Porównanie: Peugeot 308, Volkswagen Golf

Starcie na szczycie, nie tylko klasy kompakt. Oto dwa najbardziej utytułowane europejskie auta roku 2013 i 2014. Volkswagen Golf kontra Peugeot 308.

Tego pojedynku nie sposób uniknąć. Dwaj ostatni zdobywcy tytułów "Samochód roku" nie tylko zabiegają o tego samego klienta, ale zostali oparci o platformy modułowe, napędzani są benzynowymi silnikami opracowanymi według zasad downsizingu oraz mają praktycznie identyczne wymiary. To, co do tej pory było nie do pomyślenia, wraz z premierą nowego 308 stało się faktem. Francuskie auto rysunkiem swojego nadwozia przypomina... Golfa!

Nowe kontra klasyczne

Wnętrze to już jednak zupełnie inna bajka. Można się sprzeczać o to, czy awangardowy i-Cockpit Peugeota jest dobrym rozwiązaniem. Wymusza wprawdzie umieszczenie małej kierownicy niżej niż w innych autach, ale po kilku dniach jazd można go polubić. Także jakość wykończenia i materiałów sprawiają bardzo pozytywne wrażenie. Szkoda tylko, że cień na nich kładą zacinające się przyciski masażu foteli.

Reklama

Mimo starań Francuzów, wyższą dbałość o szczegóły widać jednak w Golfie. To detale, ale przyciski pracują z większą dokładnością, a kieszenie wszystkich drzwi zostały wyłożone tkaniną. Klasyczna deska rozdzielcza z trzema pokrętłami automatycznej klimatyzacji okazuje się też łatwiejsza w obsłudze, choć kierownica została przeładowana przyciskami.

308 wiele funkcji skupia w systemie multimedialnym. Nie można mu odmówić estetycznej grafiki i przejrzystości, ale powierzenie dotykowemu ekranowi obsługi klimatyzacji to rozwiązanie absorbujące uwagę i nie do końca trafione. Co gorsza, podczas jednej trasy system dwa razy się "zresetował". Plus jest taki, że po uruchomieniu odtwarzał muzykę z tego samego miejsca, co wcześniej.

Dużo i przeciętnie

Oba modele z przodu oferują praktycznie taką samą ilość miejsca i mają wygodne fotele. Te w Peugeocie są miększe, a w VW - bardziej sprężyste i niżej osadzone. Niezależnie od tego, większość kierowców będzie w stanie bez problemu znaleźć w nich wygodną pozycję do jazdy.

Pasażerowie drugiego rzędu łatwiej pomieszczą się za prowadzącym niemieckie auto. Dlaczego? Bo na swoje kolana znajdą o 3 cm, a nad głowami o 4 cm więcej przestrzeni niż w 308. To ta różnica sprawiająca, że Golf ma jedną z większych kabin w klasie kompakt, a konkurent - tylko przeciętną.

Pod względem rozmiaru bagażników to już ta sama liga, aczkolwiek ze wskazaniem na Peugeota. 398 l pojemności oznacza, że o 18 l przebija on VW. Ale ten ostatni odpłaca mu się o 6 cm niżej osadzonym progiem załadunkowym (64 cm) i seryjną podwójną podłogą.

Szybszy słabszy

Teoretycznie większość argumentów jest po stronie Peugeota. Jego 1,6-litrowy silnik wytwarza moc o 16 KM wyższą od rywala (156 zamiast 140 KM), jednak mimo to, 308 w konkurencjach dynamicznych ogląda jego plecy.

Golf do 100 km/h jest tylko niewiele szybszy (8,3 wobec 8,7 s), tyle że praktycznie na każdym kroku wykazuje więcej chęci do działania. Jego silnik przede wszystkim lepiej rozwija moc, choć w okolicach czerwonego pola bardziej hałasuje. Jednostka napędowa Peugeota została znakomicie wyciszona, niestety z mniejszą chęcią wchodzi na obroty i ma gorszą elastyczność. Szczególnie na 6. biegu, na którym od 80 do 120 km/h rozpędza auto o 4,3 s wolniej (15,6 s) niż konkurent, co wynika z długiego przełożenia "szóstki".

Zresztą lewarek zmiany biegów testowanego 308 o przebiegu ponad 16 tys. km pracował za luźno, za mało precyzyjnie, a kolejne biegi znajdowały się zbyt daleko od siebie. Przekładnia Golfa jest zdecydowanie lepsza.

Numer popisowy

Podczas jazdy oboma autami na pierwszy plan wysuwa się łatwość, z jaką dają się kontrolować. Zawdzięczają to niewielkiej masie, wynikającej z zastosowania nowoczesnych platform, i dopracowanym układom kierowniczym. Dzięki nim, z jednej strony łatwo wyczuć granicę przyczepności, a z drugiej ma się to poczucie lekkości. Zarówno Peugeot, jak i Golf chętnie i szybko reagują na polecenia kierowcy, ale to niemieckie auto wysyła więcej sygnałów z układu jezdnego.

Golf świetnie łączy też pewność prowadzenia z wysokim komfortem i przyjemnością z jazdy. W 308 zapędy kierowcy skutecznie hamuje ESP, dające się "uśpić" jedynie do ok. 50 km/h. Najbardziej jednak przeszkadza w nim tendencja do przestawiania tylnej osi w łukach, nawet z dala od granicy przyczepności. Nie jest duża, jednak w nowoczesnym aucie nie powinna mieć absolutnie miejsca. Peugeot, zaopatrzony w obręcze 18-calowe, na pojedynczych nierównościach wpada w delikatne drgania, na co VW sobie nie pozwala.

Pojedynek roku rozstrzyga na swoją korzyść "Samochód roku 2013". Górą wyjątkowo dopracowany Golf.

Peugeot 308, Volkswagen Golf - podsumowanie

VW Golf pozostaje królem klasy kompakt. Z silnikiem 1.4 TSI jest bardziej dynamiczny, oszczędniejszy, wygodniejszy i jeździ po prostu lepiej niż konkurent. Peugeot, pomimo starań, odstaje od rywala. Odmiany 1.6 THP nie można już zamawiać, ale Francuzi taki model mają jeszcze w swojej ofercie.

Dane techniczne

Dane techniczne: Peugeot 308 1.6 THP 155 Allure, Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline

 PeugeotVolkswagen
Model308Golf
Wersja1.6 THP 155 Allure1.4 TSI Highline
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1598 cm31395 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Moc maksymalna156 KM/6000140 KM/4500
Maks. moment obrotowy240 Nm/1400250 Nm/1500
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowaman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowetarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość425/180/146 cm426/179/145 cm
Rozstaw osi262 cm264 cm
Średnica zawracania10,4 m10,9 m
Masa/ładowność1300/470 kg1270/587 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)398/1206 l380/1270 l
Poj. zbiornika paliwa53 l (Pb 95)50 l (Pb 95)
Opony205/55 R16205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna213 km/h212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s8,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s 8,3 s
Elastyczność 60-100 km/h8,7 s (4. bieg) 7,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h15,6 s (6. bieg)11,3 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,5 m →36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,0 m →36,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h65,8 dB 66,1 dB →
Rzeczywista prędkość*96 km/h96 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,02,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,9/4,6/5,86,6/4,5/5,3
Teoretyczny zasięg910 km940 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,9/5,3/6,67,6/5,1/6,4
Rzeczywisty zasięg800 km780 km
Cena wersji podstawowej**83 600 zł76 890 zł
Cena83 600 zł81 290 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem;

Peugeot jest o 2310 zł droższy, ale lepiej wyposażony. Oprócz zestawu multimedialnego (z AUX, USB i Bluetoothem), które u VW występują po dokupienia systemu radiowego Composition Media, seryjnie ma czujniki cofania oraz reflektory LED. Golf nie oferuje takich świateł, tylko ksenony i po zrównaniu wyposażenia z 308 kosztuje 84 800 zł.

Punktacja - segment: auta kompaktowe

Pod względem stosunku ceny do wyposażenia 308 to lepsza oferta. VW jest lepszym autem.


Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Peugeot 308 e-HDi Allure - TEST

Ford Focus, Mazda 3 - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy