Używane Audi A8 D3 (2002-2009)
Audi A8 to bez wątpienia wizytówka technicznych możliwości firmy i w związku z tym nie należy od niego oczekiwać niskich kosztów eksploatacji.
Niemiecki producent udowodnił, że można połączyć najwyższy komfort jazdy z niemal sportową trakcją. "Sekretami" są: lekkie, a jednocześnie wyjątkowo wytrzymałe nadwozie wykonane praktycznie w całości ze stopów lekkich (Audi Space Frame), zaawansowane wielowahaczowe zawieszenie z aktywną regulacją charakterystyki pracy, stały napęd na cztery koła (z wyjątkiem bazowej wersji) z elektroniczną kontrolą trakcji oraz gama bardzo mocnych, widlastych silników, z których najmocniejsze mają 12 cylindrów.
Kupując używane A8, nie próbujmy nawet podchodzić do niego z tanim, magnetycznym czujnikiem grubości lakieru. Tu zastosowanie mają wyłączne drogie, elektroniczne testery działające na metalach nieżelaznych. Tylko w wyspecjalizowanych stacjach obsługi możemy zweryfikować stan zespołu napędowego - komplet danych ze sterowników zawieszenia, skrzyni biegów i silnika odczytują wyłącznie najlepsze komputery diagnostyczne.
Szukając optymalnej wersji, unikajmy modeli wyposażonych w bezstopniową przekładnię Multitronic, która słynie z wysokich kosztów obsługi oraz ponadprzeciętnej awaryjności. Ryzykowny jest także zakup starszych wersji wysokoprężnych 3.0 TDI V6 oraz 4.2 TDI V8, które po przebiegu 150-200 tys. km mogą sygnalizować już pierwsze problemy z łańcuchowym układem rozrządu oraz układem wtryskowym. Warto podkreślić, że każda poważniejsza ingerencja serwisowa wymaga demontażu silnika, co dodatkowo podnosi koszty usług.
Najlepszą propozycją dla osób zainteresowanych zakupem A8 wydaje się wersja z silnikiem benzynowym 4.2 V8 FSI o mocy 350 KM z automatyczną skrzynią Tiptronic.
Audi A8 D3: plusy
- bardzo wysoka jakość wykonania
- doskonałe właściwości trakcyjne
- gama bardzo mocnych i trwałych jednostek benzynowych
Audi D3: minusy
- absurdalnie drogie wielowahaczowe zawieszenie
- awaryjne, bezstopniowe skrzynie Multitronic
Silnik | 3.0 V6 | 3.7 V8 | 4.2 V8 | 6.0 W12 | 3.0 TDI V6 | 4.2 V8 TDI |
rodzaj silnika | benz., V6 | benz., V8 | benz., V8 | benz., V12 | t.diesel V6 | t.dies., V8 |
poj. skok. | 2976 cm3 | 3697 cm3 | 4172 cm3 | 5998 cm3 | 2967 cm3 | 4134 cm3 |
zawory/rozrząd | 30/p.+ł. | 40/p.+ł. | 40/p.+ł. | 48/p.+ł. | 24/łańc. | 32/łańc. |
moc maks. | 220 KM | 280 KM | 335 KM | 450 KM | 233 KM | 326 KM |
moment obr. | 300 Nm | 360 Nm | 430 Nm | 580 Nm | 450 Nm | 650 Nm |
prędkość maks. | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 234 km/h | 250 km/h |
0-100 km/h | 7,9 s | 7,3 s | 6,3 s | 5,2 s | 7,8 s | 5,9 s |
zużycie paliwa* | 10,2 | 12,3 | 13,1 | 15,2 | 9,1 | 10,2 |
* w l/100 km; dane dla wersji podstawowych |