Setki kilometrów nowych dróg i poprawa bezpieczeństwa. Co czeka nas w 2025 roku?
GDDKiA podsumowała kończący się rok i zapowiedziała oddanie do dyspozycji kierowców nowych odcinków dróg w 2025 r. Przez ostatnie miesiące sieć polskich dróg poszerzyła się o dodatkowe 156 km, a w przyszłym roku przybędzie 400 kolejnych.
Już 23 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odda do użytku ponad 12 km drogi ekspresowej S52 - czyli Północnej Obwodnicy Krakowa. Wraz z długo wyczekiwaną trasą zostanie otwarty ponad 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków. Tym samym Warszawa i Kraków uzyskają bezpośrednie, ekspresowe połączenie, a drogi szybkiego ruchu w naszym kraju osiągną imponujące 5200 km.
W 2024 roku oddano do użytku 156 km nowych dróg
Jak podkreśla GDDKiA w oficjalnym komunikacie – łącznie w 2024 roku oddano do użytku 18 odcinków dróg o łącznej długości niemal 156 km. Składa się na to 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic. Zakończono także realizację 269 zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najwięcej z nich dotyczyło doświetleń przejść dla pieszych.
Co ciekawe – drogowcom udało się zrealizować część działań, które nie były ujęte w tegorocznym planie. Niedawne oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane dopiero na wiosnę 2025 roku. W planach nie były też ujęte dwa przetargi na nową drogę krajową do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Łącznie w 2024 roku udało się zakończyć pracę nad poniższymi odcinkami tras:
- A2 Kałuszyn – Groszki
- A2 Groszki – Siedlce Zachód
- A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
- S3 Bolków – Kamienna Góra Północ
- S6 obwodnica Koszalina
- S7 Miechów – Szczepanowice
- S7 Widoma – Kraków (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)
- S16 Borki Wielkie – Mrągowo
- S52 Północna Obwodnicy Krakowa (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)
- S61 Łomża Zachód – Kolno (pierwsza jezdnia)
- DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
- DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód
- DK31 obwodnica Gryfina
- DK32 obwodnica Strykowa
- DK44 obwodnica Oświęcimia
- DK47 Rdzawka – Nowy Targ
- DK72 obwodnica Grzymiszewa
Wciąż trwają prace z odbudową infrastruktury po powodzi
To jednak nie koniec tegorocznych prac. Podczas powodzi, która we wrześniu nawiedziła południową Polskę, uszkodzona została również infrastruktura drogowa. GDDKiA nieprzerwanie prowadzi intensywne prace nad jej odbudową.
Do wykonania mamy łącznie 532 zadania o szacunkowej wartości ponad 500 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią zadania utrzymaniowe. Dotyczą one m.in. oczyszczania nawierzchni, rowów i przepustów, udrażniania studzienek i kratek ściekowych czy naprawy skarp i nasypów
Do wykonania mamy łącznie 532 zadania o szacunkowej wartości ponad 500 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią zadania utrzymaniowe. Dotyczą one m.in. oczyszczania nawierzchni, rowów i przepustów, udrażniania studzienek i kratek ściekowych czy naprawy skarp i nasypów. – zaznaczają drogowcy
Podczas powodzi, najwięcej zniszczeń infrastruktury dróg krajowych odnotowano woj. opolskim. Od początku priorytetem GDDKiA było przywrócenie tam przejezdności na kluczowych trasach. Do dziś udało się udostępnić kierowcom i pieszym tymczasowy most w Głuchołazach w ciągu DK40 oraz przywrócić ruch pełnym przekrojem na DK94 w Skorogoszczy. Na drodze krajowej nr 45 w m. Krapkowice, gdzie uszkodzone zostały dwa mosty, trwa obecnie budowa przyczółków pod most tymczasowy.
2025 roku będzie intensywny. W planach ponad 400 km nowych dróg
Mijający rok obfitował w istotne wydarzenia, ale kolejny zapowiada się równie intensywnie. W 2025 r. drogowcy planują udostępnić blisko 400 km nowych dróg. Wśród nich będzie m.in. ponad 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską, blisko 37 km drogi ekspresowej S1, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7 wraz z obwodnicą Żukowa (38,5 km), a także kilkanaście mniejszych obwodnic (w tym Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka).
W realizacji pojawią się także przetargi na co najmniej 330 km kolejnych dróg. Będą to m.in. rozbudowa autostrady A2 Łódź – Warszawa, dwa brakujące odcinki drogi ekspresowej S17 między Lublinem a Hrebennem, a także odcinki S19 Via Carpatia na terenie woj. mazowieckiego.
Szczegółowe informacje na temat odcinków dróg, które udostępnimy kierowcom w 2025 r., oraz planowanych przetargów zostaną ogłoszone 30 grudnia br.