Typowe usterki aut używanych. Pięć rzeczy, które trzeba sprawdzić przed zakupem
Zakup używanego samochodu to zawsze gra w ciemno. Nawet pozornie porządne, zadbane auto może ukrywać kosztowne niespodzianki, które ujawnią się dopiero po transakcji. Pal licho, jeśli nie zauważyliśmy otarcia obręczy czy lakieru, naprawdę problematycznie może zrobić się wówczas, gdy po zakupie zepsuje się ważny element napędu czy elektroniki. Wybraliśmy pięć miejsc auta, które trzeba koniecznie sprawdzić przed zakupem.

Spis treści:
Najczęstsze usterki silnika w używanych samochodach
Serce każdego samochodu - silnik i towarzyszące mu systemy - to obszar gdzie najczęściej czają się największe wydatki. W nowoczesnych autach szczególnie problematyczne okazują się zaawansowane systemy wtrysku paliwa. Pompowtryskiwacze w silnikach diesla to elementy o ograniczonej żywotności, które po osiągnięciu przebiegu 150-200 tysięcy kilometrów często wymagają kosztownej regeneracji lub wymiany.
Symptomy zużytych pompowtryskiwaczy bywają trudne do rozpoznania - pojazd może mieć problemy z zimnym rozruchem, wydzielać więcej spalin niż zwykle, lub sporadycznie wyświetlać komunikaty o błędach silnika. Te oznaki często są ignorowane przez kierowców, co może prowadzić do jeszcze poważniejszych uszkodzeń, włącznie z uszkodzeniem tłoków.
Równie problematyczne są turbosprężarki, które obecnie znajdziemy w praktycznie każdym nowym samochodzie. Wymagają one stałego smarowania wysokiej jakości olejem. Jeśli poprzedni właściciel zaniedbywał wymianę środka smarnego, z pewnością ucierpi na tym turbosprężarka, której żywotność może się znacząco skrócić. Dlatego tak ważne jest, o czym piszemy poniżej, sprawdzenie dokumentacji auta, w tym informacji o tym, przy jakich przebiegach wymieniany był olej.
Co sprawdzić w układzie hamulcowym i zawieszeniu w aucie używanym?
Bezpieczeństwo jazdy w dużej mierze zależy od stanu układu hamulcowego i zawieszenia. Te systemy podlegają naturalnemu zużyciu, ale ich stan można stosunkowo łatwo ocenić podczas oględzin. Amortyzatory to elementy szczególnie narażone na uszkodzenia - wystarczy jedno najechanie na głęboką dziurę, aby wymagały wymiany. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na równomierność zużycia opon, która może wskazywać na problemy z geometrią kół lub uszkodzenia elementów zawieszenia.
Stan klocków hamulcowych można częściowo ocenić przez koła, sprawdzając grubość materiału ciernego. Skrzypiące lub zgrzytające dźwięki podczas hamowania to jednoznaczny sygnał, że system wymaga pilnej uwagi mechanika.
Elektronika w aucie używanym
Z wiekiem systemy elektroniczne pojazdu stają się coraz bardziej zawodne, a ich naprawa często bywa nieproporcjonalnie droga w stosunku do wartości samochodu. Podczas oględzin kluczowe jest przetestowanie wszystkich funkcji elektrycznych - od podstawowych jak światła i wycieraczki, po bardziej zaawansowane systemy klimatyzacji czy ogrzewania siedzeń. Awaria modułów elektronicznych może kosztować kilka tysięcy złotych, więc lepiej wykryć problemy przed zakupem niż po nim.
Skryte problemy karoserii i układu wydechowego
Rdza ma tendencję do ukrywania się w miejscach trudno dostępnych dla wzroku, rozwijając się od wewnątrz na zewnątrz. Kiedy staje się widoczna, problem jest już zwykle zaawansowany. Podczas oględzin nie wystarczy spojrzenie na powierzchnię - warto podnieść dywaniki, zajrzeć pod uszczelki i sprawdzić miejsca łączenia blach. Szczególną uwagę należy zwrócić na progi, nadkola i dolne części drzwi, gdzie rdza najchętniej się rozwija.
Układ wydechowy również zasługuje na uwagę. Dziury w tłumiku czy rurach wydechowych to nie tylko problem z hałasem - mogą również stanowić zagrożenie dla zdrowia pasażerów z powodu przedostawania się spalin do kabiny. Korozja elementów układu wydechowego postępuje szybko, szczególnie w samochodach często używanych do krótkich, miejskich tras.
Dokumentacja jako klucz do historii pojazdu
Książka serwisowa z pieczątkami autoryzowanych warsztatów, dowody zakupu części zamiennych i raporty z przeglądów technicznych to nieocenione źródła informacji o tym, jak samochód był traktowany przez poprzednich właścicieli. Szczególnie istotne są informacje o wymianie paska rozrządu - w przypadku silników jego zerwanie może skutkować uszkodzeniem zaworów i tłoków Brak dokumentacji takiej wymiany w odpowiednim przedziale czasu powinien zapalić u kupującego lampkę ostrzegawczą.
Warto również sprawdzić zgodność przebiegu odnotowanego w książce serwisowej z rzeczywistym stanem licznika. Duże rozbieżności mogą wskazywać na manipulacje przy przebiegu, co jest niestety częstą praktyką na polskim rynku używanych samochodów.