Droga S8 od Białegostoku aż do granicy z Czechami. Podpisano ważną umowę
Droga ekspresowa S8 to jedna z najdłuższych tras szybkiego ruchu w naszym kraju. Obecnie łączy ona Białystok z Wrocławiem, ale drogowcy systematycznie pracują nad wydłużeniem jej aż do granicy z Czechami. Właśnie zawarto umowę na realizację jednego z takich odcinków.
Spis treści:
Jak będzie przebiegać S8 Niemcza - Ząbkowice Śląskie?
Droga S8 systematycznie wydłuża się w stronę granicy polsko-czeskiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o podpisaniu umowy na zaprojektowanie i budowę liczącego 7,9 km odcinka między Niemczą i Ząbkowicami Śląskimi.
W ramach tej inwestycji zostanie stworzona dwujezdniowa droga (z dwoma pasami i pasem awaryjnym na każdej z nich). Trasa poprowadzona zostanie nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Niemcza i Ząbkowice Śląskie. Drogowcy zapowiadają, że ekspresówka na tym odcinku będzie „w minimalnym stopniu” korzystać z przebiegu drogi krajowej nr 8. Budowa odcinka zakłada również stworzenie jednego węzła drogowego (Ząbkowice Śląskie na połączeniu z DK8 i drogą powiatową na wysokości Bobolic) oraz 19 obiektów inżynierskich.
Kiedy S8 między Niemczą i Ząbkowicami Śląskimi będzie gotowa?
Za realizację odcinka odpowiadać będzie firma Mostostal. Zawarta umowa opiewa na 306 mln zł. Przedsiębiorstwo musi najpierw opracować i złożyć wniosek o decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). W rozmowie z Polską Agencją Prasową Sławomir Bartczak z Mostostalu Warszawa stwierdził, że cały proces może potrwać 10 miesięcy. Planuje się, że prace budowlane zostaną zakończone w drugiej połowie 2028 roku.
39 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych to jest zakończenie tego kontraktu w trzecim kwartale 2028. Ale zarówno przyspieszenie tutaj działań jeśli chodzi o stronę dokumentacyjną, ale też współpraca ze służbami pana wojewody, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, może przyspieszy nam ten termin.
Jak idą prace na S8 od Wrocławia do granicy z Czechami?
Odcinek między Niemczą i Ząbkowicami Śląskimi jest piątym z sześciu odcinków liczącego blisko 64 km fragmentu S8 prowadzącego od Wrocławia do miejscowości Bardo. W grudniu 2023 roku Generalna Dyrekcja podpisała umowę na realizację pierwszych trzech odcinków od Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 33 km. W czerwcu 2024 roku natomiast zawarto umowę na odcinek między Ząbkowicami Śląskimi i Bardem. W przypadku odcinka Łagiewniki – Niemcza, planuje się podpisanie kontraktu jeszcze w tym roku.
Ponadto drogowcy są w trakcie przygotowywania dokumentacji przetargowej na wykonanie STEŚ (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) dla odcinka między Bardem i Kłodzkiem. Ogłoszenie przetargu jest planowane jeszcze w tym kwartale. W przypadku odcinków od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami drogowcy są na etapie prac studialnych.
Droga S8 miała być najdłuższa w Polsce. Ale nie będzie
Obecnie droga ekspresowa S8 liczy ponad 560 km i, wykorzystując fragmenty autostrad A8 i A1 oraz drogi ekspresowej S2, umożliwia ona dojazd z okolic Wrocławia aż do przedmieść Białegostoku. Jeszcze do niedawna trasa S8 miała prowadzić od przejścia granicznego z Czechami do granicy z Litwą – wówczas dawałoby to jej liczbę 786 km i czyniłoby z niej najdłuższą drogę szybkiego ruchu w naszym kraju.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało jednak niedawno, że droga z Białegostoku przez Suchowolę, Augustów do węzła Raczki przed Suwałkami (wpisana dwa lata temu do Krajowego Programu Budowy Dróg i Autostrad) nie będzie ekspresówką. Rząd planuje wybudowanie dwujezdniowej i dwupasmowej drogi – ale nie zostanie ona nazwana S8.
To zaś oznacza, że miano najdłuższej trasy szybkiego ruchu w naszym kraju dzierżyć będzie inna droga ekspresowa – S7. Łączy ona Pomorze z Małopolską i prowadzi przez Gdańsk, Warszawę i Kraków. Po ukończeniu wszystkich odcinków będzie liczyć ok. 750 km.