Używana Alfa Romeo 147 (2000-2009)
Aby jeździć Alfą Romeo 147, trzeba być fanem motoryzacji. To ostatni wybór w kwestii rozsądku, ale pierwszy w dziedzinie emocji.
Nietypowy artykuł o nietypowym samochodzie wypada również zacząć nieszablonowo: od ostrzeżenia. Takie samochody jak Alfa 147 absolutnie nie nadają się dla osób, które potrzebują taniego w utrzymaniu środka transportu z punktu A do B. Jeżeli nie zakochałeś się w Alfie 147, skreśl ją z listy ewentualnych zakupów. Jeśli na jej widok czujesz radosne podniecenie - czytaj dalej.
Dobre wiadomości
Alfa Romeo ma solidne, świetnie zabezpieczone przed korozją nadwozie. W kabinie dominują miękkie, przyjemne w dotyku tworzywa, które nie rysują się, a skóra na fotelach po latach nie jest "wysiedziana".
Już w podstawowej wersji wyposażeniowej Impression Alfa Romeo oferowała 6 airbagów, zdalnie sterowany zamek centralny, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz komputer pokładowy (w JTD). Powyżej Impression znajdowała się wersja Progression (z klimatyzacją), a topowa Distinctive miała na pokładzie skórzane wykończenia, klimatyzację automatyczną, radio z CD, a także ESP (nie we wszystkich wersjach silnikowych). Do wyboru są cztery jednostki benzynowe i diesel 1.9 JTD, który występuje w kilku wersjach mocy w zależności od rocznika. Niestety, auta z dieslem pochodzą głównie z importu - rodzimi klienci kupowali głównie wersje benzynowe, które były dużo tańsze. Dlaczego niestety? Przecież wydawałoby się, że diesel zupełnie nie pasuje do emocjonującej Alfy Romeo. Szkopułw tym, że jest o wiele lepszy niż silniki benzynowe.
"Sto czterdzieści siedem" nie należy do trwałych samochodów. Szczególną uwagę przed zakupem trzeba zwrócić na stan silnika benzynowego. Względnie "bezpieczną" jednostką jest podstawowy silnik 1.6/105 KM, który nie ma zmiennych faz zaworowych. Alfa znacznie lepiej jeździ z 1.6/120 KM, a dotyk "cuore sportivo" (sportowego serca) możemy poczuć dopiero w przypadku silnika 2.0. Ale uwaga! Obie te jednostki są naprawdę delikatne. Zdarzają się w nich zerwane paski rozrządu, nawet przed upływem terminu wymiany wynoszącego 3 lata lub 60 tys. km.
Tylko nie automat
Oddzielnym tematem jest wariator faz rozrządu: niebywale wrażliwy na jakość oleju układ rzadko kiedy wytrzymuje cały okres od jednej wymiany rozrządu do drugiej. Jego awarię zwiastuje głośne "klekotanie" spod maski przypominające pracę diesla. A skoro przy dieslach już jesteśmy - silniki 1.9 JTD zbierają znakomite opinie. Czasem oczywiście trzeba wymienić w nich coś drogiego, ale to domena wszystkich nowoczesnych diesli. Polecamy wersję JTDm 16V.
Zawieszenie Alfy 147 to ewenement w tej klasie - mało które auto kompaktowe ma konstrukcję wielowahaczową z tyłu i z przodu. Polecamy wahacze marki TRW. Omijajmy auta ze skrzynią Selespeed: szansa, że się zepsuje, jest ogromna, a koszt wymiany aktywatora (popularna usterka) przekroczy kilka tysięcy zł.Nawet fani Alfy będą mieli problem z wybaczeniem takich wydatków.
Alfa Romeo 147 (2000-2009)
Używana Alfa Romeo 147 (2000-2009) - czytaj artykuł
Podsumowanie
Znakomite prowadzenie, świetne wyposażenie, atrakcyjny wygląd - to wszystko sprawia, że zakochać się w "147" nie jest trudno. Ale uwaga! To samochód, który wymaga od właściciela stałej dbałości i troski. Wszystkie oszczędności i zaniedbania mszczą się wyjątkowo okrutnie, i stąd właśnie bierze się opinia o usterkowości Alfy. Polecamy auta z 16-zaworowym dieslem, a o skrzyni Selespeed lepiej zapomnieć!
Inna wersja nadwoziowa
Alfa Romeo 147: historia modelu2000: prezentacja modelu.2001: wersja 5-drzwiowa, nowe silniki JTD.2003: prezentacja topowej odmiany GTA, silniki JTD 16V.2005: facelifting. Zmieniony przód, lepsze wyposażenie.2010: następca - Giulietta.
Alfa Romeo 147: typowe usterki i problemy
- Stuki w zawieszeniu to następstwo zignorowania skrzypienia, jest to ostatni moment na wymianę wahaczy.
- Wariator faz rozrządu często się psuje, jest bardzo wrażliwy na jakość oleju.
- Zatarcie silnika 2.0 TS - efekt nie zmieniania oleju.
- Usterki instalacji elektrycznej.
Alfa Romeo 147: warto poszukać
- Pod kątem w miarę taniego utrzymania - wersji 1.6/105 KM (nie ma wariatora faz rozrządu).
- Pod kątem osiągów - diesla JTD Multijet 16V.
- Egzemplarzy po liftingu w opcji wyposażenia Distinctive.
Alfa Romeo 147: tego unikaj
- Bezwzględnie egzemplarzy ze skrzynią biegów Selespeed. Problemy murowane.
- Samochodów z silnikiem 2.0 TS i przebiegiem ok. 200 tys. km. Będą zużywać dużo oleju.
- Egzemplarzy z instalacją LPG. To nie auto dla oszczędnych.
Wersja | 1.6 TS | 1.6 TS | 2.0 TS | 3.2 GTA |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1969 cm3 | 3179 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | V6/24 |
Moc maksymalna | 105 KM | 120 KM | 150 KM | 250 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 140 Nm | 146 Nm | 181 Nm | 300 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 185 km/h | 195 km/h | 208 km/h | 246 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 10,6 s | 9,3 s | 6,3 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,1 | 8,2 | 8,9 | 12,1 |
Wersja | 1.9 JTD | 1.9 JTD | 1.9 JTD | 1.9 JTDM |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1910 cm3 | 1910 cm3 | 1910 cm3 | 1910 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/8 | R4/8 | R4/8 | R4/16 |
Moc maksymalna | 100 KM | 110 KM | 120 KM | 150 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm | 275 Nm | 280 Nm | 305 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 183 km/h | 189 km/h | 193 km/h | 206 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,1 s | 10,5 s | 9,6 s | 8,8 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 5,9 | 5,7 | 5,8 | 5,9 |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski