Reklama

Pozytywne skutki pandemii. Mniej samochodowego “złomu"

W pierwszej dekadzie kwietnia br. zarejestrowano 9 667 samochodów z importu, to o 71,6 proc. mniej niż przed rokiem. Największy - 78 proc. spadek - odnotowały województwa: małopolskie i warmińsko-mazurskie.

Z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że w pierwszych 10 dniach miesiąca, rynek nowych samochodów o dmc (dopuszczalnej masie całkowitej) do 3,5 tony spadł o 64 proc. Tymczasem liczba rejestracji używanych samochodów pochodzących z importu spadła aż o 71,6 proc.

Reklama

Jak powiedział Dariusz Balcerzyk z Instytutu Samar, import "nurkuje" od połowy marca, od kiedy ruch na granicach zaczął odbywać się na nowych zasadach, czyli faktycznie zamarł. "Jednocześnie pojawiły się nowe wytyczne, dotyczące pracy urzędów komunikacyjnych, dla których priorytetem stały się rejestracje nowych samochodów" - dodał.

"Efekt jest taki, że COVID-19 dotknął importerów samochodów używanych w największym stopniu" - skwitował.

O tym jak drastyczny jest odnotowany spadek, świadczą rejestracje w przeliczeniu na jeden dzień roboczy. W styczniu i lutym br. na dzień roboczy pracy urzędu przypadały niemal 4 tysiące rejestracji używanych aut, w kwietniu to zaledwie 1 208 sztuk.

Zdaniem eksperta, trudno przewidzieć, jak zachowa się rynek w kolejnych dniach czy miesiącach, ale wszystko wskazuje na to, że liczba rejestracji samochodów używanych pochodzących z importu nie przekroczy w kwietniu br. 30 tys. sztuk. Trend 30-dniowy już spadł poniżej tego poziomu. Ostatnio tak niski wynik (dokładnie 26 737 sztuk) rynek odnotował w maju 2004 roku, w pierwszym miesiącu obecności Polski w Unii Europejskiej.

Biorąc pod uwagę poszczególne województwa, w pierwszej dekadzie kwietnia największy spadek rejestracji samochodów używanych wykazały województwa małopolskie i warmińsko-mazurskie (-78 proc.), natomiast najmniejszy - woj. wielkopolskie (-62 proc.), które z wynikiem 29,6 tys. sztuk pozostaje liderem w skali kraju - podał Samar.

INTERIA.PL/PAP

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama