Audi RS 7 - test

Osiągami niemal nie odstaje od supersportowego modelu R8, ale potrafi komfortowo przewieźć cztery osoby – Audi RS 7 to nowy wzór na połączenie stylu, sportu i luksusu.

Seryjnie dwie owalne końcówki wydechu są chromowane. Czarne, jak w testowanym aucie, to wyróżnik sportowego układu wydechowego.
Seryjnie dwie owalne końcówki wydechu są chromowane. Czarne, jak w testowanym aucie, to wyróżnik sportowego układu wydechowego.Motor

Pierwsze w gamie RS było kombi RS2, które zadebiutowało 20 lat temu. Potem przyszły kolejne modele - początkowo tylko kombi, później także sedany. Dopiero ostatnio do gamy topowych Audi dołączyły coupe, kabriolet, hatchback, a nawet SUV.

Jednak najciekawszym jej reprezentantem jest obecnie Audi RS 7. Nietypowe jest już A7 Sportback, na którym bazuje RS 7 - na ulicy ten 5-metrowy, szeroki na 1,9 m liftback zwraca uwagę.

Ośmiocalowy ekran centralny wysuwa się po uruchomieniu silnika. Nad zestawem wskaźników widać opcjonalny wyświetlacz HUD. Tym, co wyróżnia kokpit RS 7 są okładziny z włókna węglowego oraz niewielka (36 cm średnicy) i mocno wyprofilowana kierownica.Motor

Ale od jego topowej wersji wręcz trudno oderwać wzrok. Dzięki obniżonemu zawieszeniu oraz rozbudowanym progom i zderzakom wydaje się ona jeszcze bardziej rozpłaszczona na jezdni. Wielkie wloty powietrza w przednim zderzaku i dwie duże końcówki wydechu nie pozostawiają przy tym wątpliwości, że to auto potrafi dużo.

Gdyby jednak ktoś uznał, że wciąż za mało się wyróżnia, może jeszcze bardziej zindywidualizować swoje Audi. Testowany samochód ma m.in. matowy lakier, pakiet elementów z włókna węglowego w zderzakach, czarne końcówki układu wydechowego, grill i listwy dookoła okien oraz koła o średnicy aż 21 cali. Zestaw ten podnosi cenę o prawie 70 tys. zł, ale trzeba przyznać, że prezentuje się fenomenalnie. Wygląd auta poprawia też matowy lakier (w Polsce będzie dostępny dopiero w przyszłym roku).

Luksus dla czworga

Mimo piekielnych wręcz osiągów, Audi RS 7 zaskakuje komfortową jazdą

W kabinie RS 7 są tylko cztery miejsca siedzące. Ale za to jakie! Długie siedziska, rozbudowane boczki, dodatkowe poszerzenia na wysokości ramion oraz zintegrowane z oparciami zagłówki - i to w obu rzędach siedzeń. Lepiej jednak siedzieć z przodu - tu fotele są elektrycznie regulowane i głębsze a i miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu brakuje go nad głowami, jeśli pasażer ma ponad 1,8 m wzrostu.

Audi RS 7

Audi RS 7 (czytaj test)

Seryjnie dwie owalne końcówki wydechu są chromowane. Czarne, jak w testowanym aucie, to wyróżnik sportowego układu wydechowego.Motor
RS 7 osiąga 100 km/h zaraz po ruszeniu z miejsca. Co ważne, zatrzymuje się równie szybko.Motor
Dwa osobne fotele z tyłu zapewniają niezłe podparcie boczne. Szkoda, że nieco brakuje miejsca na głowy.Motor
Bliskie ideału – głęboko wyprofilowane, wygodne i świetnie wyglądające fotele RS 7.Motor
Można zmieniać nie tylko sztywność zawieszenia, ale nawet dźwięk silnika.Motor
Skala prędkościomierza wcale nie jest przesadzona. Z pakietem RS Dynamic Plus to Audi osiąga aż 305 km/h!Motor
Zestaw audio Bang&Olufsen z wysuwanymi głośnikami kosztuje aż 33,2 tys. zł.Motor
Ośmiocalowy ekran centralny wysuwa się po uruchomieniu silnika. Nad zestawem wskaźników widać opcjonalny wyświetlacz HUD. Tym, co wyróżnia kokpit RS 7 są okładziny z włókna węglowego oraz niewielka (36 cm średnicy) i mocno wyprofilowana kierownica.Motor
Bagażnik jest duży (535 l), ale jego wykorzystanie nieco utrudnia niewielka szerokość (tylko 93 cm).Motor
Spoiler wysuwa się automatycznie przy prędkości 130 km/h dla zwiększenia docisku tylnej osi.Motor
Układ hamulcowy RS 7 z ceramicznymi, wzmacnianymi włóknem węglowym tarczami jest piekielnie skuteczny.Motor

Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do jakości tworzyw i staranności wykończenia wnętrza - w tej dziedzinie producent z Ingolstadt od lat wyznacza standardy.

Ukryte atuty

Ale atrakcyjne nadwozie i wnętrze, z którego po prostu nie chce się wychodzić to nie wszystko. W Audi RS 7 najlepsze jest to, czego nie widać na pierwszy rzut oka.

Na przykład silnik. Dzięki dwóm turbosprężarkom 4-litrowa jednostka V8 ma moc 560 KM i aż 700 Nm momentu obrotowego (i to już przy 1750 obr./min). We współpracy z bardzo szybką, 8-biegową skrzynią automatyczną zapewnia autu wręcz oszałamiające osiągi.

Albo stały napęd na cztery koła (standardowo przekazuje 40% mocy na przednie, a 60% - na tylne koła) z samoblokującym się centralnym mechanizmem różnicowym i sportową "szperą" z tyłu (dopłata 5810 zł).

A do tego wyjątkowo precyzyjny aktywny układ kierowniczy i opracowane specjalnie dla RS 7 pneumatyczne zawieszenie, które niemal zupełnie eliminuje przechyły nadwozia. A na deser - opcjonalne ceramiczne hamulce zdolne zatrzymać auto ze 100 km/h na dystansie krótszym niż 35 m.

Audi RS 7

Audi RS 7 (czytaj test)

Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor
Audi RS 7Motor

Łączy skrajności

Podczas pomiarów testowych to niemal 2-tonowe auto (z prawie pełnym bakiem i kierowcą ważącym ponad 100 kg) osiągało 100 km/h w zaledwie 3,6 s! Dokładnie tyle samo czasu zajmuje to lżejszemu aż o 200 kg Audi R8 V10. Seryjnie prędkość maksymalna RS 7 jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, ale za dopłatą można podnieść ten limit aż do 305 km/h.

Co ciekawe, także na krętej drodze właściwie nie czuć znacznej masy auta. Już w standardowym trybie zawieszenia imponuje chęcią, z jaką wykonuje polecenia kierowcy. Po włączeniu programu sportowego RS 7 dorównuje zwinnością znacznie lżejszym sportowym kompaktom - najmniejszy ruch kierownicy od razu przekłada się na zmianę kierunku jazdy.

W szybko pokonywanych łukach auto prowadzi się bardzo neutralnie, a jeśli już straci przyczepność (oczywiście po wyłączeniu ESP), to uślizguje się wszystkimi czterema kołami, pozostając łatwe do opanowania. Zwłaszcza gdy z tyłu jest opcjonalna sportowa "szpera" rozdzielająca moc między lewe i prawe koło - wtedy dodanie gazu stabilizuje auto w łuku.

Co jednak najlepsze, w przeciwieństwie do supersportowego R8, testowane Audi potrafi zapewnić zaskakująco wygodną jazdę. Po przestawieniu w tryb komfortowy świetnie radzi sobie z tłumieniem nierówności i tylko większe wyrwy w nawierzchni albo wystające studzienki przekładają się na odczuwalne wstrząsy. Jak na auto z 21-calowymi kołami i niskoprofilowym ogumieniem (275/30 R21) komfort jazdy jest zadziwiający.

