Rekordowa drożyzna na polskim rynku. Takiej sytuacji jeszcze nie było
W 2023 roku w Polsce na rynku wtórnym oferowanych było ponad 2 miliony samochodów. Średnia cena używanego auta pobiła kolejny rekord i wynosi już niemal 30 tys. zł. Za statystyczny używany samochód płaciliśmy o prawie 7 tys. zł więcej niż w roku 2022.
Takie dane płyną z najnowszego raportu sieci komisów samochodowych AAA Auto, która monitoruje wszystkie kanały sprzedaży używanych samochodów w polskim internecie. Najnowsze dane wskazują, że w samym grudniu na sprzedaż było w Polsce 198 740 samochodów używanych. Mediana ceny wyniosła w ubiegłym miesiącu 32 900 zł, czyli o 1000 zł mniej niż w listopadzie.
Nie oznacza to jednak, że chętni na zakup używanego samochodu mają powody do radości. Skumulowane dane za rok 2023 wskazują, że mediana ceny używanego auta oferowanego na polskim rynku wyniosła 29 700 zł i była aż o 6 700 zł wyższa niż roku 2022, gdy za używany samochód płaciliśmy średnio 23 000 zł.
Przypomnijmy - najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego mówią, że w trzecim kwartale ubiegłego roku średnie wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wynosiło w Polsce 7194,95 brutto. Śmiało można więc powiedzieć, że w skali roku używane auta podrożały o jedną solidną (statystyczną) wypłatę.
Z danych AAA Auto wynika, że w całym ubiegłym roku na sprzedaż wystawionych było w Polsce dokładnie 2 036 602 samochodów. Oznacza to wzrost o 297 314 ofert w stosunku do roku 2022. Jak kształtował się statystyczny obraz oferowanego na rynku wtórnym auta?
Co pocieszające, w porównaniu z rokiem 2022 nieznacznie spadł zarówno średni wiek, jak i średni przebieg oferowanych na sprzedaż samochodów. W 2023 roku mediana wieku aut osobowych szukających dla siebie nowego właściciela wynosiła 12,7 roku (13,5 roku w 2022). Mediana przebiegu wyniosła 181 tys. km (188 tys. km w 2022 roku).
Wygląda na to, że doniesienia o wprowadzeniu stref czystego transportu i majaczących na horyzoncie podatkach od samochodów, związanych m.in. z emisją spalin, spotęgowały zjawisko wyzbywania się pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Aż z 969 248 z oferowanych w ubiegłym roku do sprzedaży aut miało pod maską silnik Diesla. Dalej w kolejności - z wynikiem 885 132 pojazdów - znalazły się auta benzynowe. Kupujący mogli też wybierać spośród:
- 117 461 samochodów z instalacją gazową LPG,
- 54 347 aut hybrydowych,
- 9 676 pojazdów elektrycznych,
- 715 aut z instalacją CNG.
Ciekawe zjawisko dotyczy cen samochodów używanych, które zdają się rosnąć wraz z odległością od naszej zachodniej granicy. Przykładowo - mediana ceny samochodu używanego w województwie dolnośląskim wynosiła 25 990 zł przy średnim wieku 13,4 roku. W podlaskim, przy średnim wieki 13,3 roku, mediana ceny auta używanego wynosiła 28 900 zł.
Bez zmian zdają się być preferencje zakupowe polskich kierowców. W pierwszej dziesiątce najczęściej oferowanych na sprzedaż samochodów używanych znalazły się wyłącznie samochody marek niemieckich.
Wyjątek stanowią wprawdzie Skoda Octavia i dwa modele Forda (Focus i Mondeo), ale zarówno producent z Mladej Boleslav, jak i europejski oddział amerykańskiego giganta, kojarzone są powszechnie z naszymi sąsiadami zza Odry.
Wśród polskich nabywców wciąż zaobserwować można dużą chęć posiadania samochodu wyższej klasy. Aż cztery modele z pierwszej dziesiątki najczęściej wystawianych na sprzedaż pojazdów w 2023 roku to przedstawiciele marek premium. Co ciekawe, nie znajdziemy wśród nich żadnego modelu z gwiazdą na masce.
Najczęściej ogłaszane do sprzedaży samochody na wtórnym rynku w Polsce w 2023 roku:
- Opel Astra
- Audi A4
- Volkswagen Golf
- BMW serii 3
- Volkswagen Passat
- Ford Focus
- Skoda Octavia
- BMW serii 5
- Audi A6
- Ford Mondeo