Auto z PRL-u - poradnik kupującego, cz. II

Auto z PRL-u - poradnik kupującego, cz. II
Auto z PRL-u - poradnik kupującego, cz. IIAuto Moto

Polski Fiat 126p. Ceny od: 1500 zł

Polski Fiat 126p. Ceny od: 1500 zł
Polski Fiat 126p. Ceny od: 1500 złMotor
Samochód kosztował mnie... butelkę whisky. Jednak wymagał dość kompleksowego remontu. Były to na szczęście czasy, gdy na Maluchy nie panował jeszcze szał i dzięki temu udało się zamknąć w kwocie ok. 6000 zł. Dziś takie Maluchy są wystawiane za 8-10 tys. zł!
Artur, właściciel Malucha
Maluchy z „prawidłowym” nadwoziem (jak na zdjęciu) bez elementów z nowszych modeli to prawdziwa rzadkość.
Maluchy z „prawidłowym” nadwoziem (jak na zdjęciu) bez elementów z nowszych modeli to prawdziwa rzadkość.Auto Moto

Zobacz również:

    Płaski zamek klapy zniknął w 1975 r., a rok później – także podwójne wloty na klapie.
    Płaski zamek klapy zniknął w 1975 r., a rok później – także podwójne wloty na klapie.Auto Moto
    Cienka kierownica i licznik typu „kapliczka” występowały mniej więcej do 1986 r. Na zdjęciu auto z rocznika 1978.
    Cienka kierownica i licznik typu „kapliczka” występowały mniej więcej do 1986 r. Na zdjęciu auto z rocznika 1978.Auto Moto
    • części eksploatacyjne są wciąż dostępne
    • bardzo łatwe i tanie naprawy
    • samochód mimo wieku jest dość funkcjonalny w mieście, choć mało bezpieczny
    • każdy mechanik umie naprawić Malucha
    • ceny mocno zwyżkują
    • naprawy blacharskie przedniej części nadwozia są kłopotliwe
    • konieczność ciągłej walki z drobnymi usterkami

    Orientacyjne ceny rynkowe: Polski Fiat 126p

    rocznik
    stan 1
    stan 2
    stan 3
    stan 4
    stan 5
    1973-77
    15 000 zł
    10 000 zł
    7000 zł
    5000 zł
    3000 zł
    1978-85
    10 000 zł
    8000 zł
    5000 zł
    2000 zł
    1500 zł
    legenda: stan 1 – auto fabrycznie nowe, stan 5 – auto jeżdżące, ale do generalnego remontu

    Dane techniczne: Polski Fiat 126p

    SILNIK
    600
    650
    rodzaj silnika
    benzynowy
    benzynowy
    poj. skokowa
    594 cm3
    652 cm3
    ukł. cyl./zawory
    R2/4
    R2/4
    moc maks.
    23 KM
    24 KM
    moment obr.
    40 Nm
    42 Nm
    prędkość maks.
    105 km/h
    105 km/h
    0‑100 km/h
    ok. 45 s
    ok. 40 s
    zużycie paliwa*
    5,8 l/100 km
    6,0 l/100 km
    *średnie; dane fabryczne

    FSO/FSM Syrena. Ceny od: 2000 zł

    FSO/FSM Syrena. Ceny od: 2000 zł
    FSO/FSM Syrena. Ceny od: 2000 złAuto Moto
    Obecnie pięciocyfrowe kwoty za odrestaurowane Syreny nikogo już nie dziwią, ale zazwyczaj ogranicza się to do modelu 104 lub starszych, czyli z drzwiami otwieranymi pod prąd. Najwięcej problemów sprawia układ zapłonowy. Jazda Syreną wymaga podstawowej znajomości mechaniki i napraw.
    Bartek, właściciel Syreny
    Wnętrze zdradza, że Syrena to konstrukcja z lat pięćdziesiątych. Na zdjęciu auto z 1969 r.
    Wnętrze zdradza, że Syrena to konstrukcja z lat pięćdziesiątych. Na zdjęciu auto z 1969 r.Auto Moto
    • w pełni zabytkowy charakter
    • wciąż da się kupić części zamienne
    • ewentualny remont nie kosztuje fortuny
    • niepowtarzalne wrażenia z jazdy
    • wyjątkowo wysoka usterkowość
    • auto praktycznie bezużyteczne na co dzień
    • późne egzemplarze to zlepek części dobranych przypadkowo z tego, co akurat było
    Wersje od 101 do 104 miały drzwi otwierane pod prąd. W 105 – normalnie.
    Wersje od 101 do 104 miały drzwi otwierane pod prąd. W 105 – normalnie.Auto Moto

    Orientacyjne ceny rynkowe: FSO/FSM Syrena

    rodzaj
    stan 1
    stan 2
    stan 3
    stan 4
    stan 5
    101-104
    30 000 zł
    20 000 zł
    7000 zł
    5000 zł
    3000 zł
    105
    15 000 zł
    10 000 zł
    5000 zł
    3000 zł
    2000 zł
    legenda: stan 1 – auto fabrycznie nowe, stan 5 – auto jeżdżące, ale do generalnego remontu

    Dane techniczne: FSO/FSM Syrena

    SILNIK
    750
    850
    rodzaj silnika
    benzynowy
    benzynowy
    poj. skokowa
    746 cm3
    849 cm3
    ukł. cyl./zawory
    R2/–
    R3/–
    moc maks.
    27 KM
    40 KM
    moment obr.
    61 Nm
    80 Nm
    prędkość maks.
    100 km/h
    120 km/h
    0‑100 km/h
    > 60 s
    ok. 40 s
    zużycie paliwa*
    8,5 l/100 km
    8,8 l/100 km
    *średnie; dane fabryczne

    FSO Warszawa. Ceny od: 4000 zł

    FSO Warszawa. Ceny od: 4000 zł
    FSO Warszawa. Ceny od: 4000 złAuto Moto
    „Garbaty” tył (tzw. Kammback) miał polepszać aerodynamikę. Silnik 2.1 50 KM był jednak i tak dużo za słaby.
    „Garbaty” tył (tzw. Kammback) miał polepszać aerodynamikę. Silnik 2.1 50 KM był jednak i tak dużo za słaby.Auto Moto
    Wyremontowałem to auto od podstaw w czasach, gdy remonty Warszaw były względnie tanie. Dziś koszt pełnej renowacji zazwyczaj sięga 80 tys. zł, a i wydanie takiej kwoty nie chroni przed fuszerkami. Oprócz hamulców, mechanika Warszawy rzadko zawodzi.
    Robert, właściciel Warszawy
    Tak pieczołowicie odrestaurowane Warszawy jak powyższa 200 mogą kosztować kilkadziesiąt tys. zł.
    Tak pieczołowicie odrestaurowane Warszawy jak powyższa 200 mogą kosztować kilkadziesiąt tys. zł.Auto Moto
    • łatwość bieżących napraw przy użyciu wciąż dostępnych części od Żuka i Nysy
    • dosyć solidne i masywne nadwozie
    • stabilna sytuacja rynkowa - stale są chętni na odrestaurowane egzemplarze
    • solidny remont jest niesłychanie kosztowny
    • fatalne hamulce, zazwyczaj cieknie z nich płyn
    • wiele egzemplarzy wyremontowano bardzo źle

    Orientacyjne ceny rynkowe: FSO Warszawa

    rodzaj
    stan 1
    stan 2
    stan 3
    stan 4
    stan 5
    M-20, 200
    80 000 zł
    35 000 zł
    15 000 zł
    12 000 zł
    6000 zł
    223-224
    40 000 zł
    20 000 zł
    12 000 zł
    7000 zł
    4000 zł
    legenda: stan 1 – auto fabrycznie nowe, stan 5 – auto jeżdżące, ale do generalnego remontu

    Dane techniczne: FSO Warszawa

    SILNIK
    2.1 SV
    2.1 OHV
    rodzaj silnika
    benzynowy
    benzynowy
    poj. skokowa
    2120 cm3
    2120 cm3
    ukł. cyl./zawory
    R4/8
    R4/8
    moc maks.
    50 KM
    70 KM
    moment obr.
    122 Nm
    147 Nm
    prędkość maks.
    115 km/h
    130 km/h
    0‑100 km/h
    > 45 s
    29,2 s
    zużycie paliwa*
    12,0 l/100 km
    13,0 l/100 km
    *średnie; dane fabryczne