Jedziesz bez obciążenia, a zawieszenie “siada”? Oto 5 potencjalnych przyczyn
Dlaczego auto “traci” prześwit? O ile nie mamy do czynienia z samochodem po tuningu, samoistne obniżanie zawieszenie zwiastuje poważne problemy, których nie należy lekceważyć. Gdy auto “siada” nie tylko psuje to estetykę, ale wpływa też na komfort i bezpieczeństwo jazdy. W tym wypadku konieczna może okazać się wizyta w serwisie.

Spis treści:
Widok aut z nienaturalnie niskim prześwitem wcale nie jest niespotykany - jeśli wynika on z modyfikacji zawieszenia czy obciążenia pojazdu pasażerami, bagażem czy rowerami zamontowanymi na haku to nie ma powodów do niepokoju. Jeśli jednak auto jest nieobciążone, a prześwit wyraźnie się zmniejsza, należy z pewnością wybrać się do mechanika, bo niewykluczone, że do wymiany są ważne elementy zawieszenia.
Przeciążenie samochodu
Najoczywistszym powodem obniżenia zawieszenia jest przekroczenie dopuszczalnej ładowności pojazdu. Każdy samochód ma określoną przez producenta maksymalną masę, jaką może przewozić. Dane te znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu oraz na tabliczce znamionowej. Dla przykładu, w przypadku popularnych aut dostawczych dopuszczalna ładowność wynosi ok. 1-1,2 t, natomiast w typowym kompaktowym samochodzie osobowym wartość ta oscyluje wokół 400-500 kg.
Regularne przekraczanie tych limitów prowadzi do trwałego odkształcenia sprężyn zawieszenia. Szczególnie narażone na ten problem są pojazdy wykorzystywane do przewozu ciężkich ładunków, jak również auta z instalacją LPG, gdzie butla zamontowana w bagażniku stanowi stałe obciążenie układu jezdnego. Warto zaznaczyć, że niektóre modele są bardziej podatne na to zjawisko - przykładem mogą być starsze generacje Skody Octavii z instalacją gazową, gdzie problem "siadania" tylnego zawieszenia był dość powszechny.
Zużycie sprężyn
Sprężyny zawieszenia, podobnie jak każdy inny element mechaniczny, podlegają naturalnemu zużyciu eksploatacyjnemu. Z biegiem czasu tracą one swoją elastyczność i sprężystość, co objawia się właśnie stopniowym obniżaniem prześwitu pojazdu. O ile w przypadku nowego samochodu sprężyny potrafią skutecznie kompensować zwiększone obciążenie, o tyle w starszych pojazdach nawet niewielki ładunek może powodować widoczne obniżenie zawieszenia.
Proces zużycia sprężyn przyspiesza jazda po nierównych nawierzchniach, częste pokonywanie progów zwalniających czy krawężników, a także wspomniane wcześniej przewożenie ciężkich ładunków. Warto zaznaczyć, że zużycie sprężyn niekoniecznie musi być równomierne - często jedna strona pojazdu "siada" bardziej niż druga, co dodatkowo pogarsza właściwości jezdne samochodu.
Korozja elementów zawieszenia
Choć współczesne pojazdy są znacznie lepiej zabezpieczone antykorozyjnie niż modele sprzed kilkunastu lat, rdza wciąż pozostaje istotnym zagrożeniem dla układu jezdnego. Elementy zawieszenia są szczególnie narażone na działanie wody, soli drogowej oraz innych czynników przyspieszających korozję.
Postępująca korozja prowadzi do osłabienia struktury metalowych komponentów zawieszenia, takich jak wahacze, sprężyny czy elementy mocujące. W skrajnych przypadkach może dojść do pęknięcia skorodowanej części, co natychmiast objawia się znacznym obniżeniem prześwitu pojazdu. Problem ten dotyczy zwłaszcza samochodów eksploatowanych w rejonach nadmorskich lub na drogach intensywnie solonych podczas sezonu zimowego.
Deformacja elementów zawieszenia
Uszkodzenia mechaniczne zawieszenia to kolejna częsta przyczyna jego obniżenia. Uderzenie w przeszkodę, wpadnięcie w głęboką dziurę czy najechanie na krawężnik z dużą prędkością może prowadzić do trwałej deformacji elementów układu jezdnego. Wygięte wahacze, odkształcone zwrotnice czy uszkodzone tuleje to tylko niektóre z możliwych problemów, które powodują w następstwie obniżenie prześwitu.
Co istotne, nie zawsze skutki takiego zdarzenia są natychmiast widoczne. Czasami deformacja postępuje stopniowo, ujawniając się dopiero po przejechaniu kilkuset czy nawet kilku tysięcy kilometrów.
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach
Choć może się to wydawać zaskakujące, nieodpowiednie ciśnienie w oponach potrafi imitować efekt "siadania" zawieszenia. Zbyt niskie ciśnienie w kołach, szczególnie jeśli występuje nierównomiernie (np. dwie opony z jednej strony mają znacząco niższe ciśnienie), może sprawiać wrażenie, że zawieszenie jest obniżone.
Prawidłowe wartości ciśnienia znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu lub na specjalnej naklejce umieszczonej najczęściej na słupku drzwi kierowcy. Dla większości samochodów osobowych optymalne ciśnienie wynosi między 2,2 a 2,4 bara, choć wartość ta może się różnić w zależności od modelu i obciążenia pojazdu.
Co robić, gdy zawieszenie "siada"?
Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście wymiana zużytych sprężyn na nowe. W przypadku regularnego przewożenia ciężkich ładunków warto rozważyć montaż wzmocnionych sprężyn, dostępnych do wielu popularnych modeli.