Subaru Forester 2.0i Platinum - test

Nowy Forester jest autem przestronnym, funkcjonalnym i wygodnym. Ale ze 150-konnym silnikiem – niezbyt szybkim.

Nowa, czwarta generacja Subaru Forestera wygląda niepozornie (czyli dokładnie tak jak wszystkie poprzednie), ale okazuje się, że ta skromna powierzchowność skrywa kawał porządnego rodzinnego samochodu. Do testu wybraliśmy auto z podstawową benzynową jednostką napędową o mocy 150 KM, połączoną z manualną skrzynią biegów.

Wielka, funkcjonalna kabina

Forester ma wysoko umieszczone fotele, zatem już samo wsiadanie jest bardzo wygodne. Deska rozdzielcza raczej nie urzeka formą, przekonuje za to dobrą ergonomią i czytelnością. Szkoda jednak, że tylko szyba kierowcy podnosi się i opuszcza automatycznie, a obsługa zaawansowanych funkcji systemu audio nie odbywa się bardziej intuicyjnie.

Reklama

Jakość wykonania i montażu prezentuje dobry poziom, a psują ten wizerunek tylko detale, jak np. osłona przestrzeni pomiędzy kolumną kierownicy a deską rozdzielczą, która wygląda po prostu tanio i źle.

Przestronność wnętrza jest znakomita. Miejsca spokojnie wystarczy dla czterech dorosłych, nawet wysokich osób. Oparcia tylnych foteli mają regulowany kąt pochylenia, dzięki czemu bez problemu można zająć wygodną pozycje do jazdy. Niestety, z tyłu brakuje nawiewów powietrza.

Bagażnik jest pojemny (do rolety ma 505 litrów), a jego powiększenie to czynność banalnie prosta. Wystarczy pociągnąć małą dźwignię umieszczoną z boku, by oparcia się złożyły. Powstająca wtedy powierzchnia nie jest jednak całkiem płaska. Pod podłogą wygospodarowano jeszcze miejsce na kilka schowków (zmieści się w nich np. duża butelka z płynem do spryskiwaczy).

Koni sporo, ale wolnych

Pod maską pracuje 150-konny, wolnossący boxer. Trzeba się z nim trochę oswoić, zanim zacznie się jeździć idealnie płynnie, bo ma tendencję do szarpania po szybkim puszczeniu sprzęgła i mocnym dodaniu gazu. Silnik ma dwa oblicza. Gdy kręci się go do końca skali na obrotomierzu, jest dynamiczny i w próbie przyspieszenia do 100 km/h wykazał się dynamiką lepszą niż zapisana w danych fabrycznych. Natomiast w testach elastyczności zawiódł na całej linii. Przejście od 80 do 120 km/h na VI biegu zajęło 23,9 s - to jeden z najgorszych wyników, jakie kiedykolwiek uzyskaliśmy w pomiarach tego parametru. W efekcie np. nawet płynna jazda po autostradzie wymaga często redukcji biegu.

Forestera wyposażono w system SI-DRIVE z programami Sport oraz Inteligent, w których zmienia się m.in. oprogramowanie przepustnicy. W przypadku wolnossącego silnika wrażenia z jazdy w obu programach są jednak niemal identyczne, podobnie jak osiągi.

Zużycie paliwa średnio wyniosło w teście nieco ponad 10 l/100 km. W trasie można zejść poniżej 8 l, ale trzeba się postarać, a w mieście zużycie oscyluje w okolicach 12 litrów.

Dlatego kupuje się Subaru

Forester może nie zachwyca dynamiką silnika, ale z nawiązką wynagradzają to jego układ napędu 4x4 i zawieszenie.

Moment obrotowy jest rozdzielany na obie osie przez centralny mechanizm różnicowy. Podstawowe proporcje wynoszą 50:50 proc., ale w zależności od warunków na drodze mogą osiągnąć do 20:80 proc. (przód-tył lub tył-przód). W nowej generacji, inaczej niż w poprzednich, nie ma już reduktora.

Na błotnistej, pooranej koleinami leśnej drodze, pełnej dziur i głębokich kałuż, Forester radził sobie bez problemów, także dzięki dużemu, wynoszącemu 22 cm prześwitowi. Trakcja jest znakomita - auto pewnie przyspiesza, a elektroniczny system kontroli przyczepności doskonale wspomaga napęd. Razem - rewelacja.

Także na asfalcie Subaru pokazuje się z dobrej strony. Nawet w szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się pewnie, a podsterowność nie jest zbyt dokuczliwa. Mimo wysokiego zwieszenia auto nie ma tendencji do nadmiernego nurkowania przy ostrym hamowaniu. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i ma dobrze dobraną siłę wspomagania.

