Używane BMW 320d E90 (2007)

Po sześciu latach intensywnej eksploatacji, BMW serii 3 z dwulitrowym dieslem jeździ jak nowy samochód. Wygląda nieco gorzej, ale to już wina polskich dróg...

Silnik niemal od razu poddano elektronicznemu tuningowi. Na trwałość nie ma to wpływu.
Silnik niemal od razu poddano elektronicznemu tuningowi. Na trwałość nie ma to wpływu.Motor

Raport z przebiegu 245 tys. km

Start: 0 km, meta: 245 tys. km; rok produkcji: 2007, silnik: 2.0d, 163 KM.

Średnie zużycie paliwa na dystansie 245 tys. km wyniosło ok. 7 l/100 km. BMW nikt nie oszczędzał w trasie.Motor

Po polskich drogach jeździ ogromna liczba samochodów marki BMW, jednak przeważający procent to pojazdy sprowadzone z Niemiec, z wątpliwą historią serwisową, po naprawach powypadkowych i ze stanem licznika odbiegającym od przebiegu. Do rzadkości należą samochody kupione w polskim salonie, serwisowane w ASO, użytkowane stale przez jednego kierowcę. Przede wszystkim jednak wyjątkowo rzadko zmieniają one właścicieli. Po siedmiu latach od zakupu i przejechaniu prawie 250 tys. km, kierowca błękitnego sedana twierdzi, że nie ma zamiaru ani go sprzedawać, ani zamieniać na nowszy model. Podkreślamy przy tym, że przebieg ok. 250 tys. km dla 7-letniego diesla jest naturalny i trudno spodziewać się, żeby był znacząco niższy, niezależnie od tego co pisze się w treści ogłoszeń.

Przemyślany wybór

Jedyne miejsce, w którym naprawdę widać zużycie, to obudowa poduszki powietrznej – łuszczy się na niej lakier. Od dawna nie działa DVD. Reszta wnętrza – jakościowo bez zarzutu.Motor

Właściciel doskonale wiedział czego chce: 163-konnego diesla z pakietem M i dodatkami BMW Performance, z możliwie bogatym wyposażeniem. Zakup odbył się bez jazdy próbnej: samochód został skonfigurowany, zamówiony i dostarczony do salonu. Pierwsza jazda wiązała się z rozczarowaniem: auto było wyraźnie wolniejsze niż obiecywały prospekty fabryczne. Jako że po 1000 km i pierwszej, profilaktycznej wymianie oleju, nic się nie zmieniło, oddano BMW do firmy Masters Tuning. Tam zmieniono oprogramowanie silnika, podnosząc jego moc do 200 KM. Producent oczywiście grzmi, że jest to zabronione i grozi utratą gwarancji oraz przyspieszonym zużyciem silnika. Tyle że doskonała kondycja jednostki napędowej po 245 tys. km jednoznacznie temu przeczy. Jeśli chiptuning wykona się prawidłowo, a silnik nie ma żadnych wad konstrukcyjnych -obawy o trwałość są nieuzasadnione.

Problemy niemechaniczne

Przez cały okres eksploatacji samochód nigdy nie uległ awarii mechanicznej. Cały osprzęt silnika i zawieszenie wciąż są oryginalne. Jeśli coś sprawiało problemy, to elektronika lub nadwozie. Zaledwie w miesiąc po zakupie BMW nagle zatrzymało się i pojawiła się "choinka" - zapaliły się wszystkie kontrolki. W serwisie stwierdzono uszkodzenie modułu komfortu. Komponent produkcji hiszpańskiej wymieniono na gwarancji.

Niewiele później zepsuł się czytnik DVD, którego właściciel nigdy nie naprawił. Przy okazji warto wspomnieć, że aby mieć DVD, BMW wymagało zakupu nawigacji za 12 tys. zł, ale aż do 2010 r. nie oferowało do niej mapy Polski.

BMW 320d E90 (2007)

Używane BMW 320d E90 (2007) - czytaj artykuł

Trwałe zawieszenie składa się z kolumn McPhersona z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu.Motor
Suchy dyferencjał dobrze świadczy o jakości wykonania układu napędowego. U rywali częściej pojawiają się wycieki.Motor
Układ wydechowy wygląda jak nowy, jest wciąż oryginalny. Ukryto go w nadwoziu tak, że wyboje mu nie zagrażają.Motor
Bąbel rdzy w dolnej części drzwi prawdopodobnie po kolejnej zimie powiększy się znacząco. Czas na zaprawkę.Motor
Osłona silnika ledwo się trzyma. Trzeba było przymocować ją opaskami zaciskowymi. A wszystko przez wertepy.Motor
Silnik niemal od razu poddano elektronicznemu tuningowi. Na trwałość nie ma to wpływu.Motor
"Po prawie 250 tys. km samochód nadal ma oryginalne zawieszenie. I to pomimo jeżdżenia latem na 19-calowych felgach BMW Performance"Motor
Bagażnik jest mały, nie ma też pod nim wnęki na koło zapasowe.Motor
Pod względem przestronności to typowe auto kompaktowe. Ale z tyłu jeżdżą głównie dzieci.Motor
Lewy fotel był naprawiany w ASO (nowe poszycie). Trzykrotnie poprawiano fuszerkę.Motor
Wrzucanie wstecznego biegu wymaga przyzwyczajenia. Trzeba popychać lewarek i mocno, i umiejętnie.Motor
Kontroler iDrive wymagał sporej dopłaty. Obsługa: dość intuicyjna.Motor
Czytnik DVD przestał działać wkrótce po zakupie i nigdy go nie naprawiono. Raz wymieniono kompletny moduł komfortu.Motor
Jedyne miejsce, w którym naprawdę widać zużycie, to obudowa poduszki powietrznej – łuszczy się na niej lakier. Od dawna nie działa DVD. Reszta wnętrza – jakościowo bez zarzutu.Motor
Rozsuwanie siedziska foteli to bardzo wygodne i przydatne wyposażenie w dłuższej trasie. Niestety, są zawsze opcją.Motor

Do krótkiej listy awarii trzeba też zaliczyć nagłe pojawienie się komunikatu "błąd, po zgaszeniu auta nie uda się uruchomić". Właściciel zadzwonił do ASO, zaproponowano mu termin... za 2 tygodnie. Usterkę elektroniki usunął warsztat nieautoryzowany. Doszło też do awarii kolumny kierownicy. Pracownik ASO poinformował właściciela, że serwis nie podejmuje się diagnostyki tej części, ponieważ jest to... zbyt skomplikowane. Zaproponowano wymianę samego silniczka za 3000 zł lub całej kolumny (trzy razy drożej) i pozostawiono to decyzji właściciela, sugerując, że nie odpowiadają za skuteczność naprawy. Po raz kolejny pomógł warsztat nieautoryzowany, wymieniając silniczek za 2000 zł.

Mistrz sztuki złodziejskiej

Raz doszło do włamania: złodziej rozbił szybę, żeby ukraść CB-radio warte 100 zł. Poplamił krwią z poranionych rąk całe przednie siedzenie. Zlecono jego wymianę w ASO na koszt ubezpieczyciela. Żeby zaoszczędzić, nie założono nowego fotela, tylko naciągnięto nową skórę na stary stelaż. Wyszło fatalnie; mimo trzykrotnych poprawek lewy fotel nadal wygląda gorzej niż prawy. Również trzykrotnie lakierowano przedni zderzak, z którego stale schodzi lakier bezbarwny. W końcu poinformowano właściciela, że jeździ po drogach o złej nawierzchni i taki efekt jest normalny.

Obecnie właściciel nadal dokonuje przeglądów w ASO, ale tylko podstawowych. "W pewnym momencie zauważyłem, że wymiana klocków hamulcowych w moim BMW kosztuje drożej niż w Porsche Cayenne znajomego". Nie pierwszy to na naszych łamach przypadek, że test długodystansowy samochodu zamienia się w litanię narzekań na jakość obsługi serwisowej. A im droższa marka, tym częściej pojawia się przeświadczenie, że bogatego klienta można bezkarnie nabierać.

A mimo wszystko...

"Choć wkrótce na liczniku pojawi się ćwierć miliona kilometrów, po samochodzie nie czuć żadnego zużycia. Za każdym razem od nowa mile zaskakuje mnie dynamiką, niskim spalaniem, trwałością zawieszenia" - opowiada właściciel. Potwierdza się jednak zasada, że bezzaufanego mechanika eksploatacja nie byłaby tak bezproblemowa.

BMW 320d E90 - podsumowanie

Prawie 250 tys. km nie zrobiło na tym BMW żadnego wrażenia - nadal jest znakomite. Szkoda, że tego samego nie można powiedzieć o poziomie obsługi serwisowej w ASO. Za sprawą dużej utraty wartości koszt jednego kilometra okazał się jednak naprawdę wysoki.

BMW 320d E90: wnętrze, przestronność i jakość wykończenia

Seria 3 E90 to typowy "samochód kierowcy" - jego wnętrze podporządkowano przyjemności z jazdy. Pozycja za kierownicą jest niska, typowo sportowa, a opcjonalne fotele - znakomicie wyprofilowane. Mała, trójramienna kierownica ze skórzanym obszyciem to element pakietu M, podobnie jak gałka biegów. Niestety, ze wszystkich elementów kabiny, to kierownica wygląda najgorzej - jest jedynym miejscem, po którym naprawdę widać przebieg prawie 250 tys. km. Z tyłu panuje ciasnota typowa dla BMW serii 3. Więcej miejsca oferują nawet typowe samochody kompaktowe jak Octavia czy Focus II. Plus za odporność skórzanej tapicerki na pobrudzenie: wciąż wygląda prawie jak nowa.

BMW 320d E90: silnik, dynamika i zużycie paliwa

Z rynku wtórnego dobiegają sygnały, że 163-konny diesel BMW nie grzeszy trwałością, a jego najsłabszy punkt to turbosprężarka. Bez problemu dotarliśmy do takiego przypadku, ale w tym sedanie silnik jest w znakomitej kondycji. I to mimo chiptuningu podnoszącego moc na 200 KM. Zużycie oleju nie występuje - wszystko dzięki regularnym jego wymianom. Plus: nie ma kłopotliwego DPF-u.

163-konny diesel jest cofnięty w głąb nadwozia, co polepsza rozkład mas. Po chiptuningu moc to prawie 200 KM.Motor
Wersje
320d
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1995 cm3
Napęd rozrządu
łańcuch
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
163 KM
Maksymalny moment obrotowy
340 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
5,8

BMW 320d E90: nadwozie i zawieszenie

Pracownik warsztatu dokonał ogólnego przeglądu podwozia i zawieszenia. Nie znaleziono żadnych powodów do niepokoju: w jednym tylko miejscu pojawił się drobny luz na łączniku stabilizatora. W fatalnym stanie są natomiast osłony silnika i dolna część przedniego zderzaka: to wszystko efekt jazdy po polskich drogach. Wcale nie chodzi tu o gruntówki, a o trasę Warszawa-Kielce, którą to BMW pokonuje najczęściej. Jeśli chodzi o zabezpieczenie antykorozyjne, to ocena jest co najwyżej przeciętna. Bąbel, który pojawił się na drzwiach, wygląda jakby miał się powiększyć.

BMW 320d E90: trwałość podzespołów, typowe usterki

Jedyne zarzuty do trwałości dotyczą elektroniki. W serii 3 problem nie jest jeszcze bardzo nasilony - w prawdziwych tarapatach są właściciele np. serii 7 z instalacją światłowodową. Elektronikę modelu E90 z powodzeniem naprawiają warsztaty nieautoryzowane. Do ASO warto jeździć tylko w okresie gwarancji - wówczas wymieniany jest cały moduł.

BMW 320d E90: plusy

  • Ulepszony iDrive z bardziej intuicyjną obsługą.
  • Doskonały układ kierowniczy.
  • Sportowa pozycja za kierownicą i dobrze wyprofilowane fotele.

BMW 320d E90: minusy

  • Brak wnęki na koło zapasowe.
  • Kierownica z pakietu M łuszczy się, a tańsza, zwykła - nie.
  • Bezużyteczna nawigacja.

BMW 320d E90 - zestawienie kosztów

1. Opłaty
 
Ubezpieczenie (łączna uśredniona składka roczna OC i AC) za okres 6 lat (auto kupione w 2007 r.)
19 000 zł
2. Koszty serwisu
Data
Przebieg
Opis czynności
Koszt
10.2007
1300 km
Wymiana gwarancyjna modułu komfortu
11.2007
1900 km
Chiptuning w firmie Masters Tuning, podniesienie mocy silnika do 200 KM
1800 zł
04.2008
19 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju
1000 zł
10.2008
44 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju i klocków
1750 zł
05.2009
63 000 km
Przegląd ogólny + serwis okresowy
2100 zł
11.2009
85 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju
1100 zł
05.2010
111 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju i klocków oraz tarcz hamulcowych
2650 zł
09.2010
132 000 km
Wymiana silniczka blokady kierownicy
2000 zł
10.2010
133 000 km
Przegląd ogólny + serwis okresowy
2000 zł
03.2011
155 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju
1000 zł
08.2011
178 000 km
Przegląd ogólny + serwis okresowy
2100 zł
04.2012
199 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju, skasowanie błędów komputera
1400 zł
08.2012
221 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju i klocków
oraz tarcz hamulcowych
2700 zł
01.2013
244 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju
1000 zł
Inne wydatki: żarówki, mycie, badania obowiązkowe (szacunkowo)
2200 zł
Suma wydatków z punktu 2.
24 800 zł
3. Koszty paliwa
Na dystansie 245 tys. km (średnie spalanie: 7,0 l/100 km,
ilość zużytego paliwa: 17 150 l, cena uśredniona: 5,00 zł za litr)
85 750 zł
Podsumowanie kosztów
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)
129 550 zł
Utrata wartości (zakup: 170 tys. zł, obecna wartość: 50 tys. zł)
120 000 zł
Łączny koszt na dystansie 245 tys. km
249 550 zł
Koszt 1 km bez utraty wartości
0,53 zł
Koszt 1 km z utratą wartości*
1,02 zł
inne samochody: Renault Clio 1.2 – 0,66 zł, Fiat Bravo 2.0 JTDm – 0,88 zł, Toyota Land Cruiser – 1,02 zł,
Audi A4 – 0,97 zł

Nie wszyscy mają tyle szczęścia

Dla kontrastu podajemy przykład pana Andrzeja, który ma identyczną wersję 320d, tyle że w wersji kombi. Auto kupione jako używane z przebiegiem 120 tys. km uległo poważnej awarii podczas wakacyjnego wyjazdu do Włoch. Choć przed wyruszeniem w trasę dokonano przeglądu, nie uchroniło to właściciela przed spektakularnym rozpadnięciem się turbosprężarki (wirnik wypadł z ułożyskowania). Naprawa kosztowała w przeliczeniu 7 tys. zł. Czy przebieg był prawdziwy? Wątpliwe...Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas