Import używanych aut bije rekordy. Większość ma ponad 12 lat
Coraz więcej aut z zagranicy trafia na polskie drogi, a przeciętny wiek tych samochodów to już ponad 12 lat. Mimo że są starsze, przyciągają kierowców niższą ceną i często lepszym wyposażeniem niż krajowe odpowiedniki. Skąd je sprowadzamy i jak długo jeszcze ten trend się utrzyma?

W skrócie
- Coraz więcej używanych samochodów z zagranicy trafia do Polski, a średni wiek tych aut przekracza już 12 lat.
- Najwięcej pojazdów sprowadzamy z Niemiec, ale rośnie także import z USA i Kanady.
- Pomimo wysokiego wieku importowanych aut, Polacy liczą na niższą cenę i bogatsze wyposażenie, choć eksperci ostrzegają przed dodatkowymi kosztami związanymi z eksploatacją.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
W maju tego roku do Polski trafiło ponad 80 tys. samochodów używanych z zagranicy - o 2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Dane opublikował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć liczby rosną, średni wiek sprowadzanych aut przekracza już 12 lat.
Stare, ale tanie - co mówią liczby?
Z danych Samaru wynika, że w maju 2025 r. zarejestrowano w Polsce 80 459 używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. Większość stanowią auta osobowe - prawie 89 proc. Z kolei samochody dostawcze to blisko 10 proc. całości. Minibusy i pojazdy specjalne są marginesem - razem niecałe 2 proc.
Patrząc szerzej - od stycznia do maja w Polsce pojawiło się już 408 264 takich aut. To o 1,4 proc. więcej niż w tym samym czasie rok temu. Widać też wyraźny skok w imporcie samochodów dostawczych - aż o 13,4 proc. więcej niż w 2024 r.
Średni wiek sprowadzanych aut - rynek w stagnacji
Średni wiek sprowadzanych do Polski aut ustabilizował się na poziomie 12,11 roku. Samochody z silnikami benzynowymi mają średnio 12,52 roku, a diesle są nieco młodsze - 11,81 roku. Najmłodsze są samochody elektryczne - przeciętnie 5,11 roku - choć to wciąż niewielka część importu.
Takie liczby pokazują, że ściągamy głównie auta mocno zużyte, co może oznaczać konieczność inwestycji w serwis i naprawy. Z drugiej strony - to wciąż dużo tańsza alternatywa dla nowych samochodów, co w obecnych realiach cenowych ma duże znaczenie.
Skąd sprowadzamy auta? Niemcy i USA dominują
Nie jest zaskoczeniem, że najwięcej aut sprowadzamy z Niemiec - w tym roku aż 212 471 pojazdów, co stanowi ponad połowę całego importu. Niemcy od lat królują jako źródło używanych aut dla polskich kierowców.
Na drugim miejscu znalazła się Francja (42 978 szt.), a podium zamykają Stany Zjednoczone z wynikiem 30 089 aut. Ciekawostką jest wyraźnie rosnący import z USA i Kanady - wzrost o około 14 proc. w porównaniu z 2024 r. Wygląda na to, że coraz chętniej patrzymy za ocean - często dlatego, że auta stamtąd są atrakcyjne cenowo i dobrze wyposażone.
Choć średni wiek importowanych aut wynosi już ponad 12 lat, popyt na nie wciąż rośnie. Wielu kierowców liczy, że taniej kupi solidny samochód, nawet jeśli trzeba będzie go podreperować. Eksperci jednak ostrzegają - starsze auta mogą generować dodatkowe koszty, zwłaszcza w kontekście części zamiennych i napraw.
Na razie nic nie wskazuje na to, by trend sprowadzania używanych aut miał się odwrócić. Import rośnie, a niemieckie samochody nadal są pierwszym wyborem - ale Ameryka też kusi coraz bardziej.