Używany Range Rover Sport (2005-2013)

Wyglądem nawiązuje do flagowego Range Rovera, a rozwiązaniami technicznymi do pozycjonowanego niżej Discovery. Ten SUV łączy luksus ze zdolnościami terenowymi.

Za egzemplarz w ładnym 2013: nowy model stanie – np. taki jak ten z 2008 r. w wersji 4.4 V8 lub 2.7 TDV6 trzeba zapłacić ok. 80-90 tys. zł.
Za egzemplarz w ładnym 2013: nowy model stanie – np. taki jak ten z 2008 r. w wersji 4.4 V8 lub 2.7 TDV6 trzeba zapłacić ok. 80-90 tys. zł.Motor

Najbardziej popularny SUV w tej klasie to oczywiście BMW X5. Problem w tym, że niektórym kierowcom niemiecka konstrukcja zdążyła się już opatrzyć i szukają czegoś bardziej ekskluzywnego. Range Rover Sport jest jedną z najciekawszych propozycji.

Kto to taki?

W Polsce Range Rover Sport (wśród użytkowników funkcjonuje nazwa RRS) jest na tyle mało popularny, że nie każdy potrafi go na pierwszy rzut oka rozpoznać i stwierdzić ile takie cacko kosztuje. Okazuje się, że mniej więcej tyle samo co BMW X5 E70. Auto zadebiutowało w 2005 roku, a jego ceny na rynku wtórnym rozpoczynają się od ok. 60 tys. zł. Za egzemplarze zadbane, z pełną dokumentacją serwisową trzeba zapłacić znacznie więcej - od 80 do 100 tys. zł. Dość łatwo kupić auto od pierwszego właściciela (najczęściej z homologacją ciężarową).

Wysokoprężna dominacja

Wysoka jakość materiałów. Montaż poprawny, ale nie idealny. Wszystkie wersje są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów marki ZF, która należy do najlepszych na rynku. Korzysta z niej także BMW.Motor

Na rynku wtórnym z miażdżącą przewagą dominują diesle. Podstawową propozycją jest jednostka 2.7 V6 (opracowana przez Forda i Peugeota). Ma jedną turbosprężarkę i... nieco zbyt słabe osiągi. Podczas szybkiej jazdy słychać, że pracuje z wysiłkiem (samochód waży 2,6 tony). Znacznie lepszy, choć niestety bardziej awaryjny (bo zaawansowany) jest silnik trzylitrowy z dwiema turbosprężarkami wprowadzony po liftingu (3.0 TDV6). Ma 240 KM i 600 Nm. To optymalny wybór - osiągami nie ustępuje zbytnio flagowemu 3.6 TDV8 (konstrukcja Forda), a jest od niego zdecydowanie bardziej ekonomiczny. Dla osób, które obawiają się problemów z filtrem cząstek stałych mamy dobrą wiadomość: teoretycznie były montowane w modelach z numerem VIN od 8A (2008 r.), ale nie jest to regułą, ponieważ auta sprzedawane w Polsce nie miały ich aż do 2010 r. Wszystkie diesle mają dość delikatne układy wtryskowe i korbowe. Receptą jest dbałość o jakość paliwa oraz możliwie częsta wymiana oleju (najlepiej co 10-15 tys. km).

Silniki benzynowe to konstrukcje Jaguara i Forda. W tym wypadku już podstawowa, wolnossąca jednostka 4.4 V8 wydaje się w zupełności wystarczająca. Osoby, które lubią bardzo szybką jazdę wybierają odmianę z mechanicznym doładowaniem - Supercharged. Po liftingu obie zostały zastąpione przez jeszcze mocniejsze, supernowoczesne jednostki 5.0 (w wersji wolnossącej i doładowanej mechanicznie).

W przypadku modeli przedliftingowych montaż instalacji LPG jest możliwy, ale nie zalecany.

Wszystkie wersje są wyposażone w automatyczną, 6 stopniową skrzynię biegów (CommandShift). To doskonała przekładnia firmy ZF, z której korzysta wielu czołowych producentów samochodów, m.in. BMW.

Polecam okresową kontrolę miechów zawieszenia. Wydłuży to żywotność kompresora ciśnienia układu
Łukasz Nawalany, kierownik Land Serwis Wieliczka www.lr.pl

Prawdziwie terenowy

Seryjne zawieszenie pneumatyczne pozwala na znaczną zmianę prześwitu: automatyczną oraz przeprawową, wymuszaną przyciskiem na desce rozdzielczej. Co ciekawe - jeśli jakieś koło utraci kontakt z nawierzchnią, system stara się je automatycznie do niej dopchnąć, aby odzyskać pełną przyczepność. Na forach internetowych można przeczytać o usterkowości kompresora zasilającego instalację pneumatyczną. Okazuje się, że wynika ona z faktu, że wiele aut jeździ z nieszczelnymi miechami, a to zmusza sprężarkę do ciągłej pracy z maksymalną wydajnością.

Range Rover Sport (2005-2013)

Używany Range Rover Sport (2005-2013) - więcej informacji

Ceny nowych modeli w salonie: od 322 tys. zł.Land Rover
Wersja z 2009 r. po liftingu jest autem poszukiwanym.Land Rover
3.0 TDV6 – to optymalny wybór, ale drogi w zakupie (od 160 tys. zł) i w naprawach.Motor
Benzynowe silniki V8 są trwałe, ale rzadko spotykane i nieekonomiczne.Motor
Luksusowe fotele są trwałe i doskonale sprawdzają się podczas jazdy w trasie.Motor
Między fotelami: pokrętło do zarządzania systemem Terrain Response, regulacja zawieszenia i asystent zjazdu.Motor
Wysoka jakość materiałów. Montaż poprawny, ale nie idealny. Wszystkie wersje są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów marki ZF, która należy do najlepszych na rynku. Korzysta z niej także BMW.Motor
Bagażnik ma słuszną objętość od 450 do 2015 litrów. Koło zapasowe jest podwieszone pod podłogą.Motor
Używany Range Rover Sport (2005-2013)Motor
Za egzemplarz w ładnym 2013: nowy model stanie – np. taki jak ten z 2008 r. w wersji 4.4 V8 lub 2.7 TDV6 trzeba zapłacić ok. 80-90 tys. zł.Motor

Auto ma bardzo zaawansowany, stały napęd na cztery koła Terrain Response. Kierowca ma do wyboru pięć ustawień: szosowe, na luźne nawierzchnie, błoto, piasek i na podłoże skaliste. Terain Response dobiera nie tylko rozdział napędu i odpowiednio blokuje dyferencjały (firmy Magna Steyr Powertrain), ale m.in. także koryguje wysokość zawieszenia, wybiera odpowiedni tryb pracy skrzyni biegów.

Range Rover Sport (2005-2013) - podsumowanie

Jak na tak luksusowego SUV-a, Range Rover Sport jest zaskakująco dobrze przystosowany do jazdy w terenie i to wyróżnia go na tle większości rywali niemieckich i japońskich. Ze względu na niewielką popularność tego modelu, koszty jego serwisowania są wysokie, ale dla kogoś kto wydaje ok. 100 tys. zł nie powinny one stanowić problemu.

Range Rover Sport: historia modelu2005: prezentacja modelu.2009: niewielki lifting (auto zyskało nieco na długości i szerokości), w wykończeniu wnętrza zastosowano więcej skóry. Pojawiły się także nowe silniki, m.in. benzynowy 5.0 V8 oraz następca diesla 2.7 - 3.0 TD6 o mocy 240 KM2013: nowy model.

Range Rover Sport: typowe usterki i problemy

  • Awarie pomp wysokiego ciśnienia paliwa: słaba strona silnika 2.7 TDV6.
  • Zatkany filtr cząstek stałych: utrapienie osób, które dieslami jeżdżą tylko w mieście.
  • Bez komputera ani rusz: aby wyregulować geometrię kół, należy ustawić zawieszenie pneumatyczne w tryb serwisowy, a to można zrobić tylko markowym diagnoskopem.
Wersja
4.4 V8
4.4 V8 K
TDV6
TDV6
Silnik
benzynowy
benz. kompr.
t.diesel
bit.diesel
Pojemność skokowa
4394 cm3
4197 cm3
2720 cm3
2993 cm3
Układ cyl./zawory
V8/32
V8/32
V6/32
V6/32
Moc maksymalna
299 KM
390 KM
190 KM
245 KM
Maks. moment obr.
425 Nm
550 Nm
440 Nm
600 Nm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
209 km/h
225 km/h
193 km/h
198 km/h
Przysp. 0-100 km/h
8,9 s
7,6 s
12,7 s
9,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
14,9
15,9
10,2
9,5

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas