Porównanie: Fiat 500, Opel Adam

Fiat 500 ma mocną pozycję w segmencie stylowych „maluchów”. Opel musi dopiero na nią zapracować. Sprawdzamy, co potrafią modele z podstawowymi silnikami.

Fiat i Opel, choć moment ich debiutu dzieli pięć lat, powstały wg podobnej receptury - maksimum stylu, przy jednoczesnym zachowaniu możliwie dużej funkcjonalności. W końcu nawet tak nietuzinkowo wyglądające auta muszą bez zarzutu sprawdzać się w swym naturalnym środowisku, czyli w ruchu miejskim.

Czas się go nie ima

Po Fiacie 500 nie widać zupełnie upływu czasu. Zarówno jego karoseria, jak i kokpit wyglądają tak świeżo, jak w dużo nowszym - i równie atrakcyjnym, ale diametralnie odmiennym w stylu - Oplu.

Biorąc pod uwagę fakt, że model 500 jest od Opla Adama krótszy o 15 cm, zaskakuje to, że na nogi w obu autach uzyskano tyle samo miejsca. Przewaga Opla zarysowuje się natomiast w szerokości wnętrza z przodu. 7 cm więcej oznacza, że wygodniejszą podróż odbędą rosły kierowca i pasażer.

Reklama

Co ciekawe, Fiat ma za to o 5 cm szersze wnętrze z tyłu. Ale całkiem szczerze trzeba powiedzieć, że w obu samochodach tylne miejsca są raczej przeznaczone do jazdy na bardzo krótkich trasach.

Pamiętając o różnicy w długości między "pięćsetką" a Adamem jeszcze bardziej dziwi to, że w bagażniku włoskiego auta zmieści się o 10 litrów ładunku więcej. A już pod względem dostępu (kształt otworu ładunkowego, wysokość progu) "pięćsetka" zdecydowanie pokonuje nowszego rywala.

Spore różnice da się odczuć w pozycji za kierownicą. W Fiacie siedzi się wyżej, na węższym, ale wygodnym fotelu. W Oplu siedzenia są twardsze, obszerniejsze i zamontowane niżej. Plusem niemieckiego auta jest też (od wersji Jam) dwuosiowa regulacja kolumny kierownicy.

Bazowe, ale wystarczą

Podstawowe silniki w Fiacie i Oplu mają cztery cylindry i pojemność skokową 1,2 litra. Moce też są niemal identyczne. 69 KM Fiata i 70 KM Opla gwarantują w zupełności wystarczającą dynamikę w jeździe miejskiej. Ktoś, kto chce częściej ruszać w trasę powinien jednak sięgnąć po mocniejsze jednostki z gamy obu modeli. Silnik Fiata zapewnia lekkiej "pięćsetce" lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h, za to Opel nadrabia straty w próbach elastyczności. Odgłosy pracy jednostki napędowej w Adamie zostały nieco lepiej wytłumione.

Silniki w obu modelach są połączone z manualnymi, pięciobiegowymi skrzyniami. Ta w Fiacie pracuje nieco precyzyjniej niż w Oplu.

Pod względem zużycia paliwa różnic właściwie nie ma. Przy średnim zapotrzebowaniu na benzynę ok. 6,5 l/100 km nawet niewielkie zbiorniki paliwa wystarczą na dość długą podróż bez tankowania.

Miejskich stylowych maluchów nie wybiera się przede wszystkim ze względu na znakomite właściwości jezdne, ale zarówno "pięćsetka", jak i Adam są więcej niż przyjemne w prowadzeniu. Fiat nieco bardziej przechyla się w szybko pokonywanych zakrętach, ale jego układ kierowniczy daje lepsze wyczucie drogi. W niemieckim aucie kierowca czuje się pewniej jadąc ostrzej po ciasnych łukach, także za sprawą wspomnianej już niższej pozycji siedzącej.

Pod względem komfortu resorowania minimalnie wygrywa Fiat, bo lepiej tłumi duże poprzeczne nierówności.

Fiat 500, Opel Adam - podsumowanie

W tych wersjach silnikowych samochody są do siebie bardzo zbliżone. Plusem Opla jest przede wszystkim szersze wnętrze z przodu, a Fiata - bardziej funkcjonalny bagażnik. Pięćsetka minimalnie wygrywa komfortem resorowania i niższą ceną promocyjną wersji z klimatyzacją.

Dane techniczne: Fiat 500, Opel Adam

 FiatOpel
Model500Adam
Wersja1.2 POP z klimatyzacją1.2 Ecotec Jam
Silnikbenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa1242 cm31229 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8R4/16
Zasilaniewtrysk wielopunktowywtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna69 KM/550070 KM/5600
Maks. moment obrotowy102 Nm/3000115 Nm/4000
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./5-biegowaman./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./bębnowetarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość355/163/149 cm370/172/148 cm
Rozstaw osi230 cm231 cm
Średnica zawracania9,3 m10,2 m
Masa/ładowność865/440 kg1010/445 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)180/520 l170/663 l
Poj. zbiornika paliwa35 l (Pb 95)38 l (Pb 95)
Opony175/65 R14185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna160 km/h165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s14,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s →14,3 s
Elastyczność 60-100 km/h14,7 s (4. bieg) →14,5 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h25,6 s (5. bieg) 24,5 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)37,3 m →38,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)37,7 m →36,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h67,5 dB →66,5 dB →
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,4/4,3/5,16,5/4,2/5,1
Teoretyczny zasięg690 km750 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,1/5,5/6,58,3/5,4/6,6
Rzeczywisty zasięg540 km580 km
Cena standardowa48 250 zł48 500 zł
Cena promocyjna
38 590 zł43 000 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Opel Adam 1.4 Glam - TEST

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy