Nowa benzyna może zepsuć silnik twojego auta. Długa lista modeli
Od 1 stycznia 2024 roku, najpopularniejsza benzyna 95-oktanowa E5 zostanie zastąpiona bardziej ekologiczną odmianą E10, która ma dwukrotnie większy udział biokomponentów w paliwie. Starsze samochody, które nie są dostosowane do korzystania z benzyny E10, będą musiały tankować benzynę E5, która będzie dostępna wyłącznie w droższej odmianie 98-oktanowej. Które modele nie tolerują nowej benzyny?
Za moment z oferty stacji benzynowych zniknie 95-oktanowa benzyna E5, która zawiera w sobie 5 proc. dodatek biokomponentów. W jej miejsce pojawi się paliwo E10, w którym biokomponenty stanowią 10 proc. składu. Od Nowego Roku benzyna E5 oferowana będzie wyłącznie w droższej odmianie 98-oktanowej. Kierowcy których aut zmuszeni będą do jej tankowania?
Dlaczego stare silniki nie lubią benzyny E10?
Dobra informacja polega na tym, że większość zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych, przynajmniej teoretycznie, nie powinna napotykać problemów z korzystaniem z nowego paliwa. Producenci jednostek napędowych od lat przeprowadzają testy swoich silników na paliwach zawierających biokomponenty, i mimo że średni wiek samochodów w Polsce wynosi ponad 15 lat, to paliwo E10 nie powinno stanowić większego wyzwania. Jednak w praktyce sytuacja może być zróżnicowana.
Alkohol spala się w wyższej temperaturze niż produkty rafinacji ropy naftowej, co oznacza że jazdę na bioetanolu lub paliwie z jego dużą zawartością porównać można np. do sytuacji, gdy silnik pracuje na ubogiej mieszance (wyższa temperatura spalania). Dłuższa eksploatacja może skutkować takimi usterkami, jak wypalenie uszczelki pod głowicą czy uszkodzenie gniazd zaworowych.
Co więcej, nawet jeśli sam silnik może dobrze znosi biokomponenty (nie ma problemów z nieregularnym działaniem, składem mieszanki, tworzeniem się nagarów itp.), to większy udział tych komponentów może stwarzać wyzwania dla elementów układu zasilania. Nie jest to tylko kwestia uszczelek. Dodatek 10 procent bioetanolu może nasilać właściwości "oczyszczające" benzyny, co - zwłaszcza w przypadku starszych samochodów - niekoniecznie jest dobrą wiadomością. Chociaż "utrzymywanie układu wtryskowego w czystości" jest zaletą, to jednak osady gromadzone przez lata mogą zacząć przedostawać się do pompy paliwa lub wtryskiwaczy, co może znacząco skrócić ich trwałość.
Audi i paliwo E10. W których modelach unikać?
Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10, wyjątkami są, posiadające bezpośredni wtrysk paliwa:
- Audi A2 1,6 FSI (2003-2005),
- Audi A3 1,6 FSI (2004),
- Audi A3 2,0 FSI (2004),
- Audi A4 2,0 FSI (2003-2004),
oraz wyposażone w ogrzewanie postojowe Audi A4 sedan (2001-2008) oraz Audi A4 Avant (2002-2008).
BMW gotowe na paliwo E10
Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
Chevrolet i benzyna E10. Czy są ograniczenia?
Wszystkie pojazdy począwszy od tych, wyprodukowanych na rok modelowy 2006, posiadające silnik benzynowy zgodny z normą emisji Euro 4, mogą być napędzane benzyną E10. Chodzi tu o:
- Aveo/Kalos od 2005 roku,
- Captiva - wszystkie,
- Cruze/Orlando - wszystkie,
- Epica - wszystkie,
- Matiz - od 2006 roku,
- Nubira/Lacetti - od 2006 roku,
- Tacuma/Rezzo - od 2006 roku,
- Spark - wszystkie.
Citroeny mogą jeździć na benzynie E10
Wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
Dacia i paliwo E10 - nie ma problemu
Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
Fiat - nie każdy pojedzie na E10
Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie modele z silnikami benzynowymi, spełniającymi normę emisji spalin Euro 3, począwszy od roku modelowego 2000.
Wyjątek stanowią modele:
- Barchetta: 1.8 16V,
- Bravo/Brava (182): 1.6 16V,
- Doblo: 1.6 16V,
- Marea: 1.6 16V, 2.0 16V,
- Multipla: 1.6 16V,
- Palio: 1.6 16V,
- Punto (188): 1.8 16V,
- Stilo: 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V.
Te modele nie powinny jeździć na paliwie E10.
Ford i paliwo E10. Tylko jeden model na czarnej liście
Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie benzynowe modele sprzedawane w Europie od 1992 roku. Wyjątkiem jest Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007 - w tym przypadku tankowanie E10 spowodować może awarie układu wtryskowego.
Honda może jeździć na paliwie E10
Do benzyny E10 dostosowane są wszystkie europejskie modele z silnikami benzynowymi wyposażonymi w elektroniczny układ wtryskowy (HONDA PGM-FI). Obejmuje to co najmniej wszystkie samochody Hondy z silnikami benzynowymi od roku modelowego 1995. Samochody, które nie mają silników z wtryskiem paliwa, tylko z gaźnikiem, powinny nadal korzystać z E5.
Hyundai i Kia mogą jeździć na E10
Wszystkie silniki benzynowe aut tych marek są przystosowane do benzyny E10.
Lexus i paliwo E10. Lista jest krótka
Do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku.
Wyjątki, gdzie nie należy stosować paliwa E10, dotyczą:
- IS250 z silnikiem 2,5 V6 4GR-FSE (w produkcji od sierpnia 2005 do września 2007 roku),
- GS300 z jednostką 3,0 V6 3GR-FSE (produkowany między styczniem 2005, a wrześniem 2007 r.)
- LS640 z silnikiem 4,6 V8 1UR-FSE (od sierpnia 2006 do września 2007 r.).
Mazda i paliwo E10
Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wprowadzone po 2002 roku.
Mercedes i paliwo E10? Trzeba uważać
Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10 za wyjątkiem:
- silników z pierwszą generacją bezpośredniego wtrysku C200 CGI (W203), CLK 200 CGI C209) z lat 2002-2005;
- samochodów niewyposażonych w trójdrożnych katalizator lub wyposażonych w gaźniki, głównie są to auta wyprodukowane przed 1997 rokiem.
MINI i paliwo E10
Wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane po 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
Mitsubishi może jeździć na E10, jest wyjątek
Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie samochody z silnikami benzynowymi z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wyprodukowanych do 2007 roku.
Opel i nowe paliwo E10
Gama silników benzynowych Opla jest przystosowana do benzyny E10. Wyjątek stanowi silnik 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum i Zafira) - w tym przypadku nie należy tankować paliwa E10.
Peugeot i paliwo E10
Wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
Renault i benzyna E10. Długa lista wyjątków
Do benzyny E10 przystosowana jest zdecydowana większość silników benzynowych w autach sprzedawanych po 1 stycznia 1997 roku.
Wyjątek stanowią:
- Renault 19,
- Megane pierwszej generacji z silnikiem benzynowym 2,0 F5R 700, a także z dwulitrowym silnikiem F5R 740.
- Laguny drugiej generacji z silnikiem 2,0 F5R 782 z bezpośrednim wtryskiem.
Na E10 nie powinny też jeździć modele produkowane między 1 stycznia 2000 roku i 31 grudnia 2002 roku. Chodzi o :
- Lagunę drugiej generacji z silnikami 2,0 Turbo F4R 764 oraz 2,0 Turbo F4R 765,
- Espace 4 (2,0 Turbo F4R 790 i 2,0 Turbo F4R 794),
- Vel Satis (2,0 Turbo F4R 762 oraz 2,0 Turbo F4R 763),
- Avantime (2,0 Turbo F4R 760 i 2,0 Turbo F4R 761).
Seat. Czy można tankować nowe paliwo E10?
Do benzyny E10 są przystosowane niemal wszystkie silniki benzynowe.
Wyjątek - modele które nie powinny być zasilane paliwem E10 - stanowią:
- Toledo 2,0 FSI 110 kW BLR (produkowane od września 2004 do listopada 2005, rok modelowy 2005/2006),
- Leon 2,0 FSI 110 kW BLR (produkowany od lipca do listopada 2005 roku, rok modelowy 2006)
- Altea 2,0 FSI 110 kW BLR (produkowany od maja 2004 do listopada 2005, rok modelowy 2005/2006).
Skoda jest gotowa na benzynę E10
Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem 1,3 l OHV o mocy 40 lub 50 kW, który montowany był w Felicii w latach 1994-2001.
Toyota - nie każda pojedzie na paliwie E10
Do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątek stanowi model Avensis z silnikami 2,0 1AZ-FSE (w produkcji od lipca 2000 do października 2008 roku) oraz 2,4 2AZ-FSE (produkowany od czerwca 2003 do października 2008).
Volkswagen i paliwo E10. Jest sporo wyjątków
Do benzyny E10 przystosowanych jest większość jednostek napędowych VW.
Na E10 nie powinny jeździć samochody z silnikami FSI:
- Lupo 1,4 FSI 77 kW (produkowane od sierpnia 2000 do listopada 2003, rok modelowy 2001-2004),
- Polo 1,4 FSI 63 kW (produkowane od lutego 2002 do czerwca 2006, rok modelowy 2002-2006),
- Golf IV 1,6 FSI 81 kW (produkowane od listopada 2001 do maja 2004, rok modelowy 2002-2004),
- Golf IV Variant 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do października 2006, rok modelowy 2002-2006),
- Bora 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do września 2005, rok modelowy 2002-2005),
- Bora Variant 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do września 2005, rok modelowy 2002-2005),
- Golf V 1,4 FSI 66 kW (od listopada 2003 do listopada 2004, rok modelowy 2004-2005),
- Golf V 1,6 FSI 85 kW (od sierpnia 2003 do maja 2004, rok modelowy 2004),
- Golf V 2,0 FSI 110 kW (od stycznia 2004 do maja 2004, rok modelowy 2004),
- Touran 1,6 FSI 85 kW (od listopada 2002 do maja 2004, rok modelowy 2003-2004),
- Touran 2,0 FSI 110 kW (od października 2003 do maja 2004, rok modelowy 2004).
Volvo jest gotowe do tankowana benzyny E10 od 1976 r.
Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody produkowane od 1976 roku. Wyjątkiem jest S40/V40 z silnikiem 1,8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa. Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie modele z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 1 stycznia 2000 roku