Komfort resorowania jest wysoki. Zawieszenie radzi sobie poprawnie z wybieraniem większości nierówności, także tych dużych, poprzecznych.

Subaru Forester 2.0i Platinum - podsumowanie

Naszym zdaniem: w przypadku czwartej generacji Forestera, tak zresztą jak każdej poprzedniej, to nie wygląd jest najważniejszy. Nowy model przekonuje przede wszystkim funkcjonalnością i przestronnością oraz porządnym stałym napędem na cztery koła. Niestety, dwulitrowy wolnossący silnik jest ospały i mocno ogranicza przyjemność z jazdy.

Subaru Forester 2.0i Platinum: nadwozie/wnętrze

Plusy:

  • bardzo dużo miejsca z przodu i tyłu
  • pojemny bagażnik
  • porządna jakość wykonania
  • prosta obsługa
  • dobra widoczność


Minusy:

  • szklany dach ogranicza za bardzo wysokość kabiny z tyłu
  • wolno działające elektryczne otwieranie klapy bagażnika


Subaru Forester 2.0i Platinum: komfort/jazda

Plusy:

  • pewne prowadzenie na asfalcie
  • doskonała przyczepność
  • ponadprzeciętne właściwości terenowe
  • dobre wyciszenie kabiny
  • wysoki komfort resorowania


Minusy:

  • nieco za krótkie siedziska foteli i brak regulacji lędźwiowej
  • brak nawiewów powietrza na tylną kanapę


Subaru Forester 2.0i Platinum: silnik/osiągi

Plusy:

  • spokojna praca na wysokich obrotach
  • niezłe przyspieszenie
  • precyzyjna, ale dość ciężka praca manualnej skrzyni biegów


Minusy:

  • silnik "budzi się" od ok. 4 tys. obr./min - bardzo słaba elastyczność
  • spore zużycie paliwa
  • tendencja silnika do szarpania po gwałtownym dodaniu gazu


Subaru Forester 2.0i Platinum: eksploatacja/koszty

Plusy:

  • bogate wyposażenie wersji Platinum
  • możliwość przedłużenia gwarancji do 5 lat
  • seryjny system powiadamiania o wypadkach ISR


Minusy:

  • brak możliwości dokupienia pojedynczych elementów wyposażenia
  • niedostępne fabryczne czujniki parkowania
  • wysoka cena w porównaniu z konkurencją

Dwie skrzynie, dwa rodzaje napędu

Forester 2.0 150 KM jest dostępny z przekładnią manualną lub bezstopniową. W zależności od skrzyni stosowany jest inny rodzaj napędu 4x4.

Wyświetlacz komputera

PODGLĄD NAPĘDU

EKONOMIZER

Konkurenci

Subaru ma najlepszy napęd 4x4 w klasie popularnych SUV-ów, ale jest też wyraźnie droższe od konkurencyjnych modeli.

Honda CR-V

silnik: benzynowy, 2.0, R4, 155 KM
cena: od 106 600 zł (4x4, manual)
jednym zdaniem: znakomity samochód rodzinny, ale w teren lepiej nim nie wjeżdżać

Toyota RAV4

silnik: benzynowy, 2.0, R4, 152 KM
cena: od 101 900 zł (4x4, manual)
jednym zdaniem: nowa "Ravka" jest znacznie lepsza od poprzedniego modelu, i do tego tańsza

Subaru Forester na tle konkurentów

Nadwozie, parametry terenowe i wnętrze

 SUBARU FORESTERHONDA CR-VTOYOTA RAV4
długość459,5 cm 457,0 cm 457,0 cm
szerokość179,5 cm 182,0 cm184,5 cm
wysokość173,5 cm168,5 cm166,0 cm
rozstaw osi264,0 cm263,0 cm 266,0 cm
kąt natarcia/zejścia/rampowy25/26/23° b.d.b.d.
prześwit22 cm 16,5 cm 18,7 cm
miejsce na nogi przód87-112 cm 82-104 cm 86-108 cm
wys. wnętrza przód/tył97/91 cm 102/95 cm102/96 cm
szer. wnętrza przód/tył145/143 cm148/143 cm 145/139 cm
miejsce na nogi tył66-92 cm 70-94 cm72-96 cm ↑
pojemność bagażnika505-1564 l 589-1669 l ↑547-1746 l

Wszystkie trzy modele należą do wyjątkowo przestronnych (mniejsza wysokość wnętrza w Subaru wynika z zastosowania otwieranego dachu w testowanym egzemplarzu) i mają pojemne bagażniki. Forester, dzięki wyraźnie największemu prześwitowi, najlepiej nadaje się do jazdy poza asfaltem.

Silnik - dane fabryczne

 SUBARU FORESTERHONDA CR-VTOYOTA RAV4
pojemność silnika1995 cm31997 cm31987 cm3
maksymalna moc150 KM 155 KM 152 KM
maksymalny mom. obr.198 Nm 192 Nm 195 Nm

Wybrane wersje silnikowe - ceny (auta z napędem 4x4)

SUBARU FORESTER HONDA CR-VTOYOTA RAV4
2.0 150 KM – 122 652 zł 2.0 155 KM – 106 600 zł2.0 152 KM – 101 900 zł
2.0 150 KM CVT – 129 866 zł 2.0 155 KM AT 112 600 zł 2.0 152 KM CVT – 120 400 zł
2.0 d 147 KM – 130 291 zł 2.2 d 150 KM – 132 100 zł 2.2 d 150 KM – 131 900 zł
W podstawowej odmianie Subaru jest najdroższe – od Toyoty kosztuje o ponad 20 tys. zł więcej. Najbardziej opłaca się kupno Forestera z silnikiem Diesla.

Naszym zdaniem: jeśli ktoś poszukuje SUV-a, którym będzie częściej zjeżdżał z ubitych dróg, wtedy na pewno najlepiej kupić Forestera. Optymalna wydaje się wersja z silnikiem wysokoprężnym - zapewnia dobre osiągi i jest sensownie wyceniona.

Nadwozie i wnętrze

Dane techniczne

Dane techniczne: Subaru Forester 2.0i Platinum

SILNIK
benzynowy, umieszczony wzdłużnie z przodu, B4, 16V, wtrysk wielopunkt.
pojemność1995 cm3
średnica cyl./skok tł.84,0/90,0 mm
stopień sprężania10,5:1
moc maksymalna110 kW/150 KM
przy obrotach6200/min
maks. moment obr.198 Nm
przy obrotach4200/min
PRZENIESIENIE NAPĘDU
układ napędowynapęd na cztery koła, skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
przełożenia biegów
do przoduI 3,18; II 1,94; III 1,29; IV 1,02; V 0,82; VI 0,73
bieg wsteczny4,07
przeł. główne4,44
UKŁAD KIEROWNICZY/JEZDNY
układ kierowniczywspomagany elektrycznie
zawieszenie przódMcPherson, trójkątne wahacze poprzeczne
zawieszenie tyłpodwójne wahacze poprzeczne
systemy wspomaganiasystem stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji
hamulce przódtarcze wentylowane
hamulce tyłtarcze
opony testowe przód225/55 R18
opony testowe tył225/55 R18
Bridgestone Blizzak LM80
felgi przód/tył7 x 18/7 x 18 cali
średnica zawracania11,3 m
MASY
masa własna1477 kg
dopuszczalna masa całkowita2015 kg
ładowność538 kg
rozkład masy przód/tyłb.d.
maks. masa przyczepy1800 kg
obciążenie haka holowniczego80 kg
obciążenie dachu80 kg

Pomiary testowe

Pomiary testowe: Subaru Forester 2.0i Platinum

PRZYSPIESZENIA
0-40 km/h2,3 s
0-60 km/h4,2 s
0-80 km/h6,7 s
0-100 km/h9,7 s (10,6 s*)
0-120 km/h14,2 s
60-100 km/h (IV bieg)11,8 s
80-120 km/h (VI bieg)23,9 s
DROGI HAMOWANIA**
100-0 km/h zimne41,1 m
100-0 km/h rozgrzane40,6 m
GŁOŚNOŚĆ W KABINIE
przy 0 km/h40,2 dB
przy 50 km/h58,8 dB
przy 100 km/h65,0 dB
przy 130 km/h70,1 dB
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.6,9 l/100 km
śred. zużycie w teście10,2 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa60 l
zasięg wg spalania test.588 km
rodzaj paliwabenzyna bezoł. 95
emisja dwutlenku węgla160 g/km
norma emisji spalinEuro 5
* dane fabryczne; ** opony zimowe
wyniki bardzo dobre
wyniki słabe
Warunki atmosferyczne przy pomiarach: temperatura 3º C, nawierzchnia sucha.

Ceny

Ceny: Subaru Forester 2.0i

najniższa (Comfort)122 652 zł
testowanej (Platinum)144 296 zł

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Subaru BRZ - TEST

Mazda CX-5, Subaru Forester - PORÓWNANIE

Auto Moto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy