Auto z PRL-u - poradnik kupującego, cz. I

Auto z PRL-u - poradnik kupującego
Auto z PRL-u - poradnik kupującegoMotor

Filmowi bohaterowie w PRL-u

„KAPITAN SOWA NA TROPIE” (1965): typowy radiowóz z tamtych lat to oczywiście FSO Warszawa.
„KAPITAN SOWA NA TROPIE” (1965): typowy radiowóz z tamtych lat to oczywiście FSO Warszawa.Auto Moto
„CZTERDZIESTOLATEK” (1974-1977): Fiata 126p pamiętamy z tego serialu – właściciel inż. Stefan Karwowski.
„CZTERDZIESTOLATEK” (1974-1977): Fiata 126p pamiętamy z tego serialu – właściciel inż. Stefan Karwowski.Auto Moto
„ZMIENNICY” (1986): filmowa taksówka to chyba najbardziej znana rola Fiata 125p.
„ZMIENNICY” (1986): filmowa taksówka to chyba najbardziej znana rola Fiata 125p.Auto Moto
„07 ZGŁOŚ SIĘ” (1976): z Fiata 125p korzystał por. Borewicz w pierwszych odcinkach.
„07 ZGŁOŚ SIĘ” (1976): z Fiata 125p korzystał por. Borewicz w pierwszych odcinkach.Auto Moto
„07 ZGŁOŚ SIĘ” (1978): jednak po dwóch latach Sławomir Borewicz przesiadł się do Poloneza.
„07 ZGŁOŚ SIĘ” (1978): jednak po dwóch latach Sławomir Borewicz przesiadł się do Poloneza.Auto Moto
„MIŚ” (1981): Polonezem jeździł również Ryszard Ochódzki (Stanisław Tym).
„MIŚ” (1981): Polonezem jeździł również Ryszard Ochódzki (Stanisław Tym).Auto Moto
BRUNET WIECZOROWĄ PORĄ” (1976): w filmie Stanisława Barei zagrała m.in. Syrena 104.
BRUNET WIECZOROWĄ PORĄ” (1976): w filmie Stanisława Barei zagrała m.in. Syrena 104.Auto Moto
„NIE LUBIĘ PONIEDZIAŁKU” (1971): w komedii w reżyserii T. Chmielewskiego wystąpiła Syrena 103.
„NIE LUBIĘ PONIEDZIAŁKU” (1971): w komedii w reżyserii T. Chmielewskiego wystąpiła Syrena 103.Auto Moto

Polski Fiat 125p. Ceny od: 2000 zł

Polski Fiat 125p. Ceny od: 2000 zł
Polski Fiat 125p. Ceny od: 2000 złAuto Moto
Po zakupie mój egzemplarz wymagał tylko ogólnego odświeżenia – remont nie był konieczny, bo poprzedni właściciel bardzo o niego dbał. To ciekawa wersja „przejściowa” z 1973 r. Oznaczenia taksówkowe zostały dodane na potrzeby scen filmowych.
Czarek, właściciel Fiata 125p
lata produkcji: 1968-1991istotne liftingi: 1972, 1975silniki: 1,3-1,5 lmoc: 65-75 KMwyprodukowano: 1,446 mln sztuk
Pozycja za kierownicą jest bardzo niewygodna. W 1972 r. dźwignię biegów przeniesiono z kolumny na podłogę.
Pozycja za kierownicą jest bardzo niewygodna. W 1972 r. dźwignię biegów przeniesiono z kolumny na podłogę.Auto Moto
Na zdjęciu: model z 1973 r. Ma jeszcze małe lampy tylne, ale już kasetowe klamki i plastikową atrapę chłodnicy.
Na zdjęciu: model z 1973 r. Ma jeszcze małe lampy tylne, ale już kasetowe klamki i plastikową atrapę chłodnicy.Auto Moto
Silnik od początku był przestarzały za sprawą podparcia wału korbowego na 3 łożyskach.
Silnik od początku był przestarzały za sprawą podparcia wału korbowego na 3 łożyskach.Auto Moto

Zobacz również:

    • remont wciąż jest stosunkowo łatwy i niedrogi
    • w lecie można bez problemu jeździć 125p na co dzień
    • samochody z początku produkcji są dobrze wykonane
    • stabilna sytuacja rynkowa
    • niektóre elementy (detale) są już niedostępne
    • trudno o egzemplarz z kompletem detali pasujących do rocznika
    • dziwna i niewygodna pozycja za kierownicą

    Orientacyjne ceny rynkowe: Polski Fiat 125p

    rocznik
    stan 1
    stan 2
    stan 3
    stan 4
    stan 5
    1968-75
    25 000 zł
    18 000 zł
    12 000 zł
    7000 zł
    5000 zł
    1975-83
    15 000 zł
    10 000 zł
    7000 zł
    4000 zł
    2000 zł
    legenda: stan 1 – auto fabrycznie nowe, stan 5 – auto jeżdżące, ale do generalnego remontu

    Dane techniczne: Polski Fiat 125p

    SILNIK
    1.3
    1.5
    rodzaj silnika
    benzynowy
    benzynowy
    poj. skokowa
    1295 cm3
    1481 cm3
    ukł. cyl./zawory
    R4/8
    R4/8
    moc maks.
    65 KM
    75 KM
    moment obr.
    93 Nm
    101 Nm
    prędkość maks.
    145 km/h
    155 km/h
    0‑100 km/h
    21,5 s
    18,0 s
    zużycie paliwa*
    9,0 l/100 km
    9,5 l/100 km
    *średnie; dane fabryczne

    FSO Polonez. Ceny od: 2000 zł

    FSO Polonez. Ceny od: 2000 zł
    FSO Polonez. Ceny od: 2000 złAuto Moto
    Kupiłem ten samochód po niemal półrocznych negocjacjach z właścicielem. Przeprowadził on „casting” na klienta, który jest godny dostąpienia zaszczytu odkupienia Poloneza. Wóz nie jest idealny, ale za to oryginalny, bez „patentów” z PRL-u.
    Rafał, właściciel Poloneza
    lata produkcji: 1978-2001istotne liftingi: 1986, 1992, 1998silniki: 1,3-2,0 lmoc: 60-105 KMwyprodukowano: 217 tys. sztuk (do 1986 r.)
    Fotele są miękkie i szerokie. Konsola środkowa wygląda intrygująco, ale obsługa jest na bakier z ergonomią.
    Fotele są miękkie i szerokie. Konsola środkowa wygląda intrygująco, ale obsługa jest na bakier z ergonomią.Auto Moto
    Nowoczesna jak na koniec lat 70. sylwetka skrywała archaiczne rozwiązania, np. z tyłu zastosowano resory.
    Nowoczesna jak na koniec lat 70. sylwetka skrywała archaiczne rozwiązania, np. z tyłu zastosowano resory.Auto Moto
    Regulacja kolumny kierowniczej była wówczas rzadkością. Zabrakło jej np. w Mercedesie 190.
    Regulacja kolumny kierowniczej była wówczas rzadkością. Zabrakło jej np. w Mercedesie 190.Auto Moto
    • masywne, bezpieczne nadwozie
    • zauważalnie lepsza jakość wykonania niż w przypadku FSO 1500 z tych samych lat
    • wciąż jest potencjał wzrostu cen zadbanych Polonezów
    • łatwa dostępność części
    • archaiczna konstrukcja
    • duże zużycie paliwa
    • niepewne prowadzenie przy wyższych prędkościach
    • nierówna jakość aut, zwłaszcza z początku lat 80.

    Orientacyjne ceny rynkowe: FSO Polonez

    rodzaj
    stan 1
    stan 2
    stan 3
    stan 4
    stan 5
    5d (1978-86)
    18 000 zł
    12 000 zł
    6000 zł
    4000 zł
    2000 zł
    3d/Coupe
    35 000 zł
    20 000 zł
    14 000 zł
    10 000 zł
    6000 zł
    legenda: stan 1 – auto fabrycznie nowe, stan 5 – auto jeżdżące, ale do generalnego remontu

    Dane techniczne: FSO Polonez

    SILNIK
    1.5
    1.6
    rodzaj silnika
    benzynowy
    benzynowy
    poj. skokowa
    1481 cm3
    1598 cm3
    ukł. cyl./zawory
    R4/8
    R4/8
    moc maks.
    75 KM
    87 KM
    moment obr.
    115 Nm
    132 Nm
    prędkość maks.
    150 km/h
    155 km/h
    0‑100 km/h
    18,8 s
    15,0 s
    zużycie paliwa*
    10,5 l/100 km
    9,2 l/100 km
    *średnie; dane fabryczne