Studnia bez dna

Zobacz również:

    Dzięki systemowi wyłączającemu przy małym obciążeniu połowę cylindrów, podczas spokojnej jazdy w trasie na każde 100 km wystarcza 10,8 l benzyny. W mieście zużycie rośnie do 17,6 l/100 km. Ale nabywcy RS 7 raczej nie będą jeździć powoli, więc powinni się przygotować na to, że w trasie auto potrafi zużyć 20, a w mieście ponad 30 l/100 km. A to oznacza konieczność tankowania nawet co 200 km!

    Niemal 540 tys. zł to bardzo dużo, ale przynajmniej - poza potężnym napędem - otrzymuje się za nie nawet takie elementy, jak pneumatyczne zawieszenie, nawigację czy skórzane i elektrycznie sterowane fotele.

    Jest też lista opcji, zawierająca niemal wszystko, co do tej pory wynaleziono w motoryzacji. I pozwalająca podnieść cenę nawet powyżej 800 tys. zł!

    Audi RS 7 - podsumowanie

    Najciekawszy z reprezentantów rodziny RS zachwyca nie tylko fenomenalnymi osiągami - w końcu to domena aut oznaczonych tymi literami. Tutaj imponuje przede wszystkim połączenie osiągów z zaskakująco wysokim komfortem jazdy - i to dostępnym dla czterech osób. RS 7 jest swego rodzaju połączeniem supersportowego Audi R8 z luksusowym Audi A8.

    Audi RS 7: nadwozie i wnętrze

    Plusy:

    • bardzo efektowny wygląd,
    • brak ramek okiennych,
    • aktywna aerodynamika,
    • doskonałe wykończenie wnętrza

    Minusy:

    • mało miejsca z tyłu,
    • bardzo wąski bagażnik

    Audi RS 7: układ napędowy

    Plusy:

    • fenomenalne osiągi (nie tylko jak na auto o tak dużej masie),
    • doskonała trakcja,
    • bardzo szybki "automat",
    • rasowy dźwięk silnika

    Minusy:

    • duże zapotrzebowanie na paliwo

    Audi RS 7: właściwości jezdne

    Plusy:

    • pewne zachowanie w zakrętach i przy gwałtownych manewrach,
    • małe przechyły nadwozia,
    • niezły komfort jazdy,
    • precyzyjny układ kierowniczy,
    • skuteczne hamulce

    Audi RS 7: wyposażenie i cena

    Plusy:

    • niemal kompletne wyposażenie seryjne,
    • bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa,
    • długa lista opcji dodatkowych

    Minusy:

    • bardzo wysoka cena zakupu
    Silnik
    benzynowy, turbo
    Pojemność skokowa
    3993 cm3
    Układ cylindrów/zawory
    V8/32
    Zasilanie
    wtrysk bezpośredni
    Moc maksymalna
    560 KM/5700
    Maks. moment obrotowy
    700 Nm/1750
    Napęd
    4x4
    Skrzynia biegów
    aut./8-biegowa
    Hamulce (przód/tył)
    tarcz. went./tarcz. went.
    Długość/szerokość/wysokość
    501/191/142 cm
    Rozstaw osi
    292 cm
    Średnica zawracania
    11,9 m
    Masa/ładowność
    1920/585 kg
    Pojemność bagażnika (min./maks.)
    535/1390 l
    Poj. zbiornika paliwa
    75 l (Pb 95)
    Opony
    275/35 R20
    Osiągi (dane producenta)
    Prędkość maksymalna
    250 km/h
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    3,9 s
    Dane testowe
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    3,6 s
    Przyspieszenie 0-150 km/h
    6,9 s
    Przyspieszenie 0-200 km/h
    12,2 s
    Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
    34,5 m
    Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
    34,3 m
    Poziom hałasu przy 100 km/h
    64,4 dB →
    Rzeczywista prędkość*
    99 km/h
    Liczba obrotów kierownicą
    2,7
    Zużycie paliwa
     
    Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
    13,9/7,5/9,8
    Teoretyczny zasięg
    770 km
    Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
    17,6/10,8/14,2
    Rzeczywisty zasięg
    530 km
    Cena wersji podstawowej**
    538 640 zł
    Cena
    538 640 zł
    Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
    *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

    Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

    Motor
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
    Dołącz do nas