Używane Audi Q7 (2005-)

Pozory mylą. Audi Q7 wygląda niezgrabnie, ale na drodze radzi sobie z wyjątkową gracją. Zwłaszcza z opcjonalnym, pneumatycznym zawieszeniem.

Używane Audi Q7 (2005-)
Używane Audi Q7 (2005-)Motor

Zakup używanego SUV-a tej klasy można odbierać jako snobizm, ale w krajach, gdzie dobrej jakości drogi są towarem deficytowym, tylko taki samochód gwarantuje maksymalny komfort i bezpieczeństwo jazdy. Audi Q7 jest jednym z największych i najdroższych europejskich modeli tego segmentu. Czy jest warte swojej ceny?

Nadwozie, wnętrze

Wzorowa jakość wykonania jest jedną z głównych zalet auta. Bezwypadkowe egzemplarze Q7 oczywiście nie rdzewieją. Z pozostałymi bywa różnie. Ocenę zakresu przeprowadzonych prac blacharskich utrudnia fakt, że maskę, tylną klapę oraz błotniki Q7 wykonano z aluminium (na powłokach nieżelaznych nie działają najtańsze czujniki grubości lakieru). Polecamy zatem wizytę w dobrym serwisie lakierniczym.

Wnętrze rozpieszcza mnogością wyposażenia. Dobra wiadomość jest taka, że praktycznie wszystko jest programowane elektronicznie i sterowane elektrycznie. Zła: drobne awarie poszczególnych mechanizmów zdarzają się na porządku dziennym. Szwankują czujniki parkowania, elektryczne sterowanie foteli, mechanizm otwierania i zamykania tylnej klapy. Niezależnie od tych niedoskonałości wersje najlepiej wyposażone warte są zainteresowania. Właśnie w ich przypadku spadek wartości jest największy, a zatem są wyjątkowo okazyjnym zakupem.

Silniki

Przed zakupem sprawdź rozrusznik. Jego wymiana wymaga demontażu silnika i skrzyni biegów!
Wiele elementów wnętrza przejęto z modelu A6. Te same są również szlachetne materiały i bardzo wysoka jakość wykończenia.Motor

90% egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym to wersje wysokoprężne. Wśród nich najpopularniejszy jest silnik 3.0 V6 TDI. Jednostka napędza wiele innych modeli Audi i Volkswagena. Spotkamy ją także pod maską Porsche Cayenne. Użytkownik nie powinien obawiać się zatem problemów z zaopatrzeniem w części zamienne. Gorzej z trwałością tej jednostki. Po przebiegu 200 tys. km pojawiają się pierwsze problemy z układem wtryskowym. Nie wolno ich lekceważyć, ponieważ bagatelizowane kończą się remontem kapitalnym silnika (lejące wtryskiwacze wypalają denka tłoków). Rozczarowuje także niska trwałość łańcuchowego rozrządu i niepokojące przypadki zacierania się panewek.

Pomijając te problemy, model 3.0 V6 TDI w sposób mistrzowski łączy zadowalające osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Podczas łagodnej jazdy spala ok. 9 l/100 km!

Mniej ekonomiczny, ale trwalszy (szczególnie w obrębie układu korbowo-tłokowego) jest silnik 4.2 V8 TDI. Większa liczba cylindrów, to zwykle większe wydatki w serwisie, ale w tym wypadku nie jest tak źle.

Na szczycie gamy diesli znajduje się wersja 6.0 V12 TDI, która jest raczej wizytówką możliwości firmy, niż autem na co dzień - nawet przy 100-litrowej pojemności zbiornika paliwa, zasięg może spaść do 500 km.

Wszystkie diesle są wyposażone w filtr cząstek stałych, a wprowadzone po liftingu wersje "TDI clean diesel" także w układ redukcji tlenków azotu (wymagają dolewania płynu AdBlue).

Osoby, które mało jeżdżą, powinny wziąć pod uwagę zakup jednej z trwałych wersji benzynowych (3.0, 3.6, 4.2). Wszystkie mają bezpośredni wtrysk benzyny, więc montaż LPG będzie może nie niemożliwy, ale drogi i utrudniony. Nie dziwi zatem fakt, że przeglądając ogłoszenia nie znaleźliśmy ani jednego Q7 z LPG.

Zawieszenie, napęd

Q7 ma stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen. W terenie pomaga system elektroniczny, który w razie potrzeby przyhamowuje koła tracące przyczepność.

W zależności od wersji, Q7 może mieć zawieszenie mechaniczne (trwałe i tanie w naprawach), lub pneumatyczne o regulowanej charakterystyce. To ostatnie jest znacznie droższe w naprawach, ale i tak je polecamy, ponieważ tylko ono pozwala utrzymać w ryzach tego 2,5-tonowego kolosa na autostradzie a jednocześnie do maksimum wykorzystać jego potencjał w terenie.

Audi Q7 (2005-) - podsumowanie

Używane Audi Q7 nie jest tanie, ale warte swojej ceny, szczególnie w najdroższych wersjach. Jeśli auto ma autentyczny przebieg rzędu 100 tys. km, można sięgnąć po oszczędny model 3.0 TDI. Jeśli w grę wchodzi egzemplarz z większym przebiegiem, warto dopłacić za wersję 4.2 TDI, która w opinii mechaników jest trwalsza.

Audi Q7 (2005-)

Używane Audi Q7 (2005-) - więcej informacji

Zmiany w nadwoziu Audi Q7 nie są radykalne, na pierwszy rzut oka dostrzegą je zapewne tylko fani niemieckiej marki. Na zdjęciu model przed liftingiem.Motor
Imponujące nadwozie spoczywa na równie imponujących kołach. Najmniejsze mają rozmiar 18 cali. Mocniejsze wersje mają opony 19-, 20- lub 21-calowe. Kosztują średnio 1500-1800 zł za sztukę!Motor
Po przebiegu 200 tys. km 3.0 TDI zaczyna sprawiać problemy.Motor
Wszystkie wersje mają elektryczny hamulec pomocniczy.Motor
Po zakupie trzeba się przygotować na wymianę oleju w skrzyni biegów. Koszt: ok. 2000 zł.Motor
Wielofunkcyjny kontroler MMI działa intuicyjnie. Nawigacja należy do najlepszych na rynku.Motor
Wiele elementów wnętrza przejęto z modelu A6. Te same są również szlachetne materiały i bardzo wysoka jakość wykończenia.Motor
Używane Audi Q7 (2005-)Motor
Audi Q7 po liftingu.Motor
Przed zakupem trzeba sprawdzić, czy działa elektryka otwierania i zamykania tylnej klapy. Dodatkowe, składane fotele w bagażniku są wyposażeniem seryjnym.Motor
Warto sprawdzić działanie elektryki foteli – jest awaryjna.Motor

To nas poważnie rozczarowało

Podczas testu pojemności bagażników zorganizowanego przez tygodnik "Motor" okazało się, że zamiast deklarowanej pojemności bagażnika 775 l faktycznie jest zaledwie 389 l!Motor
Przy 7. osobach powinno być 330 l, weszło 203 l.Motor
W schowku pod podłogą zmieściło się tylko 10 l.Motor

Audi Q7: historia modelu2005: prezentacja modelu. Samochód bazuje na płycie podłogowej Porsche Cayenne i VW Touarega, ale jest od nich dłuższy, szerszy i wyższy.2009: lifting modelu. Zmieniono m.in. atrapę chłodnicy (ma pionowe chromowane żeberka), nowe zderzaki z szarą wstawką na dole i diody LED.

Audi Q7: typowe usterki i problemy

  • Rozszczelnienie połączeń pneumatycznego zawieszenia.
  • Szybko zużywają się tarcze i klocki hamulcowe.
  • Denerwujące awarie elektrycznego mechanizmu podnoszenia tylnej klapy.
  • Szybko zużywa się łańcuchowy rozrząd w silnikach 3.0 TDI oraz 4.2 TDI.
  • W wyniku zużycia układu wtryskowego wypalają się denka tłoków w silnikach TDI.
Wersja
3.6 FSI
4.2 FSI
3.0 TDI
4.2 TDI
6.0 TDI
Silnik
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
3597 cm3
4163 cm3
2967 cm3
4134 cm3
5934 cm3
Układ cyl./zawory
V6/24
V8/32
V6/24
V8/32
V12/48
Moc maksymalna
280 KM
350 KM
240 KM
340 KM
500 KM
Maks. moment obrot.
360 Nm
440 Nm
550 Nm
760 Nm
1000 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
225 km/h
244 km/h
210 km/h
240 km/h
250 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,5 s
7,4 s
8,5 s
6,4 s
5,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
12,1
12,7
9,1
9,9
11,3

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas