Używany Range Rover Sport (2005-2013)
Wyglądem nawiązuje do flagowego Range Rovera, a rozwiązaniami technicznymi do pozycjonowanego niżej Discovery. Ten SUV łączy luksus ze zdolnościami terenowymi.
Najbardziej popularny SUV w tej klasie to oczywiście BMW X5. Problem w tym, że niektórym kierowcom niemiecka konstrukcja zdążyła się już opatrzyć i szukają czegoś bardziej ekskluzywnego. Range Rover Sport jest jedną z najciekawszych propozycji.
Kto to taki?
W Polsce Range Rover Sport (wśród użytkowników funkcjonuje nazwa RRS) jest na tyle mało popularny, że nie każdy potrafi go na pierwszy rzut oka rozpoznać i stwierdzić ile takie cacko kosztuje. Okazuje się, że mniej więcej tyle samo co BMW X5 E70. Auto zadebiutowało w 2005 roku, a jego ceny na rynku wtórnym rozpoczynają się od ok. 60 tys. zł. Za egzemplarze zadbane, z pełną dokumentacją serwisową trzeba zapłacić znacznie więcej - od 80 do 100 tys. zł. Dość łatwo kupić auto od pierwszego właściciela (najczęściej z homologacją ciężarową).
Wysokoprężna dominacja
Na rynku wtórnym z miażdżącą przewagą dominują diesle. Podstawową propozycją jest jednostka 2.7 V6 (opracowana przez Forda i Peugeota). Ma jedną turbosprężarkę i... nieco zbyt słabe osiągi. Podczas szybkiej jazdy słychać, że pracuje z wysiłkiem (samochód waży 2,6 tony). Znacznie lepszy, choć niestety bardziej awaryjny (bo zaawansowany) jest silnik trzylitrowy z dwiema turbosprężarkami wprowadzony po liftingu (3.0 TDV6). Ma 240 KM i 600 Nm. To optymalny wybór - osiągami nie ustępuje zbytnio flagowemu 3.6 TDV8 (konstrukcja Forda), a jest od niego zdecydowanie bardziej ekonomiczny. Dla osób, które obawiają się problemów z filtrem cząstek stałych mamy dobrą wiadomość: teoretycznie były montowane w modelach z numerem VIN od 8A (2008 r.), ale nie jest to regułą, ponieważ auta sprzedawane w Polsce nie miały ich aż do 2010 r. Wszystkie diesle mają dość delikatne układy wtryskowe i korbowe. Receptą jest dbałość o jakość paliwa oraz możliwie częsta wymiana oleju (najlepiej co 10-15 tys. km).
Silniki benzynowe to konstrukcje Jaguara i Forda. W tym wypadku już podstawowa, wolnossąca jednostka 4.4 V8 wydaje się w zupełności wystarczająca. Osoby, które lubią bardzo szybką jazdę wybierają odmianę z mechanicznym doładowaniem - Supercharged. Po liftingu obie zostały zastąpione przez jeszcze mocniejsze, supernowoczesne jednostki 5.0 (w wersji wolnossącej i doładowanej mechanicznie).
W przypadku modeli przedliftingowych montaż instalacji LPG jest możliwy, ale nie zalecany.
Wszystkie wersje są wyposażone w automatyczną, 6 stopniową skrzynię biegów (CommandShift). To doskonała przekładnia firmy ZF, z której korzysta wielu czołowych producentów samochodów, m.in. BMW.
Polecam okresową kontrolę miechów zawieszenia. Wydłuży to żywotność kompresora ciśnienia układu
Prawdziwie terenowy
Seryjne zawieszenie pneumatyczne pozwala na znaczną zmianę prześwitu: automatyczną oraz przeprawową, wymuszaną przyciskiem na desce rozdzielczej. Co ciekawe - jeśli jakieś koło utraci kontakt z nawierzchnią, system stara się je automatycznie do niej dopchnąć, aby odzyskać pełną przyczepność. Na forach internetowych można przeczytać o usterkowości kompresora zasilającego instalację pneumatyczną. Okazuje się, że wynika ona z faktu, że wiele aut jeździ z nieszczelnymi miechami, a to zmusza sprężarkę do ciągłej pracy z maksymalną wydajnością.
Range Rover Sport (2005-2013)
Używany Range Rover Sport (2005-2013) - więcej informacji
Auto ma bardzo zaawansowany, stały napęd na cztery koła Terrain Response. Kierowca ma do wyboru pięć ustawień: szosowe, na luźne nawierzchnie, błoto, piasek i na podłoże skaliste. Terain Response dobiera nie tylko rozdział napędu i odpowiednio blokuje dyferencjały (firmy Magna Steyr Powertrain), ale m.in. także koryguje wysokość zawieszenia, wybiera odpowiedni tryb pracy skrzyni biegów.
Range Rover Sport (2005-2013) - podsumowanie
Jak na tak luksusowego SUV-a, Range Rover Sport jest zaskakująco dobrze przystosowany do jazdy w terenie i to wyróżnia go na tle większości rywali niemieckich i japońskich. Ze względu na niewielką popularność tego modelu, koszty jego serwisowania są wysokie, ale dla kogoś kto wydaje ok. 100 tys. zł nie powinny one stanowić problemu.
Range Rover Sport: historia modelu2005: prezentacja modelu.2009: niewielki lifting (auto zyskało nieco na długości i szerokości), w wykończeniu wnętrza zastosowano więcej skóry. Pojawiły się także nowe silniki, m.in. benzynowy 5.0 V8 oraz następca diesla 2.7 - 3.0 TD6 o mocy 240 KM2013: nowy model.
Range Rover Sport: typowe usterki i problemy
- Awarie pomp wysokiego ciśnienia paliwa: słaba strona silnika 2.7 TDV6.
- Zatkany filtr cząstek stałych: utrapienie osób, które dieslami jeżdżą tylko w mieście.
- Bez komputera ani rusz: aby wyregulować geometrię kół, należy ustawić zawieszenie pneumatyczne w tryb serwisowy, a to można zrobić tylko markowym diagnoskopem.
Wersja | 4.4 V8 | 4.4 V8 K | TDV6 | TDV6 |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy | benz. kompr. | t.diesel | bit.diesel |
Pojemność skokowa | 4394 cm3 | 4197 cm3 | 2720 cm3 | 2993 cm3 |
Układ cyl./zawory | V8/32 | V8/32 | V6/32 | V6/32 |
Moc maksymalna | 299 KM | 390 KM | 190 KM | 245 KM |
Maks. moment obr. | 425 Nm | 550 Nm | 440 Nm | 600 Nm |
Osiągi (dane producenta) | ||||
Prędkość maksymalna | 209 km/h | 225 km/h | 193 km/h | 198 km/h |
Przysp. 0-100 km/h | 8,9 s | 7,6 s | 12,7 s | 9,2 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 14,9 | 15,9 | 10,2 | 9,5 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum