Przewodnik po oznaczeniach kodowych modeli Mercedesa
Mercedes to marka od wielu lat znana ze stosowania oznaczeń kodowych. Jest ich rekordowo dużo. Wyjaśniamy ten skomplikowany temat.
Niemiecki producent spod znaku gwiazdy swoje oznaczenia kodowe stosuje już od czasów przedwojennych. Przez dziesiątki lat kombinacja litery "W" i następujące po niej liczby pomagały odróżnić od siebie poszczególne modele Mercedesa, które do celów handlowych miały tylko proste oznaczenia liczbowe, np. 220. Dla ułatwienia w wielu krajach nadawano też Mercedesom "przezwiska", tak jak w Polsce "beczka" czy "baleron". To już przeszłość, dziś gama Mercedesa jest zbyt szeroka, by dawało się używać przydomków, a każda klasa liczy kilka generacji - tym bardziej warto znać oznaczenia kodowe.
Z początku wszystkie modele opisywanej marki miały oznaczenie rozpoczynające się od litery "W". Potem wprowadzono zróżnicowanie na wersje nadwozia: "W" zaczęło oznaczać sedana lub hatchbacka, "S" - kombi, "C" - coupe, "A" - kabriolet, a "X" - model uterenowiony.
Jednak nie należy doszukiwać się w tym zbytniej konsekwencji, bo zarówno SUV klasy ML, jak i typowa terenówka klasy G mają typowe oznaczenie z literą "W" na początku. Z drugiej strony SUV klasy średniej GLK otrzymał oznaczenie "X204". Niełatwo to opanować... dlatego przyda się nasz przewodnik po oznaczeniach kodowych.
KLASA A
W168
lata produkcji: 1997-2004lifting: 2001silniki: 1.4-2.1, 60-140 KM
Pierwszy Mercedes z przednim napędem. Wywrotka w teście łosia wymusiła dodanie seryjnego ESP. Wersja wydłużona dostępna od 2001 r. ma oznaczenie V168.
W169
lata produkcji: 2004-2012lifting: 2008silniki: 1.5-2.0, 82-193 KM
Druga generacja jest podobna do pierwszej - także ma "kanapkową" konstrukcję z silnikiem umieszczonym pod kątem 60° do nadwozia. W ofercie był też mało popularny model trzydrzwiowy.
W176
w produkcji: od 2012 r.lifting: 2015silniki: 1.5-2.1, 90-381 KM
Koniec z warstwową konstrukcją. Aktualna klasa A to typowy hatchback. Bardzo szeroka gama silników: od diesli 1.5 zapożyczonych z grupy Renault do dwulitrowego AMG o mocy 360-381 KM. Duży sukces rynkowy.
KLASA B
T245
lata produkcji: 2005-2011lifting: 2008silniki: 1.5-2.0, 95-193 KM
Według nomenklatury Mercedesa pierwsza generacja klasy B jest następcą wydłużonej klasy A (V168). Zastosowano tu niespotykaną wcześniej literę "T". Konstrukcyjnie klasa B odpowiada drugiej generacji klasy A. Auto dobrze się sprzedawało, powstało aż 700 000 sztuk.
W246
w produkcji: od 2011 r. lifting: 2014silniki: 1.5-2.1, 90-211 KM
Druga generacja klasy B powróciła do oznaczenia z literą "W". Kod W246 odnosi się do wersji z napędem spalinowym, natomiast wariant elektryczny to W242. Silnik umieszczono już standardowo, poprzecznie z przodu w pozycji pionowej, zachowano jednak przy tym jednobryłowy kształt minivana. Najsłabsze wersje napędza diesel 1.5 90 KM produkcji Renault, najmocniejsze - 211-konny silnik benzynowy 2.0 Turbo łączony z siedmiobiegowym "automatem".
KLASA C
W202
lata produkcji: 1993-2000lifting: 1997silniki: 1.8-5.4, 75-347 KM
W202 to pierwsza klasa C, od 1997 r. dostępna także jako kombi pod nazwą S202. To także pierwszy Mercedes z dieslem common rail. Do napędu posłużyły silniki R4, R5, R6, a w wariancie AMG - także V8. Wielki sukces komercyjny, obecnie populację W202 trzebi korozja.
W203
lata produkcji: 2000-2007lifting: 2004silniki: 1.8-5.4, 102-367 KM
Druga generacja klasy C zyskała przód w stylu większej klasy E, ale nie urosła znacząco w stosunku do poprzednika. Nowością był dostępny od 2005 r. diesel 3.0 V6 CDI, który zastąpił 5-cylindrową jednostkę 2.7. Można było także zamówić napęd na 4 koła 4MATIC. Trzydrzwiowe coupe/hatchback na bazie klasy C otrzymało oznaczenie "CL203".
W204
lata produkcji: 2007-2015lifting: 2011silniki: 1.6-6.2, 120-457 KM
Radykalna zmiana stylistyki i znaczący wzrost jakości wykonania nadwozia - to wszystko zadziałało na korzyść klasy C W204, która sprzedawała się znakomicie i nadal jest autem wysoko cenionym. Duży lifting nastąpił w 2011 r., przy jego okazji pokazano także wersję coupe: oznaczenie C204.
W205
w produkcji: od 2014 r.lifting: braksilniki: 1.6-4.0, 116-510 KM
Kolejna rewolucja stylistyczna, a przy okazji także techniczna: wycofano wszystkie silniki wolnossące. Każda klasa C W205 ma jedną lub dwie turbosprężarki. Zadebiutowały także nowe skrzynie automatyczne o 9 przełożeniach. Z oferty zniknął trzylitrowy diesel V6. Do sedana i kombi dołączyły w zeszłym roku wersje coupe i cabrio, czyli C205 i A205 oraz 510-konna wersja AMG.
KLASA E
W210
lata produkcji: 1995-2002liftingi: 1998, 2000silniki: 2.0-6.3, 88-354 KM
O tym modelu producent wolałby raczej nie pamiętać. Niezwykle wygórowane oczekiwania względem jakości, które pozostawił po sobie poprzednik (W124), nie zostały wypełnione. W210 wsławił się głównie fatalnym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Obecnie to jeden z najtańszych Mercedesów, dużo tańszy niż poprzednik. Jeśli W210 - to tylko po liftingu, może być z 2.7 CDI.
W211
lata produkcji: 2002-2009lifting: 2006silniki: 1.8-6.2, 122-514 KM
Problemy z rdzą całkowicie usunięto, a dużą część nadwozia wykonano z aluminium. Styl "okulara" z oddzielnymi reflektorami z przodu pozostał, choć wielu klientów go krytykowało. Początkowe egzemplarze trapiły problemy z elektroniką, w szczególności z pompą hamulcową wyposażoną w licznik cykli działania. Po 2006 r. została ona wycofana.
W212
lata produkcji: 2009-2016lifting: 2013silniki: 1.6-6.2, 136-585 KM
Przez pierwsze 4 lata produkcji klasa E W212 miała jeszcze podwójne reflektory przednie, ale lifting z 2013 r. usunął je na rzecz pojedynczych. W tym modelu wycofano diesle V8 i postawiono na benzynowe silniki turbo o pojemności od 1,6 do 3,0 l.
W213
w produkcji: od 2016 r.lifting: braksilniki: 2.0-4.0,150-612 KM
Zupełnie nowa klasa E - zupełnie nowe silniki, w tym dwulitrowy diesel o mocy 150-231 KM. Stylizacja nawiązuje mocno do aktualnej klasy C i S, a auto zbudowano na nowej modularnej platformie. Dostępność skrzyni manualnej okrojono do najsłabszej wersji E 200.
KLASA S
W140
lata produkcji: 1991-1998lifting: 1994silniki: 2.8-6.0, 150-408 KM
Pierwsza klasa S z silnikiem V12. Ten model za sprawą swojej masywnej, ostentacyjnej stylizacji był uwielbiany przez celebrytów, głowy państw i gangsterów. Obecnie nabiera statusu klasyka. Wprawdzie wariant V12 zachwyca kulturą pracy, ale na co dzień lepiej sprawdza się równie szybki, a oszczędniejszy 5.0 V8.
W220
lata produkcji: 1998-2005lifting: 2002silniki: 2.8-6.3, 197-612 KM
W220 popsuł reputację klasy S tak samo jak W210 zaszkodził klasie E: auto psuło się na potęgę (elektronika, pneumatyczne zawieszenie) i nadzwyczaj szybko rdzewiało. Ceny na rynku wtórnym: groszowe w stosunku do początkowej wartości. Ten samochód nie ma potencjału na youngtimera.
W221
lata produkcji: 2005-2013lifting: 2009silniki: 2.1-6.2, 204-525 KM
Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że klasa S generacji W221 oznaczała powrót Mercedesa do jakości, do jakiej przyzwyczaił klientów w latach 70. i 80. XX w. Tradycyjnie można było wybrać między standardowym lub wydłużonym rozstawem osi (303/316 cm) oraz między napędem na tylne lub na wszystkie koła. Każdy W221 ma automatyczną skrzynię biegów, a w 2011 r. do gamy dołączył po raz pierwszy silnik 4-cylindrowy - 204-konny turbodiesel o pojemności 2,1 l. Najmniej atrakcyjna wersja to ciężki, awaryjny i paliwożerny diesel V8 biturbo. W bazowych wersjach stosowano zawieszenie pneumatyczne, w najmocniejszych - hydrauliczne ABC. Model S600 ma oczywiście silnik V12.
W222
w produkcji: od 2013 r.lifting: braksilniki: 2.1-6.0, 204-530 KM
W klasie S W222 postawiono na rozwój funkcjonalności mających wspomagać kierowcę, a w przyszłości zupełnie go zastąpić. Jeśli chodzi o oznaczenia, to pojawił się pewien chaos, mianowicie wersja standardowa nazywa się W222, wydłużona - X222 (choć "X" zwykle odnosi się do SUV- ów), a wariant specjalny S Maybach - VV222. Rolę bazowej wersji pełni hybrydowy diesel S 300 h.
KLASA SLK
R170
lata produkcji: 1996-2004lifting: 2000silniki: 2.0-3.2, 136-354 KM
SLK to "mniejszy brat" roadstera SL. Od początku stosowano tu sztywny dach składany. Pierwsza generacja ma silniki R4 (także z kompresorem) i V6.
R171
lata produkcji: 2004-2011lifting: 2007silniki: 1.8-5.5, 163-400 KM
Kompletnie zmieniony wygląd, w gamie pojawiają się jednostki 8-cylindrowe z "automatem" 7G-TRONIC.
R172
w produkcji: od 2011 r.lifting: 2016silniki: 1.6-5.5, 156-422 KM
Jeśli Mercedes, to z dieslem - uznał producent i wyposażył R172 w 4-cylindrowego diesla 2.1 biturbo o mocy 204 KM. Od 2015 r.: automat 9-biegowy. W 2016 r.: lifting. Po liftingu zmieniono też oznaczenie na "klasa SLC", w ramach ujednolicania nazewnictwa.
KLASA CLK
C208
lata produkcji: 1997-2003lifting: 1999silniki: 2.0-5.4, 136-347 KM
Przedziwny model z frontem od klasy E W210, ale znacznie mniejszy. Sukcesu rynkowego nie było.
C209
lata produkcji: 2002-2010lifting: 2005silniki: 1.8-6.2, 150-507 KM
Proporcjonalne coupe (lub cabrio) z techniką klasy C W203 doczekało się bardzo mocnej wersji 6.2, ale było dostępne także z prostym dieslem 2.1.
KLASA SL
R107
lata produkcji: 1971-1989liftingi: wielesilniki: 2.8-5.6, 185-240 KM
Właściwie ten model pasuje bardziej do sekcji "klasyki", ale trudno byłoby opisać linie modeli SL z pominięciem rodziny C107 (coupe) i R107 (roadster). Ten niezwykle udany model był wytwarzany aż 18 lat i kilkakrotnie modernizowany. Pod maską silniki R6 i V8 z wtryskiem paliwa.
R129
lata produkcji: 1989-2001 r.lifting: 1998, 2000silniki: 2.8-6.0, 190-394 KM
Powszechnie (i słusznie) uważany za najlepszy model z serii SL, R129 występował tylko jako roadster z symboliczną ławką za przednimi fotelami - de facto dwumiejscowy. Silniki: R6, V8 i topowy V12. Lifting odebrał mu urok wczesnych lat 90.
R230
lata produkcji: 2001-2011liftingi: 2006, 2008silniki: 3.0-6.2, 231-670 KM
Nowocześniejszy i szybszy niż R129, ale jakość jakby gorsza. Uwaga: lifting z 2008 r. radykalnie zmienił wygląd R230. Zlikwidowano wtedy podwójne reflektory.
R231
w produkcji: od 2012 r.lifting: braksilniki: 3.0-6.0, 306-630 KM
Aktualny SL nie został znacząco zmieniony wizualnie w stosunku do poprzednika po lifcie. Nadal ma także elektrycznie chowany, sztywny dach. Tylko w bazowym silniku 3.5 V6 nie zastosowano układu podwójnego doładowania. W ofercie "automaty" o siedmiu lub dziewięciu przełożeniach.
KLASA CL
C140
lata produkcji: 1992-1998lifting: 1996silniki: 4.2-6.0, 279-394 KM
Nazwa "klasa CL" po raz pierwszy pojawiła się w odniesieniu do C140, który zadebiutował wprawdzie pod wcześniejszym oznaczeniem "SEC", ale bardzo szybko przemianowano go na CL-a. Ten samochód o wdzięku czołgu wyposażano w silniki V8 i V12 oraz mnóstwo systemów elektronicznych.
C215
lata produkcji: 1999-2006lifting: 2002silniki: 5.0-6.3, 306-612 KM
W przypadku drugiej generacji CL-a nastąpiło rozdzielenie kodów fabrycznych: klasa S na tym podwoziu nazywa się W220, coupe - C215. Silniki - oczywiście tylko V8 i V12, seryjna skrzynia automatyczna (niestety, 5-biegowa) i zawieszenie hydrauliczne Active Body Control.
C216
lata produkcji: 2006-2013lifting: 2010silniki: 4.7-6.2, 388-360 KM
C216 bazuje na klasie S W221. W ofercie pojawiła się nowość w postaci napędu na 4 koła, dostępnego w przypadku silników V8. CL 4MATIC ma zawieszenie pneumatyczne, a wersje tylnonapędowe - hydrauliczne ABC. Stosowano cztery zupełnie różne silniki V8 o pojemności 4,7, 5,5 i 6,2 l - ten ostatni tylko jako AMG. "Automat": do V8 siedmiobiegowy, do V12 - pięciobiegowy.
C217
w produkcji: od 2014 r.lifting: braksilniki: 3.0-6.0, 367-630 KM
Ściśle trzymając się nazewnictwa, nie jest to już klasa CL, a "S Coupe". Jednak ten model niezaprzeczalnie przynależy do tej samej rodziny. Zamiast hydraulicznego zawieszenia ABC wprowadzono rozwiązanie pod nazwą Magic Body Control, które skanuje powierzchnię drogi. Wszystkie silniki mają dwie turbosprężarki, ale w V12 nie zastosowano wtrysku bezpośredniego.
KLASA ML
W163
lata produkcji: 1997-2005lifting: 2002silniki: 2.3-5.4, 150-347 KM
Pierwsza generacja ML-a ma ramę i powstawała w Stanach Zjednoczonych. Samochód był powszechnie krytykowany za złą jakość wykonania.
W164
lata produkcji: 2005-2011lifting: 2008silniki: 3.0-6.2, 190-510 KM
Dużo lepszy niż W163. Seryjny "automat" i napęd na 4 koła. Niestety, diesle 3.0 potrafią się zatrzeć.
W166
w produkcji: od 2011 r.lifting: 2015silniki: 2.1-5.5, 204-585 KM
Od 2015 r. ML przestał być ML-em, a stał się "klasą GLE". Nie zmieniło się jednak oznaczenie fabryczne. W ofercie pojawił się za to niespotykany do tej pory model: 4-cylindrowy diesel bez napędu 4x4. Trudno pojąć jego sens, ale może rynek go zweryfikuje.
KLASA GL
X164
lata produkcji: 2006-2012lifting: 2009silniki: 3.0-5.5, 224-388 KM
GL to powiększony, siedmiomiejscowy ML, stąd bardzo podobny kod fabryczny. Gigant: długość 509 cm.
X166
w produkcji: od 2012 r.lifting: 2015silniki: 3.0-5.5, 258-585 KM
Ten "drogowy tankowiec" o długości 512 cm został w 2015 r. zmodernizowany, a nazwę zmieniono na GLS. Silniki bez zmian: V6 i V8.
KLASA GLA
X156
w produkcji: od 2013 r.lifting: braksilniki: 1.5-2.1, 122-381 KM
GLA bazuje na aktualnej klasie A i jest to najmniejszy SUV Mercedesa. Kody fabryczne obu modeli nie mają jednak ze sobą nic wspólnego. Od 2014 r. w ofercie znalazł się silnik Diesla 1.5 z Renault. Napęd na 4 koła łączy się tylko z siedmiobiegowym "automatem".
KLASA GLK
X204
lata produkcji: 2008-2015lifting: 2012silniki: 2.1-3.5, 143-272 KM
Kod fabryczny GLK wyraźnie podpowiada, że ten SUV ma wspólne podwozie z klasą C W204 i tak w rzeczywistości jest. Błędem było niezaoferowanie oszczędnych silników benzynowych, jedynie paliwożerne wersje V6. Diesle mają 4 cylindry (2.1) lub 6 (3.0).
KLASA GLC
X253
w produkcji: od 2015 r.lifting: braksilniki: 1.6-4.0, 136-476 KM
Niemal zupełnie nowy SUV na bazie klasy C wygląda atrakcyjnie, jednak oznaczenia silników mogą wprowadzać pewne zamieszanie: bazowa wersja to 1,6-litrowy diesel pochodzący z Renault (GLC 200 d), następna półka to już 2.1 biturbo (GLC 220/250 d). Silniki benzynowe to 2.0 R4 oznaczony jako GLC 250, 300 lub 350, V6 nazywa się "GLC 43", a V8 "GLC 63".
KLASA G
W460, W461, W463
w produkcji: od 1979 r.liftingi: wielesilniki: 2.0-6.3, 72-571 KM
Nie sposób ująć w trzech zdaniach historii modelu G, jest to jednak najdłużej produkowany Mercedes w historii. Obecnie stracił swój użytkowy charakter i utrzymuje się go w produkcji jako auto dla bogatych ekscentryków, którzy nie chcą SUV-a. Najważniejsze: 1979-1990 r. to zawsze oznaczenie W460, od 1990 r. linia dzieli się na W463 (osobowe) i W461 (użytkowe).
KLASYKI
W123
lata produkcji: 1976-1984liftingi: 1979, 1982silniki: 2.0-3.0, 54-185 KM
W Polsce W123 to po prostu "beczka". Nazwa ta jest używana powszechnie do dziś. Coupe w tym nadwoziu nosiło oznaczenie C123, a kombi S123. Ten model był hegemonem rynku niemieckiego, doskonale także sprzedawał się na rynkach eksportowych, a liczba wyprodukowanych egzemplarzy sięgnęła 2,7 mln aut. Jego klekoczące diesle wprawdzie nie zapewniały dobrych osiągów, ale z łatwością przekraczały 1 mln km przebiegu.
W124
lata produkcji: 1984-1996liftingi: 1989, 1993silniki: 2.0-5.0, 72-326 KM
W Polsce zwany "baleronem", rzadziej "puchaczem": W124 to jeden z bardzo nielicznych modeli, które przekroczyły 30 lat stażu rynkowego, a zarazem są stale widywane w codziennym użytku. Auto wydaje się nie mieć górnej granicy trwałości. Gorzej oceniane są tylko rdzewiejące egzemplarze po 1993 r.
W126
lata produkcji: 1979-1991lifting: 1985silniki: 2.6-5.6, 121-300 KM
Nie brak opinii, że klasa S W126 to najlepszy Mercedes w historii. Ponadczasowy kształt zaprojektowany przez Bruno Sacco i mechanika stworzona tak, żeby przetrwała wieki - to wszystko powoduje, że kolekcjonerzy chętnie inwestują w ten model, a to pompuje jego wartość. Najbardziej poszukiwane są wczesne wersje, najdroższe - te z silnikiem 5.0 V8.
W201
lata produkcji: 1982-1993lifting: 1988silniki: 1.8-3.2, 72-235 KM
To pierwszy "mały" Mercedes (stąd często używana nazwa "Baby-Benz"), który poprzedził klasę C i był protoplastą klasy średniej w gamie producenta. Dzięki W201 na Mercedesa mogło pozwolić sobie wielu klientów, którzy wcześniej nie brali takiego auta pod uwagę. Pod maskę trafiły silniki rzędowe o 4, 5 lub 6 cylindrach - wszystkie słyną z ogromnej trwałości. W201 z początku produkcji to już klasyk. Te późne ciągle służą swoim właścicielom na co dzień.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 37/2016