Używany Opel Astra K (generacja V) – cena, koszty i najlepsze wersje

Piąta generacja Opla Astry już na starcie mogła pochwalić się rewolucyjnymi zmianami w konstrukcji, a także zdobyciem tytułu Car of the Year 2016. Jak obecnie prezentuje się Opel Astra K na rynku aut używanych? Sprawdzamy ile kosztuje, ile pali i jakie są typowe problemy i usterki?

Od swojej poprzedniczki odróżniało ją bardziej opływowe, a przede wszystkim lżejsze, nadwozie, nieco większa kabina i lepiej wykonane wnętrze. Co prawda wygląd Astry nr 5 był w dużym stopniu nawiązaniem do modelu poprzedniej generacji, jednak jej nadwozie w czasie debiutu (2015 rok) wyróżniało się na tle konkurencji. Astra generacji K była dostępna w dwóch wersjach - jako hatchback, którego produkowano w polskiej fabryce w Gliwicach oraz jako kombi (nazwane Sports Tourer), które wytwarzano w fabryce Opla w Ellesmere Port (Anglia). 

W 2019 roku auto przeszło face lifting, który polegał na delikatnym odświeżeniu wnętrza i jeszcze delikatniejszym nadwozia, wzbogaceniu wyposażenia oraz wprowadzeniu zupełnie nowych silników.

Reklama

Używany Opel Astra K - wymiary nadwozia

Hatchback mierzył 4370 mm długości, 1809 mm szerokości oraz 1485 mm wysokości, a rozstaw osi to 2662 mm. Astra Sports Tourer była wyraźnie dłuższa od hatchbacka - jej długość to 4702 mm. Co ciekawe, względem poprzedniczki, Astra była zarówno krótsza, jak i minimalnie niższa, skrócono też jej rozstaw osi. 

Mimo to w kabinie udało się wygospodarować nieco więcej przestrzeni dla pasażerów (choć Astra pod tym względem w klasie kompaktów była raczej przeciętniakiem) i zachować identyczną pojemność bagażnika - 370 litrów (540 litrów w kombi). 

Używany Opel Astra K – wymiary nadwozia i pojemność bagażnika

Dł./szer./wys.4370/1809/1485 mm (4702/1809/1510 mm – kombi)
Rozstaw osi2662 mm
Pojemność bagażnika370-1210 l (540-1630 l – kombi)

Używany Opel Astra K – wyposażenie

Piąta generacja Astry pod względem wyposażenia zdecydowanie wjechała na wyższy poziom. Matrycowe reflektory, 8-calowy ekran dotykowy, obsługa głosowa czy interfejsy Android Auto/Apple CarPlay to elementy, których w poprzedniku nie było nawet za dopłatą. W kabinie zastosowano bardziej jakościowe elementy i listwy ozdobne, które jednak z biegiem lat mogły się rysować, w dodatku odbijały one światło w dość nieprzyjemny sposób. 

Ogromnym plusem była możliwość zamówienia foteli z certyfikatem AGR (niemieckiego stowarzyszenia Akcji na Rzecz Zdrowych Pleców). Były one faktycznie wyróżniającym się elementem auta. Kierowca czuł zarówno świetne podparcie każdej części pleców oraz dobre trzymanie boczków i odpowiednią sprężystość siedziska pozwalającą pokonywać długie dystanse bez zmęczenia. 

W kabinie zmniejszyła się liczba przycisków, choć obsługa np. klimatyzacji pozostała analogowa – do jej sterowania służą (nieco za małe) pokrętła. Plusem jest solidnie zmontowane wnętrze i dobra ochrona nadwozia przed rdzą. 

Używany Opel Astra K – silniki benzynowe, osiągi, spalanie

Przed face liftingiem Astra K była dostępna z czterema silnikami benzynowymi do wyboru: 1.4 Twinport (R4 100 KM), 1.0 turbo R3 o mocy (105 KM), 1.4 turbo (R4 – 125 lub 150 KM) oraz 1.6 turbo (4-cylindrowy, 200 KM).  Dobra wiadomość jest taka, że trwałość tych jednostek jest zadowalająca – jedynie w odmianach turbo wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe może dochodzić do awarii tego elementu (koszt wymiany – ponad 1000 zł). W przypadku odmiany 1.4 turbo dochodziło też do szarpania, ale lekiem na ten problem było wgranie nowego oprogramowania. 

Dla wielbicieli oszczędności i napędu zasilanego LPG idealna będzie wersja z wtryskiem pośrednim i bez turbodoładowania, która dobrze znosi gaz. Z kolei 200-konny wariant 1.6 zapewnia osiągi ocierające się już o klasę hot hatchy – od 0 do 100 km/h Astra z tym silnikiem przyspiesza w 7 sekund, rozpędza się do 235 km/h. 

Najlepszym wyjściem są najpopularniejsze na rynku odmiany 1.4 turbo, które stanowią złoty środek pod względem kombinacji osiągów, zużycia paliwa i kosztów eksploatacji. Zaletą wersji 1.4 turbo (oraz 1.6 turbo) jest trwały rozrząd na łańcuchu, zwrócić trzeba jednak uwagę na wycieki oleju i płynu chłodzącego. 

Po face liftingu w 2019 roku w ofercie pojawiły się nowe, wyłącznie 3-cylindrowe jednostki napędowe o pojemności 1.2 lub 1.4, oczywiście z turbodoładowaniem. Ich moc wynosiła 110/130/145 KM (1.2 turbo) lub 145 KM (1.4 turbo). 

Warto pamiętać, że mimo identycznej pojemności i parametrów silnik 1.2 to nie jest konstrukcja koncernu PSA, z którym Opel już wówczas był w komitywie, tylko własna konstrukcja producenta. Najpopularniejsze na rynku są odmiany 1.2, które okazują się dość głośne (w charakterystyczny dla 3-cylindrowców sposób warczą i terkoczą), ale też oszczędne i trwałe. Zużycie paliwa w dużej mierze zależy do stylu jazdy – w mieście powinno zamknąć się w 8 l/100 km, z kolei w trasie bez problemu można zejść poniżej 6 litrów na setkę.

Używany Opel Astra K – silniki wysokoprężne

Od początku Astrę K można była kupić z dieslem 1.6 CDTI w kilku wariantach mocy – 95, 110, 136 oraz 150 i 160 KM. Dwa ostatnie korzystały z dwóch turbosprężarek, w każdym zastosowano dwumasowe koło zamachowe, filtr cząstek stałych i łopatki o zmiennej geometrii. 

Opinie użytkowników o Astrze z dieslem 1.6 są różne, bo ta wersja potrafiła uprzykrzyć życie np. rozciągającym się łańcuchem rozrządu, był on zresztą umieszczony od strony skrzyni biegów, co utrudniało jego wymianę. Jej koszt wraz z robocizną to niecałe 2000 zł.

W 2019 roku diesla 1.6 zastąpił silnik 1.5 – miał 3 cylindry i występował w wersjach o mocy 105 lub 122 KM. Tak jak poprzednik był dostępny w standardzie z 6-biegową skrzynią mechaniczną, ale w opcji, zamiast automatycznej przekładni 6-biegowej, była konstrukcja o dziewięciu przełożeniach. Zaletą tej jednostki jest bez wątpienia skromne zużycie paliwa – około 5-6 l/100 km w trybie mieszanym, natomiast wadą dość nerwowe uruchamianie systemu start/stop, który wstrząsa całym nadwoziem.

Używany Opel Astra K – typowe problemy i usterki

  • stuki dochodzące z przedniego zawieszenia – powodem są zużywające się szybko amortyzatory, zdarzają się także wycieki z amortyzatorów
  • hamulce – dość szybko się zużywają, w dodatku część egzemplarzy cierpi na wydłużony skok pedału hamulca
  • usterki elektroniki – zawiesza się system audio, trudności z połączeniem telefonu. Do tego dochodzą psujące się czujniki parkowania i ciśnienia w kołach
  • kamera przednia, która rozkalibrowuje się i powoduje błędne działanie np. systemu odczytującego znaki drogowe
  • zużywający się wysprzęglik sprzęgła – koszt wymiany 600 zł

Używany Opel Astra K – ceny na rynku, oferta na Otomoto

Astra generacji K często była kupowana jako samochód flotowy i właśnie egzemplarze z taką przeszłością okupują miejsca najtańszych dostępnych w serwisie Otomoto. Ceny Astry K rozpoczynają się od około 25-30 tysięcy złotych, najczęściej są to egzemplarze ze 110-konnymi silnikami 1.6 CDTI, przeważnie w wersji Sports Tourer. 

Z kolei za dwuletnie egzemplarze z niskim przebiegiem (do 30 tys. km) zapłacimy nawet powyżej 80 tysięcy złotych. Ceny polecanej przez nas odmiany 150-konnej 1.4 turbo oscylują od 50 do ponad 70 tysięcy złotych za auta z ostatniego roku produkcji.

Używany Opel Astra K – plusy

  • świetnie zestrojone zawieszenie zapewniające pewne prowadzenie i wysoki komfort jazdy
  • bardzo wygodne fotele (szczególnie te certyfikatem AGR)
  • bogate wyposażenie (reflektory matrycowe, system multimedialny)
  • ergonomiczna obsługa
  • szeroki wybór jednostek napędowych

Używany Opel Astra K – minusy

  • przeciętnie wygłuszona kabina
  • drogie ceny niektórych części (np. wymiana reflektora matrycowego – 4000 zł)
  • tylko przeciętnie pojemne wnętrze 

Wybór Interii

Opel Astra 1.4 turbo (150 KM) z lat 2015-2019

Opel Astra K – dane techniczne (polecane wersje)

Wersja1.4 Twinport1.4 turbo1.6 CDTI
SilnikR4R4, turbodoładowanyR4, turbodiesel
Pojemność skokowa1399 cm31399 cm31598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
100 KM
przy 6000 obr/min
150 KM
przy 5000 obr/min
136 KM
przy 3500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
130 Nm
4400 obr/min
245 Nm
przy 2000-4000 obr/min
320 Nm
przy 2000-2250 obr/min
Masa własna/ładowność1244/516 kg1278/542 kg1285/590 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h12,3 s8,5 s9,6 s
Prędkość maksymalna185 km/h215 km/h205 km/h
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Opel | Opel Astra
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy