Używane Audi Allroad Quattro (1999-2006)
Audi Allroad świetnie radzi sobie zarówno na autostradzie, jak też na drogach gruntowych.
Uniwersalne Audi zadebiutowało w roku 1999. Producent nadał mu nazwę Allroad Quattro. Auto jest naturalnym rozwinięciem zwykłego A6 Avant z napędem na 4 koła. Najważniejszą różnicą jest podwyższone zawieszenie z regulacją wysokości, większe koła oraz osłonki z tworzyw sztucznych na dolnych częściach karoserii.
Zaawansowana technika
Podwozie bazuje na wielowahaczowych rozwiązaniach znanych z Audi A6, z tym że zamiast klasycznych sprężyn i amortyzatorów mamy tu układ miechów pneumatycznych, kompresora wytwarzającego ciśnienie w układzie oraz elektronicznego komputera, który steruje całym zestawem. Kierowca może z kabiny zwiększać lub zmniejszać prześwit. Układ ma także tryby automatyczne, dostosowujące charakterystykę pracy do aktualnych warunków jazdy. Ze względu na wysokie koszty napraw elementów pneumatycznych, niektórzy kierowcy zastępują pneumatykę amortyzatorami i sprężynami konwencjonalnymi. Przed zakupem samochodu należy zatem sprawdzić z czym mamy do czynienia.
Podstawową jednostką jest silnik benzynowy 2.7 V6 biturbo. Jak można się łatwo domyślić, jego najsłabszą stroną są turbosprężarki. Jeśli mamy do czynienia z egzemplarzem starszym, zazwyczaj nadają się do wymiany. Ponieważ nie jest to jednostka specjalnie ekonomiczna, śmiało można rozważyć zakup mocniejszej, ośmiocylindrowej wolnossącej wersji 4.2 V8. Również sporo pali, ale jest zdecydowanie bardziej wytrzymała.
Osoba zainteresowana zakupem diesla musi wiedzieć, że wysokoprężna jednostka 2.5 V6 TDI występuje w trzech wersjach. Pierwsza (o mocy 179 KM) była produkowana w latach 1999-2003. Druga, o mocy 163 KM, zadebiutowała w roku 2003, a trzecia o mocy 179 KM w roku 2004. Najstarsza odmiana zyskała złą sławę z powodu ponadprzeciętnej awaryjności. Największym problemem są szybko zużywające się wałki rozrządu. Razem z wałkami w imponującym tempie zużywają się hydrauliczne kompensatory luzu zaworowego. Pojawiają się także wycieki oleju.
Przygotuj się na wydatki
Po zakupie egzemplarza, który nie przechodził gruntowych napraw, trzeba w niego zainwestować kilka tysięcy złotych. Znacznie mniej kłopotów sprawiają obie młodsze jednostki (kody silników BAU, BCZ), ponieważ mają przeprojektowany układ wałków rozrządu, dzięki czemu są bez porównania trwalsze.
Podsumowanie
Audi Allroad to idealny pojazd na polskie drogi. Jeśli mamy skromny budżet, lepiej poszukać innego samochodu. Starsze i tańsze Allroady wysokoprężne odstraszają kosztami serwisowania. Benzynówki po zamontowaniu instalacji LPG również będą sprawiały problemy.
Alternatywa dla Audi Allroad
Subaru Outback II
Druga generacja Outbacka choć znacznie lepiej wykończona niż pierwsza, i tak pod względem komfortu jazdy nie dorównuje Allroadowi. Zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz wygląda na samochód o klasę niższy. Z eksploatacyjnego punktu widzenia prezentuje się jednak znacznie lepiej. Plusem Outbacka jest trwały układ napędu na cztery koła, (w wersji z ręczną przekładnią także reduktor). Gama silnikowa ograniczona jest do dwóch benzynówek: 2.5 165 KM oraz 3.0 215 KM.
Volvo XC70 II
Subaru i Audi stawiają na stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym (wyjątkiem są Outbacki z automatem, gdzie napęd na koła tylne jest dołączany). Budując XC70, Volvo wykorzystało system dołączania napędu na koła tylne za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego (początkowo), a później za pośrednictwem sprzęgła Haldex. Polecamy oszczędne turbodiesle 2.5. II generacja modelu (na zdjęciu) była produkowana w latach 2000-2007. Świetnym wyborem jest oszczędny turbodiesel 2.5, lub nowsze D5.
Audi Allroad: historia modelu1999: prezentacja modelu. Silniki: 2.7 V6 Biturbo, 2.5 V6 TDI.2002: 4.2 V8 40V 300 KM.2003: nowa generacja silnika 2.5 TDI V6 o mocy 163 KM.2004: nowa generacja silnika 2.5 TDI V6 o mocy 179 KM.2006: nowy A6 Allroad.2009: nowy A4 Allroad.
Audi Allroad: typowe usterki i problemy
- Pneumatyczne zawieszenie odmawia posłuszeństwa. Samochodu nie można ani podnieść ani opuścić. Nie działa przełączanie na tryb sportowy.
- Zużycie samoregulatorów zaworowych w 2.5 TDI V6 (kod AKE). Objawem jest głośna praca silnika.
- Awaria podnośników szyb. Pękają plastikowe prowadniki. Na szczęście można je tanio dokupić.
- Szybkie zużycie wahaczy przedniego zawieszenia. Jeśli ktoś zbyt często opuszcza asfaltowe drogi nie będzie zbyt długo cieszył się cichą pracą zawieszenia.
Audi Allroad: warto poszukać
- Zadbanych wersji V8. Są trwałe, gwarantują wysoki komfort jazdy. Czasem można je kupić w atrakcyjnej cenie.
- Turbodiesli 2.5 TDI wyprodukowanych po roku 2003. Są znacznie trwalsze od generacji starszych.
Audi Allroad: tego unikaj
- Starszych turbodiesli. Niskie ceny w ogłoszeniach nie są okazją, a jedynie próbą pozbycia się problemów.
- Egzemplarzy z uszkodzonym zawieszeniem. Diagnostyka i naprawa niestety nie jest ani tania, ani łatwa.
Wersja | 2.7 V6 | 4.2 V8 | 2.5 TDI | 2.5 TDI |
Silnik | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2671 cm3 | 4163 cm3 | 2496 cm3 | 2496 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/30 | V8/40 | V6/24 | V6/24 |
Moc maksymalna | 250 KM | 300 KM | 163 KM | 179 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 350 Nm | 380 Nm | 310 Nm | 370 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 236 km/h | 240 km/h | 200 km/h | 207 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s | 7,2 s | 10,1 s | 9,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 12,2 | 13,1 | 9,1 | 9,2 |
Tekst : Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski