Używana Alfa Romeo 147 (2000-2009)

Aby jeździć Alfą Romeo 147, trzeba być fanem motoryzacji. To ostatni wybór w kwestii rozsądku, ale pierwszy w dziedzinie emocji.

Silniki benzynowe zapewniają wiele emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Diesle są solidne.
Silniki benzynowe zapewniają wiele emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Diesle są solidne.Motor

Nietypowy artykuł o nietypowym samochodzie wypada również zacząć nieszablonowo: od ostrzeżenia. Takie samochody jak Alfa 147 absolutnie nie nadają się dla osób, które potrzebują taniego w utrzymaniu środka transportu z punktu A do B. Jeżeli nie zakochałeś się w Alfie 147, skreśl ją z listy ewentualnych zakupów. Jeśli na jej widok czujesz radosne podniecenie - czytaj dalej.

Dobre wiadomości

Alfa Romeo ma solidne, świetnie zabezpieczone przed korozją nadwozie. W kabinie dominują miękkie, przyjemne w dotyku tworzywa, które nie rysują się, a skóra na fotelach po latach nie jest "wysiedziana".

Już w podstawowej wersji wyposażeniowej Impression Alfa Romeo oferowała 6 airbagów, zdalnie sterowany zamek centralny, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz komputer pokładowy (w JTD). Powyżej Impression znajdowała się wersja Progression (z klimatyzacją), a topowa Distinctive miała na pokładzie skórzane wykończenia, klimatyzację automatyczną, radio z CD, a także ESP (nie we wszystkich wersjach silnikowych). Do wyboru są cztery jednostki benzynowe i diesel 1.9 JTD, który występuje w kilku wersjach mocy w zależności od rocznika. Niestety, auta z dieslem pochodzą głównie z importu - rodzimi klienci kupowali głównie wersje benzynowe, które były dużo tańsze. Dlaczego niestety? Przecież wydawałoby się, że diesel zupełnie nie pasuje do emocjonującej Alfy Romeo. Szkopułw tym, że jest o wiele lepszy niż silniki benzynowe.

"Sto czterdzieści siedem" nie należy do trwałych samochodów. Szczególną uwagę przed zakupem trzeba zwrócić na stan silnika benzynowego. Względnie "bezpieczną" jednostką jest podstawowy silnik 1.6/105 KM, który nie ma zmiennych faz zaworowych. Alfa znacznie lepiej jeździ z 1.6/120 KM, a dotyk "cuore sportivo" (sportowego serca) możemy poczuć dopiero w przypadku silnika 2.0. Ale uwaga! Obie te jednostki są naprawdę delikatne. Zdarzają się w nich zerwane paski rozrządu, nawet przed upływem terminu wymiany wynoszącego 3 lata lub 60 tys. km.

Tylko nie automat

Wysoka jakość wykonania, atrakcyjne zegary w tubusach, ale wyposażenie nie zawsze zachwyca. Atutem tablicy przyrządów jest to, że jej górna część nie odbija się w szybie w słoneczne dni.Motor

Oddzielnym tematem jest wariator faz rozrządu: niebywale wrażliwy na jakość oleju układ rzadko kiedy wytrzymuje cały okres od jednej wymiany rozrządu do drugiej. Jego awarię zwiastuje głośne "klekotanie" spod maski przypominające pracę diesla. A skoro przy dieslach już jesteśmy - silniki 1.9 JTD zbierają znakomite opinie. Czasem oczywiście trzeba wymienić w nich coś drogiego, ale to domena wszystkich nowoczesnych diesli. Polecamy wersję JTDm 16V.

Zawieszenie Alfy 147 to ewenement w tej klasie - mało które auto kompaktowe ma konstrukcję wielowahaczową z tyłu i z przodu. Polecamy wahacze marki TRW. Omijajmy auta ze skrzynią Selespeed: szansa, że się zepsuje, jest ogromna, a koszt wymiany aktywatora (popularna usterka) przekroczy kilka tysięcy zł.Nawet fani Alfy będą mieli problem z wybaczeniem takich wydatków.

Alfa Romeo 147 (2000-2009)

Używana Alfa Romeo 147 (2000-2009) - czytaj artykuł

Alfa Romeo GiuliettaMotor
Nawet w autach po liftingu w opcji Distinctive ekran nawigacji pojawia się rzadko.Motor
Silniki benzynowe zapewniają wiele emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Diesle są solidne.Motor
Wysoka jakość wykonania, atrakcyjne zegary w tubusach, ale wyposażenie nie zawsze zachwyca. Atutem tablicy przyrządów jest to, że jej górna część nie odbija się w szybie w słoneczne dni.Motor
Fotele zasługują na najwyższą ocenę. Świetna skóra!Motor
Rozrząd w silnikach Twin Spark: pasek rozrządu potrafi się zerwać, jeśli pominiemy termin wymiany.Motor
Jak na auto kompaktowe, bagażnik jest bardzo mały – mieści zaledwie 280 l. Pokrewny Fiat Stilo – 370 l.Motor

Podsumowanie

Znakomite prowadzenie, świetne wyposażenie, atrakcyjny wygląd - to wszystko sprawia, że zakochać się w "147" nie jest trudno. Ale uwaga! To samochód, który wymaga od właściciela stałej dbałości i troski. Wszystkie oszczędności i zaniedbania mszczą się wyjątkowo okrutnie, i stąd właśnie bierze się opinia o usterkowości Alfy. Polecamy auta z 16-zaworowym dieslem, a o skrzyni Selespeed lepiej zapomnieć!

Inna wersja nadwoziowa

Tylne klamki w wersji pięciodrzwiowej są ukryte w słupkach, dzięki czemu nie zakłócają linii. Na zdjęciu model po liftingu.Motor

Alfa Romeo 147: historia modelu2000: prezentacja modelu.2001: wersja 5-drzwiowa, nowe silniki JTD.2003: prezentacja topowej odmiany GTA, silniki JTD 16V.2005: facelifting. Zmieniony przód, lepsze wyposażenie.2010: następca - Giulietta.

Alfa Romeo 147: typowe usterki i problemy

  • Stuki w zawieszeniu to następstwo zignorowania skrzypienia, jest to ostatni moment na wymianę wahaczy.
  • Wariator faz rozrządu często się psuje, jest bardzo wrażliwy na jakość oleju.
  • Zatarcie silnika 2.0 TS - efekt nie zmieniania oleju.
  • Usterki instalacji elektrycznej.

Alfa Romeo 147: warto poszukać

  • Pod kątem w miarę taniego utrzymania - wersji 1.6/105 KM (nie ma wariatora faz rozrządu).
  • Pod kątem osiągów - diesla JTD Multijet 16V.
  • Egzemplarzy po liftingu w opcji wyposażenia Distinctive.

Alfa Romeo 147: tego unikaj

  • Bezwzględnie egzemplarzy ze skrzynią biegów Selespeed. Problemy murowane.
  • Samochodów z silnikiem 2.0 TS i przebiegiem ok. 200 tys. km. Będą zużywać dużo oleju.
  • Egzemplarzy z instalacją LPG. To nie auto dla oszczędnych.

Dane techniczne: Alfa Romeo 147 (2000-2009) - wersje benzynowe

Wersja
1.6 TS
1.6 TS
2.0 TS
3.2 GTA
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
1969 cm3
3179 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
V6/24
Moc maksymalna
105 KM
120 KM
150 KM
250 KM
Maksymalny moment obrotowy
140 Nm
146 Nm
181 Nm
300 Nm
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
185 km/h
195 km/h
208 km/h
246 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s
10,6 s
9,3 s
6,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,1
8,2
8,9
12,1

Dane techniczne: Alfa Romeo 147 (2000-2009) - wersje wysokoprężne

Wersja
1.9 JTD
1.9 JTD
1.9 JTD
1.9 JTDM
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1910 cm3
1910 cm3
1910 cm3
1910 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
R4/8
R4/16
Moc maksymalna
100 KM
110 KM
120 KM
150 KM
Maksymalny moment obrotowy
200 Nm
275 Nm
280 Nm
305 Nm
Osiągi
 
 
 
 
Prędkość maksymalna
183 km/h
189 km/h
193 km/h
206 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,1 s
10,5 s
9,6 s
8,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
5,9
5,7
5,8
5,9

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski