Używane Audi Q7 (2005-)
Pozory mylą. Audi Q7 wygląda niezgrabnie, ale na drodze radzi sobie z wyjątkową gracją. Zwłaszcza z opcjonalnym, pneumatycznym zawieszeniem.
Zakup używanego SUV-a tej klasy można odbierać jako snobizm, ale w krajach, gdzie dobrej jakości drogi są towarem deficytowym, tylko taki samochód gwarantuje maksymalny komfort i bezpieczeństwo jazdy. Audi Q7 jest jednym z największych i najdroższych europejskich modeli tego segmentu. Czy jest warte swojej ceny?
Nadwozie, wnętrze
Wzorowa jakość wykonania jest jedną z głównych zalet auta. Bezwypadkowe egzemplarze Q7 oczywiście nie rdzewieją. Z pozostałymi bywa różnie. Ocenę zakresu przeprowadzonych prac blacharskich utrudnia fakt, że maskę, tylną klapę oraz błotniki Q7 wykonano z aluminium (na powłokach nieżelaznych nie działają najtańsze czujniki grubości lakieru). Polecamy zatem wizytę w dobrym serwisie lakierniczym.
Wnętrze rozpieszcza mnogością wyposażenia. Dobra wiadomość jest taka, że praktycznie wszystko jest programowane elektronicznie i sterowane elektrycznie. Zła: drobne awarie poszczególnych mechanizmów zdarzają się na porządku dziennym. Szwankują czujniki parkowania, elektryczne sterowanie foteli, mechanizm otwierania i zamykania tylnej klapy. Niezależnie od tych niedoskonałości wersje najlepiej wyposażone warte są zainteresowania. Właśnie w ich przypadku spadek wartości jest największy, a zatem są wyjątkowo okazyjnym zakupem.
Silniki
Przed zakupem sprawdź rozrusznik. Jego wymiana wymaga demontażu silnika i skrzyni biegów!
90% egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym to wersje wysokoprężne. Wśród nich najpopularniejszy jest silnik 3.0 V6 TDI. Jednostka napędza wiele innych modeli Audi i Volkswagena. Spotkamy ją także pod maską Porsche Cayenne. Użytkownik nie powinien obawiać się zatem problemów z zaopatrzeniem w części zamienne. Gorzej z trwałością tej jednostki. Po przebiegu 200 tys. km pojawiają się pierwsze problemy z układem wtryskowym. Nie wolno ich lekceważyć, ponieważ bagatelizowane kończą się remontem kapitalnym silnika (lejące wtryskiwacze wypalają denka tłoków). Rozczarowuje także niska trwałość łańcuchowego rozrządu i niepokojące przypadki zacierania się panewek.
Pomijając te problemy, model 3.0 V6 TDI w sposób mistrzowski łączy zadowalające osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Podczas łagodnej jazdy spala ok. 9 l/100 km!
Mniej ekonomiczny, ale trwalszy (szczególnie w obrębie układu korbowo-tłokowego) jest silnik 4.2 V8 TDI. Większa liczba cylindrów, to zwykle większe wydatki w serwisie, ale w tym wypadku nie jest tak źle.
Na szczycie gamy diesli znajduje się wersja 6.0 V12 TDI, która jest raczej wizytówką możliwości firmy, niż autem na co dzień - nawet przy 100-litrowej pojemności zbiornika paliwa, zasięg może spaść do 500 km.
Wszystkie diesle są wyposażone w filtr cząstek stałych, a wprowadzone po liftingu wersje "TDI clean diesel" także w układ redukcji tlenków azotu (wymagają dolewania płynu AdBlue).
Osoby, które mało jeżdżą, powinny wziąć pod uwagę zakup jednej z trwałych wersji benzynowych (3.0, 3.6, 4.2). Wszystkie mają bezpośredni wtrysk benzyny, więc montaż LPG będzie może nie niemożliwy, ale drogi i utrudniony. Nie dziwi zatem fakt, że przeglądając ogłoszenia nie znaleźliśmy ani jednego Q7 z LPG.
Zawieszenie, napęd
Q7 ma stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen. W terenie pomaga system elektroniczny, który w razie potrzeby przyhamowuje koła tracące przyczepność.
W zależności od wersji, Q7 może mieć zawieszenie mechaniczne (trwałe i tanie w naprawach), lub pneumatyczne o regulowanej charakterystyce. To ostatnie jest znacznie droższe w naprawach, ale i tak je polecamy, ponieważ tylko ono pozwala utrzymać w ryzach tego 2,5-tonowego kolosa na autostradzie a jednocześnie do maksimum wykorzystać jego potencjał w terenie.
Audi Q7 (2005-) - podsumowanie
Używane Audi Q7 nie jest tanie, ale warte swojej ceny, szczególnie w najdroższych wersjach. Jeśli auto ma autentyczny przebieg rzędu 100 tys. km, można sięgnąć po oszczędny model 3.0 TDI. Jeśli w grę wchodzi egzemplarz z większym przebiegiem, warto dopłacić za wersję 4.2 TDI, która w opinii mechaników jest trwalsza.
Audi Q7 (2005-)
Używane Audi Q7 (2005-) - więcej informacji
To nas poważnie rozczarowało
Audi Q7: historia modelu2005: prezentacja modelu. Samochód bazuje na płycie podłogowej Porsche Cayenne i VW Touarega, ale jest od nich dłuższy, szerszy i wyższy.2009: lifting modelu. Zmieniono m.in. atrapę chłodnicy (ma pionowe chromowane żeberka), nowe zderzaki z szarą wstawką na dole i diody LED.
Audi Q7: typowe usterki i problemy
- Rozszczelnienie połączeń pneumatycznego zawieszenia.
- Szybko zużywają się tarcze i klocki hamulcowe.
- Denerwujące awarie elektrycznego mechanizmu podnoszenia tylnej klapy.
- Szybko zużywa się łańcuchowy rozrząd w silnikach 3.0 TDI oraz 4.2 TDI.
- W wyniku zużycia układu wtryskowego wypalają się denka tłoków w silnikach TDI.
Wersja | 3.6 FSI | 4.2 FSI | 3.0 TDI | 4.2 TDI | 6.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 3597 cm3 | 4163 cm3 | 2967 cm3 | 4134 cm3 | 5934 cm3 |
Układ cyl./zawory | V6/24 | V8/32 | V6/24 | V8/32 | V12/48 |
Moc maksymalna | 280 KM | 350 KM | 240 KM | 340 KM | 500 KM |
Maks. moment obrot. | 360 Nm | 440 Nm | 550 Nm | 760 Nm | 1000 Nm |
Osiągi (dane producenta) | |||||
Prędkość maksymalna | 225 km/h | 244 km/h | 210 km/h | 240 km/h | 250 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,5 s | 7,4 s | 8,5 s | 6,4 s | 5,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 12,1 | 12,7 | 9,1 | 9,9 | 11,3 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum