Nowe przepisy dla kierowców w Niemczech. Duże zmiany od 1 stycznia 2025
Organizacja ADAC przypomina o nowych przepisach, które wejdą w życie w Niemczech już od stycznia 2025 roku - dotyczyć będą zarówno kierowców aut osobowych, motocyklistów jak i właścicieli kamperów. Zmiany dotyczą na przykład dokumentów prawa jazdy, które będą musiały zostać wymienione. Co jeszcze zmieni się w niemieckim prawie?
Oczywiście wszystkie zmiany dotyczą kierowców, którzy posiadają niemieckie prawo jazdy lub samochody czy motocykle zarejestrowane w Niemczech. Zgodnie z nowymi przepisami niemieccy kierowcy będą musieli głębiej sięgnąć do kieszeni.
w nadchodzących latach konieczna będzie wymiana około 15 milionów papierowych praw jazdy (wydanych do 31 grudnia 1998 r.) i około 28 milionów praw jazdy wydanych w formie plastikowej karty (wydanych między 1 stycznia 1999 r. a 18 stycznia 2013 r.) . Cały proces wymiany musi zakończyć się do 19 stycznia 2033 roku. Oczywiście sprawa dotyczy bezpieczeństwa danych. Nowe dokumenty będą lepiej zabezpieczone przed fałszerstwem i mają być jednolite w całej UE (dyrektywa UE 2006/126/WE). Nowe prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat, jego wymiana ma kosztować 25 euro. Za niedopełnienie obowiązku wymiany prawo przewiduje karę pieniężną w wysokości 10 euro.
Obowiązkowe ubezpieczenie OC, a konkretnie jego stawka, wyliczana jest, podobnie jak w Polsce, na podstawie historii szkód czy klasy pojazdu - w Niemczech jednak stosuje się bardziej usystematyzowany sposób, który polega na wyliczeniu polisy na podstawie tzw. klas regionalnych. Im niższa klasa, tym niższa wysokość składki - pod uwagę bierze się na przykład, w jakiej dzielnicy zarejestrowane jest auto i jakie panują tam warunki pogodowe. Stowarzyszenie Niemieckiej Branży Ubezpieczeniowej (GDV) corocznie aktualizuje klasy regionalne, co przekłada się na wysokość składek ubezpieczeniowych.
W nadchodzącym roku zmiany dotkną około 12,2 miliona właścicieli pojazdów w Niemczech: według wyliczeń 7,1 miliona kierowców może spodziewać się wyższych składek, 5,1 miliona ubezpieczonych zmieni klasę ubezpieczeniową, a 30 milionów właścicieli (71 proc.) zachowa dotychczasowe stawki. Warto pamiętać, że kierowca może rozwiązać umowę za tak zwane ubezpieczenie Haftpflichtversicherung (OC), jeśli uważa, że może znaleźć ubezpieczyciela, który przyzna mu niższą klasę.
Właściciele kamperów i przyczep kempingowych będą musieli dostosować się do nowych przepisów. Od 19 czerwca 2025 roku kontrola instalacji gazowej w tych pojazdach stanie się obowiązkowa i będzie przeprowadzana co dwa lata, wcześniej takie badanie było tylko zalecane. Przegląd instalacji gazowej jest oddzielnym badaniem od klasycznego przeglądu stanu technicznego pojazdu. Koszt tego badania szacuje się na 40-80 euro. Brak ważnego badania będzie groził mandatem w wysokości od 15 do 60 euro.
W 2025 roku podatek CO2 wzrośnie z obecnych 45 euro do 50 euro za tonę. To kolejna podwyżka po tegorocznym wzroście z 30 do 45 euro za tonę. Nowe regulacje obejmą również ciężarówki, które będą musiały ograniczyć emisję CO2 o 15 procent.
Zmiany dotkną także motocyklistów - od 2025 roku rejestrowane będą wyłącznie jednoślady spełniające zmodyfikowaną normę emisji spalin Euro 5+. Dodatkowo, z końcem 2024 roku wygasa okres przejściowy dla opon wyprodukowanych do końca 2019 roku. Zamontowanie opon innych niż wskazane w dowodzie rejestracyjnym będzie wymagało specjalnego przeglądu przeprowadzonego przez TÜV lub Dekrę, ponieważ samo zaświadczenie od producenta nie będzie wystarczające.