Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25 - test

VW do perfekcji opanował sztukę tworzenia wszechstronnego vana z napędem 4x4 na bazie auta dostawczego. Ta sztuka nazywa się Multivan i trwa już od 25 lat.

Edition 25 ma obniżone o 2 cm zawieszenie i wzmocnione stabilizatory. Napęd 4MOTION dba o bezpieczeństwo na nawierzchniach o gorszej przyczepności.
Edition 25 ma obniżone o 2 cm zawieszenie i wzmocnione stabilizatory. Napęd 4MOTION dba o bezpieczeństwo na nawierzchniach o gorszej przyczepności.Motor
Kierownica jak w osobowych modelach VW, ale kokpit ma typowo „dostawczy” i już archaiczny styl. Widoczność doskonała.Motor

Multivan 4Motion to samochód, który poza Mercedesem Viano nie ma bezpośrednich rywali. Duży komfortowy van z napędem 4x4 zbudowany na bazie Transportera okazał się strzałem w dziesiątkę.

25 lat temu pojawił się Multivan Syncro (4x4), a wersja specjalna Edition 25 ma uświetnić tę rocznicę. Z zewnątrz wyróżnia się czarnymi lakierowanymi i oklejanymi elementami nadwozia. W połączeniu z jasnym lakierem, taki kontrast jest całkiem efektowny. Poza tym, Edition 25, podobnie jak każdą wersję Multivana, można wyposażyć w liczne dodatki. Dotyczy to zarówno możliwości aranżacji wnętrza, jak i systemów wspomagania jazdy czy multimediów. Ten samochód może być wzorowo dostosowany do potrzeb.

Z górnej półki

Ciekawie prezentuje się topowa wersja silnikowa 2.0 BiTDI o mocy 180 KM w połączeniu ze skrzynią DSG i napędem na 4 koła. Taka kombinacja teoretycznie gwarantuje idealną wszechstronność - dobre osiągi i trakcję przy rozsądnym zużyciu paliwa. O ile spalanie pozytywnie zaskakuje, to już osiągi nie są tak wspaniałe. Zwłaszcza w porównaniu do silnika 2.5 TDI (174 KM), który odszedł do historii wraz z ostatnim liftingiem Multivana. Nowy silnik biturbo w teorii jest dynamiczny, jednak w czasie jazdy z większym obciążeniem brakuje mu mocy. W takich sytuacjach drogowych jak np. wyprzedzanie ciężarówki nie ma co liczyć na błyskawiczne wykonanie manewru.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25 (czytaj test)

Fotele można obracać i przesuwać. Czynności te są proste i nie sprawią większych problemów.Motor
Tylna część kabiny może zamienić się w pięcioosobową salkę konferencyjną...Motor
W drugim rzędzie dwa niezależne, bardzo wygodne fotele i rozkładany, przesuwany stolik.Motor
Topowy diesel ma aż 180 KM. Jednak przy dużym obciążeniu jego dynamika rozczarowuje.Motor
Przyciski do obsługi: blokady mechanizmu różnicowego, systemu ESP, monitorowania martwego pola i czujników cofania.Motor
Kierownica jak w osobowych modelach VW, ale kokpit ma typowo „dostawczy” i już archaiczny styl. Widoczność doskonała.Motor
...z niezależnym sterowaniem klimatyzacją.Motor
Trzeci rząd siedzeń bez problemu zmieści trzy dorosłe osoby. Szerokość kabiny wynosi aż 154 cmMotor
Fotele i kanapę można złożyć albo wymontować . Multivan staje się wtedy luksusowym transporterem z powierzchnią ładunkową 4,3 m3.Motor
Edition 25 ma obniżone o 2 cm zawieszenie i wzmocnione stabilizatory. Napęd 4MOTION dba o bezpieczeństwo na nawierzchniach o gorszej przyczepności.Motor
Wersję Edition 25 z zewnątrz wyróżniają czarne elementy (lakierowane i oklejane), takie jak dach, słupki oraz dolna część drzwi i klapy.Motor

Oszczędny charakter

2.0 BiTDI imponuje za to zużyciem paliwa. Bez większych problemów można uzyskać spalanie na poziomie tego, które podaje producent, czyli 11,1 l/100 km w ruchu miejskim i 7,5 l/100 km w trasie. Biorąc pod uwagę aerodynamikę, masę własną (2,2 tony) i napęd na obie osie, są to wyniki co najmniej dobre. To samo można powiedzieć o układzie hamulcowym, który zapewnia krótką drogę hamowania (poniżej 38 m ze 100 km/h) i jest przy tym odporny na przegrzewanie. Po stronie plusów należy też zapisać widoczność z miejsca kierowcy

Mniej radości sprawi pozycja za kierownicą, typowa dla aut dostawczych, i cena zakupu (ponad 225 tys. zł), typowa dla samochodów luksusowych. Cena wszechstronności okazuje się wysoka, ale można uznać, że Multivan to dwa auta w jednym.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25 (czytaj test)

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25Motor

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25 - podsumowanie

Najlepszy sposób na transport 6-7 osób i ich bagażu. Szybko i komfortowo, ale niestety drogo.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25: plusy

  • Fantastyczna funkcjonalność - luksusowy van i auto dostawcze w jednym,
  • wysoki komfort,
  • niskie zużycie paliwa,
  • bogate wyposażenie

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4MOTION DSG Edition 25: minusy

  • Pozycja za kierownicą,
  • słabsza dynamika w porównaniu do starszych wersji 2.5 TDI,
  • wysoka cena zakupu
Silnik
biturbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
180 KM/4000
Maks. moment obrotowy
400 Nm/1500
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. w./tarcz. w.
Długość/szerokość/wysokość
489/190/197 cm
Rozstaw osi
300 cm
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
2209/871 kg
Poj. bagażnika
4300 l
Poj. zbiornika paliwa
80 l (ON)
Opony
235/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,6 s →
Elastyczność 60-100 km/h
9,8 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
20,1 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,6 dB
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
11,1/7,5/8,8
Teoretyczny zasięg
910 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,5/7,5/9,0
Rzeczywisty zasięg
890 km
Cena wersji podstawowej*
209 990 zł
Cena
225 670 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas