Używane BMW serii 5 F10: którą wersję kupić, a których unikać?
Niemiecki model to jeden z trzech najważniejszych w wyższej klasie średniej – konkurent Audi A6 i Mercedesa Klasy E, po rewolucyjnej stylistycznie serii 5 E60, był bardziej wygładzony i wyposażony w elementy dotąd niestosowane.
Spis treści:
- Używane BMW 5 F10 - długość, szerokość, wysokość oraz pojemność bagażnika
- Używane BMW serii 5 F10 - jeśli silnik benzynowy, to tylko R6
- Używane BMW serii 5 F10 - jeśli z dieslem, to tylko 2.0 B47 lub 3.0 R6 N57
- Używane BMW 5 F10 - typowe usterki
- Używane BMW serii 5 F10 - ceny na rynku aut używanych
- Używane BMW serii 5 F10 - plusy
- Używane BMW serii 5 F10 - minusy
- Wybór Interii
"Piątka" F10 to obecnie popularny model na rynku aut używanych, na największym portalu z ogłoszeniami ofert sprzedaży tej generacji serii 5 jest najwięcej ze wszystkich odmian modelu. Przy czym absolutną większość stanowią wersje wysokoprężne.
BMW serii 5 F10 zadebiutowało w 2009 roku, a jej produkcja rozpoczęła się na początku 2010 r., mniej więcej sześć miesięcy później pokazano wersję kombi (Touring). W 2009 roku rozpoczęto też sprzedaż serii 5 GT (Gran Turismo), ale ta odmiana "piątki" bazowała już na serii 7. Face lifting serii 5 odbył się w 2013 roku i polegał na odświeżeniu przodu (obniżeniu wlotów powietrza, nowy "grill"), a także wzbogaceniu wyposażenia.
Używane BMW 5 F10 - długość, szerokość, wysokość oraz pojemność bagażnika
BMW serii 5 mogło pochwalić się większą przestrzenią w kabinie niż poprzednik, ale nigdy nie było to auto komfortowe dla pięciu osób ze względu na wysoko poprowadzony tunel środkowy. Cztery osoby mogły podróżować "piątką" w całkiem przyzwoitych warunkach. Kierowcy narzekali jednak na podstawowe fotele, którym brakowało trzymania bocznego i dobrego podparcia lędźwi. Nie wszystkim też pasuje pozycja pedałów, które są skierowane nieco do prawej.
Bagażnik o pojemności 520 l w sedanie nie ma niestety regularnych kształtów, sporym ułatwieniem w wersji Touring może okazać się za to otwierana szyba, która zapewnia dostęp do 560-litrowego bagażnika. Uwaga, bagażnik wersji hybrydowej mieści tylko 375 litrów.
Dł./szer./wys. | 4899/1860/1464 mm (4910/1860/1464 mm - kombi) |
---|---|
Rozstaw osi | 2968 mm |
Pojemność bagażnika | 520 l (560-1670 l – kombi) |
Używane BMW serii 5 F10 - jeśli silnik benzynowy, to tylko R6
Radzimy trzymać się z dala od wysilonych, dwulitrowych jednostek 4-cylindrowych (N20, 184 i 245 KM), które zmagają się z kosztownymi awariami - napędu rozrządu, układu smarowania czy wtryskiwaczy i katalizatorów. Wtryskiwacze to w ogóle czuły punkt we wszystkich odmianach benzynowych, który wymaga wymiany już po 100 tys. km (koszt - od 1200 zł/szt.).
Wolnossące jednostki 6-cylindrowe, nie dość, że bardziej dynamiczne i bardziej pasujące do charakteru auta, nie są tak kłopotliwe w eksploatacji. Turbodoładowanie ma jedynie najmocniejszy, 306-konny wariant, pozostałe mają moc 204, 258 lub 272 KM i pojemność 3.0. Dla szukających wrażeń i auta z potencjałem na kultowe polecamy BMW M5, ale tylko po wnikliwym badaniu silnika, który, szczególnie gdy dużo pracował pod wysokim obciążeniem, może spalać olej, a nawet zatrzeć się. Po drodze do "M" są jeszcze wersje 4.4 o mocy 407 lub 450 KM.
Używane BMW serii 5 F10 - jeśli z dieslem, to tylko 2.0 B47 lub 3.0 R6 N57
Wersje z silnikiem 2.0 (oznaczenie N47) należy omijać - występowały w odmianie 518d (143 KM), 520d (184 KM) oraz 525d (218 KM). Ma on awaryjny łańcuchowy rozrząd, którego wymiana kosztuje ok. 3 tys. zł, rozwarstwiają się w nim też koła pasowe (wymiana - 1500 zł). Do tego dochodzą awarie zaworu EGR i uszkodzenia pompy paliwa (regeneracja 1800 zł).
W wersji 525d nietrwałe są małe turbiny. Diesel 2.0 z oznaczeniem B47 (150, 190 KM) będzie oszczędny i dość dynamiczny, ale największą przyjemność zapewni jednostka 3.0 R6, która ma także wyższą kulturę pracy (moc 204, 245, 258, 299, 313 lub 381 KM). Warianty o mocy około 300 KM mają podwójne turbodoładowanie, a topowy ma aż trzy turbosprężarki, to niestety zwiększa koszty serwisu.
Skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach w serii 5 F10 jest godna polecenia, pracuje szybko i gładko, choć trzeba pamiętać o wymianie oleju co maksymalnie 60 tys. km, zresztą tak jak w skrzyniach mechanicznych, które potrafią się zaciąć.
Używane BMW 5 F10 - typowe usterki
- zawieszające się multimedia
- awarie elektroniki aktywnego układu kierowniczego i przekładni automatycznych
- luzy w zawieszeniu po 100 tys. km
- awarie skrzynki rozdzielczej w wersjach 4x4
- glikol wyciekający z nieszczelnej chłodniczki zaworu EGR - uwaga, może to prowadzić do pożaru auta (tylko w wersjach z dieslem do 2017 roku)
- usterki wtryskiwaczy
- awarie układu klimatyzacji
Używane BMW serii 5 F10 - ceny na rynku aut używanych
Aut z pierwszych lat produkcji w cenie od około 30 tys. zł nie polecamy - przeważnie mają niepełną historię serwisową lub wątpliwy/wysoki przebieg, a najczęściej jedno i drugie. Takie auto, choć tanie w zakupie, to niemal 100% szansy na kosztowne awarie. Po drugiej stronie skali są egzemplarze z lat 2015-2017 z mocnymi dieslami i np. pakietem M, które potrafią kosztować około 150 tys. zł.
Większość "piątek" F10 ma przebieg co najmniej 100 tys. km. Wersje polecane po face liftingu (a najlepiej - po 2014 roku) to odmiany 520d (190 KM), za które, w przypadku egzemplarzy z historią serwisową zapłacimy 60-85 tys. zł oraz te z dieslem 3.0 (najczęściej o mocy 258 KM), które kosztują 10-15 tys. więcej. W podobnej cenie sprzedawane są benzynowe 3.0 R6.
Używane BMW serii 5 F10 - plusy
- znakomita kombinacja pewnych właściwości jezdnych i komfortu
- łatwe w obsłudze wnętrze, nowocześniejsze niż u poprzednika multimedia
- bogate wyposażenie
- dynamiczne i oszczędne silniki
- brak podatności na korozję
- wysoka jakość montażu
- bardzo dobrze działająca przekładnia automatyczna
Używane BMW serii 5 F10 - minusy
- niska jakość skórzanej tapicerki w niektórych egzemplarzach
- wysokie ceny większości części
- ryzyko pożaru niektórych wersji
- kosztowne awarie silników wysokoprężnych N47 oraz benzynowych N20
- odkształcające się aluminiowe obręcze kół w egzemplarzach z oponami typu run-flat
- parujące klosze reflektorów
Wybór Interii
BMW 530d (258 KM), ewentualnie 520d (190 KM) - najlepiej od 2014 r.
Wersja | 530i | 520d | 530d |
---|---|---|---|
Silnik | R6 | R4, turbodiesel | R6, turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2996 cm3 | 1995 cm3 | 2993 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach | 272 KM przy 6100 obr/min | 190 KM przy 4000 obr/min | 258 KM przy 4000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach | 310 Nm 1600-4250 obr/min | 400 Nm przy 1750-2500 obr/min | 560 Nm przy 1500-3000 obr/min |
Masa własna/ładowność | 1635/610 kg | 1620/610 kg | 1685/610 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s | 7,9 s | 5,8 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 236 km/h | 250 km/h |