Kupiłem auto na niemieckich tablicach. Co dalej? Ważne formalności
Oprac.: Tomasz Kromp
Wiele osób decyduje się na kupno samochodu za granicą. Prawdopodobnie jednym z najpopularniejszych kierunków, z którego sprowadzamy wymarzone auta, są Niemcy. Po nabyciu pojazdu na niemieckich tablicach warto pamiętać o załatwieniu pewnych formalności. Jak konkretnie przebiega rejestracja? Czy przed wizytą w urzędzie trzeba przetłumaczyć dokumenty? Wyjaśniamy!
Spis treści:
Jazda na niemieckich tablicach. Co wolno, a co jest zabronione?
Po zakupie samochodu w Niemczech niektóre osoby mogą zastanawiać się, czy mogą poruszać się po kraju pojazdem wyposażonym w niemieckie tablice rejestracyjne. Okazuje się, że jest to dozwolone, jednak należy pamiętać o tym, że konieczna jest wymiana rzeczonych blach. Nabywca ma na to 30 dni od momentu sprowadzenia auta do Polski. Jazda ściągniętym z Niemiec samochodem na zagranicznych tablicach jest zabroniona po upływie tego czasu. W przeciwnym razie istnieje ryzyko otrzymania mandatu (do którego trzeba doliczyć koszty związane z odholowaniem pojazdu).
Warto zaznaczyć, że w sytuacji wyrejestrowania samochodu przez poprzedniego właściciela, musimy zadbać o zorganizowanie tablic wywozowych oraz zakup krótkoterminowego ubezpieczenia OC ważnego 30 dni. Wiąże się to z wydatkiem rzędu 80-140 euro.
Formalności po zakupie auta z Niemiec
Po zakupie auta z Niemiec niezbędne okazuje się załatwienie pewnych formalności. Mowa tu przede wszystkim o przetłumaczeniu dokumentów, które otrzymaliśmy od sprzedającego. Tego rodzaju dokumentacja obejmuje między innymi potwierdzenie nabycia auta (umowę kupna-sprzedaży, fakturę bądź rachunek). Zgodnie z przepisami, otrzymanego dowodu rejestracyjnego nie musimy tłumaczyć, ponieważ został wydany w kraju UE. Przy nabyciu auta dostajemy także kartę pojazdu (o ile została wydana).
Należy również pamiętać o opłaceniu akcyzy. To, ile zapłacimy, zależy od pojemności silnika. Podatek wynosi 3,1% wartości samochodu, jeżeli ma on pojemność do 2000 cm3. Przekroczenie rzeczonej objętości jest równoznaczne z koniecznością zapłaty daniny w wysokości 18,6% wartości auta. Pojazdy hybrydowe mogą liczyć na ulgi – w ich przypadku akcyza wyniesie od 1,55% do 9,3% wartości pojazdu (w zależności od konkretnych parametrów). W przypadku samochodów elektrycznych kupujący jest zwolniony z podatku akcyzowego. Należy jednak zaznaczyć, że wówczas potrzebne jest zaświadczenie stwierdzające owy fakt, które wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego.
Rejestracja auta z Niemiec w Polsce. Krok po kroku
Jak już zostało wcześniej wspomniane, po sprowadzeniu samochodu z Niemiec, należy przetłumaczyć dokumenty na język polski. Co ważne, nie możemy tego zrobić sami – usługa musi zostać zlecona tłumaczowi przysięgłemu. Tylko wówczas przetłumaczona dokumentacja będzie miała moc urzędową.
Następnym krokiem jest opłacenie podatku akcyzowego za sprowadzony samochód. Warto przy tym pamiętać o uzyskaniu stosownego zaświadczenia o zapłacie akcyzy – dokument będzie potrzebny przy rejestracji auta.
Niezbędne okazuje się także przeprowadzenie pierwszego badania technicznego (tak zwanego przeglądu zerowego) w kraju. Sprawę załatwimy w Stacji Kontroli Pojazdów.
W celu zarejestrowania samochodu w kraju udajemy się do właściwego wydziału komunikacji z kompletem dokumentów (przetłumaczoną umową, dowodem rejestracyjnym, zaświadczeniem o badaniu technicznym i zaświadczeniem o uiszczeniu podatku akcyzowego) oraz starymi tablicami rejestracyjnymi. Wniosek sporządzamy na specjalnym formularzu, który jest dostępny w internecie lub w urzędzie. Trzeba również pamiętać o załączeniu dokumentu poświadczającego posiadanie obowiązkowego ubezpieczenia OC. W przypadku zwykłych tablic rejestracyjnych, koszt rejestracji to 161,50 zł.