Luksusowe auta w atrakcyjnej cenie

Każdy z prezentowanych modeli można kupić nawet za połowę ceny konkurencyjnych aut niemieckich. Polecamy najlepsze wersje, ostrzegamy przed awaryjnymi.

Luksusowe auta w atrakcyjnej cenie
Luksusowe auta w atrakcyjnej cenieMotor
Cena zakupu1 pkt – więcej nie utargujesz2 pkt. – warto się targować3 pkt. – bez problemu zbijesz cenęKoszt serwisowania1 pkt – naprawy są bardzo drogie2 pkt. – znajdziesz pomoc na forach3 pkt. – naprawy są tanieInstalacja LPG1 pkt – nie myśl o LPG2 pkt. – da się, ale będzie drogo3 pkt. – jeden z silników „lubi” LPGDiesle1 pkt – w gamie brak diesla lub jest nieekonomiczny2 pkt. – diesle są, ale przeciętne3 pkt. – przynajmniej jeden silnik diesla warto polecić

Wszystkie prezentowane na kolejnych podstronach samochody używane łączy jedna wspólna cecha. Kiedyś, jako nowe, kosztowały krocie, ale na rynku wtórym można je kupić okazyjnie tanio. Czasem wysoki spadek wartości jest uzasadniony - wynika z astronomicznych kosztów eksploatacji, ponadprzeciętnej awaryjności lub ograniczonej podaży części zamiennych. Znacznie częściej zdarza się jednak, że jest następstwem stereotypowej "dyskryminacji" niektórych marek przez potencjalnych nabywców na ryku wtórnym. W zestawieniu wskazujemy na prawdziwe okazje i przestrzegamy przed typowymi rynkowymi minami, czyli wersjami, które sprawiają kłopoty i za żadne skarby nie da się ich później odsprzedać.

Każdy z prezentowanych modeli w okazyjnej cenie może być atrakcyjnym kąskiem wyłącznie wtedy, gdy jest bezwypadkowy i ma udokumentowaną historię serwisową.

Oceniając poszczególne modele, skoncentrowaliśmy się głównie na kosztach eksploatacji, ponieważ zdecydowana większość potencjalnych nabywców po zakupie planuje jeździć nimi na co dzień. W naszej punktacji doceniamy samochody tanie w zakupie, dobrze zaopatrzone w części zamienne, takie, w gamie których znajduje się przynajmniej jeden sprawdzony diesel lub wersja benzynowa, którą można przystosować do zasilania LPG. Bo przecież alternatywne paliwo w 10-letnim aucie za 15-20 tys. zł to żaden wstyd, pod warunkiem, że instalacja zostanie prawidłowo dobrana, przeróbkę wykona się starannie, a lokalizacja zaworu do tankowania gazu nie oszpeci wysmakowanej stylizacji nadwozia.

Alfa Romeo 166 (1998-2007)

Cena: 4-27 tys. zł

Na zdjęciu prezentujemy wersję po liftingu, który przeprowadzono w 2003 roku. Za taki samochód w dobrym stanie z 2005 r. trzeba zapłacić ok. 20 tys. zł.Motor
Alfa Romeo 166 (1998-2007)Motor
Typowo sportowa deska rozdzielcza wciąż może się podobać. Znakiem czasu jest fabryczny odtwarzacz kaset magnetofonowych na konsoli centralnej.Motor

Auto ma długość 4,7 m, ale nie grzeszy przestronnością wnętrza. Podczas jazdy łatwo zahaczyć o coś osłoną silnika - mały prześwit i sportowa charakterystyka zawieszenia nie sprzyjają eksploatacji w mieście. Do wyboru tylko jedna wersja nadwozia - sedan. Napęd: przedni.

KOSZT ZAKUPU

O dwulitrowe wersje benzynowe można się bardzo skutecznie targować, bo mają słabe osiągi i są awaryjne. Odmiany V6 (bardzo udane) są dla odmiany cenione przez miłośników. Polecane diesle. Jeśli są w dobrym stanie, trzymają cenę. Naszym zdaniem zadbany egzemplarz 2.4 JTD po liftingu z 2005 r. za 20 tys. zł to uczciwa oferta.

KOSZT SERWISOWANIA

Części zamienne są powszechnie dostępne i dosyć tanie, ale uwaga - wielowahaczowe zawieszenie (przednie jest wykonane ze stopów lekkich) psuje się na potęgę. Dwulitrowe wersje benzynowe także rozczarowują swoją awaryjnością (zrywają się paski rozrządu).

LPG

Przeróbkę lepiej wybić sobie z głowy. Wersje 4-cylindrowe są awaryjne, a instalacja do silnika V6 - droga w zakupie.

