Auto z PRL-u - poradnik kupującego, cz. I

Auto z PRL-u - poradnik kupującego
Auto z PRL-u - poradnik kupującegoMotor

Filmowi bohaterowie w PRL-u

„KAPITAN SOWA NA TROPIE” (1965): typowy radiowóz z tamtych lat to oczywiście FSO Warszawa.
„KAPITAN SOWA NA TROPIE” (1965): typowy radiowóz z tamtych lat to oczywiście FSO Warszawa.Auto Moto
„CZTERDZIESTOLATEK” (1974-1977): Fiata 126p pamiętamy z tego serialu – właściciel inż. Stefan Karwowski.
„CZTERDZIESTOLATEK” (1974-1977): Fiata 126p pamiętamy z tego serialu – właściciel inż. Stefan Karwowski.Auto Moto
„ZMIENNICY” (1986): filmowa taksówka to chyba najbardziej znana rola Fiata 125p.
„ZMIENNICY” (1986): filmowa taksówka to chyba najbardziej znana rola Fiata 125p.Auto Moto
„07 ZGŁOŚ SIĘ” (1976): z Fiata 125p korzystał por. Borewicz w pierwszych odcinkach.
„07 ZGŁOŚ SIĘ” (1976): z Fiata 125p korzystał por. Borewicz w pierwszych odcinkach.Auto Moto
„07 ZGŁOŚ SIĘ” (1978): jednak po dwóch latach Sławomir Borewicz przesiadł się do Poloneza.
„07 ZGŁOŚ SIĘ” (1978): jednak po dwóch latach Sławomir Borewicz przesiadł się do Poloneza.Auto Moto
„MIŚ” (1981): Polonezem jeździł również Ryszard Ochódzki (Stanisław Tym).
„MIŚ” (1981): Polonezem jeździł również Ryszard Ochódzki (Stanisław Tym).Auto Moto
BRUNET WIECZOROWĄ PORĄ” (1976): w filmie Stanisława Barei zagrała m.in. Syrena 104.
BRUNET WIECZOROWĄ PORĄ” (1976): w filmie Stanisława Barei zagrała m.in. Syrena 104.Auto Moto
„NIE LUBIĘ PONIEDZIAŁKU” (1971): w komedii w reżyserii T. Chmielewskiego wystąpiła Syrena 103.
„NIE LUBIĘ PONIEDZIAŁKU” (1971): w komedii w reżyserii T. Chmielewskiego wystąpiła Syrena 103.Auto Moto

Polski Fiat 125p. Ceny od: 2000 zł

Polski Fiat 125p. Ceny od: 2000 zł
Polski Fiat 125p. Ceny od: 2000 złAuto Moto
Po zakupie mój egzemplarz wymagał tylko ogólnego odświeżenia – remont nie był konieczny, bo poprzedni właściciel bardzo o niego dbał. To ciekawa wersja „przejściowa” z 1973 r. Oznaczenia taksówkowe zostały dodane na potrzeby scen filmowych.
Czarek, właściciel Fiata 125p
lata produkcji: 1968-1991istotne liftingi: 1972, 1975silniki: 1,3-1,5 lmoc: 65-75 KMwyprodukowano: 1,446 mln sztuk
Pozycja za kierownicą jest bardzo niewygodna. W 1972 r. dźwignię biegów przeniesiono z kolumny na podłogę.
Pozycja za kierownicą jest bardzo niewygodna. W 1972 r. dźwignię biegów przeniesiono z kolumny na podłogę.Auto Moto
Na zdjęciu: model z 1973 r. Ma jeszcze małe lampy tylne, ale już kasetowe klamki i plastikową atrapę chłodnicy.
Na zdjęciu: model z 1973 r. Ma jeszcze małe lampy tylne, ale już kasetowe klamki i plastikową atrapę chłodnicy.Auto Moto
Silnik od początku był przestarzały za sprawą podparcia wału korbowego na 3 łożyskach.
Silnik od początku był przestarzały za sprawą podparcia wału korbowego na 3 łożyskach.Auto Moto
  • remont wciąż jest stosunkowo łatwy i niedrogi
  • w lecie można bez problemu jeździć 125p na co dzień
  • samochody z początku produkcji są dobrze wykonane
  • stabilna sytuacja rynkowa
  • niektóre elementy (detale) są już niedostępne
  • trudno o egzemplarz z kompletem detali pasujących do rocznika
  • dziwna i niewygodna pozycja za kierownicą

Orientacyjne ceny rynkowe: Polski Fiat 125p

rocznik
stan 1
stan 2
stan 3
stan 4
stan 5
1968-75
25 000 zł
18 000 zł
12 000 zł
7000 zł
5000 zł
1975-83
15 000 zł
10 000 zł
7000 zł
4000 zł
2000 zł
legenda: stan 1 – auto fabrycznie nowe, stan 5 – auto jeżdżące, ale do generalnego remontu

Dane techniczne: Polski Fiat 125p

SILNIK
1.3
1.5
rodzaj silnika
benzynowy
benzynowy
poj. skokowa
1295 cm3
1481 cm3
ukł. cyl./zawory
R4/8
R4/8
moc maks.
65 KM
75 KM
moment obr.
93 Nm
101 Nm
prędkość maks.
145 km/h
155 km/h
0‑100 km/h
21,5 s
18,0 s
zużycie paliwa*
9,0 l/100 km
9,5 l/100 km
*średnie; dane fabryczne

FSO Polonez. Ceny od: 2000 zł

FSO Polonez. Ceny od: 2000 zł
FSO Polonez. Ceny od: 2000 złAuto Moto
Kupiłem ten samochód po niemal półrocznych negocjacjach z właścicielem. Przeprowadził on „casting” na klienta, który jest godny dostąpienia zaszczytu odkupienia Poloneza. Wóz nie jest idealny, ale za to oryginalny, bez „patentów” z PRL-u.
Rafał, właściciel Poloneza
lata produkcji: 1978-2001istotne liftingi: 1986, 1992, 1998silniki: 1,3-2,0 lmoc: 60-105 KMwyprodukowano: 217 tys. sztuk (do 1986 r.)
Fotele są miękkie i szerokie. Konsola środkowa wygląda intrygująco, ale obsługa jest na bakier z ergonomią.
Fotele są miękkie i szerokie. Konsola środkowa wygląda intrygująco, ale obsługa jest na bakier z ergonomią.Auto Moto
Nowoczesna jak na koniec lat 70. sylwetka skrywała archaiczne rozwiązania, np. z tyłu zastosowano resory.
Nowoczesna jak na koniec lat 70. sylwetka skrywała archaiczne rozwiązania, np. z tyłu zastosowano resory.Auto Moto
Regulacja kolumny kierowniczej była wówczas rzadkością. Zabrakło jej np. w Mercedesie 190.
Regulacja kolumny kierowniczej była wówczas rzadkością. Zabrakło jej np. w Mercedesie 190.Auto Moto
  • masywne, bezpieczne nadwozie
  • zauważalnie lepsza jakość wykonania niż w przypadku FSO 1500 z tych samych lat
  • wciąż jest potencjał wzrostu cen zadbanych Polonezów
  • łatwa dostępność części
  • archaiczna konstrukcja
  • duże zużycie paliwa
  • niepewne prowadzenie przy wyższych prędkościach
  • nierówna jakość aut, zwłaszcza z początku lat 80.

Orientacyjne ceny rynkowe: FSO Polonez

rodzaj
stan 1
stan 2
stan 3
stan 4
stan 5
5d (1978-86)
18 000 zł
12 000 zł
6000 zł
4000 zł
2000 zł
3d/Coupe
35 000 zł
20 000 zł
14 000 zł
10 000 zł
6000 zł
legenda: stan 1 – auto fabrycznie nowe, stan 5 – auto jeżdżące, ale do generalnego remontu

Dane techniczne: FSO Polonez

SILNIK
1.5
1.6
rodzaj silnika
benzynowy
benzynowy
poj. skokowa
1481 cm3
1598 cm3
ukł. cyl./zawory
R4/8
R4/8
moc maks.
75 KM
87 KM
moment obr.
115 Nm
132 Nm
prędkość maks.
150 km/h
155 km/h
0‑100 km/h
18,8 s
15,0 s
zużycie paliwa*
10,5 l/100 km
9,2 l/100 km
*średnie; dane fabryczne