Już wiadomo, co najczęściej psuje się w autach spalinowych i elektrycznych
Niemiecki automobilklub ADAC przeanalizował ubiegły rok pod kątem częstotliwości wezwań serwisów do kierowców. Z opublikowanych danych wynika, że w 2023 roku mobilne patrole drogowe ADAC wyruszyły na pomoc ponad 3,5 miliona razy. Wyraźnie zauważalny jest także wzrost liczby awarii samochodów elektrycznych.
ADAC, jeden z najstarszych automobilklubów motoryzacyjnych, w ramach którego kierowcy korzystać mogą z pomocy mobilnych mechaników, podsumował ubiegły rok. Jak wynika z opublikowanych statystyk, mechanicy ADAC, zwani potocznie "żółtymi aniołami, w 2023 roku pomogli niemieckim kierowcom ponad 3,5 miliona razy. Łącznie w 2023 roku wykonano 3 531 058 interwencji związanych z awarią samochodu. Oznacza to, że co 9 sekund ktoś w Niemczech potrzebował pomocy drogowej.
Dane jasno pokazują, że w porównaniu z 2022 rokiem liczba wezwań serwisantów wzrosła o 3,4 proc. W porównaniu miesiąc do miesiąca asystenci pomocy drogowej i partnerzy mobilni ADAC mieli najwięcej pracy w grudniu i sierpniu. Rekordowym dniem okazał się 4 grudnia, kiedy to przeprowadzono 18 378 interwencji. W tym czasie w Niemczech panowały obfite opadu śniegu, połączone z niskimi temperaturami.
Niemal niezmiennie od wielu lat, najczęstszą przyczyną awarii okazały się problemy z akumulatorami samochodowymi. W 2023 roku takie interwencje stanowiły ponad 44 proc. wszystkich przypadków, w których pogotowie drogowe ADAC odpowiedziało na zgłoszenie.
Na drugim miejscu (22,8 proc.) znalazły się awarie silnika i układu sterowania silnikiem. Tu wśród najczęściej występujących usterek znalazły się m.in. problemy z wtryskiem, zapłonem oraz czujnikami. Na trzecim miejscu uplasowały się problemy z generatorem, rozrusznikiem, instalacją elektryczną pojazdu i oświetleniem. Stanowiły one ok. 10,5 proc. ogółu. Pozostałe interwencje dotyczyły głównie mniejszych usterek - wśród nich ADAC wymienia problemy z układem kierowniczym czy hamulcami.
Niemców nie stać na nowe auta? ADAC radzi: jedźcie do Polski.
Niestety wraz ze zwiększonym dostępem do pojazdów bateryjnych, rośnie także skala notowanych przez nie awarii. ADAC zauważa, że od 2022 roku, niemal dwukrotnie wzrosła liczba takich interwencji, a w samym 2023 roku automobilklub zarejestrował ponad 30 tys. takich przypadków.
W przypadku pojazdów elektrycznych najczęściej występującym problemem również okazał się akumulator rozruchowy. Usterka tego układu była przyczyną ponad połowy wszystkich wezwań. Warto sobie uświadomić, że w samochodzie elektrycznym nie ma możliwości przekazania energii z baterii trakcyjnej do akumulatora rozruchowego, więc rozładowanie unieruchomi pojazd dokładnie tak samo, jak w przypadku napędu spalinowego.
W autach elektrycznych zdecydowanie rzadziej problemy sprawiały baterie trakcyjne, silniki elektryczne czy chociażby elektronika.
Te auta używane lepiej omijać. Raport ADAC.
Warto mieć jednak na uwadze, że pod pojęciem samochodu elektrycznego ADAC rozumie nie tylko pojazdy stricte elektryczne, ale też hybrydy plug-in, a nawet klasyczne hybrydy. W tym przypadku większość z dostępnych na niemieckim rynku modeli wchodzi powoli w wiek częstszych awarii, które dotykają także ich jednostki spalinowe.