Cena zakupu: 2/3Koszt serwisowania: 2/3LPG: 1/3Diesle: 3/3SUMA: 8/12

DIESLE

W gamie występuje tylko jeden silnik diesla: pięciocylindrowy 2.4 w różnych wersjach mocy: od 136 do 185 KM. To bardzo udana konstrukcja. Polecamy ją z czystym sumieniem.

POLECANA WERSJA

Zadbany diesel bez filtra cząstek stałych, jest trwały i tani w naprawach.

2.4 JTD

pojemność: 2387 cm3,moc: 140 KM,maksymalny moment obrotowy: 305 Nm,prędkość maksymalna: 204 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s,średnie zużycie paliwa: 7,6 l/100 km

TEGO NIE KUPUJ

Wersji dwulitrowej z instalacją LPG - ma niską moc i jest awaryjna.

Jaguar S-Type (1999-2008)

Cena: 10-70 tys. zł

Jaguar S-Type (1999-2008)Jaguar
Jeśli szukasz wersji 3.0 V6 – na zakup zadbanego auta wystarczy 15 tys. zł.Jaguar

To prawdziwy, tylnonapędowy Jaguar, ale dzieli płytę podłogową z Lincolnem LS. Był modernizowany dwukrotnie - w 2002 roku poprawiono wiele rozwiązań technicznych (m.in. przednie zawieszenie), w 2004 - stylizację, pojawiła się m.in. nowa deska rozdzielcza (fot.). Mimo prezencji limuzyny, to sportowe, niezbyt przestronne auto z małym bagażnikiem.

KOSZT ZAKUPU

Aż trudno uwierzyć, że ten oryginalny samochód można tak tanio kupić. Zazwyczaj możliwa jest także duża negocjacja ceny.

KOSZT SERWISOWANIA

To słaba strona modelu. Uwaga: stare, zatarte silniki V8 są nienaprawialne (tuleje cylindrowe są pokryte nikasilem).

Cena zakupu: 3/3Koszt serwisowania: 1/3LPG: 1/3Diesle: 2/3SUMA: 7/12

LPG

W ostateczności - do silnika 3.0 V6. Ci, którzy sami zlecili montaż - nie narzekają.

DIESLE

2.7 to silnik Peugeota, ale z osprzętem Jaguara. Nie jest zły, ale drogi w naprawach.

POLECANA WERSJA

Niezawodne benzynowe 3.0 V6 z przebiegiem poniżej 200 tys. km.

3.0 V6

pojemność: 2967 cm3,moc: 238 KM,maksymalny moment obrotowy: 293 Nm,prędkość maksymalna: 235 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 7,6 s,średnie zużycie paliwa: 11,2 l/100 km

TEGO NIE KUPUJ

Wersji V8 z pierwszych dwóch lat produkcji (wycierają się tuleje cylindrów).

Kia Opirus (2004-2010)

Cena: 15-25 tys. zł

Kia Opirus (2004-2010)Motor
Za niespełna 20 tys. zł można bez problemu kupić auto w perfekcyjnym stanie.Kia
Cena zakupu: 3/3Koszt serwisowania: 3/3LPG: 3/3Diesle: 1/3SUMA: 10/12

Przednionapędowy bliźniak konstrukcyjny Hyundaia Grandeur. Oba modele korzystają z rozwiązań Mitsubishi. W 2007 roku auto przeszło lifting i straciło charakterystyczną atrapę chłodnicy (na zdjęciach auto sprzed liftingu).

KOSZT ZAKUPU

Opirus jest tani, bo ze względu na stylizację i znaczek na masce nikt go nie chce kupować. Na dodatek ze sprzedającymi można się skutecznie targować!

KOSZT SERWISOWANIA

Wszystkie części silnikowe można tanio kupić w internecie. Koszty generuje czasem automatyczna skrzynia biegów, ale tylko wtedy, gdy została zaniedbana przez poprzedniego użytkownika.

LPG

Widlasty, 3,5-litrowy silnik V6 to konstrukcja Mitsubishi. Uchodzi za jednostkę pancerną. Bez większych problemów toleruje LPG.

DIESLE

W gamie nie występuje diesel.

POLECANA WERSJA

Zadbana wersja benzynowa - takich aut jest zdecydowana większość.

3.5 V6

pojemność: 3497 cm3,moc: 203 KM,maksymalny moment obrotowy: 298 Nm,prędkość maksymalna: 220 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s,średnie zużycie paliwa: 11,4 l/100 km

TEGO NIE KUPUJ

W gamie nie ma słabych wersji; tego auta raczej nikt nie "picuje" do sprzedaży.

Lancia Thesis (2002-2009)

Cena: 10-45 tys. zł

Lancia Thesis (2002-2009)Lancia

Ten luksusowy model pełnił raczej funkcje reprezentacyjne. Ze względu na awaryjność nie polecamy go do jazdy na co dzień. Ma dość drogie części karoseryjne.

KOSZT ZAKUPU

Auto cieszy się znikomym zainteresowaniem na rynku. Warte uwagi są tylko auta w "kolekcjonerskim" stanie. Nawet one czekają na nabywcę miesiącami.

KOSZT SERWISOWANIA

To słaba strona modelu. Szwankuje głównie elektronika. Zdarzają się problemy z obsługą elektrycznego hamulca pomocniczego. Silniki są natomiast trwałe.

Cena zakupu: 3/3Koszt serwisowania: 1/3LPG: 2/3Diesle: 3/3SUMA: 9/12

LPG

W ostateczności - do pięciocylindrowych silników rzędowych. Są dużo lepsze niż czterocylindrowe silniki z Alfy Romeo 166.

DIESLE

Gamę tworzą różne wersje silnika 2.4 JTD. To ta sama jednostka co w Alfie 166. I tak jak w Alfie zasługuje na to by ją polecić.

POLECANA WERSJA

Zadbany diesel 2.4 w dowolnej wersji mocy (jest trwały i tani w naprawach).

2.4 JTD

pojemność: 2387 cm3,moc: 175 KM,maksymalny moment obrotowy: 380 Nm,prędkość maksymalna: 225 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s,średnie zużycie paliwa: 7,5 l/100 km

TEGO NIE KUPUJ

Wersji dwulitrowej z turbodoładowaniem i instalacją gazową.

Peugeot 607 (2000-2010)

Cena: 12-50 tys. zł

Peugeot 607 (2000-2010)Motor
Ceny 607 po liftingu – od 15 tys. zł. Auta w idealnym stanie kosztują ok. 20 tys. zł.Motor

To był pierwszy model Peugeota z instalacją elektryczną CAN. W autach z początku produkcji ulega ona częstym awariom. Do zawieszenia, nadwozia i właściwości jezdnych nie można mieć zastrzeżeń. Samochód przeszedł lifting w 2004 roku.

KOSZT ZAKUPU

Awaryjność wersji sprzed liftingu znajduje odbicie w cenach. Są dużo tańsze do tych po modernizacji. Mimo wszystko model 607 ma swoją markę i aby tanio kupić auto w dobrym stanie, trzeba się umiejętnie targować.

KOSZT SERWISOWANIA

Kosztowna jest głównie diagnostyka i naprawy elektroniki pokładowej. Zawieszenie i silniki (zwłaszcza benzynowe) nie sprawiają większych problemów.

Cena zakupu: 2/3Koszt serwisowania: 2/3LPG: 3/3Diesle: 2/3SUMA: 9/12

LPG

Wiele osób zamontowało do tego auta instalację LPG i nie narzeka.

DIESLE

Do wyboru 2.2 lub 2.7. Ich awaryjność zależy od tego, na jaki egzemplarz się trafi.

POLECANA WERSJA

Pewne są tylko jednostki benzynowe. Diesle - to łut szczęścia.

2.9 V6

pojemność: 2946 cm3,moc: 211 KM,maksymalny moment obrotowy: 290 Nm,prędkość maksymalna: 235 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s,średnie zużycie paliwa: 10,2 l/100 km

TEGO NIE KUPUJ

Zaniedbanych egzemplarzy 2.7 HDi z zapchanym filtrem cząstek stałych.

Renault VelSatis (2002-2009)

Cena: 7-42 tys. zł

Renault VelSatis (2002-2009)Motor
Jeśli umiesz się targować kupisz, idealnego VelSatisa za mniej niż 15 tys. zł!Motor
Cena zakupu: 3/3Koszt serwisowania: 2/3LPG: 3/3Diesle: 3/3SUMA: 11/12

Gwarantuje ponadprzeciętny komfort jazdy, ale rozczarowuje awaryjnością elektroniki. Psują się także starsze wersje wysokoprężne. Do zalet należą dobre zabezpieczenie antykorozyjne i bezpieczne nadwozie (auto ma 5 gwiazdek w testach Euro NCAP).

KOSZT ZAKUPU

Zadbanego VelSatisa można kupić za przysłowiową czapkę gruszek. Niektórzy sprzedający wystawiają wysokie ceny wywoławcze, ale jeśli trafi się konkretny nabywca - bardzo chętnie je opuszczają.

KOSZT SERWISOWANIA

Wiele części (np. elementy tylnego zawieszenia) dostępnych jest tylko w serwisach autoryzowanych. Koszty generują elektronika i diesle (szczególnie 2.2 dCi oraz 3.0 dCi).

LPG

Silniki benzynowe 2.0T oraz 3.0 V6 świetnie się spisują na LPG.

DIESLE

Polecamy tylko wersję 2.0 dCi. Ma łańcuch rozrządu, pojawiła się pod koniec produkcji.

POLECANA WERSJA

Zadbane wersje benzynowe 2.0T lub 3.0 V6. Ostatecznie 2.0 dCi.

2.0T

pojemność: 1998 cm3,moc: 170 KM,maksymalny moment obrotowy: 270 Nm,prędkość maksymalna: 210 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s,średnie zużycie paliwa: 9,4 l/100 km

TEGO NIE KUPUJ

Diesli 2.2 dCi lub - jeszcze gorzej - 3.0 dCi z wypaloną uszczelką pod głowicą.

Rover 75 (1998-2005)

Cena: 8-25 tys. zł

Rover 75 (1998-2005)Motor

W Polsce to wyjątkowo niedoceniany samochód. Bazuje na tylnonapędowym BMW seri 3, ale w większości wersji ma przedni napęd (tylko bazujący na tym aucie model MG ZT 260 ma napęd na tylne koła).

KOSZT ZAKUPU

Ceny są na ogół przystępne. Auta sprowadzane na handel można kupić okazyjnie tanio. Egzemplarze w idealnym stanie oferowane przez miłośników marki zrzeszonych w internetowym klubie są zazwyczaj droższe niż średnia cena rynkowa.

KOSZT SERWISOWANIA

Stacji ASO już nie ma, podaż części w niezależnych sklepach jest mocno ograniczona. Na szczęście, wszystko można kupić przez internet, także dzięki forum miłośników marki.

Cena zakupu: 3/3Koszt serwisowania: 2/3LPG: 2/3Diesle: 3/3SUMA: 10/12

LPG

Gaz można montować np. do wersji 2.0 16V. Ale nie polecamy. To raczej wyjście dla tych, którzy nie mogą sprzedać auta, a chcą jeździć taniej.

DIESLE

Polecamy diesla 2.0. To silnik BMW w niewysilonych wersjach.

POLECANA WERSJA

Zadbany, dwulitrowy diesel w wytrzymałej wersji 116 KM.

2.0 CDT

pojemność: 1951 cm3,moc: 116 KM,maksymalny moment obrotowy: 260 Nm,prędkość maksymalna: 193 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 11,7 s,średnie zużycie paliwa: 5,8 l/100 km

TEGO NIE KUPUJ

Wersji benzynowych z holenderską instalacją LPG (są awaryjne).

Saab 9-5 (1997-2010)

Cena: 5-45 tys. zł

Saab 9-5 (1997-2010)Motor

Są dwie polecane propozycje: albo tani, bezwypadkowy egzemplarz z początkowego okresu produkcji z dowolnym silnikiem benzynowym i ręczną skrzynią biegów, albo znacznie droższy, poliftingowy diesel 1.9 TiD.

KOSZT ZAKUPU

Wersje benzynowe z początkowego okresu produkcji można kupić za 5-7 tys. zł. To atrakcyjna oferta. Zadbane, poliftingowe diesle 1.9 TiD (fot.) kosztują ok. 25 tys. zł).

Cena zakupu: 3/3Koszt serwisowania: 2/3LPG: 1/3Diesle: 3/3SUMA: 9/12

KOSZT SERWISOWANIA

Części do diesli i do zawieszenia pasują zwykle z Vectry C. Pozostałe elementy (szczególnie do benzynowych silników turbo) są trudno dostępne.

LPG

Turbodoładowane silniki tolerują tylko najdroższe instalacje.

DIESLE

Polecamy wyłącznie diesle 1.9 TiD zapożyczone z Fiata. 2.2 TiD jest przestarzały. Wersji 3.0 TiD należy unikać jak ognia.

POLECANA WERSJA

Wersja wysokoprężna 1.9 TiD- doskonała jednostka Fiata.

1.9 TiD

pojemność: 1910 cm3,moc: 150 KM,maksymalny moment obrotowy: 320 Nm,prędkość maksymalna: 167 km/h,przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s,średnie zużycie paliwa: 8,6 l/100 km

TEGO NIE KUPUJ

Wersji 3.0 TiD - są awaryjne i ponadprzeciętnie drogie w naprawach.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas