Używana Alfa Romeo 147 (2000-2009)

Aby jeździć Alfą Romeo 147, trzeba być fanem motoryzacji. To ostatni wybór w kwestii rozsądku, ale pierwszy w dziedzinie emocji.

Silniki benzynowe zapewniają wiele emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Diesle są solidne.
Silniki benzynowe zapewniają wiele emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Diesle są solidne.Motor

Nietypowy artykuł o nietypowym samochodzie wypada również zacząć nieszablonowo: od ostrzeżenia. Takie samochody jak Alfa 147 absolutnie nie nadają się dla osób, które potrzebują taniego w utrzymaniu środka transportu z punktu A do B. Jeżeli nie zakochałeś się w Alfie 147, skreśl ją z listy ewentualnych zakupów. Jeśli na jej widok czujesz radosne podniecenie - czytaj dalej.

Dobre wiadomości

Alfa Romeo ma solidne, świetnie zabezpieczone przed korozją nadwozie. W kabinie dominują miękkie, przyjemne w dotyku tworzywa, które nie rysują się, a skóra na fotelach po latach nie jest "wysiedziana".

Już w podstawowej wersji wyposażeniowej Impression Alfa Romeo oferowała 6 airbagów, zdalnie sterowany zamek centralny, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz komputer pokładowy (w JTD). Powyżej Impression znajdowała się wersja Progression (z klimatyzacją), a topowa Distinctive miała na pokładzie skórzane wykończenia, klimatyzację automatyczną, radio z CD, a także ESP (nie we wszystkich wersjach silnikowych). Do wyboru są cztery jednostki benzynowe i diesel 1.9 JTD, który występuje w kilku wersjach mocy w zależności od rocznika. Niestety, auta z dieslem pochodzą głównie z importu - rodzimi klienci kupowali głównie wersje benzynowe, które były dużo tańsze. Dlaczego niestety? Przecież wydawałoby się, że diesel zupełnie nie pasuje do emocjonującej Alfy Romeo. Szkopułw tym, że jest o wiele lepszy niż silniki benzynowe.

"Sto czterdzieści siedem" nie należy do trwałych samochodów. Szczególną uwagę przed zakupem trzeba zwrócić na stan silnika benzynowego. Względnie "bezpieczną" jednostką jest podstawowy silnik 1.6/105 KM, który nie ma zmiennych faz zaworowych. Alfa znacznie lepiej jeździ z 1.6/120 KM, a dotyk "cuore sportivo" (sportowego serca) możemy poczuć dopiero w przypadku silnika 2.0. Ale uwaga! Obie te jednostki są naprawdę delikatne. Zdarzają się w nich zerwane paski rozrządu, nawet przed upływem terminu wymiany wynoszącego 3 lata lub 60 tys. km.

Tylko nie automat

Wysoka jakość wykonania, atrakcyjne zegary w tubusach, ale wyposażenie nie zawsze zachwyca. Atutem tablicy przyrządów jest to, że jej górna część nie odbija się w szybie w słoneczne dni.Motor

Oddzielnym tematem jest wariator faz rozrządu: niebywale wrażliwy na jakość oleju układ rzadko kiedy wytrzymuje cały okres od jednej wymiany rozrządu do drugiej. Jego awarię zwiastuje głośne "klekotanie" spod maski przypominające pracę diesla. A skoro przy dieslach już jesteśmy - silniki 1.9 JTD zbierają znakomite opinie. Czasem oczywiście trzeba wymienić w nich coś drogiego, ale to domena wszystkich nowoczesnych diesli. Polecamy wersję JTDm 16V.

Zawieszenie Alfy 147 to ewenement w tej klasie - mało które auto kompaktowe ma konstrukcję wielowahaczową z tyłu i z przodu. Polecamy wahacze marki TRW. Omijajmy auta ze skrzynią Selespeed: szansa, że się zepsuje, jest ogromna, a koszt wymiany aktywatora (popularna usterka) przekroczy kilka tysięcy zł.Nawet fani Alfy będą mieli problem z wybaczeniem takich wydatków.

Alfa Romeo 147 (2000-2009)

Używana Alfa Romeo 147 (2000-2009) - czytaj artykuł

Alfa Romeo GiuliettaMotor
Nawet w autach po liftingu w opcji Distinctive ekran nawigacji pojawia się rzadko.Motor
Silniki benzynowe zapewniają wiele emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Diesle są solidne.Motor
Wysoka jakość wykonania, atrakcyjne zegary w tubusach, ale wyposażenie nie zawsze zachwyca. Atutem tablicy przyrządów jest to, że jej górna część nie odbija się w szybie w słoneczne dni.Motor
Fotele zasługują na najwyższą ocenę. Świetna skóra!Motor
Rozrząd w silnikach Twin Spark: pasek rozrządu potrafi się zerwać, jeśli pominiemy termin wymiany.Motor
Jak na auto kompaktowe, bagażnik jest bardzo mały – mieści zaledwie 280 l. Pokrewny Fiat Stilo – 370 l.Motor

Podsumowanie

Znakomite prowadzenie, świetne wyposażenie, atrakcyjny wygląd - to wszystko sprawia, że zakochać się w "147" nie jest trudno. Ale uwaga! To samochód, który wymaga od właściciela stałej dbałości i troski. Wszystkie oszczędności i zaniedbania mszczą się wyjątkowo okrutnie, i stąd właśnie bierze się opinia o usterkowości Alfy. Polecamy auta z 16-zaworowym dieslem, a o skrzyni Selespeed lepiej zapomnieć!

Inna wersja nadwoziowa

Tylne klamki w wersji pięciodrzwiowej są ukryte w słupkach, dzięki czemu nie zakłócają linii. Na zdjęciu model po liftingu.Motor

Alfa Romeo 147: historia modelu2000: prezentacja modelu.2001: wersja 5-drzwiowa, nowe silniki JTD.2003: prezentacja topowej odmiany GTA, silniki JTD 16V.2005: facelifting. Zmieniony przód, lepsze wyposażenie.2010: następca - Giulietta.

Alfa Romeo 147: typowe usterki i problemy

  • Stuki w zawieszeniu to następstwo zignorowania skrzypienia, jest to ostatni moment na wymianę wahaczy.
  • Wariator faz rozrządu często się psuje, jest bardzo wrażliwy na jakość oleju.
  • Zatarcie silnika 2.0 TS - efekt nie zmieniania oleju.
  • Usterki instalacji elektrycznej.

Alfa Romeo 147: warto poszukać

  • Pod kątem w miarę taniego utrzymania - wersji 1.6/105 KM (nie ma wariatora faz rozrządu).
  • Pod kątem osiągów - diesla JTD Multijet 16V.
  • Egzemplarzy po liftingu w opcji wyposażenia Distinctive.

Alfa Romeo 147: tego unikaj

  • Bezwzględnie egzemplarzy ze skrzynią biegów Selespeed. Problemy murowane.
  • Samochodów z silnikiem 2.0 TS i przebiegiem ok. 200 tys. km. Będą zużywać dużo oleju.
  • Egzemplarzy z instalacją LPG. To nie auto dla oszczędnych.
Wersja
1.6 TS
1.6 TS
2.0 TS
3.2 GTA
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
1969 cm3
3179 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
Moc maksymalna
105 KM
120 KM
150 KM
250 KM
Maksymalny moment obrotowy
140 Nm
146 Nm
181 Nm
300 Nm
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
185 km/h
195 km/h
208 km/h
246 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s
10,6 s
9,3 s
6,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,1
8,2
8,9
12,1
Wersja
1.9 JTD
1.9 JTD
1.9 JTD
1.9 JTDM
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1910 cm3
1910 cm3
1910 cm3
1910 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
100 KM
110 KM
120 KM
150 KM
Maksymalny moment obrotowy
200 Nm
275 Nm
280 Nm
305 Nm
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
183 km/h
189 km/h
193 km/h
206 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,1 s
10,5 s
9,6 s
8,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
5,9
5,7
5,8
5,9

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas