych jednostek 4-cylindrowych (N20, 184 i 245 KM), które zmagają się z kosztownymi awariami - napędu rozrządu, układu smarowania czy wtryskiwaczy i katalizatorów. Wtryskiwacze to w ogóle czuły punkt we wszystkich odmianach benzynowych, który wymaga wymiany już po 100 tys. km (koszt - od 1200 zł/szt.).

Wolnossące jednostki 6-cylindrowe, nie dość, że bardziej dynamiczne i bardziej pasujące do charakteru auta, nie są tak kłopotliwe w eksploatacji. Turbodoładowanie ma jedynie najmocniejszy, 306-konny wariant, pozostałe mają moc 204, 258 lub 272 KM i pojemność 3.0. Dla szukających wrażeń i auta z potencjałem na kultowe polecamy BMW M5, ale tylko po wnikliwym badaniu silnika, który, szczególnie gdy dużo pracował pod wysokim obciążeniem, może spalać olej, a nawet zatrzeć się. Po drodze do "M" są jeszcze wersje 4.4 o mocy 407 lub 450 KM.

520-litrowy bagażnik miał niestety ściany o nieregularnych kształtachmateriały prasowe

Używane BMW serii 5 F10 - jeśli z dieslem, to tylko 2.0 B47 lub 3.0 R6 N57

Wersje z silnikiem 2.0 (oznaczenie N47) należy omijać - występowały w odmianie 518d (143 KM), 520d (184 KM) oraz 525d (218 KM). Ma on awaryjny łańcuchowy rozrząd, którego wymiana kosztuje ok. 3 tys. zł, rozwarstwiają się w nim też koła pasowe (wymiana - 1500 zł). Do tego dochodzą awarie zaworu EGR i uszkodzenia pompy paliwa (regeneracja 1800 zł).

W wersji 525d nietrwałe są małe turbiny. Diesel 2.0 z oznaczeniem B47 (150, 190 KM) będzie oszczędny i dość dynamiczny, ale największą przyjemność zapewni jednostka 3.0 R6, która ma także wyższą kulturę pracy (moc 204, 245, 258, 299, 313 lub 381 KM). Warianty o mocy około 300 KM mają podwójne turbodoładowanie, a topowy ma aż trzy turbosprężarki, to niestety zwiększa koszty serwisu.

Po face liftingu w 2011 roku zmieniła się m.in. stylizacja świateł do jazdy dziennejmateriały prasowe

Skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach w serii 5 F10 jest godna polecenia, pracuje szybko i gładko, choć trzeba pamiętać o wymianie oleju co maksymalnie 60 tys. km, zresztą tak jak w skrzyniach mechanicznych, które potrafią się zaciąć.

Używane BMW 5 F10 - typowe usterki

  • zawieszające się multimedia
  • awarie elektroniki aktywnego układu kierowniczego i przekładni automatycznych
  • luzy w zawieszeniu po 100 tys. km
  • awarie skrzynki rozdzielczej w wersjach 4x4
  • glikol wyciekający z nieszczelnej chłodniczki zaworu EGR - uwaga, może to prowadzić do pożaru auta (tylko w wersjach z dieslem do 2017 roku)
  • usterki wtryskiwaczy
  • awarie układu klimatyzacji
Wersja kombi stanowi na rynku aut używanych w Polsce nawet połowę wszystkich ofertmateriały prasowe

Używane BMW serii 5 F10 - ceny na rynku aut używanych

Aut z pierwszych lat produkcji w cenie od około 30 tys. zł nie polecamy - przeważnie mają niepełną historię serwisową lub wątpliwy/wysoki przebieg, a najczęściej jedno i drugie. Takie auto, choć tanie w zakupie, to niemal 100% szansy na kosztowne awarie. Po drugiej stronie skali są egzemplarze z lat 2015-2017 z mocnymi dieslami i np. pakietem M, które potrafią kosztować około 150 tys. zł.

Większość "piątek" F10 ma przebieg co najmniej 100 tys. km. Wersje polecane po face liftingu (a najlepiej - po 2014 roku) to odmiany 520d (190 KM), za które, w przypadku egzemplarzy z historią serwisową zapłacimy 60-85 tys. zł oraz te z dieslem 3.0 (najczęściej o mocy 258 KM), które kosztują 10-15 tys. więcej. W podobnej cenie sprzedawane są benzynowe 3.0 R6.

BMW M5 ma agresywną stylizację, silnik 4.4 V8 i moc od 560 do 600 KMmateriały prasowe

Używane BMW serii 5 F10 - plusy

  • znakomita kombinacja pewnych właściwości jezdnych i komfortu
  • łatwe w obsłudze wnętrze, nowocześniejsze niż u poprzednika multimedia
  • bogate wyposażenie
  • dynamiczne i oszczędne silniki
  • brak podatności na korozję
  • wysoka jakość montażu
  • bardzo dobrze działająca przekładnia automatyczna

Używane BMW serii 5 F10 - minusy

  • niska jakość skórzanej tapicerki w niektórych egzemplarzach
  • wysokie ceny większości części
  • ryzyko pożaru niektórych wersji
  • kosztowne awarie silników wysokoprężnych N47 oraz benzynowych N20
  • odkształcające się aluminiowe obręcze kół w egzemplarzach z oponami typu run-flat
  • parujące klosze reflektorów

Wybór Interii

BMW 530d (258 KM), ewentualnie 520d (190 KM) - najlepiej od 2014 r.

Wersja
530i
520d
530d
Silnik
R6
R4, turbodiesel
R6, turbodiesel
Pojemność skokowa
2996 cm3
1995 cm3
2993 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
272 KM
przy 6100 obr/min
190 KM
przy 4000 obr/min
258 KM
przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
310 Nm
1600-4250 obr/min
400 Nm
przy 1750-2500 obr/min
560 Nm
przy 1500-3000 obr/min
Masa własna/ładowność
1635/610 kg
1620/610 kg
1685/610 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,5 s
7,9 s
5,8 s
Prędkość maksymalna
250 km/h
236 km/h
250 km/h
"Wydarzenia": Punkty karne będą się kasować kierowcom po rokuPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas