Najmniej awaryjne auta za oceanem
Amerykański oddział JD Power - instytutu badań konsumentów - przygotował nowy ranking niezawodności trzyletnich samochodów. Tak jak przed rokiem, najmniej kłopotliwe okazały się Lexusy i Porsche.
Badanie Vehicle Dependability Study (VDS) powstało w oparciu o opinie 37 tys. użytkowników aut z roku modelowego 2010, użytkowanych co najmniej trzy lata.
W raporcie VDS każdej marce przypisano średnią liczbę usterek odnotowanych w ciągu ostatniego roku eksploatacji, przypadających na 100 ocenionych egzemplarzy różnych modeli danego producenta. Im niższy wynik, tym lepsza pozycja w rankingu:
1. Lexus (71)2. Porsche (94)3. Lincoln (112)4. Toyota (112)5. Mercedes (115)6. Buick (118)7. Honda (119)8. Acura (120)9. RAM (122)10. Suzuki (122)11. Mazda (124)12. Chevrolet (125)średnia (126)13. Ford (127)14. Cadillac (128)15. Subaru (132)16. BMW (133)17. GMC (134)18. Scion (135)19. Nissan (137)20. Infiniti (138)21. Kia (140)22. Hyundai (141)23. Audi (147)24. Volvo (149)25. Mini (150)26. Chrysler (153)27. Jaguar (164)28. Volkswagen (174)29. Jeep (178)29. Mitsubishi (178)31. Dodge (190)32. Land Rover (220)
W porównaniu do poprzedniej edycji rankingu, Lexus i Porsche okupują te same pozycje, Mazda, Ford i Infiniti zauważalnie awansowały, a największe spadki odnotowały Cadillac, Audi i Volvo.
Specjaliści JD Power podkreślają, że modele wprowadzone na rynek w 2009 roku wypadły bardzo dobrze na tle aut po faceliftingach lub oferowanych w niezmienionej formie od kilku lat.
W tegorocznej edycji badania odnotowano najniższą średnią liczbę usterek na 100 aut (126; w ubiegłym roku - 132) od czasu publikacji pierwszego rankingu VDS, czyli od 1989 roku.
Wysoki poziom niezawodności trzylatków sprawia, że są one rozsądną alternatywą dla samochodów prosto z salonu - pod warunkiem, że mają udokumentowaną przeszłość.
Co więcej, zacierają się różnice w niezawodności pomiędzy markami rodzimych koncernów - Chryslera, Forda i GM - a azjatycką i europejską konkurencją.
Najmniej awaryjnym samochodem w całym zestawieniu okazał się Lexus RX (57 usterek na 100 aut). W poszczególnych segmentach najlepiej wypadły:
Samochody miejskie1. Scion xD2. Toyota Yaris3. Hyundai Accent
Samochody kompaktowe1. Toyota Prius2. Ford Focus3. Mazda3
Klasa średnia1. Hyundai Sonata2. Ford Fusion3. Buick LaCrosse
Klasa średnia wyższa1. Buick Lucerne2. Toyota Avalon3. Chevrolet Impala
Klasa średnia premium1. Lexus ES2. Lincoln MKZ3. Cadillac CTS
Klasa średnia wyższa premium1. Audi A62. Volvo S803. Lexus GS
Małe auta sportowe1. Mazda MX-52. Mini Cooper3. Scion tC
Auta sportowe1. Chevrolet Camaro2. Ford Mustang
Auta sportowe premium1. Nissan Z2. Mercedes klasy E Coupe3. Volvo C70
Miejskie crossovery1. Scion xB2. Chevrolet HHR3. Kia Soul
Kompaktowe crossovery/SUV-y1. Toyota RAV42. Honda CR-V3. Toyota FJ Cruiser
Crossovery/SUV-y: klasa średnia1. Honda Crosstour2. Toyota Venza3. Toyota 4Runner
Duże crossovery/SUV-y1. Chevrolet Tahoe2. GMC Yukon3. Toyota Sequoia
Crossovery/SUV-y premium: klasa średnia1. Acura RDX2. Audi Q5
Crossovery/SUV-y premium: klasa średnia wyższa1. Lexus RX2. Volvo XC70
Vany1. Toyota Sienna2. Honda Odyssey
Średniej wielkości pikapy1. Ford Ranger2. Ram Dakota3. Honda Ridgeline
Duże pikapy1. GMC Sierra HD2. GMC Sierra LD3. Chevrolet Avalanche
oprac. msob