Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 4x4 Tekna - test

Topowa wersja silnikowa Nissana Qashqaia dowodzi, jak dużego postępu dokonał nowy model względem poprzednika.

Ma trudne zadanie. Do tej pory był koniem pociągowym Nissana na europejskim rynku, nawet w ostatnim roku produkcji sprzedając się jak świeże bułeczki. Qashqai w drugim wydaniu ma nie tylko podtrzymać statystyki, ale i przyciągnąć nowych klientów. Jak chce tego dokonać?

Blisko czołówki

Świeży wygląd i zgrabne proporcje to dopiero początek. Najważniejsze jest to, że nadwozie, dłuższe o 5 cm, szersze i niższe, oferuje więcej przestrzeni. Cudów jednak nie ma i pod tym względem Qashqai jest nadal klasowym przeciętniakiem.

Reklama

Bagażnik o pojemności 401 l przewozi seryjne koło dojazdowe i ma podwójną podłogę. Plus za pokrywę, która teraz otwiera się na wysokość 189 cm. Poprzednio było to 177 cm. W odróżnieniu od poprzednika, za kierownicą nowego auta siedzi się znacznie lepiej. Fotel, w wersji Tekna elektrycznie regulowany, jest wystarczająco obszerny i nie męczy nawet na 500-kilometrowej trasie.

Na pochwałę zasługuje też jakość. To zupełnie nowy poziom, nieznany w aucie 1. generacji i porównywalny z europejską czołówką. Dużo tu miękkich materiałów, świetnie ze sobą spasowanych, a przełączniki działają dokładnie, wręcz z zaprogramowanym oporem.

Obsługa Qashqaia jest intuicyjna, choć przeszkadzają drobiazgi. Tylko przycisk szyby kierowcy jest podświetlany oraz ma funkcję automatycznego otwierania i zamykania. Ponadto, w testowanym egzemplarzu tempomat często nie chciał współpracować z kierowcą.

Z jednym ale

1,6-litrowy turbodiesel – na razie najmocniejszy silnik w ofercie – wykazuje się wieloma zaletami. Jest dynamiczny, ma szeroki zakres obrotów użytecznych, przyjemnie brzmi i szybko reaguje na dodanie gazu. Co więcej, w razie potrzeby jednostka bez większego oporu wkręca się nawet na 5000 obr./min.

Przy spokojnej jeździe Qashqai dCi 130 zadowala się niewielkimi ilościami paliwa – średnio 6,5 l/100 km. Częste wciskanie gazu w trasie, czy podróżowanie autostradą ze stałą prędkością 140 km/h wyraźnie jednak windują ten wynik. W tym ostatnim przypadku japońskie auto zużywa aż7,9 l/100 km. To tyle, ile potrzebuje... 245-konne BMW 428i.

Numer popisowy

Najlepsze wrażenie robi jednak układ jezdny. W testowanej odmianie, wyposażony w zawieszenie wielowahaczowe z tyłu (słabsze mają belkę skrętną), w temacie dynami-ki jazdy przenosi Qashqaia na zupełnie inny, wyższy szczebel. Wystarczy przejechać serię zakrętów, by docenić robotę, jaką wykonali japońscy inżynierowie. Układ kierowniczy, może nie najbardziej bezpośredni, jest precyzyjny i daje dobre czucie auta. Przechyły nadwozia są minimalne, a podsterowność pojawia się późno. Utrzymać Qashqaia na drodze pomagają napęd 4x4 oraz system aktywnej kontroli zawieszenia, m.in. sterujący hamulcami na nierównej nawierzchni i ograniczający kołysanie nadwozia.

Pozytywne wrażenie robi też komfort, pomijając szumy wiatru z okolic słupków przednich z dala od 100 km/h. Nieprzesadnie twarde, harmonijne zawieszenie nie wydaje z siebie żadnych „pisków”, porządnie tłumiąc długie pofałdowania i przyzwoicie – krótkie. Ale na to akurat spory wpływ mają 19-calowe obręcze.

I jeszcze jedno. Nowe rozdanie Nissana w wersji Tekna jest po zęby uzbrojone w aktywne systemy bezpieczeństwa. A to tylko wydłużą listę jego zalet.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 4x4 Tekna - podsumowanie

Wyraźnie lepszy od poprzednika. Choć w wersji Tekna nie jest tani, cenę rekompensuje bogate wyposażenie.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 4x4 Tekna: plusy

  • wysoka jakość,
  • pełne wyposażenie,
  • harmonijne zawieszenie,
  • dobra pozycja za kierownicą,
  • dynamiczny silnik,
  • pewne prowadzenie,
  • fantastyczne hamulce


Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 4x4 Tekna: minusy

  • nie najlepsza widoczność w tył,
  • przeciętny bagażnik,
  • ograniczona przestrzeń w kabinie

Dane techniczne: Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 4x4 Tekna

 Nissan Qashqai
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk common rail
Moc maksymalna130 KM/4000
Maks. moment obrotowy320 Nm/1750
Napęd4x4
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość438/181/159 cm
Rozstaw osi265 cm
Średnica zawracania10,7 m
Masa/ładowność1575/455 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)401/1585 l
Poj. zbiornika paliwa65 l (ON)
Opony225/45 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h10,1 s
Elastyczność 60-100 km/h (5. bieg)8,5 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)10,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)34,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)33,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h63,0 dB
Rzeczywista prędkość*95 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,6/4,5/4,9
Teoretyczny zasięg1330 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,4/5,6/6,5
Rzeczywisty zasięg1000 km
Cena wersji podstawowej**98 500 zł
Cena118 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk; zdjęcia: Robert Brykała, Nissan

Kia Venga, Nissan Note - PORÓWNANIE

Kompaktowe SUV-y i crossovery - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy